Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej det luktar inte helt bra om det här, det håller jag med om. Det handlar om en hel del pengar för troligen ingenting! Det skulle nog behöva grävas lite mer i denna organisation....
Vem som helst som är intresserad av att gräva mer i organisationen får jättegärna göra detta. Vill ni tala med mig personligen så står mitt direktnummer på vår hemsida. Även min mail hittar ni där. Detsamma gäller övriga styrelsen.
Intervjun som gjordes med mig (som länkades tidigare här) gjordes för ungefär ett år sedan, då under organisationen Sökarna Västra Götaland. Precis som vi skriver på hemsidan, under historia, så valde sex av oss ur organisationen att ombilda en ny förening, detta för att vi skulle ha möjlighet att bygga upp en ekonomisk styrka för att vi enklare ska kunna ge oss ut på ett effektivt eftersök. Det funkar inte att fem-tio personer lägger ut de belopp vi lade ut för att kunna dra ihop dessa skallgångar.
Anledningen att vi behöver samla ihop donationer är, precis som vi skriver på hemsidan, för att täcka upp kostnader som uppstår i samband med den här skallgången. Vi kommer hyra in linjebussar som ska transportera tusen personer från Göteborg och Uddevalla (eventuellt från fler platser om behovet uppstår), vilket inte är gratis. Vi kommer behöva utrusta nästan hundra patruller (med tio-tolv sökare i varje patrull) med kommunikationsradio. Alla som kommer delta i skallgången kommer ha signalväst på sig, för att synas. Dessutom kommer alla deltagare ha en ficklampa alternativt pannlampa att använda sig av när det börjar skymma. Därtill kommer diversekostnader som kan uppstå som vi inte ens har funderat på ännu.
Dessutom kommer vi betala ut en stor hittelön till den som kommer kunna ge oss ett tips som leder till att Marina hittas.
Och återigen, eventuellt överskott kommer användas i föreningen för att
kunna dra ihop skallgångar på kort varsel om t.ex. ett barn eller åldring försvinner.
Föreningen Missing People Sweden är helt fristående från alla liknande organisationer. Vi har inget samarbete med missingpeople.com exempelvis. Vi har enbart namn som är lika - anledningen att vi heter just Missing People Sweden är för att vi söker efter försvunna personer i Sverige. Ganska logiskt.
Styrelsen för Missing People Sweden hade idag ett möte med Marinas mor där vi gick igenom vilka sökområden som är aktuella, vad som är avsökt och inte, vilka sjöar som dyk är aktuella i o.s.v. Vi går ännu inte ut med information om var fokus kommer ligga vid skallgången. Denna information kommer släppas 2-3 veckor innan skallgången.
Huruvida en person väljer att sponsra oss eller ej är upp till envar, men att spekulera i vår organisations seriositet utan grund och att utan grund koppla oss till andra organisationer som vi inte på något sätt tillhör eller samarbetar med är onödigt.
Åter igen, är det någon som på riktigt är intresserad av att veta mer om oss,
inte enbart sitta och spekulera, så är ni välkomna att ringa eller maila. Boka gärna ett möte så är ni till och med välkomna på personligt besök.
MVH
Jerri Kangasniemi