2012-02-01, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Olsson
Det kommer i april att ha gått mer än ett år, nästan två, och det kan förutom kroppsdelar/benrester finnas t.ex. rester av kläder, tillhörigheter, smycken---> (Det där halsbandet med stjärnan t.ex.! Som kvällstidningarna gick ut med bara några dygn efter hennes försvinnande) m.m.

Angående sponsringen, vad är det dom söker sponsorpengar för egentligen? Låter ju ganska skumt det där. Själv bekostar jag min resa dit plus mitt eget kaffe och mina egna smörgåsar...
Jag har svårt att tänka mig att 1000 pers sätter sig på lokaltåget Göteborg -> Stora Höga, lokalbussen Stora Höga -> Spekeröd Kyrka och promenerar den halvmil långa sträckan till Övre Röra.

Iaf en del av pengarna är nog tänkta att användas till persontransporter.
Citera
2012-02-01, 22:03
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Det kommer i april att ha gått mer än ett år, nästan två, och det kan förutom kroppsdelar/benrester finnas t.ex. rester av kläder, tillhörigheter, smycken---> (Det där halsbandet med stjärnan t.ex.! Som kvällstidningarna gick ut med bara några dygn efter hennes försvinnande) m.m.

Angående sponsringen, vad är det dom söker sponsorpengar för egentligen? Låter ju ganska skumt det där. Själv bekostar jag min resa dit plus mitt eget kaffe och mina egna smörgåsar...

Det fetade: Du har så rätt - har otur när jag tänker ibland

Ja, det där med sponsringen är skumt. Om det är en ideell organisation, så betalar väl folk sina kostnader själva? Och - som du säger - tar med sig matsäck. För mig låter inlägget från Freddi K för några sidor sedan mest som ett tiggarbrev (Och nu verkar det ha tagits bort?).

På deras hemsida sägs att man kan ställa upp på skallgång inom sex timmar. Varför då vänta till april? OK, vintertid - men i mars brukar ju tjälen och snön vara väck.

Betr vad som finns kvar, så har jag inga expertkunskaper, så det kan väl vara som du säger. Ska bli intressant att höra dina erfarenheter efteråt.
Citera
2012-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har svårt att tänka mig att 1000 pers sätter sig på lokaltåget Göteborg -> Stora Höga, lokalbussen Stora Höga -> Spekeröd Kyrka och promenerar den halvmil långa sträckan till Övre Röra.

Iaf en del av pengarna är nog tänkta att användas till persontransporter.

Jo det har du ju i och för sig helt rätt i! Men sen är det ju många som också åker bil (t.ex. snåla dieselbilar) som ändå kanske "har vägarna förbi", och då hade jag inte gnällt om någon ersättning. Jag hade gärna betalat 100-200kr för att få en lite annorlunda utflykt med detta spänningsmoment hela tiden gnagande i hälarna, och att man blir tillfredsställd rent mentalt av att man försöker hjälpa till i detta svårlösta fall.

Men visst, det är ju jättebra om dom får in några tusen kronor i sponsorstöd, så kanske man kan arrangera en större korvgrillning med räksallad till, på gräsmattan vid Övre Röra...

Citera
2012-02-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea

Ja, det där med sponsringen är skumt. Om det är en ideell organisation, så betalar väl folk sina kostnader själva? Och - som du säger - tar med sig matsäck. För mig låter inlägget från Freddi K för några sidor sedan mest som ett tiggarbrev (Och nu verkar det ha tagits bort?).

På deras hemsida sägs att man kan ställa upp på skallgång inom sex timmar. Varför då vänta till april? OK, vintertid - men i mars brukar ju tjälen och snön vara väck.

Betr vad som finns kvar, så har jag inga expertkunskaper, så det kan väl vara som du säger. Ska bli intressant att höra dina erfarenheter efteråt.

Fetade nr 1: Ingen fara...

Fetade nr 2: Ja precis, vad är det dom söker pengar för egentligen?

Fetade nr 3: DET undrar jag också! Varför just i april? Är det för att dom ska hinna få in X-antal tusen kronor på sitt konto? Hmmm...

Jag tror jag arrangerar min egen privata skallgång, som kostar ca 49kr per dag...
Citera
2012-02-02, 00:26
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Fetade nr 1: Ingen fara...

Fetade nr 2: Ja precis, vad är det dom söker pengar för egentligen?

Fetade nr 3: DET undrar jag också! Varför just i april? Är det för att dom ska hinna få in X-antal tusen kronor på sitt konto? Hmmm...

Jag tror jag arrangerar min egen privata skallgång, som kostar ca 49kr per dag...
Det tror jag att du gör rätt i. Har inte polisen med sina resurser i att hitta Marina och vad jag förstått sina övningsmarker kring späckeröd hittat kroppen så tror jag att en påkostad jipposökning kammar noll.
Citera
2012-02-02, 00:28
Medlem
Citat:

Ja fy faan, och jag mailade och anmälde mitt personliga intresse att deltaga i skallgånen till deras ordförande som heter Je--icka igår vid 22-tiden och jag har ännu efter över 24 timmar inte fått något svar... Hur menar dom att dom ska kunna lova att rycka ut inom sex timmar egentligen???
Citera
2012-02-02, 04:05
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Har inte polisen med sina resurser i att hitta Marina och vad jag förstått sina övningsmarker kring späckeröd hittat kroppen så tror jag att en påkostad jipposökning kammar noll.

Nja, i Spekeröd har de inga övningsområden, däremot i Svartedalen, vilket är ett ganska stort område och det finns en hel del ännu outforskade kvadratmeter där....
Citera
2012-02-02, 16:04
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Men jag ställer mig lite frågande inför några olika saker:

Man har ju redan sökt av området flera gånger, dels med polis och även allmänheten har på olika vis hjälpt till, ibland med hundar inblandade. Det kommer i april att ha gått mer än två år, nästan tre, och vad finns att hitta?

Jag är också undrande inför den här ideella(?) organisationen Missing People Sweden; i synnerhet m h t den uppgivna kostnaden på 500.000:-. Hittade den här artikeln i DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/frivilligorganisation-redo-for-skallgang-inom-sex-timmar, där Jerri K intervjuas. Artikeln ger sken av att det rör sig om en godhjärtad och privatinitierad verksamhet, helt ideell.

När jag googlar MPS så visar det sig vara en världsomspännande organisation, som finns i alla länder. Den kan förstås fortfarande vara ideell, men min misstänksamma hjärna signalerar annat.

Det ska bli intressant att se vad som händer i april. Jag kommer i vart fall inte att gå in och sponsra.

http://www.mcatracing.co.uk/missing-people-worldwide.htm

Visst har området blivit avsökt av polis och till viss del allmänheten, men polisens sökområde är inte så stort om man ser till FUP. Största insatsen var väl kedjan som gick kring huset och dess närhet. Det finns ännu outforskade ställen och så även sjöar. Dock svårt att gå skallgång i en sjö...

Jag reagerade också på att en ideell organisation sätter en budget på 500:-/person...men när jag gick in på sidan och fick ett efternamn på Jerri så klarnade det...antar att Jess**ka är hans syster.
Precis som det står på sidan så kommer jag själv ihåg att det i media stod om att det skramlats ihop en kedja via Facebook då killen försvann i Göteborg, i samma veva som Elin Krantz. All heder åt att folk går kedjor men tyvärr tvivlar jag lite på den här organisationen. Jag har tyvärr lågt förtroende för Jerri, en tomte i mina ögon...men det fanns ju några till i organisationen så vi får väl se vad som händer i april. Jag kan gärna gå med dem men jag tänker då inte betala för det!

Jag kommer själv försöka ta mig ut igen för det finns några ställen till jag vill se i Svartedalen. Sen finns det ett ställe vid havet som ska kollas närmre på...tänk om GW har rätt ändå...det bästa av allt, det kostar gratis!
Citera
2012-02-02, 17:29
Medlem
essohasses avatar
Jag har i e-mail frågat Jessicka Kangasniemi som är ordförande i Missing People Sweden, vad pengarna (500K) som budgeterats till Marina-söket skall gå till.

Med hennes tillåtelse återger jag svaret här i tråden:
Citat:
Den 1 februari 2012 09:01 skrev <Jessicka@missingpeople.se

Hej Hasse

Tack för ditt mail.

De 500 000 kr som är satta som sponsormål är en grov beräkning av vad ett
sök av denna storlek kommer kosta.
Enbart att transportera 1000 personer under en hel dag med bland annat
Göteborg och Uddevalla som utgångspunkt beräknas kosta minst 100 000 kr. (
5000 kr per buss a 20 bussar )

Vi vill även sätta in ett dykteam för sök genom ett flertal sjöar. Dessa
dykare kommer behöva transporteras i separat fordon och därtill kommer
ersättning utgå till dykarna för påfyllning av syrgastuber (vid användande
av egna tuber) och/eller hyra av dykutrustning.

Kommunikationsutrustning och övrig utrustning, såsom reflexvästar och
ficklampor, och tryckmaterial är några av de större posterna i vår budget
inför detta sök.

Vi hoppas kunna budgetera (eventuellt utöver dessa 500 000 kronor) en
belöning på 100 000 kronor till den som kan lämna information som leder
till att Marina kommer att hittas.

Ett eventuellt överskott kommer användas vid framtida skallgångar då vi
räknar med att kunna utföra minst 10 skallgångar per år av olika storlekar.
( Mellan 100-1000 personer.

Tidigare referensuppdrag är bland annat skallgångarna efter Tony Mattson i
april 2011 (Göteborg) då vi organiserade en inledande skallgång med ca 350
personer som genomsökte innerstaden. Därefter organiserades två uppföljande
skallgångar där vi sökte av bl.a. ytterområden och skogsområden.

I samband med detta stärktes även vårt samarbete med polisen.

Vi var även med och arrangerade skallgången efter Joel Langemark i
Halmstad då vi sökte av det militärområde där han syntes till sista gången.

Citera
2012-02-02, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Visst har området blivit avsökt av polis och till viss del allmänheten, men polisens sökområde är inte så stort om man ser till FUP. Största insatsen var väl kedjan som gick kring huset och dess närhet. Det finns ännu outforskade ställen och så även sjöar. Dock svårt att gå skallgång i en sjö...

.......
Jag kommer själv försöka ta mig ut igen för det finns några ställen till jag vill se i Svartedalen. Sen finns det ett ställe vid havet som ska kollas närmre på...tänk om GW har rätt ändå...det bästa av allt, det kostar gratis!

Samma här! Han kanske inte vågade ta bilen mitt i natten, hon kan finnas bakom huset.
Har han vågat starta och köra fyrhjulingen (mystiskt att aldrig kärran kom tillrätta)? Tystare går det med en tex skottkärra, i så fall ligger Marina närmare.

Jag har följt tråden och ska försöka närvara i Spekeröd.
Citera
2012-02-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej det luktar inte helt bra om det här, det håller jag med om. Det handlar om en hel del pengar för troligen ingenting! Det skulle nog behöva grävas lite mer i denna organisation....

Vem som helst som är intresserad av att gräva mer i organisationen får jättegärna göra detta. Vill ni tala med mig personligen så står mitt direktnummer på vår hemsida. Även min mail hittar ni där. Detsamma gäller övriga styrelsen.

Intervjun som gjordes med mig (som länkades tidigare här) gjordes för ungefär ett år sedan, då under organisationen Sökarna Västra Götaland. Precis som vi skriver på hemsidan, under historia, så valde sex av oss ur organisationen att ombilda en ny förening, detta för att vi skulle ha möjlighet att bygga upp en ekonomisk styrka för att vi enklare ska kunna ge oss ut på ett effektivt eftersök. Det funkar inte att fem-tio personer lägger ut de belopp vi lade ut för att kunna dra ihop dessa skallgångar.

Anledningen att vi behöver samla ihop donationer är, precis som vi skriver på hemsidan, för att täcka upp kostnader som uppstår i samband med den här skallgången. Vi kommer hyra in linjebussar som ska transportera tusen personer från Göteborg och Uddevalla (eventuellt från fler platser om behovet uppstår), vilket inte är gratis. Vi kommer behöva utrusta nästan hundra patruller (med tio-tolv sökare i varje patrull) med kommunikationsradio. Alla som kommer delta i skallgången kommer ha signalväst på sig, för att synas. Dessutom kommer alla deltagare ha en ficklampa alternativt pannlampa att använda sig av när det börjar skymma. Därtill kommer diversekostnader som kan uppstå som vi inte ens har funderat på ännu.

Dessutom kommer vi betala ut en stor hittelön till den som kommer kunna ge oss ett tips som leder till att Marina hittas.

Och återigen, eventuellt överskott kommer användas i föreningen för att kunna dra ihop skallgångar på kort varsel om t.ex. ett barn eller åldring försvinner.

Föreningen Missing People Sweden är helt fristående från alla liknande organisationer. Vi har inget samarbete med missingpeople.com exempelvis. Vi har enbart namn som är lika - anledningen att vi heter just Missing People Sweden är för att vi söker efter försvunna personer i Sverige. Ganska logiskt.

Styrelsen för Missing People Sweden hade idag ett möte med Marinas mor där vi gick igenom vilka sökområden som är aktuella, vad som är avsökt och inte, vilka sjöar som dyk är aktuella i o.s.v. Vi går ännu inte ut med information om var fokus kommer ligga vid skallgången. Denna information kommer släppas 2-3 veckor innan skallgången.

Huruvida en person väljer att sponsra oss eller ej är upp till envar, men att spekulera i vår organisations seriositet utan grund och att utan grund koppla oss till andra organisationer som vi inte på något sätt tillhör eller samarbetar med är onödigt.

Åter igen, är det någon som på riktigt är intresserad av att veta mer om oss, inte enbart sitta och spekulera, så är ni välkomna att ringa eller maila. Boka gärna ett möte så är ni till och med välkomna på personligt besök.

MVH
Jerri Kangasniemi
Citera
2012-02-02, 17:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Alla som inte tror på vampyrer eller på att en människa som förblött den mängden kan traska iväg ur sängen som om ingenting har hänt.

Men det är egentligen meningslöst och bara slöseri med tid och kraft att svara på dina idiotfrågor och ifrågasättanden av självklara saker.
Med andra ord: du kan inte svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in