2011-12-12, 17:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför måste man göra det troligt? Varför räcker det inte med rimligt tvivel om att M skjutits i rummet? Det finns andra tänkbara scenarior förutom att katter eller råttor skjutits i rummet, t.ex. kan benbiten och tändsatspartikeln medvetet ha placerats i hålet.
Varför då knussla så till den milda grad med partiklarna..?

Om gm hade velat göra sken av att ett skottdrama ägt rum, varför har då denne lagt ned så mycket krut på att leta upp absorberingstyg och kamouflagefilt för att dölja blodet på resårbottnen, innan det också rotades fram ett par gamla bäddmadrasser ur förrådet och därefter bäddades ordentligt?

Det finns ju ingen annan rimlig förklaring till detta, annat än att gm med alla till buds stående medel har haft för avsikt att in i det längsta söka fördröja upptäckten av blodet. Och en gm som medvetet satt ett pistolskott i en vägg, ev. över en väl synlig repa (repan kan också ha tillkommit mellan första och andra polisbesöket, dvs 2-4 aug) har givetvis varit på det klara med att polisen omedelbart skulle upptäcka både repan och hålet, och detta senast i samma minut som blodfläcken avtäcktes, alt. att blodfläcken upptäcktes pga kulhål och repa. Att polisen klantade sig hade ju gm inte någon anledning att räkna med. Gm har alltså haft lika goda skäl att dölja kulhålet som att försöka trolla bort blodet på resårbottnen.

Varför hängde gm inte upp en liten tavla, vepa, eller liknande för att dölja kulhålet och repan? - Svar: Det gjorde gm - eller det var han på väg att göra. Polismannen BI har också en minnesbild av att en tavla hänger över något som är upphöjt, och han tror därför att kuddarna låg mot fönstret (FUP, s. 17). - Här kan BI ha blandat ihop sina minnesbilder (eftersom det är lite svårt att tro att han blandat ihop en tavla med ett fönster). - Det finns f.ö. inte en enda tavla i sovrummet - nu. Men om det fanns något som täckte kulhålet då BI klev in i rummet så var det bland det första han skulle ha sett - och därunder en upphöjning från en kudde. Jag tror också att BI skulle ha upptäckt repan (och därmed kulhålet) om repan då fanns och ännu inte hunnit döljas.

Kruxet är att "tavlan" (som ev. kan beskådas liggande på golvet framför TV-skåpet, väl matchande den mörkbruna panelen; FUP, s. 171) temporärt var borttagen den 4 augusti då polisen plockade in FS. Detta oväntade frihetsberövande hade FS säkerligen inte räknat med. Dagen innan hade MJ:s syster och hennes kille varit på besök och hämtat en kamera och MJ:s datorer för att om möjligt försöka kartlägga MJ:s aktiviteter. Nu trodde FS att han skulle få vara i fred ett tag - vilket med all önskvärd tydlighet framgår av de bilder som togs vid inledd brottsplatsundersökning den 4 augusti kl. 14.15 - 20.00.

Även i MJ:s arbetsrum synes ha rått en febril verksamhet: Någon har precis rest sig från hennes skrivbordsstol, en skrivbordslåda är delvis utdragen, och hela rumsscenen vittnar om pågående aktiviteter. Inne i sovrummet har FS slängt upp en överfull trådkorg på byrån men fått överge några korgar i sängen för att hinna låsa sovrumsdörren, innan polisen - utan att begära audiens - beredde sig tillträde. Även källaren vittnar om pågående sortering och uppbrottsstämning. I en fåtölj i vardagsrummet står samma vita trådkorgar som i sovrummet och nere i källaren. Det ligger kläder och prylar överallt.

Jag anser att hovrätten bör kunna slå fast att FS ljuger när han säger sig inte ha varit inne i MJ:s sovrum den 4 augusti. De vita trådkorgarna talar här sitt tydliga språk, och de avfotograferade rummen i FUP utgör entydiga bildbevis på denna lögn.

Jag menar att gm kan ha täckt över kulhål och repa men att han under sin städ- och sorteringsraid temporärt avtäckt panelen för att laga hålet med någon lämplig trämassa, innan han på nytt skulle hänga upp något för att dölja även lagningen. Nu när polisen var i antågande fick han vara glad om han hann låsa sovrumsdörren och få plånboken med sig.

FUP, s. 1083:
Citera
2011-12-12, 18:16
Bannlyst
Vad svarar han här egentligen ?

sid 1086:

(tyst ca 35 sekunder) Jag påstår fortfarande att det är du som har utfört detta tills
något annat bevisas Fredrik, det, det är i...

Då har, då har ju du helt fel upplägg och helt fel tänk, för man är ju oskyldig tills motsatsen
har bevisats

Ja men jag har rätt, det är helt klart, men jag ju rätt att påstå med den bevisningen vi
har här och min kriminal

Du har ju ingen bevisning emot mig, du har bevisning för att det har hänt någonting, jag har
inte gjort någonting
Citera
2011-12-13, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Vad svarar han här egentligen ?

sid 1086:

(tyst ca 35 sekunder) Jag påstår fortfarande att det är du som har utfört detta tills
något annat bevisas Fredrik, det, det är i...

Då har, då har ju du helt fel upplägg och helt fel tänk, för man är ju oskyldig tills motsatsen
har bevisats

Ja men jag har rätt, det är helt klart, men jag ju rätt att påstå med den bevisningen vi
har här och min kriminal

Du har ju ingen bevisning emot mig, du har bevisning för att det har hänt någonting, jag har
inte gjort någonting
låmgh=skyld, ign tvek om det !
Citera
2011-12-13, 09:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför då knussla så till den milda grad med partiklarna..?

Om gm hade velat göra sken av att ett skottdrama ägt rum, varför har då denne lagt ned så mycket krut på att leta upp absorberingstyg och kamouflagefilt för att dölja blodet på resårbottnen, innan det också rotades fram ett par gamla bäddmadrasser ur förrådet och därefter bäddades ordentligt?
Den som arrangerade BP visste antagligen inte hur många partiklar som var kan anses naturligt i ett kulhål. En benbit och en tändsatspartikel ansåg h*n tydligen var fullt tillräckligt. SKL uttryckte förvåning över att det bara fanns en tändsatspartikel.

Övrigt arrangemang kan mycket väl vara till för att sätta dit FS.
Citat:
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring till detta, annat än att gm med alla till buds stående medel har haft för avsikt att in i det längsta söka fördröja upptäckten av blodet. Och en gm som medvetet satt ett pistolskott i en vägg, ev. över en väl synlig repa (repan kan också ha tillkommit mellan första och andra polisbesöket, dvs 2-4 aug) har givetvis varit på det klara med att polisen omedelbart skulle upptäcka både repan och hålet, och detta senast i samma minut som blodfläcken avtäcktes, alt. att blodfläcken upptäcktes pga kulhål och repa. Att polisen klantade sig hade ju gm inte någon anledning att räkna med. Gm har alltså haft lika goda skäl att dölja kulhålet som att försöka trolla bort blodet på resårbottnen.
Det fanns ett till medel stående till buds, att bränna ner hela huset. Varför gjorde GM inte det? FS hade gott om tid för fler arrangemang för att dölja BP, ta bort resårbottnarna och laga väggen.
Citat:
Varför hängde gm inte upp en liten tavla, vepa, eller liknande för att dölja kulhålet och repan? - Svar: Det gjorde gm - eller det var han på väg att göra. Polismannen BI har också en minnesbild av att en tavla hänger över något som är upphöjt, och han tror därför att kuddarna låg mot fönstret (FUP, s. 17). - Här kan BI ha blandat ihop sina minnesbilder (eftersom det är lite svårt att tro att han blandat ihop en tavla med ett fönster). - Det finns f.ö. inte en enda tavla i sovrummet - nu. Men om det fanns något som täckte kulhålet då BI klev in i rummet så var det bland det första han skulle ha sett - och därunder en upphöjning från en kudde. Jag tror också att BI skulle ha upptäckt repan (och därmed kulhålet) om repan då fanns och ännu inte hunnit döljas.
BI beskrev fel sovrum. Den enda likheten mellan hans beskrivning och M:s sovrum är att dubbelsängen stod till vänster och garderoberna var till höger. I övrigt kan han ha beskrivit vilket sovrum som helst.

Avvikelserna från M:s sovrum är tydliga. Han påstod att det fanns en tavla där det fanns ett fönster. Dörren satt till vänster när den i själva verket satt till höger. Han beskrev möbler bakom dörren. Bakom dörren fanns det inte plats för en pall. Sängen är bäddad åt fel håll.

Han nämnde öht inte så iögonenfallande saker som piskan på väggen, två sängbord bakom sänggaveln och herrbetjänterna. FS kan knappast ha placerat sakerna där i efterhand, med risk för att avslöjas om BI återkom, eller tog del av BP-undersökningen i närtid.

Jag vet inte hur många sovrum en polisman ser under sin karriär, det kan vara svårt att särskilja dem och minnas något från ett specifikt sovrum efter ett halvt år.
Citat:
Kruxet är att "tavlan" (som ev. kan beskådas liggande på golvet framför TV-skåpet, väl matchande den mörkbruna panelen; FUP, s. 171) temporärt var borttagen den 4 augusti då polisen plockade in FS. Detta oväntade frihetsberövande hade FS säkerligen inte räknat med. Dagen innan hade MJ:s syster och hennes kille varit på besök och hämtat en kamera och MJ:s datorer för att om möjligt försöka kartlägga MJ:s aktiviteter. Nu trodde FS att han skulle få vara i fred ett tag - vilket med all önskvärd tydlighet framgår av de bilder som togs vid inledd brottsplatsundersökning den 4 augusti kl. 14.15 - 20.00.
Egentligen är det här indiciet så långsökt att det inte förtjänar en kommentar. Men jag försöker iaf.

Jag tycker det inte ser ut som en tavla. Det är en skiva med två gnagare som ligger och tittar på TV. Den är avsedd att ligga på något, inte hänga på en vägg.
Citat:
Även i MJ:s arbetsrum synes ha rått en febril verksamhet: Någon har precis rest sig från hennes skrivbordsstol, en skrivbordslåda är delvis utdragen, och hela rumsscenen vittnar om pågående aktiviteter. Inne i sovrummet har FS slängt upp en överfull trådkorg på byrån men fått överge några korgar i sängen för att hinna låsa sovrumsdörren, innan polisen - utan att begära audiens - beredde sig tillträde. Även källaren vittnar om pågående sortering och uppbrottsstämning. I en fåtölj i vardagsrummet står samma vita trådkorgar som i sovrummet och nere i källaren. Det ligger kläder och prylar överallt.
Det du kallar spår av febril aktivitet kallar jag spår av den allmänna oordning som rådde i bostaden. Skrivbordet är inte olikt mitt, och jag befinner mig inte i uppbrottsstämning. Anser du att de tomma toapappersrullarna på toalettgolvet tyder på febril aktivitet eller oordning?
Citat:
Jag anser att hovrätten bör kunna slå fast att FS ljuger när han säger sig inte ha varit inne i MJ:s sovrum den 4 augusti. De vita trådkorgarna talar här sitt tydliga språk, och de avfotograferade rummen i FUP utgör entydiga bildbevis på denna lögn.
Jag tror inte att HR kommer att kunna slå fast att FS ljuger om detta, eftersom han inte fick frågan i förhöret i TR, och det förhöret spelades upp i HR.
Citat:
Jag menar att gm kan ha täckt över kulhål och repa men att han under sin städ- och sorteringsraid temporärt avtäckt panelen för att laga hålet med någon lämplig trämassa, innan han på nytt skulle hänga upp något för att dölja även lagningen. Nu när polisen var i antågande fick han vara glad om han hann låsa sovrumsdörren och få plånboken med sig.

FUP, s. 1083:
Och jag menar att detta är ytterligare ett av dina extremt långsökta indicier.

Jag väntar fortfarande på svar, varför måste man göra det troligt att någon ägnat sig åt att skjuta vinkelräta katter eller cirkulära råttor i sovrummet?
Senast redigerad av Quarrel 2011-12-13 kl. 10:07.
Citera
2011-12-13, 11:34
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Den som arrangerade BP visste antagligen inte hur många partiklar som var kan anses naturligt i ett kulhål. En benbit och en tändsatspartikel ansåg h*n tydligen var fullt tillräckligt. SKL uttryckte förvåning över att det bara fanns en tändsatspartikel.

Övrigt arrangemang kan mycket väl vara till för att sätta dit FS.Det fanns ett till medel stående till buds, att bränna ner hela huset. Varför gjorde GM inte det? FS hade gott om tid för fler arrangemang för att dölja BP, ta bort resårbottnarna och laga väggen.BI beskrev fel sovrum. Den enda likheten mellan hans beskrivning och M:s sovrum är att dubbelsängen stod till vänster och garderoberna var till höger. I övrigt kan han ha beskrivit vilket sovrum som helst.

Avvikelserna från M:s sovrum är tydliga. Han påstod att det fanns en tavla där det fanns ett fönster. Dörren satt till vänster när den i själva verket satt till höger. Han beskrev möbler bakom dörren. Bakom dörren fanns det inte plats för en pall. Sängen är bäddad åt fel håll.

Han nämnde öht inte så iögonenfallande saker som piskan på väggen, två sängbord bakom sänggaveln och herrbetjänterna. FS kan knappast ha placerat sakerna där i efterhand, med risk för att avslöjas om BI återkom, eller tog del av BP-undersökningen i närtid.

Jag vet inte hur många sovrum en polisman ser under sin karriär, det kan vara svårt att särskilja dem och minnas något från ett specifikt sovrum efter ett halvt år.Egentligen är det här indiciet så långsökt att det inte förtjänar en kommentar. Men jag försöker iaf.

Jag tycker det inte ser ut som en tavla. Det är en skiva med två gnagare som ligger och tittar på TV. Den är avsedd att ligga på något, inte hänga på en vägg.Det du kallar spår av febril aktivitet kallar jag spår av den allmänna oordning som rådde i bostaden. Skrivbordet är inte olikt mitt, och jag befinner mig inte i uppbrottsstämning. Anser du att de tomma toapappersrullarna på toalettgolvet tyder på febril aktivitet eller oordning?Jag tror inte att HR kommer att kunna slå fast att FS ljuger om detta, eftersom han inte fick frågan i förhöret i TR, och det förhöret spelades upp i HR.Och jag menar att detta är ytterligare ett av dina extremt långsökta indicier.

Jag väntar fortfarande på svar, varför måste man göra det troligt att någon ägnat sig åt att skjuta vinkelräta katter eller cirkulära råttor i sovrummet?

H*n kanske gör som du ofta brukar göra, skiter i att svara på frågan
Citera
2011-12-13, 15:35
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:

Övrigt arrangemang kan mycket väl vara till för att sätta dit FS.Det fanns ett till medel stående till buds, att bränna ner hela huset. Varför gjorde GM inte det? FS hade gott om tid för fler arrangemang för att dölja BP, ta bort resårbottnarna och laga väggen.

Varför bränna ner sin egen bostad? Även om han var på väg ut (vilket var kanske motivet till mordet) så trodde han nog att han kunde bo kvar ett tag, eftersom Marina skulle ses som bortrest
och inte mördad.
Det är ju sådana här frågor som pekar mot FS. Om det hade varit en annan GM, varför då ens lägga energi och stora risker på att flytta och gömma kroppen?

Jag har också funderat på resårbottnarna, kan vara flera orsaker, bla att han redan kört bort Hyundai:en och att de ej får plats i Lupon. Sedan, var gör man av med dessa stora madrasser? Eldar upp dom på tomten, kan vara dumt med ett troligtvis eldningsförbud under sommaren osv. Köra till nån återvinningscentral som kan dra till sig blickar med den gröna och bullrande bilen?
Hade han tagit bort resårbottnarna hade han väl varit tvungna att ersätta dem med nya eller hur?
Citera
2011-12-13, 15:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majbjorn
Den mannen ni skriver om är inte samma som jag skrev om, då han inte är med på listan över Marinas "kontakter".
Vad som berättades för mig har älskaren så säkert alibi att han aldrig misstänkts, om det är polis eller andra som bedömt detta vet inte jag.

Vad som sas till mig är att en närstående till Marina berättat om detta för polisen

Jag hoppas att det är polisen och "ingen annan" som gjort denna bedömning.

Är det ingen som reagerar på att det finns en älskare med i bilden?
Citera
2011-12-13, 15:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Om det hade varit en annan GM, varför då ens lägga energi och stora risker på att flytta och gömma kroppen?

Min gissning är att det finns spår på kroppen som binder GM till brottet.

Om nu MT är GM så har han ju täckt denna möjlighet genom att uppge att de hade sex på hans födelsedag, alltså ca tolv timmar innan brottet enligt åklagarens uppfattning.
Om jag inte minns helt fel så hade väl MT inte några avvärjningsskador
Citera
2011-12-13, 15:48
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är det ingen som reagerar på att det finns en älskare med i bilden?

Det kryllar ju av sexkontakter, vad skulle vara så speciellt med just den här?
Precisera gärna vem du menar, och varifrån informationen har kommit.

(Jag har inte hängt med så jättenoga de senaste månaderna. Läser ikapp lite nu.)
Citera
2011-12-13, 15:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför bränna ner sin egen bostad? Även om han var på väg ut (vilket var kanske motivet till mordet) så trodde han nog att han kunde bo kvar ett tag, eftersom Marina skulle ses som bortrest
och inte mördad.
Det är ju sådana här frågor som pekar mot FS. Om det hade varit en annan GM, varför då ens lägga energi och stora risker på att flytta och gömma kroppen?

Jag har också funderat på resårbottnarna, kan vara flera orsaker, bla att han redan kört bort Hyundai:en och att de ej får plats i Lupon. Sedan, var gör man av med dessa stora madrasser? Eldar upp dom på tomten, kan vara dumt med ett troligtvis eldningsförbud under sommaren osv. Köra till nån återvinningscentral som kan dra till sig blickar med den gröna och bullrande bilen?
Hade han tagit bort resårbottnarna hade han väl varit tvungna att ersätta dem med nya eller hur?
En annan GM hade kunnat bränna ner huset utan att förlora sin bostad. FS hade möjlighet att få undan bevisen genom att hugga upp sängbottnarna, stoppa in dem i Lupon och köra bort någonstans långt borta. Han kan förklara att de är borta genom att påstå att M bett honom slänga dem, och köpa nya. De är ändå tio år gamla, och pengar till nya hade han om han är skyldig.
Citera
2011-12-13, 16:33
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
En annan GM hade kunnat bränna ner huset utan att förlora sin bostad. FS hade möjlighet att få undan bevisen genom att hugga upp sängbottnarna, stoppa in dem i Lupon och köra bort någonstans långt borta. Han kan förklara att de är borta genom att påstå att M bett honom slänga dem, och köpa nya. De är ändå tio år gamla, och pengar till nya hade han om han är skyldig.

Det är bla därför jag ej tror på en annan GM.

Kom ihåg att det finns ca 2 liter blod i den bäddmadrassen, att hugga upp den hade bara gjort saken värre.
Mannen hade dålig ekonomi, varför skulle han förbruka sina surt stulna pengar på att köpa nya bäddmadrasser?
Hur skulle han frakta nya bäddmadrasser till bostaden?
Citera
2011-12-13, 16:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är bla därför jag ej tror på en annan GM.

Kom ihåg att det finns ca 2 liter blod i den bäddmadrassen, att hugga upp den hade bara gjort saken värre.
Mannen hade dålig ekonomi, varför skulle han förbruka sina surt stulna pengar på att köpa nya bäddmadrasser?
Hur skulle han frakta nya bäddmadrasser till bostaden?
Bäddmadrasserna med två liter blod är borta.

Ett stort möbelvaruhus på webben säljer resårbotten i måtten 90x200 cm för 1295 kr. Det kan vara värt 2x1295 kr + frakt 495 kr att slippa mordåtal även om ekonomin är skral.
Senast redigerad av Quarrel 2011-12-13 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in