2012-05-01, 16:21
Moderator
Eerieyes avatar
Felet polisen har gjort, med kammaråklagare Kvarnhjul i spetsen, är att de har låst fast sig vid FS.

Jag säger inget om att han omedelbart blev huvudmisstänkt direkt: Sambo/inneboende, utsocknes, långhårig, kriminell bakgrund mm. Men de har låst fast sig vid honom. Inget i materialet visar nämligen att de ens har reflekterat över alternativa händelseförlopp.

Dessutom har de nästan knäckt ryggen i försöken att knacka hål på FS historia. Men har de lyckats? Nej.
Citera
2012-05-01, 16:22
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En brand hade uppmärksammat brottet omedelbart och det är tänkbart att GM:s DNA skulle finnas i kroppen.

Man kan ju anlägga bränder med viss fördröjning. Dessutom tar det tid innan branden blir uppenbar för omkringliggande hus. Särskilt om den anläggs inomhus...

Jag förstår inte alls hur denne alternative gm skulle ha tänkt här. Om någon visste om hans superhemliga träff var han körd i vilket fall. Om inte gällde det "bara" att undanröja biologiska spår, samt eventuellt spår på datorn. Vissa andra spår kan ju tänkas men det är väl det mest uppenbara.

Och ändå gör inte denne alternative gm detta. Nejdå, han tar risken att spår finns kvar, och dessutom måste han räkna med en teknisk undersökning inom någon dag bara. Dessutom lämnar han datorn. Hur lång tid tar det att vara säker på att han inte figurerar på hårddisken? Mycket lång om man inte är super expert på datorer. Men vår alternative super gm är naturligtvis världsledande datortekniker också...

Dessutom fraktar han omkring kroppen i sin superosynliga bil, gömmer kroppen på en plats som antyder lokalkännedom utan att lokalbefolkning någonsin lagt märke till honom...

Jag får inte ihop hur denne supersmarta osynliga alternative-gm kan vara superdum och ta sådana onödiga risker.
Citera
2012-05-01, 16:22
Bannlyst
Citat:
Tycker du att det räcker för att döma FS för mord?

Att det inte finns någon annan trolig gärningsman är absolut något som rätten tar fasta på.
Citera
2012-05-01, 16:28
Medlem
Citat:
Tycker du att det räcker för att döma FS för mord?

Nej.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Man kan ju anlägga bränder med viss fördröjning. Dessutom tar det tid innan branden blir uppenbar för omkringliggande hus. Särskilt om den anläggs inomhus...

Jag förstår inte alls hur denne alternative gm skulle ha tänkt här. Om någon visste om hans superhemliga träff var han körd i vilket fall. Om inte gällde det "bara" att undanröja biologiska spår, samt eventuellt spår på datorn. Vissa andra spår kan ju tänkas men det är väl det mest uppenbara.

Och ändå gör inte denne alternative gm detta. Nejdå, han tar risken att spår finns kvar, och dessutom måste han räkna med en teknisk undersökning inom någon dag bara. Dessutom lämnar han datorn. Hur lång tid tar det att vara säker på att han inte figurerar på hårddisken? Mycket lång om man inte är super expert på datorer. Men vår alternative super gm är naturligtvis världsledande datortekniker också...

Dessutom fraktar han omkring kroppen i sin superosynliga bil, gömmer kroppen på en plats som antyder lokalkännedom utan att lokalbefolkning någonsin lagt märke till honom...

Jag får inte ihop hur denne supersmarta osynliga alternative-gm kan vara superdum och ta sådana onödiga risker.

Även om jag inte gillar att svara på så här cyniska inlägg så undrar jag ändå hur du tänker här. Varför skulle alternativ GM varit osynlig, det är väl ingen som har sett varken alternativ GM eller FS köra omkring i bilar eller genomföra något skumt i området.

Oavsett vem som gjort detta så har ingen sett något, eller menar du att allt tyder på att det är FS för att han är osynlig?

Kanske man inte kunde identifiera någon vid bankomaten för man visade upp fel persons kort.

Alla personer som har en relation till Marina har skäl att undanröja både kropp och bevis. Okända personer har förstås inga skäl till detta då kopplingen mellan en sådan GM och Marina inte finns, men det är väl ingen som tror Marina blivit dräpt av en okänd person.
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth

Redan att ha ihjäl någon är superdumt. Och synnerligen riskabelt. FS hade väl också kunnat starta brand om det nu var han eller? Och jag vet f ö en alternativ gm som beter sig superdumt i förhören. Som har lokalkännedom och som rör sig i området utan att någon tänker på det.
Citera
2012-05-01, 16:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Att det inte finns någon annan trolig gärningsman är absolut något som rätten tar fasta på.

Källa på det, för det motsägs i domslutet.
Citera
2012-05-01, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Källa på det, för det motsägs i domslutet.

Det beror på hur man ser det. Jag tolkade domen så att det inte var uteslutet att Marina åkt iväg någonstans och att något hänt henne där..nu när kroppen hittats i närheten av hemmet blir det en annan sak.
Citera
2012-05-01, 16:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Sant. Det finns däremot en hel del mer som talar för att det inte är en alternativ GM än vad det finns som talar för en alternativ GM.

Det vet ingen eftersom undersökningen är så dålig och enögd som den är. Vid en objektiv undersökning hade kanske resultat blivit tydligare om hur det förhåller sig.
Citera
2012-05-01, 16:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det beror på hur man ser det. Jag tolkade domen så att det inte var uteslutet att Marina åkt iväg någonstans och att något hänt henne där..nu när kroppen hittats i närheten av hemmet blir det en annan sak.

I domslutet säger man att även om Marina skulle vara död kan man inte utesluta att det finns någon annan än FS kan ha begått mordet. Denna slutsats sällade sig även HR till.
Citera
2012-05-01, 16:35
Medlem
bagarn29s avatar
Kom det fram varför Sannerholm ersattes av Kvarnström som åklagare i fallet?
Citera
2012-05-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
I domslutet säger man att även om Marina skulle vara död kan man inte utesluta att det finns någon annan än FS som har begått mordet. Denna slutsats sällade sig även HR till.

Det var innan kroppen hittades. Hade den hittats i en bergskreva i alperna, så hade det talat för en alternativ GM. Men nu hittades den i ett otillgängligt område i anslutning till M och FS gemensamma hem. Troligen gör det ovan påstående något svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in