2011-11-06, 16:10
Bannlyst
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?
Senast redigerad av martienne 2011-11-06 kl. 16:13.
Citera
2011-11-06, 16:19
Medlem
Det är väl kanske för att de är rätt måna om att trycka upp den i ansiktet på en. Går och knackar dörr osv. Enligt "reglerna" så måste de gå och predika.
Citera
2011-11-06, 16:26
Medlem
ArgaMongots avatar
För att Jehovas vittnen är påträngande. En dag förra sommaren plingade det på min dörrklocka. Jag öppnade och möttes av en äldre man tillika Jehovas vittne. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte är intresserad av något de har att erbjuda eftersom jag inte är religiös och heller inte vill vara religiös. Han accepterade det jag sade och gick därifrån.

En vecka senare plingar det än en gång på min dörrklocka. Döm min förvåning när det är samma man som står där. Han började prata men avbröts av att jag frågade honom vad hans djävla problem var. Lite argt fortsatte jag att fråga om han inte kommit ihåg att han stört mig en vecka tidigare. "Oh, nej. Jag pratar med så många att det är omöjligt för mig att komma ihåg alla". Det hade aldrig slagit det rynkiga, blodtransfusionsavböjande gamla blockmongot att man kanske skulle skriva ner de personer som säger att de inte vill ha med dem att göra.

Jag tycker inte om religiösa människor och jag tycker inte om människor som ringer på min dörr (om de inte har en pizza med sig eller är inbjudna). Jehovas MongoVittnen ligger med andra ord rätt illa till... Därför tycker i alla fall inte jag om dem...
Citera
2011-11-06, 16:42
Medlem
Mitt svar på varför man går hårdast mot Jehovas vittnen av alla kristna grupper är för att de har riktiga argument som biter på treenighets läran, helvetsläran, och mycket annat. De "kristna"som inte kan försvara sådana irrläror som uppkom efter apostlarnas död blir ursinniga när de hjälplöst motargumenteras. Sen finns det sådana som är arga på Jehovas vittnen som kommer och knackar dörr även om de vid flera tillfällen har sagt att de inte är intresserade. Det kan ju vara irriterande, precis som jobbiga telefon försäljare som varje vecka ringer och föröker pracka på något som man ite behöver eller vill ha. Jag tycker Jehovas vittnen borde göra som Jesus sa. Det huset eller den stad som inte vill ta emot, dem lämnar man i fred, "skakar av dammet". Jag tror Jehovas vittnen inte följer dessa Jesu anvisningar för att deras styrande krets har andra anvisningar för dem.
Sen blir många arga på Jehovas vittnen för att de fördömer blodtransfusioner, firande av jul och födelse dagar.
Men jag håller med dem i dessa frågor.
Men annars vill jag tillägga att Jehovas vittnen går även själva mycket hårt mot alla som har bibliska argument som påvisar att deras ledning har fel i vissa trosfrågor.

Så generellt kan man säga att de som är duktigare blir helt enkelt hatade av de som är minder duktiga. Gäller även Jehovas vittnen. Om en medlem börjar utmärka sig så blir han eller hon också bemött med misstänksamhet och avundsjuka av sina överordnade.
Citera
2011-11-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Man brukar säga att sanningssägare inte är populära för etablissemanget. Jehovas vittnen har varit impopulära ända från början i slutet av 1800-talet (då hette dom bibelforskarna), och hatet har främst kommit från kristenheten, med Katolska Kyrkan i spetsen. Man bedrev bland annat hetsjakt mot Jehovas vittnen under 2:a världskriget eftersom Jv inte ville delta i kriget eller hälsade på flaggan, man anklagade dom för att vara samhällsomstörtande, icke patriotiska, kommunister, nazister och allt möjligt, och man skickade dom i fängelse och mobbar drivna av präster som har misshandlat hängt och kastrerat Jehovas vittnen.

Här kan du läsa lite grand om det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jehovah%27s_Witnesses

Orsaken till det här är svårt att förstå eftersom Jehovas vittnen inte gör andra illa, det enda vi gör är att vittna för andra om vad vi tror på, vi följer Jesu befallning (Matteus 28:19-20), och Jehovas vittnen hämnas inte eller försöker inte påverka politiskt och tvinga andra deras syn.

Vi har en förklaring på detta oproportionerliga hat, men om man inte tror på bibeln så kan det kanske vara svårt att förstå. Jesus sade:

"Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt." (Lukas 6:22 Bibel2000)

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er." ( Johannes 15:18-20 Bibel2000)

"Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1Joh 5:19 Bibel2000)

Det finns mycket lögner och förvrängningar om Jehovas vittnen, och en del av avhopparna är väldigt nitiska och produktiva i att motsäga Jehovas vittnen bland annat via media och internet. Även det uppodlar ett hat som oftast är baserat på felaktiga grunder.
Citera
2011-11-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
"Oh, nej. Jag pratar med så många att det är omöjligt för mig att komma ihåg alla". Det hade aldrig slagit det rynkiga, blodtransfusionsavböjande gamla blockmongot att man kanske skulle skriva ner de personer som säger att de inte vill ha med dem att göra.

Personuppgiftslagen har krånglat till det för Jehovas vittnen, tidigare hade vi noggranna anteckningar så att det inte skulle bli fel, men det fick man inte ha efter den lagen.

Och även när Jehovas vittnen antecknade så hittade man anklagelser för det, även det var suspekt. Vad än Jehovas vittnen gör så hittar man olika vinklar som man kan anklaga dom för.
Citera
2011-11-06, 17:10
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan.kosonen
Mitt svar på varför man går hårdast mot Jehovas vittnen av alla kristna grupper är för att de har riktiga argument som biter på treenighets läran, helvetsläran, och mycket annat. De "kristna"som inte kan försvara sådana irrläror som uppkom efter apostlarnas död blir ursinniga när de hjälplöst motargumenteras. Sen finns det sådana som är arga på Jehovas vittnen som kommer och knackar dörr även om de vid flera tillfällen har sagt att de inte är intresserade. Det kan ju vara irriterande, precis som jobbiga telefon försäljare som varje vecka ringer och föröker pracka på något som man ite behöver eller vill ha. Jag tycker Jehovas vittnen borde göra som Jesus sa. Det huset eller den stad som inte vill ta emot, dem lämnar man i fred, "skakar av dammet". Jag tror Jehovas vittnen inte följer dessa Jesu anvisningar för att deras styrande krets har andra anvisningar för dem.
Sen blir många arga på Jehovas vittnen för att de fördömer blodtransfusioner, firande av jul och födelse dagar.
Men jag håller med dem i dessa frågor.
Men annars vill jag tillägga att Jehovas vittnen går även själva mycket hårt mot alla som har bibliska argument som påvisar att deras ledning har fel i vissa trosfrågor.

Så generellt kan man säga att de som är duktigare blir helt enkelt hatade av de som är minder duktiga. Gäller även Jehovas vittnen. Om en medlem börjar utmärka sig så blir han eller hon också bemött med misstänksamhet och avundsjuka av sina överordnade.

En fråga: Om du inte är ett jehovas vittne vad gör dig så säker på att dem har så överlägset rätt när det kommer till bibeltolkning mot kristna?
Citera
2011-11-06, 17:15
Medlem
Citat:
Jag tycker Jehovas vittnen borde göra som Jesus sa. Det huset eller den stad som inte vill ta emot, dem lämnar man i fred, "skakar av dammet".

Det är så vi gör, vi har inget intresse av att irritera folk. Det kan finnas många orsaker till att det blir som det blir, t.ex. misstag. Jehovas vittnen får inte gör ett enda misstag utan att det blåses upp, t.ex. på FB.

Citat:
Jag tror Jehovas vittnen inte följer dessa Jesu anvisningar för att deras styrande krets har andra anvisningar för dem.

Anvisningen är att skaka av dammet, inget annat:

Citat:
*** w05 15/5 sid. 26 § 3-4 Behärska dig ”under onda förhållanden” ***

3 Om vi är verkligt fridsamma, kommer det att märkas i vårt uppträdande. Det kommer att återspeglas i det vi säger och gör och kanske också i vårt ansiktsuttryck och röstläge. (Ordspråksboken 17:27) När Jesus sände ut sina apostlar att predika gav han dem rådet: ”När ni kommer in i huset, så hälsa det [”Tillönska huset frid när ni går in i det”, The New English Bible]; och om huset är värdigt, då må den frid ni önskar det komma över det; men om det inte är värdigt, då skall er frid vända tillbaka till er.” (Matteus 10:12, 13) Det budskap vi frambär är goda nyheter. IBibeln kallas det ”fridens goda nyheter”, ”de goda nyheterna om Guds oförtjänta omtanke” och ”dessa goda nyheter om kungariket”. (Efesierna 6:15; Apostlagärningarna 20:24; Matteus 24:14) Vårt syfte är inte att kritisera andras uppfattningar eller att argumentera med dem om deras åsikter, utan att tala med dem om de goda nyheterna i Guds ord.

4 Utan att egentligen lyssna kan den besökte tvärt invända: ”Jag är inte intresserad.” Imånga fall kan vi säga: ”Jag hade hoppats att helt kort få läsa ett bibelställe.” Det kanske han inte invänder mot. Iandra fall kan det vara lämpligt att säga: ”Jag hade hoppats att få tala med dig om en tid då det inte kommer att vara någon orättvisa mer och då alla människor skall lära sig att älska varandra.” Om det inte gör att den besökte vill veta mer, kan du tillägga: ”Men jag förstår att det inte passar just nu.” Om den besökte inte är så vänlig, skall vi då tolka det som att han inte är ”värdig”? Oavsett hur reaktionen blir, bör vi komma ihåg Bibelns råd att vi skall vara ”vänliga mot alla” och behärska oss ”under onda förhållanden”. (2Timoteus 2:24)
Senast redigerad av ttsp 2011-11-06 kl. 17:20.
Citera
2011-11-06, 17:38
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne

Här på FB kritiseras alla religioner förutom möjligtvis buddhismen som ses vara den enda positiva tron hos många religionskritiker i detta forum.

Att det finns meningsskiljaktigheter mellan kyrkans tro och Jv är inget nytt. Frågan är väl du själv uppfattar detta via ditt förnuft. För så som jag uppfattar det så känner vissa sig tryggare i att man ansluter sig till organiserad religion än att stå ensam i sin kristna tro som gör att vissa överger kyrkan och byter till sida till grupper som Jv.
Citera
2011-11-06, 17:59
Medlem
Jippa86s avatar
Många som går hårt mot JV är folk som inte egentligen vet vad det är och vad dom gör osv. Folk som tror på allt alla andra säger om dom som är emot JV.

Själv va jag emot dom och hatade dom som fan pga allt man hörde om dom och pga okunskap och man trodde man visste efter allt man hört andra säga.

Men det ändrade sig ganska snabbt efter jag själv lärt känna en JV familj och snackat om allt och frågat mycke osv. Dom försöker inte få med mig i JV och jjag lär inte gå med heller men jag respekterar deras tro. Och är man lite insatt och kan något om vad dom tror på och religion över lag så är deras tro den mesta kristna och logiska. t ex som begås det mord i andra religioner och Gud hatar folk som begår mord. Att amerikaner hela tiden yrar om att gud skyddar soldaterna när dom är i krig är ju helt fel. Varför skulle gud skydda dom när gud hatar krig och mord över allt annat? så en del kristna tror på det som låter bra men inte har full koll ändå vad som står i bibeln.
Citera
2011-11-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
En fråga: Om du inte är ett jehovas vittne vad gör dig så säker på att dem har så överlägset rätt när det kommer till bibeltolkning mot kristna?

Jag menar inte att i alla frågor Jehovas vittnen har rätt mot andra kyrkor. Men oftast har inte andra kyrkor vetskap i vilka frågor de skulle kunna slå vittnena. För vittnena är det däremot lättare att finna fel i anda kyrkors läror.

Men jag har även lyckats ställa vittnena mot väggen utan att de har kunnat försvara sig med Bibeln. Så sådana som mig avskyr de.

Problemet med dem är att de värdesätter högre sin "Styrande Krets" i New York än vad Jesus eller apostlarna säger i Bibeln, när man ställer de mot väggen med bibliska argument.

Det är som att de har ersatt kyrkans treenighet med sin egen treenighet: Jehova-Organisationen-Styrande Kretsen.

Vad säger ni vittnen, är er trohet först och främst mot "Styrande Kretsen" dvs de ca 10 gubbar som styr over Jehovas vittnen eller vågar ni säga till dem att de har fel om ni skulle upptäcka det, för att främja sanning?
Citera
2011-11-06, 18:39
Medlem
Danieloss avatar
Jag håller med om att Jehovas vittnen nog är det närmaste "urkyrkan" man kan komma idag med sin apokalyptiska lära. Men samtidigt är det motbjudande när de springer runt som olyckskorpar och gottar sig åt svält, katastrofer, krig och elände eftersom det är "tecken" på att Harmageddon är nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in