Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.
Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.
De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.
När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:
De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.
Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!
Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?
Man brukar säga att sanningssägare inte är populära för etablissemanget. Jehovas vittnen har varit impopulära ända från början i slutet av 1800-talet (då hette dom bibelforskarna), och hatet har främst kommit från kristenheten, med Katolska Kyrkan i spetsen. Man bedrev bland annat hetsjakt mot Jehovas vittnen under 2:a världskriget eftersom Jv inte ville delta i kriget eller hälsade på flaggan, man anklagade dom för att vara samhällsomstörtande, icke patriotiska, kommunister, nazister och allt möjligt, och man skickade dom i fängelse och mobbar drivna av präster som har misshandlat hängt och kastrerat Jehovas vittnen.
Här kan du läsa lite grand om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jehovah%27s_Witnesses
Orsaken till det här är svårt att förstå eftersom Jehovas vittnen inte gör andra illa, det enda vi gör är att vittna för andra om vad vi tror på, vi följer Jesu befallning (Matteus 28:19-20), och Jehovas vittnen hämnas inte eller försöker inte påverka politiskt och tvinga andra deras syn.
Vi har en förklaring på detta oproportionerliga hat, men om man inte tror på bibeln så kan det kanske vara svårt att förstå. Jesus sade:
"
Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt." (Lukas 6:22 Bibel2000)
"
Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er." ( Johannes 15:18-20 Bibel2000)
"
Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1Joh 5:19 Bibel2000)
Det finns mycket lögner och förvrängningar om Jehovas vittnen, och en del av avhopparna är väldigt nitiska och produktiva i att motsäga Jehovas vittnen bland annat via media och internet. Även det uppodlar ett hat som oftast är baserat på felaktiga grunder.