2011-11-05, 11:18
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson712
Dont feed the trolls.
Jag gav honom några enkla beräkningar som visade på att energin från jetbränslet knappast kunde ha haft någon större, än mindre avgörande effekt på konstruktionen, ens om energin överfördes från bränslet till stålet så effektivt som möjligt. Han kontrade med att kontorsmaterial också brinner... duh. Vägrar dock svara på vad det skulle innebära för konstruktionen och hur det förklarar någonting.

Utöver det går han själv ifrån officiella förklaringar och hävdar att bränderna delvis skadade kärnkonstruktionen, vilket orsakade att toppen föll och genom en dominoeffekt drog med sig resten av byggnaderna.

Dessutom har han ingen som helst förståelse för energiberäkningar, ens på rudimentär nivå.

Kan du inte bara förklara hur hur stålkonstruktionen på madridskrapan rasade? Det fanns ju inte en droppe flygbränsle i den branden.

Gör gärna dina beräkningar på samma sätt på denna byggnad. Energin från flygbränslet = 0, men stålet blev visst tillräckligt varmt för att kollapsa ändå.
Citera
2011-11-05, 14:30
Medlem
limparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Var någonstans står det att allt brandskydd på alla sidor av balkarna måste slagits bort?

Jag har läst vad som står under spoiler-knappen. Jag har även tittat i källan du hänvisade till. Nej hela flygplanet behöver inte förvandlas till metallbitar i storlek av hagel. Större delar kan fortfarande slå bort brandskyddet och det är ju absolut inget konstigt. Bara för att NIST provade att skjuta bort brandskyddet med en hagelbössa innebär det inte att det är det enda sättet att få bort brandskyddet.
Med andra ord så vet vi inte om brandskyddet slogs bort, bara det att ifall det slogs bort så passar det bättre in på en förutbestämd hypotes som inte stämmer överens med riktiga experiment.

Om du nu inte tror på NISTs hypoteser så kan du knappast stödja deras utredning.
Om NIST har fel så torde du stödja en ny utredning.
Skulle du vilja se en ny 9/11 utredning?

Vilka datasimuleringar och experiment har du att dela med dig som stödjer din hypotes om att brandskyddet slogs bort? Om vi nu inte ska lyssna på NISTs eller någon annans hypoteser.

Citat:
Hur kommer det sig att ni har hakat upp er så mycket på NIST? Kom med egna tester/beräkningar/datasimuleringar istället. Ta fram några egna jävla bevis istället för att peka på några saker ni inte förstår i NISTs rapport.
Byt ut ordet "NIST" till "POLIS" och orden "tester/beräkningar/datasimuleringar" till "blodprov/utredning/förhör/bevis" så kanske du hör hur knäppt det låter. Det är av NIST vi ska kunna få en ordentlig utredning ifrån, inte från medelsvenssons, arkitekter eller ingenjörer som arbetar med detta på sin fritid.

NISTs 9/11 utredning är det som har blivit sanningen för många människor världen över och det var även dem som fick jobbet och ledde 9/11 utredningen.
Om polisen här i Sverige gör en dålig utredning så riktar jag inte min kritik till Coca-Cola. Det är väl rätt uppenbart.

Citat:
Och om det är så att NIST gör fel i något test eller drar fel slutsats om något så blir detta inte automatiskt ett bevis för att det var atombomber/energivapen/bomber/skärbrännare/gudar/troll/tomtar som tog ned WTC.
Ingen som har påstått det heller.
Bara det att om NIST (eller vemsomhelst) har en drös med hypoteser som strider mot riktiga experiment och bevis så ska dessa hypoteser skrotas och inte spridas som om dessa vore sanning.

Citat:
Den rapporten av Kevin Ryan som du refererar till gör inga försök på att göra en endaste beräkning. De gör enbart något konstigt påstående om att det skulle krävas 1MJ för att slå bort allt brandskydd. Detta styrker de inte med en endaste beräkning utan bara påstår detta. De säger att det är NISTs undersökning med hagelbössa indikerar på att det skulle krävas 1MJ. Detta har aldrig NIST sagt. Visa gärna hur dessa beräkningar har gått till... Rapporten är ju inte tillräckligt seriös för att själv redovisa hur de räknat. Rapporten gråter bara över NISTs rapport och kommer inte med några egna beräkningar eller bevis... Rapporten är inte seriös.

Gör egna tester istället och skjut egna hagelskott eller metalldelar på brandskyddat stål och redovisa resultaten... ska det vara så jävla svårt? Ni har haft 10 år på er
Det är inte vi som ska göra jobbet åt NIST.
Varför är det så fel att kritisera någons hypoteser eller experiment?

Om vilken utredning som helst inte sköts så är det inte upp till allmänheten att göra egna tester, tråkigt men sant så är det precis det som har hänt med 9/11.
Du får gärna underhålla med gevär och brandskydd m.m så kan jag göra några tester.

Citat:
Varför brandskyddar man stålbalkar?
För att skydda stålbalkar mot bränder.

Citat:
Japp madridskrapan brann längre men utan flygbränsle och utan yttre skador. Att kollapserna ser olika ut är självklart då husen har helt olika konstruktion.

Varför kollapsade stålkonstruktionen pga brand i madridskrapan?
http://911research.wtc7.net/wtc/analysis/compare/windsor.html

Citat:
Kan en stålbyggnad rasa av brand?
Absolut, men inte den typen av byggnader och på det sättet som WTC 1, 2 och 7 kollapsade.

Citat:
Varför ramlar saker neråt tror du? Neråt är rakt ner i skyskrapan... Det finns ingen naturlag "path of least resistance" - det är bara okunniga "truthers" som påstår detta. Byggnaden är som ett plockepinn av stålbalkar med mycket internt tomrum... du kan inte se den som en solid kropp.
Plockepinn?
WTC7 Bunker
Never happend

Citat:
Ok??? Så inga truthers kommer med några hypoteser som inte kan verifieras? Vad säger du om:

- missiler
- flygplan utrustade med missiler
- dataanimerade flygplan
- militärflygplan
- uppmjukning av väggarna på WTC för att flygplanet skulle ta sig in i byggnaden
- bomber
- thermite
- atombomber
- megastor mikrovågsugn
osv... osv...
Så ditt svar på att NISTs hypoteser strider mot riktiga experiment är att det finns folk på "truther" sidan som kommer med tokiga teorier.

Jag kan inte stå till svars för varenda tokstolle som råkar tro på att 9/11 var ett false flag.
Inte mer än vad du kan stå till svars för varenda tokstolle och deras teorier om dem nu råkar tro på den officiella teorin.

Så vad tycker du om NISTs hypoteser om WTC7 och David Proe's arbete?

Videoanalys som visar att du har fel om WTC1. Eller har du något som stödjer dina hypoteser?

Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson712
Utöver det går han själv ifrån officiella förklaringar och hävdar att bränderna delvis skadade kärnkonstruktionen, vilket orsakade att toppen föll och genom en dominoeffekt drog med sig resten av byggnaderna.
Då borde man kunna dra den slutsatsen att även Flipp-Flopp vill ha en ny utredning.
Citera
2011-11-05, 15:24
Medlem
Arthur Dents avatar
En för diskussionen som förs just nu aktuell film som tar upp det smälta stålet som inte var smält stål, explosioner som inte var explosioner osv. Experterna verkar ha svårt att komma överens.

http://www.youtube.com/watch?v=7ySUrEiVFIM
Citera
2011-11-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
En för diskussionen som förs just nu aktuell film som tar upp det smälta stålet som inte var smält stål, explosioner som inte var explosioner osv. Experterna verkar ha svårt att komma överens.

http://www.youtube.com/watch?v=7ySUrEiVFIM
Alla experters uttalanden blir väldigt motsägelsefulla eftersom det inte finns någon gemensam nämnare överhuvudtaget, utan de säger alla mot varandra ex det var explosioner resp det var inga explosioner osv. När man sedan lägger till att den amerikanska regeringen var emot en utredning redan från start och när en utredning väl kom till skott så såg de till att endast två fick tillgång till allt material och de fick inte ta med vad de ville i rapporten så kan man lugnt påstå att det ligger många hundar begravda här.
Senast redigerad av BloodNGuts 2011-11-05 kl. 17:55.
Citera
2011-11-06, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BloodNGuts
Givetvis är jag inte Flipp-Flopp. Varför skulle jag sitta och svara mot mig själv under en månads tid?

Praktisk informationskrigföring för att leda uppmärksamhet bort från ämnet som berörs.. Herregud, till och med Jag har praktiserat sådan form av info-war.. Visserligen 20 år sedan men.. tekniken fungerar.

Citat:
Edit: Har du någon alternativ förklaring till hur byggnaderna pulveriserades?

Pulvrisera betong kan du göra med allt från acetonperoxid till semtex, men.. Att kristallisera den som skedde med WTC-byggnaderna, kräver thermite.

Skulle jag analysera rasmassorna skulle jag leta efter aluminiumoxid och magnesiumoxid bland den kristalliserade betongen.
Citera
2011-11-06, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Praktisk informationskrigföring för att leda uppmärksamhet bort från ämnet som berörs.. Herregud, till och med Jag har praktiserat sådan form av info-war.. Visserligen 20 år sedan men.. tekniken fungerar.

Pulvrisera betong kan du göra med allt från acetonperoxid till semtex, men.. Att kristallisera den som skedde med WTC-byggnaderna, kräver thermite.

Skulle jag analysera rasmassorna skulle jag leta efter aluminiumoxid och magnesiumoxid bland den kristalliserade betongen.
Dubbla, trippla konton i all ära, men inte i det här fallet för min del.

I mitt tänk innefattar pulveriseringen stål och inte primärt betong, därav min fråga. Att pulverisera betong är en sak, stål en annan.
Citera
2011-11-06, 02:43
Bannlyst
Citat:
I mitt tänk innefattar pulveriseringen stål och inte primärt betong, därav min fråga. Att pulverisera betong är en sak, stål en annan.

Så vitt jag vet pulvriserades inget stål i kollapsen.. vill du ha nämre analys av rasmassorna som blev kvar, kontakta Controlled Demolition Inc.
Det var de som stod för bortfraktandet av rasmassorna.
Citera
2011-11-06, 03:33
Medlem
Citat:
Sen så är inte varje våning i en 4000 meter hög byggnad byggd för att hålla upp alla dessa 4000 meter. De designas enbart för att hålla upp den massan som är ovanför aktuell våning. Så våningarna i mitten av skrapan är bara byggd för att hålla upp de sista 2000 metrarna. Sista våningen är inte byggd för att ta någon tyngre last ovanifrån.

Men detta spelar egentligen ingen roll:

Spelar ingen roll hur starkt man bygger... En enskild våning håller inte för en fallande skyskrapa 84 meter hög, det säger sig självt.

Fattar du inte hur högt det är?

Du vill låta som allt är solklart med det är inte så.

Du talar mycket om våningar, du nämner inte alls de massiva VERTIKALA stålkollumnerna, du tror att 20 % som för övrigt faller ÅT SIDAN till en början (vilket kommer att minska procentsatsen av toppen till kanske 12-15 %) PRESSAR NER vertikala stålkolumner och förvandla dom till damm?

Har jag uppfattat dig korrekt?

Ta fram två tomma konservburkar, stampa på den ena med din fot. Den ger vika.
Ta fram en 10 cm lång smal stålbit och lägg i den i den andra burken, stampa ner den om du kan...
Citera
2011-11-06, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff

Det skulle alltså kunna vara du som är den som sprider felaktig information, åtminstone om man ska tro Jeff Prager och andra som hävdar att thermite är svaret. Det här är en intressant utveckling i tråden måste jag säga. Det verkar inte gå att lita på nån.
Citera
2011-11-06, 08:34
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Du vill låta som allt är solklart med det är inte så.

Du talar mycket om våningar, du nämner inte alls de massiva VERTIKALA stålkollumnerna, du tror att 20 % som för övrigt faller ÅT SIDAN till en början (vilket kommer att minska procentsatsen av toppen till kanske 12-15 %) PRESSAR NER vertikala stålkolumner och förvandla dom till damm?

Har jag uppfattat dig korrekt?

Ta fram två tomma konservburkar, stampa på den ena med din fot. Den ger vika.
Ta fram en 10 cm lång smal stålbit och lägg i den i den andra burken, stampa ner den om du kan...

Det vippar till en början precis där skadan är som värst, precis så man kan förvänta sig av de synliga skadorna och inte av en kontrollerad sprängning.

Vertikala stålkollumner som är byggda för att hålla upp ett hus som är stationärt - inte ett fallande hus. Ungefär som skillnaden mellan att stå på någons rygg (massage) och hoppa på ryggen (dödligt våld).

Minska till 12-15%? Nu gör du nog någon tankevurpa... Den övre delen byggs snarare på och blir större ju fler våningar den drar med sig.

Det är svårt att jämföra med burkar/konstruktioner i mindre skala helt enkelt för att små och stora saker beter sig olika. Anledningen beror på att ett hus 100ggr högre har en volym 100^3 = 1000 000 större och då även massa som är 1000 000 ggr större.

Är längden 1000ggr högre blir massan 1000^3 = 1000 000 000 ggr större.
men en bärande balk får bara 1000^2 ggr = 1000 000 ggr större area/tvärsnitt som kan bära upp last. Alltså en faktor 1000^3/1000^2 = 1000 mer massa som ska bäras upp per ytenhet.

Ovanstående är förklaringen till varför man inte kan jämföra egenskaper som tex hållfasthet mellan olika stora konstruktioner. Tex så skulle inte burken om den byggdes med samma konstruktion men lika stor som WTC aldrig orka bära upp sin egna vikt. Tänk jämförelsen dig och en myra... en myra klarar ett fall från enorm höjder och är enormt stark.

Nu när folk insett att det faller åt sidan tas det av dig/er som ett bevis för att det var en CD. Innan så lät det "kollapsen är så symmetrisk därför måste det vara en CD". Det är precis som jag säger - det spelar ingen roll hur kollapsen ser ut då ni alltid kommer påstå att det är något fel oavsett vilken förklaring ni får. Skulle tornen vippat helt så skulle ni hittat fel även då.
- "Det är en CD för att tornen föll i fritt fall". Vilket enbart var 64% av fritt fall men det spelar ingen roll för er.
- Stålbyggnader kan inte kollapsa pga brand (vilket de kan (madridskrapan) då alla kunskaper och bevis om stål talar emot er men ni bryr er inte om argument eller kunskap).
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2011-11-06 kl. 08:49.
Citera
2011-11-06, 08:59
Medlem
Morgontröttheten gjorde sig visst påmind i mitt inlägg ovan. Så här ska det naturligtvis stå:
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Det skulle alltså kunna vara du som är den som sprider felaktig information, åtminstone om man ska tro Jeff Prager och andra som hävdar att thermite INTE är svaret. Det här är en intressant utveckling i tråden måste jag säga. Det verkar inte gå att lita på nån.
Citera
2011-11-06, 15:39
Bannlyst
Citat:
Det skulle alltså kunna vara du som är den som sprider felaktig information, åtminstone om man ska tro Jeff Prager och andra som hävdar att thermite INTE är svaret.

Jag skriver bara det jag vet är praktiskt möjligt skulle kunna skett utifrån min egna uppfattning av hur saker och ting fungerar, vilket även alla andra gör.

Citat:
Det här är en intressant utveckling i tråden måste jag säga. Det verkar inte gå att lita på nån.

DET har du rätt i. De enda som har fakta i vad som VERKLIGEN hände under kollapsen var de som var i tornet och såg det hela go down in real time och som lyckades ta sig ut i tid och därmed kan återberätta vad de såg.

Vissa brandmäns historier pekar klart och tydligt på att det var en kontrollerad rivning.

Men.. Vågar man inte lita på folk som var där när det skedde, hur vågar man då lita på de som inte var där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in