2005-10-13, 13:41
Medlem
Ranelid. Så kan han nominera sig själv till litteraturpriset.
Citera
2005-10-13, 17:20
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Ebba Witt-Brattström måhända?!
Citera
2005-10-14, 09:17
Medlem
PO Enkvist som jag personligen inte gillar pga hans politiska åsikter men annars är han väl meriterad, framgångsrik dramatiker etc, läst författare. Men jag tror att han faktiskt är för gammal!! 40-talisterna har faktiskt missat tåget...

Svante Nordin historiker essäist i Lund?? Fast man har ju Englund som historiker redan...

Nä det får bli nån yngre....

Märkligt att man inte kan avgå pga ointresse eller ålder. Folk blir ju äldre nuförtiden än på GIIIs tid.
Citera
2005-10-14, 10:29
Medlem
Neguss avatar
Annars tycker jag faktiskt att det vore på tiden att välja in en finlandssvensk. Och kanske någon från Gammalsvenskby i Ukraina också, vi måste ju slå vakt om det svenska språket även utanför rikets gränser!
Citera
2005-10-14, 10:48
Medlem
evolutes avatar
Martin Kellerman/Jan Berglin - för att även serier ska omfattas av akademins arbete
Ingmar Bergman - skänker lite stjärnglans åt akademin
Theodor Kallifatides - med ett annat modersmål än svenska har han kanske andra perspektiv
Citera
2005-10-14, 11:03
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melmoth
Ranelid. Så kan han nominera sig själv till litteraturpriset.
Citera
2005-10-14, 11:48
Medlem
Engelbreckts avatar
Fredrik Lindström för lite humor och folklighet. Ja, börja inte gnälla nu, han har gjort mycket för lingvistiskens förfolkligande.

Någon universitetstutor för blivande svensklärare. Gärna en fd. underättelseofficer så att Horace får lite hjälp att hålla saker hemliga och så får man kanske lite bättre koppling skola/akademi.

En svart, judisk, lesbisk kvinna så att man får in så många underprivilgerade grupper som möjligt på en och samma gång.
Citera
2005-10-14, 14:11
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Kallifatides hade jag faktiskt glömt, han skulle vara intressant att se i akademien.

Det skulle också vara intressant med:

P.O. Enkvist
Sven Lindqvist

I mina ögon är tex Enkvist ett tyngre namn än den redan sittande Pär Westberg.

Om man vill vara populistisk så skulle man kunna ta in Fredrik Lindström eller Herman Lindkvist. Kanske dags för en fd journalist gone populärhistoriker nu?

Ett annat kontroversiellt val skulle vara Jan Myrdal.
Citera
2005-10-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Kallifatides hade jag faktiskt glömt, han skulle vara intressant att se i akademien.

Ett annat kontroversiellt val skulle vara Jan Myrdal.

Myrdal är för bökig. Man tänker nog lite socialt också, Wästberg tror jag är en sån där utmärkt people person i första hand. Med Knut-saken är man nog ännu mer på sin vakt. Evert Taube kom väl aldrig in pga att han skulle väl ta över hela butiken...

Det blir väl Jan Hjärpe förstås....
Citera
2005-10-14, 17:58
Medlem
Någon som vet om man har möjlighet att tacka nej? Eller blir man utsedd till akademiledamot vare sig man vill eller inte och sedan tvingad att sitta resten av sitt liv utan möjlighet att avgå?

Om man har möjlighet att avstå kanske det förklarar varför en del personer, som man tycker borde kunna platsa i akademien, inte redan finns där.
Citera
2005-10-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfisk
Någon som vet om man har möjlighet att tacka nej? Eller blir man utsedd till akademiledamot vare sig man vill eller inte och sedan tvingad att sitta resten av sitt liv utan möjlighet att avgå?

Om man har möjlighet att avstå kanske det förklarar varför en del personer, som man tycker borde kunna platsa i akademien, inte redan finns där.

Tror att det uppväger alla fördelar man får, man har högre värde som författare exempelvis, blir alltid inbjuden till lukrativa uppdrag. Man glöms helt enkelt inte bort, sitter i bättre förhandlingsposition gentemot förläggare och redaktörer. Akad har också en massa, massa stora stipendier etc som kommer vissa till godo, man behöver alltså inte vara utan själv. Vare sig man är förf eller akademiker så är det en god garanti för fortsatt verksamhet inom sitt gebit.
Citera
2005-10-14, 18:34
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfisk

Självklart kan man tacka nej. Däremot tror jag dom är extremt hemlig med både tillfrågningar och avslag.

Det finns ju en del personer som borde ha fått en plats, men inte har fått det av olika anledningar. Precis som det brukar talas om Graham Greene som mannen som borde ha fått ett nobelpris men aldrig fick det, så talas det om Sara Lidman som kvinnan som aldrig blev invald, till fördel för tex Katarina Frostensson.

I mina ögon är P.O enkvist och Jan Myrdal två av sveriges kanske främsta intellektuella, så det vore ju kul med nån av dom. Myrdal är naturligtvis en enfant terrible, men det kan ju vara kul det också. Dessutom är han ganska gammal och kanske har lugnat ner sig på ålderns höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in