2005-10-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Tror att det uppväger alla fördelar man får, man har högre värde som författare exempelvis, blir alltid inbjuden till lukrativa uppdrag. Man glöms helt enkelt inte bort, sitter i bättre förhandlingsposition gentemot förläggare och redaktörer. Akad har också en massa, massa stora stipendier etc som kommer vissa till godo, man behöver alltså inte vara utan själv. Vare sig man är förf eller akademiker så är det en god garanti för fortsatt verksamhet inom sitt gebit.

Jo, det är klart att det finns många anledningar till att vilja bli invald i akademien, men det finns ju bevisligen även personer som helst skulle sluta vara med, trots alla fördelar, och då är det väl tänkbart att det också finns sådana kan tänkas tacka nej redan från början. Eller?

Jag bara menar att det kan ju vara en anledning till att exempelvis PO Enkvist, Jan Myrdal eller Sara Lidman, för att nämna några av dem som kommit upp i den här tråden, inte redan sitter eller har suttit i akademien.
Citera
2005-10-14, 19:43
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfisk

Jag bara menar att det kan ju vara en anledning till att exempelvis PO Enkvist, Jan Myrdal eller Sara Lidman, för att nämna några av dem som kommit upp i den här tråden, inte redan sitter eller har suttit i akademien.

Ja eller att dom som redan sitter där inte vill ha in dom?

Carl David af Wirséns starka antipati för Strindberg gjorde att denne aldrig kunde väljas in.
Citera
2005-10-14, 19:44
Medlem
M2ks avatar
doktor Persson skulle säkert inte tacka nej.
Citera
2005-10-14, 20:31
Medlem
IntimaIronikers avatar
Citat:
Någon som vet om man har möjlighet att tacka nej? Eller blir man utsedd till akademiledamot vare sig man vill eller inte och sedan tvingad att sitta resten av sitt liv utan möjlighet att avgå?.

Ofrivilligt eller ej... detta var nutidsorienterat och jävligt kul

Henning Mankell
Liza Marklund
Jan Guillo
Håkan Nesser
Leif GW Persson

Fyll på och vipps blir de aderton bli folkligt. Kanske skulle Edgar Allan Poe eller Arthur Conan Doyle få litteraturpriset postumt i ren tacksamhet…
Citera
2005-10-14, 21:19
Medlem
Citat:
Jo, det är klart att det finns många anledningar till att vilja bli invald i akademien, men det finns ju bevisligen även personer som helst skulle sluta vara med, trots alla fördelar, och då är det väl tänkbart att det också finns sådana kan tänkas tacka nej redan från början. Eller?

Men att tacka nej utan att nån får reda på det, är inte det poänglöst? Sartre tackade väl nej till själva priset, eller kom inte på utdelningen, eller var det var men det blev ju en stor obstinat gest som alla visste om.

Om hypotetiskt exvis Myrdal HAR tillfrågats och tackat nej... skulle inte det komma ut, eller har man tystnadslöfte? Dyker kanske upp efter 50 år?

Finns det NÅN under 220 år som inte velat ha vara med i denna illustra samling som fått frågan?
Citera
2005-10-14, 21:51
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Finns det NÅN under 220 år som inte velat ha vara med i denna illustra samling som fått frågan?
Citat:
- Jag frågade Horace Engdahl om man kan tacka nej, om någon gjort det. Han sa att det hände två gånger i början av 1800-talet.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,168146,00.html

(Jag vet inte vilka personer han syftar på.)
Citera
2005-10-14, 22:22
Medlem
Citat:
Men att tacka nej utan att nån får reda på det, är inte det poänglöst? Sartre tackade väl nej till själva priset, eller kom inte på utdelningen, eller var det var men det blev ju en stor obstinat gest som alla visste om.

Om hypotetiskt exvis Myrdal HAR tillfrågats och tackat nej... skulle inte det komma ut, eller har man tystnadslöfte? Dyker kanske upp efter 50 år?

Om just Jan Myrdal tackat nej hade han förmodligen upplyst hela svenska folket om det, omgående och högljutt.

Men ponera att någon tackar nej för att undvika den mediebevakning som det innebär att sitta i akademien, både för en själv och ens familj - en sådan person skulle väl knappast basunera ut att den tackat nej och därmed dra till sig uppmärksamhet från media?

(Om det nu är någon som tackat nej i modern tid; detta är ju bara fritt spekulerande.)
Citera
2005-10-14, 22:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melmoth
Ranelid. Så kan han nominera sig själv till litteraturpriset.

Fast med en sådan förhoppning vore han nog en dåre om han lät sig väljas in - det lär väl sitta mycket mycket mycket långt inne innan en akademiledamot får Nobelpriset igen, med tanke på allt bullrigt hallå kring Harry Martinsons och Eyvind Johnsons pris 1974.

Citat:
Svante Nordin historiker essäist i Lund?? Fast man har ju Englund som historiker redan...

Ja, men Nordin är ju mer filosofi- och idéhistoriker. Kanske inte vore ett så dumt val, han disputerade väl på en litteraturvetenskapligt anstruken avhandling en gång i tiden också (visserligen om tolkningsteori; det kanske snarare skulle vara till filosofiskt hinders när det gäller att verkligen kunna bestämma sig för en pristagare). Eller kanske Tore Frängsmyr, som en gest åt de lärdomshistoriska traditionerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,168146,00.html

(Jag vet inte vilka personer han syftar på.)

Av en slump stötte jag tidigare idag på uppgiften att en Fredrik Ehrenheim (1753-1828), "statsman och diplomat, vetenskapsman och författare" skall ha varit en i avböjarnas skara.

http://www.centralant.se/history.r-.html
Citera
2005-10-15, 01:07
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagt av Peter Englund
- Jag frågade Horace Engdahl om man kan tacka nej, om någon gjort det. Han sa att det hände två gånger i början av 1800-talet.

They gave him an offer he couldn't refuse...

Intressant att ingen har sagt nej dom senaste hundra åren. Det ger ju en viss tyngd.
Citera
2005-10-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Intressant att ingen har sagt nej dom senaste hundra åren. Det ger ju en viss tyngd.

Fast ska man vara petig så säger han ju inget om de senaste hundra åren. Han säger bara att det hände två gånger i början av 1800-talet.
Citera
2005-10-15, 18:16
Medlem
petter eremitens avatar
Jag har för mig, att Lars Forsell ville tacka nej, men fick svaret att det inte gick för sig.
Citera
2005-10-15, 19:46
Medlem
Faustuss avatar
Vilhelm Moberg tackade nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in