2011-03-06, 13:34
Medlem
alpha-betas avatar
Tack för tipsen!

Hugo Boss är bra grejer!

Det som avskräckte mig lite var att jag läste i någon modesida att deras kostymer sitter bäst på långa slanka män och jag ser ut mer som en fotbollsspelare på 174 cm, dvs ganska normalbyggd men med ganska kralliga lår. Ska kolla in Filippa K också.

Jag ska definitivt kolla in Eton och självklart ska skorna vara italienska och handsydda.

Jag bor i Stockholm så det blir nog att börja med NK i veckan. Glöm det där med festligare väst, jag vill ha en tredelad kostym. Dock har jag gärna en plastrong/kravatt till då jag testade det i butiken och tyckte att det var snyggt.
Citera
2011-03-06, 13:41
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Tack för tipsen!

Hugo Boss är bra grejer!

Det som avskräckte mig lite var att jag läste i någon modesida att deras kostymer sitter bäst på långa slanka män och jag ser ut mer som en fotbollsspelare på 174 cm, dvs ganska normalbyggd men med ganska kralliga lår. Ska kolla in Filippa K också.

Jag ska definitivt kolla in Eton och självklart ska skorna vara italienska och handsydda.

Jag bor i Stockholm så det blir nog att börja med NK i veckan. Glöm det där med festligare väst, jag vill ha en tredelad kostym. Dock har jag gärna en plastrong/kravatt till då jag testade det i butiken och tyckte att det var snyggt.
Hugo Boss är inte alls särskilt bra, ej heller Filippa K. Handsytt är inget annat än en tom floskel när det gäller konfektionsskor (det finns nämligen inga skor som inte i någon mån tillverkas för hand, samtidigt som merparten av alla "handgjorda" skor är maskinsydda i undermåliga material och limmade), italienska skor är inte nödvändigtvis bättre än andra och medan Eton gör helt okej skjortor finns det bättre och roligare val även där. Jag står fast vid att du bör undvika allt vad plastronger och kravatter heter.
Citera
2011-03-06, 14:31
Medlem
Skor och bröllop
http://1.bp.blogspot.com/_MzkB9Jx7E1g/TPYFqg2RObI/AAAAAAAAGL0/yUsEWev7RAg/s1600/_MG_4616.jpg
Citera
2011-03-06, 14:38
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Skor och bröllop
http://1.bp.blogspot.com/_MzkB9Jx7E1g/TPYFqg2RObI/AAAAAAAAGL0/yUsEWev7RAg/s1600/_MG_4616.jpg
Herregud, nej. De där gör sig utmärkt till jeans, men absolut inte till bröllop och mörk kostym (med svarta strumpor dessutom!).
Citera
2011-03-06, 14:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Herregud, nej. De där gör sig utmärkt till jeans, men absolut inte till bröllop och mörk kostym (med svarta strumpor dessutom!).

Vackra skor passar till allt; man måste bara anpassar resten av kläderna till skorna - inte tvärtom.

Helt ärligt tycker jag att de kan passa utmärkt till en ljus kostym vid ett sommarbröllop. Kanske inte det mest långsiktiga men han ska ju trots allt förhoppningsvis inte gifta om sig.

I övrigt är jag ense med dig. Inga kravatter eller andra bögerier. Frack går an men då måste även gästerna ha frack, vilket blir en massa problem för gästerna. En helt vanlig kostym, med snygg skjorta och kashmirslips så är du hemma.
Citera
2011-03-06, 15:47
Medlem
Svatopluks avatar
Citat:
... men med ganska kralliga lår.

Blir ett problem. Kolla nån standardkostym från Eduard Dressler, brukar vara lite lösa i passformen och bra kompromiss mellan pris o kvalitet. Ta en mörkgrå så blir du lagom stilig och kan använda kostymen till annat efteråt.

Mitt råd är att skippa västen. Man svettas ändå som en gris vid ett bröllop och dessutom är väst lite kamrersaktigt. På solsidan bär vi inte väst

Bra råd att ta en Eton-skjorta! Välj en modell utan bröstficka och med dubbelmanchett och köp enkla o stilrena knappar.

Välj engelska svarta dojor - t ex någon sk "oxford"-modell. Är Church för dyrt, välj t ex Alfred Sargent.

En vit näsduk i bröstfickan, diskret sidenslips och tunna svarta sockor i pjucken så är du hemma!
Citera
2011-03-06, 16:13
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svatopluk
Blir ett problem. Kolla nån standardkostym från Eduard Dressler, brukar vara lite lösa i passformen och bra kompromiss mellan pris o kvalitet. Ta en mörkgrå så blir du lagom stilig och kan använda kostymen till annat efteråt.

Mitt råd är att skippa västen. Man svettas ändå som en gris vid ett bröllop och dessutom är väst lite kamrersaktigt. På solsidan bär vi inte väst

Bra råd att ta en Eton-skjorta! Välj en modell utan bröstficka och med dubbelmanchett och köp enkla o stilrena knappar.

Välj engelska svarta dojor - t ex någon sk "oxford"-modell. Är Church för dyrt, välj t ex Alfred Sargent.

En vit näsduk i bröstfickan, diskret sidenslips och tunna svarta sockor i pjucken så är du hemma!
Många goda råd här.

Alternativ till Alfred Sargent skulle t.ex. kunna vara Loake 1880, Grenson, Barker, Herringshoes, Cheaney, Bexley, Loding, Markowski, Sanders, Il Gergo och John Spencer. I ungefär samma prisklass som Church's kan du titta efter Crockett & Jones, Santoni, Sutor Mantellassi, Ferragamo Tramezza, Tricker's, J.M. Weston, Carmina, G J Cleverley RTW, New & Lingwood och Peal & Co.

I skjortväg kan jag även rekommendera Hilditch & Key, Turnbull & Asser, Emma Willis, Borrelli, Barba, Isaia, Truzzi (och egentligen en hel drös andra, men samtliga är svårtillgängliga och dyra i Sverige). Eduard Dressler kan säkert bli bra i kostymväg. Det är svårt att handla bra konfektionskostymer i Sverige. Det som finns tillgängligt i Sverige annars och är värt att kolla upp är väl Rose & Born, Zegnas huvudlinje, Corneliani, Samuelsohn, Belvest, Caruso och möjligen Canali.
Citera
2011-03-06, 16:18
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vackra skor passar till allt; man måste bara anpassar resten av kläderna till skorna - inte tvärtom.
På bilden var dock inte kläderna anpassade efter skorna, men visst - till ett sommarbröllop med ljus kostym hade skorna kunnat funka (även om jag inte hade valt ett par brogues).
Citera
2011-03-06, 17:13
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Många goda råd här.

Alternativ till Alfred Sargent skulle t.ex. kunna vara Loake 1880, Grenson, Barker, Herringshoes, Cheaney, Bexley, Loding, Markowski, Sanders, Il Gergo och John Spencer. I ungefär samma prisklass som Church's kan du titta efter Crockett & Jones, Santoni, Sutor Mantellassi, Ferragamo Tramezza, Tricker's, J.M. Weston, Carmina, G J Cleverley RTW, New & Lingwood och Peal & Co.

I skjortväg kan jag även rekommendera Hilditch & Key, Turnbull & Asser, Emma Willis, Borrelli, Barba, Isaia, Truzzi (och egentligen en hel drös andra, men samtliga är svårtillgängliga och dyra i Sverige). Eduard Dressler kan säkert bli bra i kostymväg. Det är svårt att handla bra konfektionskostymer i Sverige. Det som finns tillgängligt i Sverige annars och är värt att kolla upp är väl Rose & Born, Zegnas huvudlinje, Corneliani, Samuelsohn, Belvest, Caruso och möjligen Canali.

Kul att tipsen fortsätter att strömma in.

En fråga, alla de skjortmärken som nämns ovan, plus Eton, vart inhandlar man dessa märken? Spontant tänker jag NK men helt ärligt är de flesta av dessa märken okända för mig.

Sedan apropå den här fientligheten mot kravatter, min ända rädsla är att det ska bli för vanligt med en slips och jag tyckte ändå att kravatt var ett snyggt alternativ. Men det är klart att jag påverkas lite av vad folk tycker i allmänhet, man vill ju inte se ut som en clown.

Vad säger panalen om färgen på skor på ett bröllop till en grå kostym? Är det strikt svart som gäller eller är brun ok?

Heinkel, du tyckte inte att Hugo Boss var någon kvalitetskostym, vad skulle du rekommendera?
Citera
2011-03-06, 17:23
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

En fråga, alla de skjortmärken som nämns ovan, plus Eton, vart inhandlar man dessa märken? Spontant tänker jag NK men helt ärligt är de flesta av dessa märken okända för mig.

Sedan apropå den här fientligheten mot kravatter, min ända rädsla är att det ska bli för vanligt med en slips och jag tyckte ändå att kravatt var ett snyggt alternativ. Men det är klart att jag påverkas lite av vad folk tycker i allmänhet, man vill ju inte se ut som en clown.

Vad säger panalen om färgen på skor på ett bröllop till en grå kostym? Är det strikt svart som gäller eller är brun ok?

Heinkel, du tyckte inte att Hugo Boss var någon kvalitetskostym, vad skulle du rekommendera?

Givetvis ska du ha brun.

Problemet med kravatt är, förutom att den är ful, att du som värd i så fall kommer att klä dig bättre än gästerna, vilket trots allt får betraktas som ohyfsat.
Citera
2011-03-06, 17:46
Medlem
Heinkels avatar
Citat:

På NK hittar du nog mest skjortor från Eton, Stenströms och möjligen Boss, Armani, Paul Smith, Oscar Jacobson, The Shirt Factory och liknande. Ska du handla på NK är väl Eton eller Stenströms att rekommendera, båda är helt okej. Men om du istället åker till Hans Allde, Rose & Born, Lund & Lund eller Gabucci så kan du hitta italienska kvalitetsmärken som Truzzi, Barba, Borrelli, Finamore m.fl. som är snäppet vassare. Engelska skjortor köps bäst på plats i London eller via deras webbutiker och kan vara ett bra alternativ om du behöver hålla en budget, även jämfört med Eton och Stenströms.

Vad gäller kostymer skrev jag tidigare:
Citat:
Det som finns tillgängligt i Sverige annars och är värt att kolla upp är väl Rose & Born, Zegnas huvudlinje, Corneliani, Samuelsohn, Belvest, Caruso och möjligen Canali.
Även Mabro, Boglioli, Attolini (dyrt) m.fl. gör bra kostymer som jag tror finns i ovan nämnda butiker.

Ang. skor håller jag faktiskt inte med Pörr. Bruna skor må vara snygga, men svarta skor har sitt användningsområde och det är just vid formella tillfällen som t.ex. bröllop (undantaget uppsluppna sommarbröllop med ljus klädsel). Till just grå kostym funkar annars i princip alla skofärger.

Kravatt ser enligt min mening mest dumt ut till vanlig kostym. Ibland är det enklaste också det bästa, dvs slips i det här fallet.
Senast redigerad av Heinkel 2011-03-06 kl. 17:49.
Citera
2011-03-06, 22:52
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Tack för tipsen!

Hugo Boss är bra grejer!

Ströms, hörnet Kungsg - Sveav. Absolut mest erfarna i Sthlm. De vet bäst vad du behöver och framförallt - hur det skall sitta! Köpte själv min smoking där, t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in