2014-04-11, 15:53
Medlem
fingercuffss avatar
Hej! Jag ska på bröllop i maj och tänkte ha på mig en blå kostym med en vit skjorta och eventuellt mörkbruna pjucks till det. Jag har dock enormt stora problem med att välja ut färgen på slipsen och vänder mig nu till er.

Klädkoden är kavaj.

Hjälp!
Citera
2014-04-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingercuffs
Hej! Jag ska på bröllop i maj och tänkte ha på mig en blå kostym med en vit skjorta och eventuellt mörkbruna pjucks till det. Jag har dock enormt stora problem med att välja ut färgen på slipsen och vänder mig nu till er.

Klädkoden är kavaj.

Hjälp!

Nästan svårt att få fel i den kombinationen, men jag hade satsat på något blått med detaljer i annan färg. Eller något rödaktigt.
Citera
2014-04-11, 23:50
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Nästan svårt att få fel i den kombinationen, men jag hade satsat på något blått med detaljer i annan färg. Eller något rödaktigt.

Lite åt det hållet jag sneglade också, tack så mycket!
Citera
2014-04-12, 01:06
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag skall gå på en studentmiddag (universitet) imorgon och klädkoden är kavaj. Jag tänkte bära en marinblå kostym men jag är lite osäker på hur jag ska matcha den med skjorta, slips och skor. Jag har ett par bruna snörskor av oxfordmodell, är det gångbart eller bör jag införskaffa mig ett par svarta? Bör jag välja en vit eller ljusblå skjorta, samt vilken slips skulle passa till respektive färg? Näsduk?

Kan tillägga att någon kommit på idén att lägga till ett tema till denna tillställning, nämligen "Hollywoods röda matta". Jag vet inte riktigt vilka idéer som kläcks i huvudet på folk, men eftersom ingen av männen på mitt program vanligtvis bär kostym, samt att medelåldern är rätt låg misstänker jag att det kommer dyka upp en hel del flugor, slipslösa herrar och kanske en och annan t-shirt (istället för skjorta).

Själv vill jag hålla mig lite traditionsenlig, men jag är samtidigt lite rädd för att jag ska se för uppklädd ut jämfört med de andra. Jag har hört mig för lite grann bland de förhållandevis få killar på mitt program och det var mycket "den svarta studentkostymen och fluga"...
Citera
2014-04-17, 13:28
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Jag skall gå på en studentmiddag (universitet) imorgon och klädkoden är kavaj. Jag tänkte bära en marinblå kostym men jag är lite osäker på hur jag ska matcha den med skjorta, slips och skor. Jag har ett par bruna snörskor av oxfordmodell, är det gångbart eller bör jag införskaffa mig ett par svarta? Bör jag välja en vit eller ljusblå skjorta, samt vilken slips skulle passa till respektive färg? Näsduk?

Kan tillägga att någon kommit på idén att lägga till ett tema till denna tillställning, nämligen "Hollywoods röda matta". Jag vet inte riktigt vilka idéer som kläcks i huvudet på folk, men eftersom ingen av männen på mitt program vanligtvis bär kostym, samt att medelåldern är rätt låg misstänker jag att det kommer dyka upp en hel del flugor, slipslösa herrar och kanske en och annan t-shirt (istället för skjorta).

Själv vill jag hålla mig lite traditionsenlig, men jag är samtidigt lite rädd för att jag ska se för uppklädd ut jämfört med de andra. Jag har hört mig för lite grann bland de förhållandevis få killar på mitt program och det var mycket "den svarta studentkostymen och fluga"...

Marinblå kostym med vit skjorta och bruna oxfords fungerar utmärkt! Att det bara är svarta skor till mörk kostym anser jag och många andra som förlegat. Slips skulle jag personligen ta någon kanske blå, med mönster. Näsduk gör du som du vill, vit är lätt att bära, mönstrad krävs lite mer av bäraren för att ha tycker jag personligen.

Ang. hollywoods röda matta och vad du berättat om dina kurskamrater verkar det inte som om de kommer dyka upp i korrekt klädsel, det korrekta i det fallet hade väl i sådant fall varit smoking, vilket känns osannolikt att folk dyker upp i.

Om du kör marinblå kostym, vit skjorta, nån snygg slips, bruna skor tycker jag inte att du blir för uppklädd, ser inte vad man skulle kunna tumma på i den kombinationen för att göra det mindre formellt, möjligen köra typ chinos/manchesterbyxor till en uddakavaj istället för full kostym.

Mvh, PL
Citera
2014-05-04, 10:47
Medlem
padrons avatar
Hur pass mycket mönster på slipsen är OK att ha på ett bröllop med klädkod mörk kostym? Planen är att ha en mörkt grå kostym, vit skjorta med en mörkblå slips med mindre ljusa prickar på. Eller har panelen några bättre slipsförslag?
Citera
2014-05-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Hur pass mycket mönster på slipsen är OK att ha på ett bröllop med klädkod mörk kostym? Planen är att ha en mörkt grå kostym, vit skjorta med en mörkblå slips med mindre ljusa prickar på. Eller har panelen några bättre slipsförslag?
Om man ska vara helt efter regelboken så ska man ha en enfärgad, men jag tycker en klassiskt mönstrad slips funkar, typ:

http://www.drakes-london.com/online-shop/ties/view-all/self-tip-36oz-printed-silk-foulard-8cm-tie-6611

http://violamilano.com/product/3755928452/navy-floral-i/
Citera
2014-05-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av padron

Det bör fungera bra.
Citera
2014-05-11, 17:34
Medlem
Jag skall på bröllop här inom en snar framtid. Jag skall bära marinblå kostym, vit skjorta och en mörktblå slips med små mönster samt en passande näsduk. Bröllopet kommer att på gå en hel dag.

Hur är det med att ha bruna oxfords? Klädkoden är kostym.
Citera
2014-05-11, 17:53
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ch4rlie
Jag skall på bröllop här inom en snar framtid. Jag skall bära marinblå kostym, vit skjorta och en mörktblå slips med små mönster samt en passande näsduk. Bröllopet kommer att på gå en hel dag.

Jag skulle tolka detta påfund till klädkod som Kavaj, således bruna skor och ej vit skjorta. Bäst gör du dock i att fråga vad värden tänker bära.
Citera
2014-05-11, 22:32
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Jag skulle tolka detta påfund till klädkod som Kavaj, således bruna skor och ej vit skjorta. Bäst gör du dock i att fråga vad värden tänker bära.
Vill dock flika in och mena på att det går bra med vit skjorta till klädkoden kavaj, men till skillnad mot mörk kostymkan man välja en färgad och/eller svagt mönstrad skjorta.
Citera
2014-05-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ch4rlie

Per lex Pörr kan du komma iklädd maskeradutklädnad, men i praktiken är nog råden i inlägget ovan klart bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in