Citat:
Ursprungligen postat av
kitschlemur
Jag skall gå på en studentmiddag (universitet) imorgon och klädkoden är kavaj. Jag tänkte bära en marinblå kostym men jag är lite osäker på hur jag ska matcha den med skjorta, slips och skor. Jag har ett par bruna snörskor av oxfordmodell, är det gångbart eller bör jag införskaffa mig ett par svarta? Bör jag välja en vit eller ljusblå skjorta, samt vilken slips skulle passa till respektive färg? Näsduk?
Kan tillägga att någon kommit på idén att lägga till ett tema till denna tillställning, nämligen "Hollywoods röda matta". Jag vet inte riktigt vilka idéer som kläcks i huvudet på folk, men eftersom ingen av männen på mitt program vanligtvis bär kostym, samt att medelåldern är rätt låg misstänker jag att det kommer dyka upp en hel del flugor, slipslösa herrar och kanske en och annan t-shirt (istället för skjorta).
Själv vill jag hålla mig lite traditionsenlig, men jag är samtidigt lite rädd för att jag ska se för uppklädd ut jämfört med de andra. Jag har hört mig för lite grann bland de förhållandevis få killar på mitt program och det var mycket "den svarta studentkostymen och fluga"...
Marinblå kostym med vit skjorta och bruna oxfords fungerar utmärkt! Att det bara är svarta skor till mörk kostym anser jag och många andra som förlegat. Slips skulle jag personligen ta någon kanske blå, med mönster. Näsduk gör du som du vill, vit är lätt att bära, mönstrad krävs lite mer av bäraren för att ha tycker jag personligen.
Ang. hollywoods röda matta och vad du berättat om dina kurskamrater verkar det inte som om de kommer dyka upp i korrekt klädsel, det korrekta i det fallet hade väl i sådant fall varit smoking, vilket känns osannolikt att folk dyker upp i.
Om du kör marinblå kostym, vit skjorta, nån snygg slips, bruna skor tycker jag inte att du blir för uppklädd, ser inte vad man skulle kunna tumma på i den kombinationen för att göra det mindre formellt, möjligen köra typ chinos/manchesterbyxor till en uddakavaj istället för full kostym.
Mvh, PL