2011-01-13, 19:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
ehh svaret på min fråga är ju ja i så fall
Nej, du frågade om "man" kunde ha polisuniform som högtidsdräkt. Svaret är att man inte kan det. Poliser kan däremot ha polisens högtidsuniform.
Citera
2011-01-13, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Man behöver inte va officer för att bära m/86 AKA fittmagneten.
Jo, men du får inte bära nån form av gradbeteckning, om du inte innehar den graden.
Citera
2011-01-13, 19:08
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jo, men du får inte bära nån form av gradbeteckning, om du inte innehar den graden.

Säger sig själv tycker jag =)

m/86 är snygg även utan pommes. Gärna ihop med grön huvudbonad.
Citera
2011-01-13, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Säger sig själv tycker jag =)

m/86 är snygg även utan pommes. Gärna ihop med grön huvudbonad.
Jo, iof. Men jag köpte en komplett sådan på ÖB för runt 100 kr... Sen klistrade jag på 3 guldstjärnor på axelklaffarna, samt några ryska medaljer (kopior)... Var när vi skulle klä ut oss i skolan.

Nä, till TS; Hyr en frack istället. Har du inget yrke som har högtidlig uniform som t.ex polis eller överste, så gör du dig bara till åtlöje om du skulle bära den! För de känner väl dig där?
Citera
2011-01-13, 19:28
Avslutad
om ni vill prata juridik så får ni gärna göra det i lämpligt forum, nu löd nu fråga vilka uniformer man kan ha på bröllop enligt klädesregler inget annat.

Så polis/militär högtidsuniform, hur är det med t ex andra länders polis/militär eller t ex ordningsvakt/väktare?
Citera
2011-01-13, 19:31
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
om ni vill prata juridik så får ni gärna göra det i lämpligt forum, nu löd nu fråga vilka uniformer man kan ha på bröllop inget annat.

Så polis/militär högtidsuniform, hur är det med t ex andra länders polis/militär eller t ex ordningsvakt?

Tvekar på att ordningsvakter har en högtidsuniform, kan aldrig tro det. Du får ha folkdräkt som ngn nämnde.

Gällande utländsk uniform är det ok vad jag vet. Dock är det problematiskt att föra uniformer över gränser kommer jag ihåg från värnplikten då jag skulle ta permisuniformen till ett bröllop i danmark.
Citera
2011-01-13, 19:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
om ni vill prata juridik så får ni gärna göra det i lämpligt forum, nu löd nu fråga vilka uniformer man kan ha på bröllop enligt klädesregler inget annat.

Så polis/militär högtidsuniform, hur är det med t ex andra länders polis/militär eller t ex ordningsvakt/väktare?
Försvarsmakten och poliser har högtidsuniformer, jag tror att även brandkåren har det men jag är inte säker. Det är så vitt jag vet, utöver präster, de enda som kan ha vad som kan benämnas uniform. Om man inte har folkdräkt då.

Poliser, militärer osv från andra länder som har högtidsuniformer får självklart använda dessa i Sverige.

Men bara för att förtydliga så är det inga vanliga uniformer, och det är ingenting vem som helst är fri att bära hur som helst.
Citera
2011-01-13, 20:35
Medlem
Herr_Oins avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-03-05, 18:34
Medlem
alpha-betas avatar
Kostym till bröllop

Hej modeexperter.

Efter några års förlovning har jag och sambon bestämt oss för att det blir i sommar som vi säger ja till varandra.

Då kommer det här problemet med vad jag ska ha på mig. Jag är vanligtvis en sportnörd och ingen kostymnisse och känner mig lite vilsen i denna typ av finkläder. Det blir inte en frack då jag är ganska kort och tycker att man ser ut som en pingvin i frack om man inte är lång. Det blir heller inte smoking heller utan jag funderar på en somrig kostym, det känns lagom diskret och min tanke är att jag kan även använda den efter bröllopet.

Jag var på ett ställe i dag och provade en grå kostym som var tredelad med en kravatt till. Jag tyckte iofs att kostymen var snygg, men eftersom hela paketet gick på 9000 kr så började jag tänka om jag inte kan köpa en märkeskostym i stället?

Så nu undrar jag om modepanelen har några tips och om man kan ha en "vanlig kostym" på sitt bröllop om man kombinerar den med en kravatt och festligare väst?
Citera
2011-03-06, 09:11
Medlem
Grattis i förskott till giftemålet.

Hugo Boss är bra skit men vill du ha ett prisvärt alt kolla in Filippa K.
Om du ska en riktigt bra skjorta är svenska Eton ett mycket prisvärt märke med strykfria skjortor med 100% bomull av högsta kvalle
Sen är ju ett par handsydda Italienska skor ett måste !!!

Lycka till Maestro
Citera
2011-03-06, 11:09
Medlem
Sweeper80s avatar
Var bor du?
Citera
2011-03-06, 12:09
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Hej modeexperter.

Efter några års förlovning har jag och sambon bestämt oss för att det blir i sommar som vi säger ja till varandra.

Då kommer det här problemet med vad jag ska ha på mig. Jag är vanligtvis en sportnörd och ingen kostymnisse och känner mig lite vilsen i denna typ av finkläder. Det blir inte en frack då jag är ganska kort och tycker att man ser ut som en pingvin i frack om man inte är lång. Det blir heller inte smoking heller utan jag funderar på en somrig kostym, det känns lagom diskret och min tanke är att jag kan även använda den efter bröllopet.

Jag var på ett ställe i dag och provade en grå kostym som var tredelad med en kravatt till. Jag tyckte iofs att kostymen var snygg, men eftersom hela paketet gick på 9000 kr så började jag tänka om jag inte kan köpa en märkeskostym i stället?

Så nu undrar jag om modepanelen har några tips och om man kan ha en "vanlig kostym" på sitt bröllop om man kombinerar den med en kravatt och festligare väst?
Du kan ha vanlig tvådelad eller tredelad kostym, men skippa då helst kravatt och "festligare väst" (vad som nu menas med det). Slips och ev. en vanlig väst i samma tyg som kostymen (alt. en kontrasterande väst i normalt snitt, men jag avråder dig om du är ovan kostymbärare) blir bäst till kostym.
Senast redigerad av Heinkel 2011-03-06 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in