Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Kanske för att de inte har samma ansvarsområden som du tror? Jag har länkat till samma studie så många gånger nu att jag inte gör det igen. Det du pratar om är skitsnack, och om det är som du säger så är det olagligt rakt av.
Jag vet inte en enda kvinna som har sämre betalt än någon annan med samma ansvarsområde, så snälla, kom med exempel då jag inte tror på det du säger.
Bara för att två pers har samma titel betyder det inte att de ska ha samma lön, speciellt inte ifall en har en fallenhet för området ifråga. Att du ens påstår att det är norm är mig helt främmande, då få kvinnor jag känner har kass lön, och ännu färre om någon har mindre lön för att de är kvinnor.
Så upp till bevis!
Mitt svar till tuff datakille: "Jag tycker det är underligt att ni blir sura bara för att jag har en erfarenhet som är olik er.
Uppenbarligen kan vi lära oss en sak av detta, det är olika för alla.
Vilken insikt va!?"
Okej.
Det var tur att jag läste den tuffa datakillens svar innan jag svarade på det här, för annars hade jag behövt lägga ner onödigt mycket tid.
MIN erfarenhet är att kvinnor tjänar mindre än män. Det är det jag har upplevt och sett. Om två personer av olika kön har exakt samma arbetsuppgifter och kvinnan har arbetat fler år, men mannen fortfarande får högre lön. Är inte det en form av diskriminering då? Exakt detta har jag sett ett flertal gånger inom både vårdyrken och inom industri.
Men, efter ditt och den andra snubbens inlägg så kan jag säga okej. Okej. Det var kanske dumt av mig att uttrycka att "kvinnor får fortfarande lägre lön än män". För det skiljer sig faktiskt från fall till fall. Så
i vissa fall sker det diskriminering av kvinnor i yrkeslivet. Att diskrimineringen sker överhuvudtaget är fel och den sker eftersom det finns en grund för den. Att den är undantag mer än regel hurrar vi väl för, men faktum kvarstår att det faktiskt fortfarande finns.