2011-01-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Upprör mig? Räkna upp en enda rättighet som kvinnor i Sverige inte har idag? Sen kan du gå tillbaka i historien till när de fick sina rättigheter.

Kolla sedan vad feminismen idag kämpar för.. så ser du att det inte längre handlar om rättigheter, och har inte heller handlat om det de senaste 30 åren eller så. Peka på en enda sak där kvinnor har sämre rättigheter och jag bjuder på en öl.

Kvinnor har fortfarande inte lika hög lön som män.
Sen handlar det om hur man ser på kvinnor respektive män.
Att vi inte är individer, utan just kön.
Att det finns vissa könsroller som fortfarande är helt fucked up är ingen hemlighet.

Män blir också diskriminerade på vissa punkter, precis som kvinnor.
Men just feminismen handlar om kvinnornas rättigheter.
Vill du kämpa för det som männen blir diskriminerade för?
Gör det då.

Vad är det feminism handlar om idag, enligt dig?
Att få mer än mannen?

För övrigt så har jag aldrig sagt att jag själv är feminist...kan vara en kul sak att påpeka sådär.
Citera
2011-01-14, 22:04
Medlem
En liten parantes.
Jag tycker att kvinnor ska bli bättre på att för sig och inte försätta sig i offerroller.
Det är inte männen som ska tryckas ner och ansvar ligger inte heller på att män ska offra sig för kvinnor.
Tvärtom.
Kvinnor måste kämpa mer själva.
Citera
2011-01-14, 22:09
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysfaktor
Kvinnor har fortfarande inte lika hög lön som män.
Sen handlar det om hur man ser på kvinnor respektive män.
Att vi inte är individer, utan just kön.
Att det finns vissa könsroller som fortfarande är helt fucked up är ingen hemlighet.

Män blir också diskriminerade på vissa punkter, precis som kvinnor.
Men just feminismen handlar om kvinnornas rättigheter.
Vill du kämpa för det som männen blir diskriminerade för?
Gör det då.

Vad är det feminism handlar om idag, enligt dig?
Att få mer än mannen?

För övrigt så har jag aldrig sagt att jag själv är feminist...kan vara en kul sak att påpeka sådär.

Fullkomligt skitsnack. Lön handlar inte om kön. Kvinnor med samma ansvarsområden som män får samma lön, så vad pratar du om? Du har Miljonstudien där 1.3 miljoner pers ingick att titta igenom, som TOTALT emotsäger vad du säger nu.

Att män blir diskriminerade vet män om, men återigen, det är inget som feminister står upp för och kämpar för.. har aldrig gjort, finns inte på deras agenda..

Jag kämpar för människors lika rättigheter. Jag ser till problemet i sig, sedan hittar jag en lösning som är könslös.

Också därför jag känner en stark olust för "feminister" och "manschauvinster" och andra som enbart ser till sitt eget jävla läger, istället för att se till problemet i sig.
Citera
2011-01-14, 22:16
Medlem
Jag tycker det är underligt att ingen tar upp kända feminister. Där finns det faktiskt något konktret att gå på.

Där är det utländska män eller män med utländsk bakgrund som gäller. Noter att det inte behöver vara araber eller någon med muslimsk bakgrund. Det kan även vara någon italiensk påbrå. Paolo Roberto-typen.

Och det känns just helt naturligt. Feminismen som rörelse existerar knappast för att skuldbelägga utländska män.
Citera
2011-01-14, 22:19
Medlem
Citat:
Fullkomligt skitsnack. Lön handlar inte om kön. Kvinnor med samma ansvarsområden som män får samma lön, så vad pratar du om? Du har Miljonstudien där 1.3 miljoner pers ingick att titta igenom, som TOTALT emotsäger vad du säger nu.

Att män blir diskriminerade vet män om, men återigen, det är inget som feminister står upp för och kämpar för.. har aldrig gjort, finns inte på deras agenda..

Jag kämpar för människors lika rättigheter. Jag ser till problemet i sig, sedan hittar jag en lösning som är könslös.

Också därför jag känner en stark olust för "feminister" och "manschauvinster" och andra som enbart ser till sitt eget jävla läger, istället för att se till problemet i sig.

Konstigt, för alla kvinnor jag känner tjänar mindre än männen på deras jobb. Trots att de har samma ansvarsområde. Ja, det är helt sant och nej de är inte efterblivna.

Jag har inte sagt att feminister står upp för männen, det var det någon annan som påstod.
Jag har däremot, klart och tydligt, skrivit att feminister kämpar för kvinnors rättigheter.
Så, ja, vi tycker samma där.

Jag skrev även att jag själv inte kallar mig för feminist, så du behöver inte förklara någonting för mig.

Det som vi inte är överens om är att det finns/inte finns en diskriminering som handlar om kön. Vilket jag absolut märker av (och jag märkte det speciellt i skolan). Sen om feminism är den rätta lösningen är jag inte lika säker på...
Citera
2011-01-14, 22:27
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Konstigt, för alla kvinnor jag känner tjänar mindre än männen på deras jobb. Trots att de har samma ansvarsområde. Ja, det är helt sant och nej de är inte efterblivna.

Jag har inte sagt att feminister står upp för männen, det var det någon annan som påstod.
Jag har däremot, klart och tydligt, skrivit att feminister kämpar för kvinnors rättigheter.
Så, ja, vi tycker samma där.

Jag skrev även att jag själv inte kallar mig för feminist, så du behöver inte förklara någonting för mig.

Det som vi inte är överens om är att det finns/inte finns en diskriminering som handlar om kön. Vilket jag absolut märker av (och jag märkte det speciellt i skolan). Sen om feminism är den rätta lösningen är jag inte lika säker på...

Kanske för att de inte har samma ansvarsområden som du tror? Jag har länkat till samma studie så många gånger nu att jag inte gör det igen. Det du pratar om är skitsnack, och om det är som du säger så är det olagligt rakt av.

Jag vet inte en enda kvinna som har sämre betalt än någon annan med samma ansvarsområde, så snälla, kom med exempel då jag inte tror på det du säger.

Bara för att två pers har samma titel betyder det inte att de ska ha samma lön, speciellt inte ifall en har en fallenhet för området ifråga. Att du ens påstår att det är norm är mig helt främmande, då få kvinnor jag känner har kass lön, och ännu färre om någon har mindre lön för att de är kvinnor.

Så upp till bevis!
Citera
2011-01-14, 22:27
Medlem
Citat:

Intressant. Alla män jag känner tjänare mindre än kvinnorna på deras jobb. Trots samma ansvarsområde. Ja, det är helt sant och nej de är inte efterblivna.
Citera
2011-01-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Intressant. Alla män jag känner tjänare mindre än kvinnorna på deras jobb. Trots samma ansvarsområde. Ja, det är helt sant och nej de är inte efterblivna.

Jag tycker det är underligt att ni blir sura bara för att jag har en erfarenhet som är olik er.
Uppenbarligen kan vi lära oss en sak av detta, det är olika för alla.
Vilken insikt va!?
Citera
2011-01-14, 22:34
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Jag tycker det är underligt att ni blir sura bara för att jag har en erfarenhet som är olik er.
Vilken insikt va!?

Du får gärna tolka det som att folk blir sura, eller så kan du tolka det som att det du säger inte har underlag. http://littlebitofsweden.wordpress.c...iskriminering/ Denna sida sammanfattar det mesta, och den slår hål på i princip allt du har sagt om kvinnor och löner. Den stämmer även överens med mina egna erfarenheter.

Om du har andra erfarenheter, vad sägs om att du bevisar dessa på något sätt? För att säga att kvinnor i "alla tider har varit undervärderade" osv håller inte idag.
Citera
2011-01-14, 22:37
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Vilken insikt va!?
Hej! Har du tagit i beaktning att som arbetstagare har man rättigheten att förhandla sin egen lön. Bara för att man har samma arbetsuppgifter betyder inte det att man ska ha samma lön. I många branscher tillämpas individuell lönesättning och då förhandlar man själv. Det kan tyckas orättvist om man ser på det utifrån men ett högst rättvist system som jag ser på det. Sen finns det ofta något som heter lägsta lön. Den får arbetsgivaren dock inte gå under men allt över det får man förhandla fram själv.
Citera
2011-01-14, 22:40
Medlem
Citat:
Kanske för att de inte har samma ansvarsområden som du tror? Jag har länkat till samma studie så många gånger nu att jag inte gör det igen. Det du pratar om är skitsnack, och om det är som du säger så är det olagligt rakt av.

Jag vet inte en enda kvinna som har sämre betalt än någon annan med samma ansvarsområde, så snälla, kom med exempel då jag inte tror på det du säger.

Bara för att två pers har samma titel betyder det inte att de ska ha samma lön, speciellt inte ifall en har en fallenhet för området ifråga. Att du ens påstår att det är norm är mig helt främmande, då få kvinnor jag känner har kass lön, och ännu färre om någon har mindre lön för att de är kvinnor.

Så upp till bevis!

Mitt svar till tuff datakille: "Jag tycker det är underligt att ni blir sura bara för att jag har en erfarenhet som är olik er.
Vilken insikt va!?"

Okej.
Det var tur att jag läste den tuffa datakillens svar innan jag svarade på det här, för annars hade jag behövt lägga ner onödigt mycket tid.
MIN erfarenhet är att kvinnor tjänar mindre än män. Det är det jag har upplevt och sett. Om två personer av olika kön har exakt samma arbetsuppgifter och kvinnan har arbetat fler år, men mannen fortfarande får högre lön. Är inte det en form av diskriminering då? Exakt detta har jag sett ett flertal gånger inom både vårdyrken och inom industri.

Men, efter ditt och den andra snubbens inlägg så kan jag säga okej. Okej. Det var kanske dumt av mig att uttrycka att "kvinnor får fortfarande lägre lön än män". För det skiljer sig faktiskt från fall till fall. Så i vissa fall sker det diskriminering av kvinnor i yrkeslivet. Att diskrimineringen sker överhuvudtaget är fel och den sker eftersom det finns en grund för den. Att den är undantag mer än regel hurrar vi väl för, men faktum kvarstår att det faktiskt fortfarande finns.
Citera
2011-01-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Hej! Har du tagit i beaktning att som arbetstagare har man rättigheten att förhandla sin egen lön. Bara för att man har samma arbetsuppgifter betyder inte det att man ska ha samma lön. I många branscher tillämpas individuell lönesättning och då förhandlar man själv. Det kan tyckas orättvist om man ser på det utifrån men ett högst rättvist system som jag ser på det. Sen finns det ofta något som heter lägsta lön. Den får arbetsgivaren dock inte gå under men allt över det får man förhandla fram själv.

Haha.
Jag orkar inte...

Jag håller med, det är ett rättvist system.
Därför skrev jag tidigare att kvinnor inte ska sätta sig själva i offerroller utan kämpa själva.
I så fall hade de kvinnor jag talade om kanske fått högre lön.
Men grunden bla bla bla bla bla. Jag orkar inte skriva om. Läs det andra jag kommenterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in