2011-01-14, 22:45
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysfaktor
Mitt svar till tuff datakille: "Jag tycker det är underligt att ni blir sura bara för att jag har en erfarenhet som är olik er.
Uppenbarligen kan vi lära oss en sak av detta, det är olika för alla.
Vilken insikt va!?"

Okej.
Det var tur att jag läste den tuffa datakillens svar innan jag svarade på det här, för annars hade jag behövt lägga ner onödigt mycket tid.
MIN erfarenhet är att kvinnor tjänar mindre än män. Det är det jag har upplevt och sett. Om två personer av olika kön har exakt samma arbetsuppgifter och kvinnan har arbetat fler år, men mannen fortfarande får högre lön. Är inte det en form av diskriminering då? Exakt detta har jag sett ett flertal gånger inom både vårdyrken och inom industri.

Men, efter ditt och den andra snubbens inlägg så kan jag säga okej. Okej. Det var kanske dumt av mig att uttrycka att "kvinnor får fortfarande lägre lön än män". För det skiljer sig faktiskt från fall till fall. Så i vissa fall sker det diskriminering av kvinnor i yrkeslivet. Att diskrimineringen sker överhuvudtaget är fel och den sker eftersom det finns en grund för den. Att den är undantag mer än regel hurrar vi väl för, men faktum kvarstår att det faktiskt fortfarande finns.

Det är ju trist att din erfarenhet är så. Jag tror som sagt inte på den, då jag har en av sveriges största studier i ryggen som säger att det inte sker någon diskriminering per kön.

I de fall då någon har en oskälig lön så är det 1.3%, och detta är både män och kvinnor.. Så att du främst ställer dig upp för kvinnor.. låt mig återigen säga att jag känner en viss olust att du istället inte ställer dig upp för att probblemet och bekämpar det för alla, istället för just kvinnor.

Förstår du nu min ståndpunkt?

edit : stavning
Senast redigerad av morrhugg 2011-01-14 kl. 22:52.
Citera
2011-01-14, 22:49
Medlem
Citat:
MIN erfarenhet är att kvinnor tjänar mindre än män. Det är det jag har upplevt och sett. Om två personer av olika kön har exakt samma arbetsuppgifter och kvinnan har arbetat fler år, men mannen fortfarande får högre lön. Är inte det en form av diskriminering då?

Du menar att det inte ens KAN vara så att kvinnan i ditt fall gjorde ett sämre arbete?
Du betraktar ju trots allt situationen utifrån.
Citera
2011-01-14, 22:49
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Haha.
Jag orkar inte...

Jag håller med, det är ett rättvist system.
Därför skrev jag tidigare att kvinnor inte ska sätta sig själva i offerroller utan kämpa själva.
I så fall hade de kvinnor jag talade om kanske fått högre lön.
Men grunden bla bla bla bla bla. Jag orkar inte skriva om. Läs det andra jag kommenterat.
Ja jag såg den. Men vill bara säga att kvinnor ofta är dåliga på att förhandla och värderar ofta sig själva för lågt. Män ljuger ofta vid anställningsintervjuer. De tänker såhär. Okej jag kan inte det de efterfrågar men om jag får jobbet så ser jag till att lära mig det tills dess. Detta borde vi kvinnor också bli bättre på. Att försköna verkligheten lite och värdera oss själva högre!
Citera
2011-01-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Ja jag såg den. Men vill bara säga att kvinnor ofta är dåliga på att förhandla och värderar ofta sig själva för lågt. Män ljuger ofta vid anställningsintervjuer. De tänker såhär. Okej jag kan inte det de efterfrågar men om jag får jobbet så ser jag till att lära mig det tills dess. Detta borde vi kvinnor också bli bättre på. Att försköna verkligheten lite och värdera oss själva högre!

Våga ljuga och dra till! Men inte fasen är det väl bara män som gör det?
Citera
2011-01-14, 22:53
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasenict
Våga ljuga och dra till! Men inte fasen är det väl bara män som gör det?
Nej inte bara! Men jag tror att det är fler män som gör det än kvinnor. Jag tycker det är positivt om det i slutändan leder till ett bra jobb. Jag önskar att jag kunde.
Citera
2011-01-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Det är ju trist att din erfarenhet är så. Jag tror som sagt inte på den, då jag har en av sveriges största studier i rygger som säger att det inte sker någon diskriminering per kön.

I de fall då någon har en oskälig lön så är det 1.3%, och detta är både män och kvinnor.. Så att du främst ställer dig upp för kvinnor.. låt mig återigen säga att jag känner en viss olust att du istället inte ställer dig upp för att probblemet och bekämpar det för alla, istället för just kvinnor.

Förstår du nu min ståndpunkt?

Men... jag ställer inte upp främst för kvinnor!? Jag har aldrig påstått det.

På vissa punkter är det inte jämställt och ja, jag anser att kvinnor ibland inte har samma rättigheter som män (det jag räknade upp tidigare). Men sen skrev jag också att feminismen INTE är en lösning på det problemet. Det är allt.

Det där med studien ska jag inte motsäga, för jag har inte studerat den.
En erfarenhet är en erfarenhet... det är absolut inte den enda sanningen.
Citera
2011-01-14, 22:57
Medlem
Citat:

Exakt det jag ville komma fram till.
Tack för att du formulerade mina tankar åt mig.
Citera
2011-01-14, 22:57
Medlem
Citat:
Nej inte bara! Men jag tror att det är fler män som gör det än kvinnor. Jag tycker det är positivt om det i slutändan leder till ett bra jobb. Jag önskar att jag kunde.

Det finns ju olika nivåer på detta också. Jag arbetar inom IT och jag ljög att jag hade certifikat jag inte hade för jag insåg att det kommer man inte kontrollera. Om det gav mig mitt jobb vet jag inte, men jag ljög.

Om jag skulle ljuga om att jag var med Armstrong på månen så blir reaktionerna annorlunda :-)
Citera
2011-01-14, 22:59
Medlem
Citat:
Exakt det jag ville komma fram till.
Tack för att du formulerade mina tankar åt mig.

Är det mäns fel att du inte är bra på det?
Citera
2011-01-14, 23:00
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Men... jag ställer inte upp främst för kvinnor!? Jag har aldrig påstått det.

På vissa punkter är det inte jämställt och ja, jag anser att kvinnor ibland inte har samma rättigheter som män (det jag räknade upp tidigare). Men sen skrev jag också att feminismen INTE är en lösning på det problemet. Det är allt.

Det där med studien ska jag inte motsäga, för jag har inte studerat den.
En erfarenhet är en erfarenhet... det är absolut inte den enda sanningen.

OK, jag måste ha missat det inlägget. Kan du länka till det inlägg där du räknar upp de kvinnliga rättigheter som inte är detsamma som männens rättigheter? Eller duplicera inlägget, vilket som.
Citera
2011-01-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasenict
Är det mäns fel att du inte är bra på det?

HAHA.
Ja.
Jag skyller allt på männen.
Citera
2011-01-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
OK, jag måste ha missat det inlägget. Kan du länka till det inlägg där du räknar upp de kvinnliga rättigheter som inte är detsamma som männens rättigheter? Eller duplicera inlägget, vilket som.

Det är det inlägget vi har diskuterat hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in