Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Jag tycker kritiken mot Scientology är överdriven och ofta väldigt oseriöst. Jag har undersökt Scientology en del (är religionshistoriker) och måste säga att man ska vara bra jävla dum att tro på det mesta som sägs om dem.
1. Det är ingen sekt. Det finns klara regler och definitioner på vad en sekt är. Scientology uppfyller inga sekt-kriterier. Men eftersom ordet "sekt" är ett negativt ord, så har fördommsfulla folk sällan något imot att använda ordet för att kritisera religioner oavsett om de är sekter eller inte.
Det är sant. Dom är en affärsrörelse. Dom är en affärsrörelse som tidigare påstod i sin FAQ att deprogrammering består av "våldtäkt, misshandel och påtvingad svält". Varför skulle dom säga något dylikt? Eller är det verkligen så avprogrammering fungerar? Och varför tror du att Scientologin har så dåligt rykte, om dom nu är den hederliga affärsrörelse du påstår att dom är?
Citat:
2. Man blir inte lurad till att betala alla sina pengar. Jag känner en kille som har kommit ganska högt upp i utbildningens grader utan att ha betalt en krona. Det tar tid, jämnfört med dem som betalar, men det är det samma man lär.
Man får väl utgå från att medlemmarna är vuxna människor och kan tänka själva. Vill någon satsa allt på religionen, så kan man förstå att de betalar vad som helst. Så är det i religon, affärslivet och inte minst politik.
Om man inte är utvecklingsstörd. Se ovan. "Man får väl utgå från"-stycket kan man försvara vad som helst med. Det verkar som om originalpostarens vän skulle ha svårt att hålla med dig om etiken inom rörelsen. Du känner en kille som inte betalat en krona. Jag känner en hel byggnad med utvecklingsstörda som betalade stora summor varje månad utan att förstå varför, eller att få något för pengarna.
Citat:
3. Deras matrial är inte svårt att få tag i. Kontakta dem och fråga, så får du det mesta. Undervisningsmatrialet på högre grader kan vara svårt att få tag i, men kontakta närmaste universitet och fråga en religionshistoriker eller religionssociolog.
Scientologmaterial är inte så svårt att hitta. Scientologmaterial som visar vad dom går ut på egentligen är lite svårare att få tag på.