2005-06-25, 20:42
Medlem
Mammons avatar
Jag skulle jättegärna vilja ha tag på alla texter de använder sig. Jag har letat lite sporadiskt efter dem men aldrig hittat något.

Om någon har grejerna får ni gärna dela med er
Citera
2005-06-26, 09:25
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har Scientologerna verkar så står makt i Sverige?

Scientologerna är världens mest stämningsglada organisation. Jag tog en religionsklass vid ett Australiensiskt universitet, och när jag ställde en fråga till föreläsaren om Scientologerna så blev hon skitparanoid, frågade om jag var Scientolog, och kollade två gånger så att inspelningsapparaturerna i salen var avstängda. Det spelar ingen roll var man är. Dom stämmer dig för vad som helst, och har både tid och pengar.
Citera
2005-06-26, 10:04
Medlem
pipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuHubbard
Jajamensan. Socialdistrikt Ett har haft mycket att göra med dom. Tex när dom smög in i ett gruppboendehus för utvecklingsstörda och fick dom att skriva bort en hög procentdel av sin månadsinkomst.

När socialdistriktet spårade dom försvunna pengarna så visade det sig att summorna gick raka vägen till Scientologkyrkan. Dom vägrade dock att stoppa "donationerna", eftersom kontrakten var lagligt bindande. Det tog en bra tid att fixa till, och tidningarna vågade som vanligt inte att rapportera något negativt om kyrkan.

Är man Scientolog så är man dum. Jobbar man för organisationen så borde man steglas, kastreras och eldas upp långsamt, för då är inte dumhet en ursäkt längre.

Vart fick du denna info?
Citera
2005-06-26, 10:19
Medlem
XenuHubbards avatar
Jag jobbade där medan detta hände.
Citera
2005-06-26, 10:39
Medlem
Lighthousetouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Heltokigt...

Går det att ladda ner den såkallade bibeln, skulle nog kunna bjuda på en del underhållande läsning

Enbart de som kommit långt i den sk scientologiska utvecklingen får väl tillgång till deras scifi-bok? Vi andra lär bli skadade eller sinnesjuka av läsningen ur den boken. Som sagt det skulle vara jävligt intressant om nån kunde fixa fram en PDFare på boken.
Citera
2005-06-26, 10:49
Medlem
XenuHubbards avatar
Det är inte en bok, direkt, utan kursmaterial av varierande fånighetsnivå.

Ur minnet: Slutprovet vad gäller OT2-graden handlar om att gå ut i naturen och kommunicera med alla livsformer där, inklusive träd och stenar. När man får svar så är man redo.

För att läsa OT3 så måste man fullgjort OT2, annars dör man i lunginflammation.

Jag ska rota runt lite och se om jag kan hitta något.
Citera
2005-06-26, 11:11
Medlem
joppes avatar
Jag tycker kritiken mot Scientology är överdriven och ofta väldigt oseriöst. Jag har undersökt Scientology en del (är religionshistoriker) och måste säga att man ska vara bra jävla dum att tro på det mesta som sägs om dem.

1. Det är ingen sekt. Det finns klara regler och definitioner på vad en sekt är. Scientology uppfyller inga sekt-kriterier. Men eftersom ordet "sekt" är ett negativt ord, så har fördommsfulla folk sällan något imot att använda ordet för att kritisera religioner oavsett om de är sekter eller inte.

2. Man blir inte lurad till att betala alla sina pengar. Jag känner en kille som har kommit ganska högt upp i utbildningens grader utan att ha betalt en krona. Det tar tid, jämnfört med dem som betalar, men det är det samma man lär.
Man får väl utgå från att medlemmarna är vuxna människor och kan tänka själva. Vill någon satsa allt på religionen, så kan man förstå att de betalar vad som helst. Så är det i religon, affärslivet och inte minst politik.

3. Deras matrial är inte svårt att få tag i. Kontakta dem och fråga, så får du det mesta. Undervisningsmatrialet på högre grader kan vara svårt att få tag i, men kontakta närmaste universitet och fråga en religionshistoriker eller religionssociolog.
Citera
2005-06-26, 11:49
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Jag tycker kritiken mot Scientology är överdriven och ofta väldigt oseriöst. Jag har undersökt Scientology en del (är religionshistoriker) och måste säga att man ska vara bra jävla dum att tro på det mesta som sägs om dem.

1. Det är ingen sekt. Det finns klara regler och definitioner på vad en sekt är. Scientology uppfyller inga sekt-kriterier. Men eftersom ordet "sekt" är ett negativt ord, så har fördommsfulla folk sällan något imot att använda ordet för att kritisera religioner oavsett om de är sekter eller inte.

Det är sant. Dom är en affärsrörelse. Dom är en affärsrörelse som tidigare påstod i sin FAQ att deprogrammering består av "våldtäkt, misshandel och påtvingad svält". Varför skulle dom säga något dylikt? Eller är det verkligen så avprogrammering fungerar? Och varför tror du att Scientologin har så dåligt rykte, om dom nu är den hederliga affärsrörelse du påstår att dom är?

Citat:
2. Man blir inte lurad till att betala alla sina pengar. Jag känner en kille som har kommit ganska högt upp i utbildningens grader utan att ha betalt en krona. Det tar tid, jämnfört med dem som betalar, men det är det samma man lär.
Man får väl utgå från att medlemmarna är vuxna människor och kan tänka själva. Vill någon satsa allt på religionen, så kan man förstå att de betalar vad som helst. Så är det i religon, affärslivet och inte minst politik.

Om man inte är utvecklingsstörd. Se ovan. "Man får väl utgå från"-stycket kan man försvara vad som helst med. Det verkar som om originalpostarens vän skulle ha svårt att hålla med dig om etiken inom rörelsen. Du känner en kille som inte betalat en krona. Jag känner en hel byggnad med utvecklingsstörda som betalade stora summor varje månad utan att förstå varför, eller att få något för pengarna.

Citat:
3. Deras matrial är inte svårt att få tag i. Kontakta dem och fråga, så får du det mesta. Undervisningsmatrialet på högre grader kan vara svårt att få tag i, men kontakta närmaste universitet och fråga en religionshistoriker eller religionssociolog.

Scientologmaterial är inte så svårt att hitta. Scientologmaterial som visar vad dom går ut på egentligen är lite svårare att få tag på.
Citera
2005-06-26, 12:13
Medlem
Scientologer...

...tror att Hubbard hittat på läran själv, men det mesta är ett hopkok av andra författares skrifter, sedan har Hubbard kryddat anrättningen med lite science-fiction-löjligt.
Scientologer får aldrig läsa någonting som kritiserar kyrkan eller som innehåller något om andra religioner, psykiatri eller psykologi.
Därför blir scientologer bara mer och mer hjärntvättade med tiden.
Citera
2005-06-26, 12:54
Medlem
Scientologernas bibel

Citat:
Ursprungligen postat av He-Man
Det jag tycker är mest intressant angående scientologer är deras totala avsaknad av självinsikt. Till exempel, man kan tycka att de bör ha dragit paraleller mellan deras minst sagt konstiga skapelsehistoria och det faktum att Hubard har ett förflutet som en dålig science fiction författare. Första gången jag läste deras "bibel" höll jag på att ramla av stolen av skratt. Det är uppenbart att man måste varit medlem och redan indoktrinerad innan man får köpa hela deras bibel. Skulle "prospects" som funderat på att gå med i denna sjuka sekt läsa deras "bibel" i sin helhet från den första början skulle de börja fnissa okontrollerat och för alltid vara immuna mot scientologernas vansinne.
Det är få av scientologerna själva som orkat läsa hela deras "bibel". Jag känner en som arbetat inom kyrkan nästan 40 år, han har inte läst den.
Citera
2005-06-26, 13:29
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Först säger du att det inte finns några regler för vad en sekt är, sen säger du att Scientologerna inte uppfyller några sektkriterier. Hur menar du?

Här är en lista på kultkriterier (som jag anser att CoS till hög grad uppfyller).

http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_checklist
Citera
2005-06-26, 18:23
Bannlyst
Scientologi är en sekt. Det är ingen religion. Den som hävdar motsatsen är en hjärntvättad scientolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in