Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Låter som ett allmän röra med andra ord. Vidare har jag för mig att scientologerna är mycket kritiskt inställda till psykologi som vetenskap, vilket är förvånande om man lånat så många begrepp och idéer...
Nja, faktum är att de enda definitioner som dianetiken delar med psykologin är psykotisk och neurotisk. Varken psykologi eller scientologi är ju "riktiga" vetenskaper, utan försök att på ett ideologiskt/religiöst plan förklara människan och dess beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men om nu "auditören" styr vilka aspekter klienten skall fästa sin uppmärksamhet på är så det givetvis ingen självanalys. Jag gissar att "auditören" även tillhandahåller en tolkningsram. Hur är det med "e-mätaren" då? Är det en slags magisk ångestmätare?
Auditören kan inte "styra" klienten, utan endast hjälpa denne att ta sig igenom händelser av smärta eller obehag med fulla perceptiker. Visst kan auditören, för sig själv, göra någon analys av klientens problem, men detta är ingenting som får yppas till klienten. Finns ej heller någon tolkningsram då varje symptom kan ha miljarder olika orsaker.
E-metern används inte inom dianetik-auditering, utan inom scientologi-auditering. Scientologi-auditering går till på ett annat sätt då man inriktar sig på olika processer, havingness, kommunikation, doingness, as-isness, alter-isness m.m. Terminologin inom scientologi är tämligen komplex, men här är en länk som kan vara till nytta
http://www.whatisscientology.org/htm...41/pg0765.html (axiom 11 tar upp as-isness m.m.)
Här är en extremt enkel process (havingness) som vem som helst kan pröva med en vän, behövs ingen e-meter.
X: Säg mig något du kan ha i det här rummet!
Y: Den där bänken. - Y pekar ut något som han verkligen accepterar att han kan ha
Y: Tack!
X: Säg mig något annat du kan ha i det här rummet!
Y: Den där lampan. - Y pekar på lampan
X: Tack!
Så fortsätter man i kanske tio minuter. På detta sätt kommer Ys sfär (space) och havingness att öka. Det går också bra att varva med saker man inte skulle kunna ha.
Kommer man upp på högre nivåer, så kan processen bli mer såhär
X: Återkalla en situation när du invaliderade en alter-isnes i det fysiska universum!
Y: Ok.
Y: Återkalla ett tillfälle då du as-isade ett postulat i närvarande tid!
Y: Ok.
o.s.v.
Det är viktigt med bekräftelse inom scientologi, därav "tacken".
Självklart ser det här ut som fullständigt trams för de oinsatta, därav kyrkans ovilja att avslöja hur sessioner på högre nivåer egentligen går till. Men tar man det i rätt ordning och utbildar sig, så kan dessa processer vara oerhört välgörande för ens själsliga och andliga utveckling.