Citat:
Ursprungligen postat av KnutteKragballe
Många med mig vet redan vart RB60civ och RB60mil ligger och även den nyare "RB80"
En fråga som jag tycker är mycket mer intressant är finns det idag behov utav en dylik anläggning och vad är den tänkt att användas till nu när bomber/missiler kan träffa inom 5m?
Ett givet användningsområde är ju att skydda viktiga befattningshavare mot storskalig terrorism.
Ett angrepp från en stormakt, med styrda bomber kan sannolikt sätta en sådan anläggning ur spel och isolera "besättningen" under tämligen lång tid, även om de inte dödas (inlåsta, utan kommunikation, bekämpas igen vid minsta tecken på aktivitet etc). På det sättet är ett centralt bergrum litet som gallerburar på Zoo, vem är bergrummet bra för, de på insidan eller på utsidan ?
Men skulle en terroristorganisation hota med riktade attacker mot statsförvaltningen, myndigheter, regering, riksdag etc skulle sådana här hålor fungera även idag. Huruvida scenariot är troligt eller ens tänkbart vet jag just inte men att kunna utlokalisera och sprida statsförvaltningen borde åtminstone finnas på (planerings)kartan, även idag. Möjligheterna att lösa samband och kommunikation i allmänhet är ju alldeles lysande idag, i förhållande till 1960 och -80 så möjligheterna lär ju vara än bättre att lösa det problemet litet mer
ad hoc.