Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-06-12, 18:40
Medlem
Har en kmz fil från Google Earth med alla flygfälten tråden behandlat. Vet ej hur jag lägger upp den här i tråden eller någon annanstans. Kan någon hjälpa?
Citera
2010-06-28, 16:04
Medlem
Här är en länk till den zippade flygfältsfilen
http://www.filefront.com/16892121/Flygflt_kmz.zip/

Tack till er som hört av er och hjälpt till.
Citera
2010-06-30, 10:46
Medlem
Snubblade in i den här tråden av en slump och fastnade. Riktigt intressant läsning, vilket jobb en hel del av er lagt ner, särskilt achtung panzer.

Många av er är och snokar i Örebro, Nora trakten och det är helt klart ett intressant område.
Mina fem öre ligger på att RB finns placerade i Kilsbergen belägna i triangeln som bildas av Örebro, Nora och Karlskoga.

Jag har inga bevis men lite indicier tänkte jag ändå lista:
Toalettdörrarna från Tranemo fick mig att minnas att en släkting berättade om att han var med och levererade ett par hundra toaletter till ett stickspår norr om Örebro i sin ungdom. Detta är något jag vetat om som en "anekdot" från den äldre släktingen men inte tänkt så mycket på. Kanske finns det i krigsarkivet någon form av ej hemligstämplad beställning på dylika toaletter? Jag har inte dubbelkollat.

Jag var på arbetsresa i området för någon månad sedan. En stor del av området var avlyst och det fanns kameraövervakning över området.

Bofors övningsfält ligger bekvämt till och påverkar flygning även över Kilsbergen vilket kan ses tidigare i tråden.

Placeringen av regementen innan 1978 talar för platsen anser jag.

Våtmarksområdena kring Kilsbergen är inte lättforcerade för framryckande fi det är dessutom tämligen lättförsvarade områden.

Kilsbergen erbjuder ett bra skydd mot luftangrepp.

2 timmars bilfärd från huvudstaden med bra transportmöjligheter. Flera flygfält i närområdet och väl utbyggda järnvägsförbindelser.

Europaväg och riksväg möts bekvämt vid Örebro.

Detta är min teori.

Tack för en intressant tråd och återigen är jag imponerad över vilket fantastiskt arbete många av er lägger ner.
Citera
2010-06-30, 11:20
Medlem
KnutteKragballes avatar
Många med mig vet redan vart RB60civ och RB60mil ligger och även den nyare "RB80"

En fråga som jag tycker är mycket mer intressant är finns det idag behov utav en dylik anläggning och vad är den tänkt att användas till nu när bomber/missiler kan träffa inom 5m?
Citera
2010-06-30, 12:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnutteKragballe
Många med mig vet redan vart RB60civ och RB60mil ligger och även den nyare "RB80"

En fråga som jag tycker är mycket mer intressant är finns det idag behov utav en dylik anläggning och vad är den tänkt att användas till nu när bomber/missiler kan träffa inom 5m?

Ett givet användningsområde är ju att skydda viktiga befattningshavare mot storskalig terrorism.

Ett angrepp från en stormakt, med styrda bomber kan sannolikt sätta en sådan anläggning ur spel och isolera "besättningen" under tämligen lång tid, även om de inte dödas (inlåsta, utan kommunikation, bekämpas igen vid minsta tecken på aktivitet etc). På det sättet är ett centralt bergrum litet som gallerburar på Zoo, vem är bergrummet bra för, de på insidan eller på utsidan ?

Men skulle en terroristorganisation hota med riktade attacker mot statsförvaltningen, myndigheter, regering, riksdag etc skulle sådana här hålor fungera även idag. Huruvida scenariot är troligt eller ens tänkbart vet jag just inte men att kunna utlokalisera och sprida statsförvaltningen borde åtminstone finnas på (planerings)kartan, även idag. Möjligheterna att lösa samband och kommunikation i allmänhet är ju alldeles lysande idag, i förhållande till 1960 och -80 så möjligheterna lär ju vara än bättre att lösa det problemet litet mer ad hoc.
Citera
2010-06-30, 13:10
Medlem
Vilka länder har möjlighet att slå ut en berganläggning med minst 70 meter granit ovanför sig. kanske kanske USA. Det lär inte finnas något annat land med den möjligheten.
Citera
2010-06-30, 13:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Vilka länder har möjlighet att slå ut en berganläggning med minst 70 meter granit ovanför sig. kanske kanske USA. Det lär inte finnas något annat land med den möjligheten.

Nej, man slår inte ihjäl de som finns i berget (troligen inte, i alla fall) men när man kan pricka portar, master, utpunkter och andra valfria platser blir ju en bunker bara en sorts konservburk där innehållet skyddas. Beslutsfattarna skall ju kunna besluta och beordra, annars blir det inte bra.
Citera
2010-06-30, 13:34
Medlem
Det är iof sant men om du åker och tittar på anläggningar i den gamla Zonen så finns det så otroligt mycket ftner och andra typer av master så det är ett jävla projekt att slå ut alla dessa. Detta förutsätter ju dock att vi har ett försvar vilket iof försvann i Fb 00.
Citera
2010-06-30, 22:19
Medlem
KnutteKragballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
På det sättet är ett centralt bergrum litet som gallerburar på Zoo, vem är bergrummet bra för, de på insidan eller på utsidan ?

Exakt min tanke, så finns det behov?

För terrorister med så pass avancerade vapen att vi måste gömma oss nere i berget i urskogen lär vi nog inte få se.
Citera
2010-07-01, 01:29
Medlem
Någon spekulerade i internetknutpunkter och huruvida Bergslagen var en sådan.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Pressrum/Nyheter/2007/TeliaSonera.htm
Citera
2010-07-01, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallonvagen
Någon spekulerade i internetknutpunkter och huruvida Bergslagen var en sådan.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Pressrum/Nyheter/2007/TeliaSonera.htm
Klart intressant.
Här finns en lämplig grund-infrastruktur som delvis byggts med hjälp av statligt bredbandsstöd. Alla telestationer i länet har fiberoptik indraget.
Den första tätorten som där alla hushåll och företag redan fått erbjudandet med fiber och tjänster är Grythyttan
Senast redigerad av Achtung Panzer 2010-07-01 kl. 08:21.
Citera
2010-07-01, 08:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnutteKragballe
Exakt min tanke, så finns det behov?

För terrorister med så pass avancerade vapen att vi måste gömma oss nere i berget i urskogen lär vi nog inte få se.

Jo, för hot av typen "vi tänker gasa alla i Rosenbad om vi inte får bidrag till konstsimklubben i Knäckebrödhult" (typ) finns behovet av att kunna utlokalisera men samtidigt styra och ställa. En större bergrumsanläggning för regering och riksdag i Bergslagen är rimligen inte användbar mot sådana hot. Däremot kan vi lugnt räkna med att det finns lokala skyddsrum av en kaliber som ger garantier mot ABC-anfall (terrorister skulle i vart fall kunna använda B och C. A är något mindre sannolikt, men fullt möjligt.

Möjligheterna att under ordnade former omlokalisera och ha en kontinuerlig verksamheten är ju också formidabla, jämfört med vad som gällde på 60-talet. Då kommer man antagligen att värdera bra skydd och välkänd lokalisering mot okänd lokalisering och sämre skydd. (den traditionella skyl/skydd-avägningen)

För den som funderar på vad samhället eller försvaret kan använda en fd riksbunker till, så har den extremt goda kommunikationer, utmärkta möjligheter till ett kontrollerat klimat, ett gott skalskydd och högsta nivå vad gäller kraftförsörjning. En fd RB har också med säkerhet stora arkivutrymmen. Det går att tänka sig användningsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in