2009-06-01, 11:33
Medlem
För mig är det en enda stor gåta hur alkohol kan få vara så acceptabelt i vårt land och nästintill har en glamour-stämpel. En annan bisarr sak är hur provocerande andra människor kan bli när man som nykterist avstår från alkohol.
Citera
2009-06-01, 12:11
Medlem
hembränts avatar
Ptja... Kanske borde man ta och lugna ner sitt helgsupande lite. Men det är ju så jäkla svårt när man får förfrågningar av folk innan varje helg om det händer något eller att jag måste komma osv.
Dock dricker jag nästan aldrig på vardagar. Kanske en öl någon gång i månaden som slinker ner på typ en seg tisdagskväll.

Helgalkis kan väl vara ett bra sätt att beskriva mig. Inte haft en nykter helg på ca 2.5 år nu, och jag är 20.

Men va fan. Idag är jag fortfarande seg efter helgens bravader, och det botar vi med lite filmtittande såhär på morgonen, sen blir det ut och grejja med bilen osv. Då känner jag mig genast som en bättre människa
Citera
2009-06-01, 16:26
Medlem
Arbetarbroders avatar
Trådar sammanfogade /Moderator
Citera
2009-06-05, 00:49
Bannlyst
tröttnat på alkohol

Känns som jag tröttnat på alkohol, börjar bara kännas meningslöst att bli full och göra samma jävla skit varje gång, livet känns mkt skönare nykter tycker jag.
Citera
2009-06-05, 01:04
Medlem
pokerpavels avatar
Drick intelika ofta så blir det skitkul om du inte överdriver när du väl gör det
Citera
2009-06-05, 01:12
Medlem
Ingen idé att utveckla ett beroende. Drick bara nån öl till maten annrs när du är ute/fest
Citera
2009-06-05, 01:13
Avslutad
Drick dig inte redlös? mycket roligare att vara lätt påverkad av alkohol, det man får i sig i form av god öl eller dylikt.
Citera
2009-08-21, 01:38
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Personligen har jag även tagit avstånd från alkoholen. "Firar" snart ett år som nykterist (även om det inte helt stämmer då jag kan ta en öl eller två till maten, men sen inget mer) Och jag måste säga att jag mår fan så mycket bättre nu än vad jag gjorde när jag krökade. Kroppen mår så mycket bättre. Akohol skadar kroppen utav helvete.
Citera
2010-03-07, 07:12
Medlem
Boglas avatar
Hej allihop!

Ja, då var det min tur att sluta då. Jag har supit som ett jävla svin sen åtta år tillbaks. Att jag är finne med så in i helvete med alkogener hjälper knappast, och inte heller det faktum att jag bor hemma hos min svärfar som nyttjar samma glada vätska alltför ofta. Sedan åtta år tillbaks har jag inte haft en nykter helg -- och även få vardagar.

Jag är å ena sidan inte jättenykter när jag skriver detta, men jag och min svärfar har slutit en stark pakt syftande till att nu jävlar är det slut. Det här har förstört mitt självförtroende genom misshandlar man råkat ut för på fyllan, jag har tappat den känsla av att vara en eldskäl vilken jag var känd för att vara innan fyllan blev mitt högsta mål med veckan. Meningen med livet har rubbats något oerhört.

Jag vill kunna tillgodose mig den kick som ett riktigt bra FB-inlägg eller mail till riksdagsledamot eller journalist gav innan jag började med denna meningslösa sörja. Från och med nu är det ta mig fan slut, och vi (jag och svärfar) har lovat att ta varandra i hand på detta så fort vi vaknar. Vi är båda musiker och hoppas kunna fördriva abstinenstid genom att musicera nyktert.

Det är klart att man talat i termer av att supa till eller dricka på kommande fester, men detta är, vad jag hoppas, inom oöverligskådlig framtid. Jag vill kunna dricka normalt och vara den eldsjäl jag var i mina gymnasiedagar då jag satt öga mot öga med Lars Ohly och krossade honom i invandringslogik (som jag envisas att kalla det).

Önska mig lycka till och kom med tips om hur man fördriver tid i ett liv utan dryck med frän lukt.
Citera
2010-03-07, 13:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
text

Känner du att det är något du saknar med att inte dricka alkohol?

Känner du att din hälsa förbättrats?
Citera
2010-03-07, 13:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Känner du att det är något du saknar med att inte dricka alkohol?

Känner du att din hälsa förbättrats?

Nu dricker jag alkohol igen, dock inte som det såg ut under den perioden, utan kan ta en öl eller två när jag ser fotboll, kan dricka ett par glas vin till maten man behöver inte tömma kylen på sprit så fort det finns så att säga.

Japps, hälsan har förbättrats, mår bättre rent psykiskt också.

Det blev drygt 6 månader utan någon alkohol vilket var vad både kropp och själ behövde skulle jag vilja säga.

Saknade egentligen inget (förutom smaken av en god stout eller en whiskey efter en god middag ihop med kaffet.), problemet var att jag inte kunde hålla det på den nivån. Hade heller inga problem att gå ut på krogen etc utan att dricka, utan det handlade mest om att bryta gamla mönster.
Senast redigerad av ^Eaz 2010-03-07 kl. 13:53.
Citera
2010-03-07, 14:14
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nu dricker jag alkohol igen, dock inte som det såg ut under den perioden, utan kan ta en öl eller två när jag ser fotboll, kan dricka ett par glas vin till maten man behöver inte tömma kylen på sprit så fort det finns så att säga.

Japps, hälsan har förbättrats, mår bättre rent psykiskt också.

Det blev drygt 6 månader utan någon alkohol vilket var vad både kropp och själ behövde skulle jag vilja säga.

Saknade egentligen inget (förutom smaken av en god stout eller en whiskey efter en god middag ihop med kaffet.), problemet var att jag inte kunde hålla det på den nivån. Hade heller inga problem att gå ut på krogen etc utan att dricka, utan det handlade mest om att bryta gamla mönster.

Ok, svårt för mig som inte konsumerar väldiga mängder alkohol att förstå.

Det låter nästan som att du var beroende på något sätt, men det verkar ändå ha varit ganska lätt att sluta och ta ett uppehåll i alkohol-drickandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in