Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-30, 17:41
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag gillar inte idén med att vara nykterist och att sluta med något helt.

South Park avsnittet "Bloody Mary" beskriver det bra, "all or nothing is easy" medan de säger att det som är bra är disciplin.

Allt eller inget är för lätt, det är ett tecken på svaghet, no offense. Varför ska man sluta med något man gillar, när man KAN ha en hälsosam relation med det. Ta ett sexpack varje fredag, inget mer, håller man sig till det är det inga problem alls.

Om du inte klarar att dricka så begränsat måste du ta tag i ditt liv och lära dig disciplin, inte skylla på alkoholen och sluta helt, det är lite fegt tycker jag.

Det finns en psykologisk aspekt till det hela, en inre känsla av kontroll. Att veta att man inte behöver dricka för att njuta av ens liv, trots att vår kultur lär oss detta.

Håller för övrigt inte alls med om att det är lättare att köra all or nothing än "ett sexpack i veckan". Tvärtom så följer den där känslan av trygghet som alkohol ger med så länge man har det där sexpacket att se fram emot varje vecka.

Att hela släppa den snuttefilten efter decennier av helgdrickande är fan respekt och inte alls så lätt som vissa verkar tro.
__________________
Senast redigerad av populopidus 2022-12-30 kl. 17:43.
Citera
2022-12-30, 19:37
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson

Hej, hur har det gått för dig?
Om du kan sköta det snyggt så kan cannabis vara en betydligt bättre vän än glaset.
Även om du väljer att berusa dig 24/7 så kommer det att vara rena hälsokuren jämfört med alkoholen. Så länge du håller dig till det, och som sagt sköter det snyggt. (Vilket är en baggis jämfört med alkohol.) Du verkar uppstyrd i övrigt så du klarar det galant om du ger dig fan på det!

Hade själv garanterat inte kunnat klippa med alkoholen annars. Nu snart tre år alkoholfri och det känns som att läkningen pågår än idag, både själsligt och fysiskt. Kanske mitt livs bästa beslut.
Citera
2022-12-31, 10:27
  #291
Medlem
Dricker ej alkohol längre inte ens folköl. Älskade alkohol när jag var yngre år, då drack jag alltid öl på helgerna och även jack daniels med cola. Men nu sen ett antal år dricker jag inte alls. Skönare att vara nykter, slippa baksmällor och allt annat elände.
Citera
2023-01-01, 05:46
  #292
Medlem
cafelattecapuchinos avatar
Jag ska faktiskt försöka sluta dricka alkohol nu iom det nya året Jag har noterat vilket gift det egentligen är. Så blir en nofap och ingen alkohol och det som jävlas med mig kommer jag slå av huvudet på Fatta vad all min ilska kommer gå till, har redan nästan exploderat och dragit fram slaktkniven när något miffo stått i rulltrappan utan att flytta sig, är helt instabil just nu.
Citera
2023-01-04, 18:52
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Kaosfyllerist sedan 17 års ålder. 30+ i dag. Har tänkt "aldrig mer" regelbundet i över 15 år, till följd av jobbiga minneslucksfyllor som ibland resulterat i fyllecell, slagsmål, bråk men som allra oftast mest slutat i en nerspydd säng eller en kebab i soffan. Inga charmiga konsekvenser, men heller inte livsförändrande.

Men nu känns det annorlunda. Nu vill jag verkligen inte mer.

Jag har, som tur är, ett bra jobb, ett fint hem och en relativt ordnad ekonomi. Men det hänger på en skör tråd. Det senaste året har festandet gått från semi-normalt under pandemiåren till att accelerera fullständigt. Jag har knarkat för första gången på nästan tio år, tagit både kokain och rökt cannabis obrytt och öppet. Allt som en följd av alkoholbruket som gör att jag tappar omdömet. Fortsätter jag som jag gör nu så kan jag hamna snett vilken helg som helst och förlora jobb och i förlängningen också hem. Minnesluckorna avlöser varandra än i dag och fast jag intalar mig själv att jag verkligen, verkligen inte vill bli berusad på det sättet längre och sätta mig i situationer som gör att jag känner ångest dagen efter så fortsätter jag att göra det, vecka efter vecka.

Dessutom är jag kraftigt överviktig och lider av högt blodtryck. Mitt ex hörde av sig för några månader sen och frågade hur jag mådde. Ja, hur fan mår man.

Älskar alkoholens tidiga effekter. Känslan efter ett glas vin eller två. Öl, vin och en rökig whisky är liksom en del av mig och min identitet. Jag är en vinsamlare och lite av en ölkännare. Har hållit i ölprovningar under ett antal år. Men problemet är att jag i 8 fall av 10 inte kan sluta efter de där två inledande glasen. Jag faller överbord nästan jämt. Nu är jag i en situation där jag känner att jag liksom långsamt förruttnar inifrån – för varje helg som passerar blir mitt liv allt sorgligare. Snart är glaset min enda vän. Och när som helst kan jag göra det där misstaget som aldrig går att reparera. Funderar på att gå på ett möte, men är heller inget fan av att lägga ut mina bekymmer öppet i händerna på andra (mer än anonymt på Flashback, hehe). Vad säger andra som kanske har en liknande bakgrund som mig?

Hur har det gått för dig? Känner igen mig rätt mycket i det du skriver. Jag ruttnar också inifrån. Senaste året har jag börjat förfalla. Supit mig dyngrak ensam hemma 2-3 dagar i veckan. Längtat efter ursäkter att ”bara ta ett glas”. Men ett glas slutat ofta med 2-3 flaskor och minnesluckor. Nu är det slut med det. Jag ska lyckas!
Citera
2023-01-06, 19:31
  #294
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hej, hur har det gått för dig?
Om du kan sköta det snyggt så kan cannabis vara en betydligt bättre vän än glaset.
Även om du väljer att berusa dig 24/7 så kommer det att vara rena hälsokuren jämfört med alkoholen. Så länge du håller dig till det, och som sagt sköter det snyggt. (Vilket är en baggis jämfört med alkohol.) Du verkar uppstyrd i övrigt så du klarar det galant om du ger dig fan på det!

Hade själv garanterat inte kunnat klippa med alkoholen annars. Nu snart tre år alkoholfri och det känns som att läkningen pågår än idag, både själsligt och fysiskt. Kanske mitt livs bästa beslut.

Cannabis är inte min grej, dessvärre. Har haft perioder då jag rökt en del med vänner som är regelbundna användare. I slutet av dagen blir jag mest ängslig och orolig av det, även om det har sina stunder.

Citat:
Ursprungligen postat av PardonMyFrench
Hur har det gått för dig? Känner igen mig rätt mycket i det du skriver. Jag ruttnar också inifrån. Senaste året har jag börjat förfalla. Supit mig dyngrak ensam hemma 2-3 dagar i veckan. Längtat efter ursäkter att ”bara ta ett glas”. Men ett glas slutat ofta med 2-3 flaskor och minnesluckor. Nu är det slut med det. Jag ska lyckas!

Självklart kan och ska du lyckas. Du verkar ha helt rätt inställning.

Jag drack ett par gånger i december. Stillsamma kvällar med familj och vänner, några glas och inget mer. Helt okontroversiellt m a o. Men trots det har jag bestämt mig för total avhållsamhet nu på obestämd tid, som jag var inne på tidigare. Tror jag måste omdefiniera hela mitt förhållande till alkohol. Kanske kommer jag aldrig dricka igen, kanske börjar jag igen. Det viktigaste är att jag åtminstone ger mig själv en "chans" vara helt nykter en längre period och jag känner mig helt tillfreds med att vara det, så till den grad att jag t o m sagt till kollegor att jag numera inte dricker alkohol. Var på en after work igår där jag drack alkoholfritt t. ex. Jag ska inte ha några medaljer för det, men det känns bra inombords att ta steget så tydligt utåt. Har knappt fått en fråga om det, vet inte om jag har haft tur men folk har varit väldigt chill med det. Det enda jag sagt är att jag inte känner någon lust att dricka längre, jag tror inte mina problem varit jättekända sedan tidigare iofs.

Jag har heller inte gått på några möten eller så, känner inte behovet. Har börjat gymma lite smått och tycker det känns bra även om det var fruktansvärt den första veckan. Mår bättre än vad jag gjorde när jag skrev mitt inlägg här sist. Och jag skulle ljuga om jag sa att det inte är en härlig känsla av mallighet som kommer över en när man sitter och smuttar på en club soda medan man ser kollega efter kollega dynga ner sig med irish coffee och flera flaskor vin. Det är en närmast osund känsla av skadeglädje att tänka på hur de mådde imorse som jag ändå tillåter mig själv att känna.
Citera
2023-01-06, 23:14
  #295
Medlem
Alkohol e najs, vill man dricka borde man dricka. Man ska bara göra allt med måtta, finns ingen anledning att överdriva.
Citera
2023-01-07, 04:38
  #296
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Känner bara att stämningen blir sämre om man säger att man inte dricker.
Ska kanske vara chaufför istället varje gång.

Jag tröttnade på de veckovisa kaosfyllorna för drygt 10 år sedan. Drack konstant tills det var dags att ragla hem från krogen. Hade många kompisar som jag hängde med i huvudsak på ett ställe på helgerna. Jag började ta bilen till krogen och höll mig nykter. Ibland skjutsade jag hem folk jag gillade. Dagen efter var jag inte bakfull och kunde utforska närområdet med en liten motorburen söndagstur. Funkade bra för mig.

Så förbannat skönt att slippa bakfylla och göra nåt vettigt istället. Numera är det kanske en brakfylla per år. Några öl ibland. Just nu är jag inne på öl nr 2, men ska nog lägga mig snart så jag kan vandra imorrn. Funderar på om det finns en poäng att helt skippa alkoholen trots att jag inte dricker så mycket alls.
Citera
2023-01-27, 14:15
  #297
Medlem
Hade alkohol lanserats idag hade det nog inte fått lanseras. Ett nervgift, en väldigt destruktiv drog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback