2008-08-19, 21:20
Medlem
Vet inte om jag hör hemma här egentligen,

Blev ett tag väldigt mycket drickande då det verkar vara det enda man gör för att umgås i min umgängeskrets (med få undantag).

Sen för ett tag sen så tog det bara stop, trött på bakfylleångest och trött på att dricka överhuvudtaget. Sen att det ger massa plus på vågen är också en anledning.

Så nu har jag i princip slutat druckit helt, har blivit två helger den senaste tiden (2-3 månader) och båda de gångerna har det varit så inte värt det. Dock att ta ett par glas vin till maten någon gång i månaden tycker jag fortfarande är okej.

Så, jag kanske inte hör hemma här eftersom jag inte helt låter bli.

Och behöver jag säga att man blir rätt ensam när man är den enda som inte dricker i umgängeskretsen? Har gått på fest nykter också men det ger föga när de andra är alltifrån berusade till bängfulla. Men men, trivs bättre själv och inte dricka än med dem och behöva dricka för att orka med.
Citera
2008-08-20, 12:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonia
Vet inte om jag hör hemma här egentligen,

Blev ett tag väldigt mycket drickande då det verkar vara det enda man gör för att umgås i min umgängeskrets (med få undantag).

Sen för ett tag sen så tog det bara stop, trött på bakfylleångest och trött på att dricka överhuvudtaget. Sen att det ger massa plus på vågen är också en anledning.

Så nu har jag i princip slutat druckit helt, har blivit två helger den senaste tiden (2-3 månader) och båda de gångerna har det varit så inte värt det. Dock att ta ett par glas vin till maten någon gång i månaden tycker jag fortfarande är okej.

Så, jag kanske inte hör hemma här eftersom jag inte helt låter bli.

Och behöver jag säga att man blir rätt ensam när man är den enda som inte dricker i umgängeskretsen? Har gått på fest nykter också men det ger föga när de andra är alltifrån berusade till bängfulla. Men men, trivs bättre själv och inte dricka än med dem och behöva dricka för att orka med.

Tjo visst hör du hemma här, du har gjort ett val att dra ner på drickandet till mer eller mindre obefintlig nivå.

Känner igen:
Citat:
Men men, trivs bättre själv och inte dricka än med dem och behöva dricka för att orka med.
.

Stämmer lite som jag känner nu.
Jag bor iof med 2 polare som knappt dricker, de röker en hel del gräs dock, som tur är så är det inget som jag känner mig dragen till. Så blir en hel del träning, xbox istället.
Citera
2008-09-01, 11:45
Moderator
^Eazs avatar
Liten uppdatering från mig.

Nu är det drygt 3 veckor sedan man gickpå torken totalt.

Måste säga att det känns bra faktiskt.

Var ute en sväng förra veckan för en polare som ska lämna landet, drack Lucazade istället för öl.

Var skönt att komma hem nykter, vakna utan bakfylla osv.

Trodde det skulle vara svårare än vad det är att lägga ner skiten faktiskt, var lite jobbigt de 2-3 första dagarna när man satt hemma och softade. Blev väldigt rastlös/uttråkad och visste inte helt vad man skulle göra utan att öppna en öl.

Tom att spela dator/xbox/träna kändes rätt jobbigt. På något sätt var alkoholen motivationen. Tänkte inte så mycket på det då, men det har slagit mig nu att man kunde sitta i slutet på jobbdagen och e.g. bara se fram emot att köpa några öl och gå hem efteråt.
Citera
2008-09-01, 14:18
Medlem
Sedan nyår har jag druckit inte ens en hel flaska, 275ml, Vikingfjord Icebreaker
Vinner jag någonting?

Dock så har jag två flaskor till i kylskåpet som jag tänkt dricka upp de två senaste helgerna, men det har inte blivit av.
Citera
2008-09-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Haha, nej jag anser mig inte vara finare än någon.

Men jag hade kommit till en punkt då alkoholen inte bara var en trevlig sällskapsdryck, utan då man satt och spelade dator och tryckte ner 6-8 starköl på vardagar, och då man utan att det var någon speciell anledning lätt drack 14-16 öl över en lördag.

Så, förra helgen tog jag mig en rejäl fylla (månatlig middag i goda vänners sällskap där stora mängder aquavit, vin och öl slank ner i allas strupar) och bestämde mig för att hålla mig ifrån alkoholen på obestämd tid.

Jag insåg kort sagt att det inte var hälsosamt, varken fysiskt eller psykiskt att fortsätta på det sättet jag höll på.

Detta började förra året någon gång, då jag hade lite privataproblem, och började dricka mer och mer, var en trevlig bedövning så att säga.
Eller egentligen började det innan det, men det var först förra året som det gick upp på den nivå som denna.

Men som jag skrev i min första post, så eftersom jag inte drack mig redlös och heller inte "festade" så tänkte jag inte så mycket på att det var stora mängder jag drack.

Kom mer eller mindre bakfull till jobbet de flesta dagar i veckan, magen var skit, den allmänna hälsan började fallera osv osv.

Så, utan att se ner på folk som dricker eller nyttjar andra droger för den delen, så bestämde jag mig helt enkelt att detta får vara nog.

Jag ser mig själv gärna avnjuta en pint i solen nästa sommar, men först måste jag få ordning på mitt liv och mina prioriteringar.

Låter gött du! När du känner dig omotiverad, bryt upp och gå ut och spring med en MP3 i kanske 30 min; tills du inte orkar längre. Gå sådär 200 meter först bara så du hinner värma upp lite - orkar mer. Desto längre jag brukar springa desto gladare och skönare känns det efteråt :P:P

GLHF
Citera
2008-09-02, 11:31
Medlem
The Masters avatar
Tar snart 2 år och 2 månader utan alkohol.
Citera
2008-09-02, 12:21
Medlem
Riddarens avatar
Varför denna strävan efter total renhet och ett jämnt mående? Är det bara jag som gillar variation? Är det bara jag som kan garva i bakfyllemisären? När man supit ner sig totalt och tar tarren till närmaste brunch, möter upp med fränder, som är i samma miserbla tillstånd så klart, och fullständigt myser. Man sitter och flinar åt varandra, kommer med befängda historier och trackar varandra för eventuella missöden. Nykterister upplevs ofta som riktiga torrbollar. Personligen undviker jag dem så gott jag kan. Dock finns det ett fåtal väldigt väldigt ovanliga personer som har sådana härliga personligheter att de aldrig sett meningen med att dricka. Det lustiga är att många nykterister, i alla fall utav dem jag har haft oturen att möta, tror desamma om sig själva. De tror på fullaste allvar att deras inbillade karisma täcker upp för alkoholen.
Citera
2008-09-02, 12:28
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Varför denna strävan efter total renhet och ett jämnt mående? Är det bara jag som gillar variation? Är det bara jag som kan garva i bakfyllemisären? När man supit ner sig totalt och tar tarren till närmaste brunch, möter upp med fränder, som är i samma miserbla tillstånd så klart, och fullständigt myser. Man sitter och flinar åt varandra, kommer med befängda historier och trackar varandra för eventuella missöden. Nykterister upplevs ofta som riktiga torrbollar. Personligen undviker jag dem så gott jag kan. Dock finns det ett fåtal väldigt väldigt ovanliga personer som har sådana härliga personligheter att de aldrig sett meningen med att dricka. Det lustiga är att många nykterister, i alla fall utav dem jag har haft oturen att möta, tror desamma om sig själva. De tror på fullaste allvar att deras inbillade karisma täcker upp för alkoholen.
Jag som nykter alkoholist har efter 17 års "roliga sammankomster och skönt pinsamma minnen" insett att livet innehåller så mycket mer än att göra bort sig och vakna upp i en stad 13 mil bort och inte fattar varför portnyckeln inte passar. Och jag kan garantera att jag har lika kuls om alla andra, jag drar ut på krogen på sammankomster, garvar häcken av mig och får andra att garva och må bra, jag drar på puben då det är dags för fotboll och är galnast av alla. Så det handlar också mycket om hur man är som person om man vågar vara sig själv eller inte men ändå ha jävligt kul.

Och det är snarare alkoholen som täcker upp för folks brist på karisma, således falsk glädje.
Citera
2008-09-02, 13:21
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Det bästa som fått bort suget för mig är att tvinga mig till att göra ett uppehåll på minst ett par månader, då smakar alkoholen inte lika gott och tilltalande längre.
Citera
2008-09-02, 14:37
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Det handlar (iaf inte för mig) om en strävan efter total renhet och ett jämnt mående.

Det handlar om att jag hade/har problem att hålla en måttlig nivå på alkoholen.
Som jag skrev förrut, så ser jag mig gärna ta en pint i solen i sommar. Men som jag fungerar just nu, så skulle jag inte klara att "bara" dricka vid speciella tillfällen, utan skulle det då finnas öl kvar i kylen dagen efter så skulle jag dricka upp dem, sen skulle jag inse att de 4 ölen som fanns kvar i kylen inte räckte, så då köper jag ett par till. Osv. Osv.

Min karisma hoppas jag att det inte är något fel på, men visst öppnar man sig mer när man har ett par kalla innanför västen. Det sagt, så har jag varit ute med kompisar som druckit alkohol nu, och då har jag valt att inte dricka. Visst när polarna börjar bli väldigt fulla så är det inte lika lustiga som man tyckte när man själv drack, men det betyder inte att det inte funkade att sitta och prata skit. De känner mig för den jag är, och jag är samma person med dem nykter som onykter.
Citera
2008-09-02, 14:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Låter gött du! När du känner dig omotiverad, bryt upp och gå ut och spring med en MP3 i kanske 30 min; tills du inte orkar längre. Gå sådär 200 meter först bara så du hinner värma upp lite - orkar mer. Desto längre jag brukar springa desto gladare och skönare känns det efteråt :P:P

GLHF

Jo träningen har jag kommit in i ordentligt nu igen. Vilket avhållsamheten hjälpt till mig, man är inte konstant trött numera + helt annan appetit och motivation.

För sisådär 5-6 år sedan var jag någorlunda vältränad, vilket jag inte är numera...

Men nu så är jag igång och springer 4-5 ggr i veckan på morgonen och styrketränar 5ggr i veckan efter jobbet.

Jobbar på att bli av med ölmagen man dragit på sig + lägga på sig några kilo på andra delar av kroppen.
Citera
2008-09-02, 14:40
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Jag som nykter alkoholist har efter 17 års "roliga sammankomster och skönt pinsamma minnen" insett att livet innehåller så mycket mer än att göra bort sig och vakna upp i en stad 13 mil bort och inte fattar varför portnyckeln inte passar. Och jag kan garantera att jag har lika kuls om alla andra, jag drar ut på krogen på sammankomster, garvar häcken av mig och får andra att garva och må bra, jag drar på puben då det är dags för fotboll och är galnast av alla. Så det handlar också mycket om hur man är som person om man vågar vara sig själv eller inte men ändå ha jävligt kul.

Och det är snarare alkoholen som täcker upp för folks brist på karisma, således falsk glädje.

Väl sagt.
Och bra jobbat på den tiden du har hållt dig borta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in