Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Så man vet inte vad koncentrationen borde vara men baserat på fall som inte är jämförbara fall(prematura barn tycks ju vara annrolunda på många sätt) så kan man konstatera att koncentrationen är extrem? Jag inser att det låter provokativt men jag måste missa något led och jag vill verkligen förstå.
Vill påminna om det som diskuterats för länge sedan att det är möjligt att thiopental kan fällas ut i kristallin form i en kropp där de normala funktionerna slutar fungera. Som jag förstått det så kan om medlet getts under längre tid kristaller ha ansamlats som kan ge hur skyhöga värden som helst i det prov som analyserades. Tidpunkten för detta kan vara när som helst sedan de normala kroppsfunktionerna börjar försämras så mycket att PH-värdet i benet ändras. Hur många dagar/veckor detta betyder får någon kunnigare än jag fundera på.
En närliggande fråga jag undrat över är om provmetoden som använts kräver att allt fett i provet tas bort, eller om det går att utföra analysen på en soppa innehållande vävnadsfett. Vidare om fettet avlägsnas, späds då provet ut i samband med det så thiopental från fettet går över i vattnet?