Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Såvitt jag förstått det hela finns det heller inte så mycket expertis på förgiftningar att tillgå än på RMV och var man kunde gjort en skickligare och samtidigt rättsäker obduktion återstår väl att berätta i så fall?
[...]
Ge gärna förslag till svar på frågan: Vart skulle åklagaren/polisen skickat kroppen för rättsmedicinsk obduktion om RMV inte duger
[...]
Vilka ytterligare instanser skulle kunna ge ett bättre underlag för praxis i palliativ vård än SoS utredning? Har man verkligen frågat runt för litet?
Bli inte sur men du illustrerar det jag menar nu, dvs. du ser inte problemet. Jag syftar alltså inte på obduktioner och annan rättsmedicinsk verksamhet (dvs. det som är de normala läkarkontakterna för jurister) -- ehuru någon på RMV borde ha tänkt ett varv till eftersom värdena var otroliga -- utan själva polis-åklagarutredningen. De citat som jag ovan nämnt (finns många, många fler i FUP) visar att utredarna överhuvudtaget inte har förstått verksamheten i vilket det misstänkta brottet hade skett. Här finns definitivt utrymme för vägledning av expertis (eller expertis, någon med någorlunda hum om området: SoS är väl ett vettigt alternativ emedan de tillser nämnda verksamhet). Hade någon med kännedom om sjukvård kunnat hjälpa till vid förhören hade frågorna och svaren blivit bra mycket bättre, och dessutom hade en person med kännedom om sjukvård insett att de ideliga småsprutningarna i PVK:n var normal flushning med koksalt. Man hade också bättre kunnat konfrontera uppenbart felaktiga minnen i de senare vittnesmålen.
Om polisen utreder förfalskad konst, utgår de då från sina egna kunskaper om kubismen?
Om polisen skall tränga in och utreda upplevd dålig vård -- hur gör de då?
Detta trots att människoliv är bra mycket viktigare.
Dessutom dör folk rätt så ofta på sjukhus och med dagens obehagliga jurist-invaderande nordanvindar av ökad opåkallad åklagaraktivitet måste vi se till att fortsatta brottsutredningar på sjukhus sköts av folk som begriper verksamheten i vilken folk dör och skadas men mycket oftare räddas till livet.
RMV kan inte förväntas sköta utredningen av brott, eller förstå den kliniska verksamheten: det är polisen/åklagaren som behöver hjälp.