2009-07-29, 15:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma svar från "grabben".

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
CRAP

Efter många om och men så fick jag tag på "grabben", Lika trevlig som sin mamma och SAMMA SVAR.
PV:n var svart, den har inte blivit omlackerd, de har inte heller haft någon vit.
Planeringsman = Logistiker på kontor.

Vi får nog anta att vi fått fel reg. nummer, det är nog det minst osannolika.

Detta fallet är verkligen konstigt!

Det känns nästan som om det aldrig funnits något Dahlsjö-fall, det är bara för mycket som är knas.

Varför finns det nästan inget hos länsarkivet?
Varför är inte Dahlsjö, johansson dödförklarade?
Varför försvann GRK:s alla saker från lägenheten?
Varför brydde sig polisen inte om fallet?
Vad är bilen, isf vilken bil ?
Varför har GP fel reg. nummer på bilen?
mm mm

Om vi lyckas knäcka någon av de viktiga frågorna så tror jag att det kan lossna.

Stort tack för dessa svar CraåStack även om dessa är samma som från modern.

Det verkar nu som om det ev. har skrivits fel reg.nummer i tidningsartikeln från 1984? Till ett ställe som jag har vänt mig ang. registreringsnumret, så är den här personen på semester för tillfället. Har verkligen mycket funderingar ang. O 19920.

I detta fall så har det verkligen "mörkats" av någon anledning?

Dessa sex (6) frågor du har spaltat upp är i stort de samma som jag har gjort. Det är idel varför, varför i det oändliga känns det som.

Att det finns mycket litet om fallet i Landsarkivet, kan tyda på att detta "något" som skedde denna dag är än idag så otroligt känsligt - än idag? Vad var detta för "något"? Officiellt, vad jag känner till iaf, skedde inte något sådant denna dag? Inget som man har kunnat läsa i tidningarna iaf.
Citera
2009-07-29, 16:12
Medlem
Det är ju snart så man börjar leta konspirationer som att polisen letade efter"grodmänsrånarna" trodde dom hittade då dom nämnda 4 kom åkandes i en PV, Ungdomarna ville inte stanna då dom körde utan körkort och trodde att det var en rutinkontroll. Polisen pepprade hela bilen full med kulhål.

Sen kom det fram att Dahlsjö & co inte ens var "grodmänsrånarna".

Polisen sopar undan alla spår efter dessa 4 människor

Väldigt utsvävande detta men att det hände så mkt på samma dag i GBG är närapå lite för mkt tillfälligheter.
Senast redigerad av Mane Attraction 2009-07-29 kl. 16:14.
Citera
2009-07-29, 16:39
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Det är ju snart så man börjar leta konspirationer som att polisen letade efter"grodmänsrånarna" trodde dom hittade då dom nämnda 4 kom åkandes i en PV, Ungdomarna ville inte stanna då dom körde utan körkort och trodde att det var en rutinkontroll. Polisen pepprade hela bilen full med kulhål.

Väldigt utsvävande detta men att det hände så mkt på samma dag i GBG är närapå lite för mkt tillfälligheter.

Trevlig teori, personligen är jag inte mycket för konspirationer men i detta fall börjar man ju helt klart att undra om inte något väldigt märkligt har inträffat.
Eller kostlar vi till det, kanske det finns någon betydligt enklare förklaring som kan förklara alla tillsynes märkliga sammanträffanden.
Citera
2009-07-29, 16:42
Medlem
Citat:
Trevlig teori, personligen är jag inte mycket för konspirationer men i detta fall börjar man ju helt klart att undra om inte något väldigt märkligt har inträffat.
Eller kostlar vi till det, kanske det finns någon betydligt enklare förklaring som kan förklara alla tillsynes märkliga sammanträffanden.

Givetvis så är den säkert helt åt helvete men man börjar ju nästan undra varför detta fall är så nertystat.
Citera
2009-07-29, 16:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
För mycket tillfälligheter en och samma dag?

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction

Javisst är det för många händelser som utspelade på en och samma dag.
1. Först försvinner "Dahlsjö-gänget" + ev. tillhörande bil.
2. Sedan försvinner en liftande "Hymme".
3. Sedan går "Grodmansrånet" av stapeln kl: 14:15.

Allför många tillfälligheter. Jag har svårt att tro på en (1) tillfällighet och här är det hela tre (3) st. Som jag ser det iaf, så är det stört omöjligt att dessa tre "tillfälligheter" inte hör ihop på något sätt? Åtminstone punkt ett och två.

Är det någon som ev. tror att "Grodmansrånet" i Gamlestaden har något att göra med dessa försvinnanden?
Citera
2009-07-29, 16:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Konspirationer.

Citat:

Nej jag är inte heller för konspirationer, men som du själv skrev så börjar man ju så smått att undra?

Personligen tror jag att början på hela denna härva var simpel och enkel. Dock kan man fundera över varför all denna "mörkning"?
Citera
2009-07-29, 17:16
Medlem
browneyes avatar
Hej, tack för en mycket intressant tråd.

Vad gäller registreringsnumret så borde väl svaret för tillfället ligga närmast till hands i de tidningsartiklar som skrevs om fallet kort efter att det inträffade.
Här borde man ju rimligtvis ha skickat ut någon slags efterlysning med signalement på grabbarna samt bilen och dess registreringsnummer.

Så det är det väl den inputen jag kan ge för tillfället, där borde nästa stora "utgrävning" ske, och inte bara i GP utan också i GT och andra Göteborgs-tidningar.

Sedan kan det också vara en idé att prata med reportern som skrev artikeln i GP 1984 och se om han kan minnas sina källor.

Ge inte upp nu!
Citera
2009-07-29, 17:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
GP och GT.

Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Hej, tack för en mycket intressant tråd.

Vad gäller registreringsnumret så borde väl svaret för tillfället ligga närmast till hands i de tidningsartiklar som skrevs om fallet kort efter att det inträffade.
Här borde man ju rimligtvis ha skickat ut någon slags efterlysning med signalement på grabbarna samt bilen och dess registreringsnummer.

Så det är det väl den inputen jag kan ge för tillfället, där borde nästa stora "utgrävning" ske, och inte bara i GP utan också i GT och andra Göteborgs-tidningar.

Sedan kan det också vara en idé att prata med reportern som skrev artikeln i GP 1984 och se om han kan minnas sina källor.

Ge inte upp nu!

Tack för visat intresse samt för din uppskattning browneye.

Reporterern, Bertil Håkansson, som skrev artikeln i GP den 29 juli 1984 har en person haft ett samtal med. Han kom tyvärr inte ihåg så mycket. Detta finns omnämnt i andra inlägg. Han var tyvärr inte säker på var någonstans han tog numret O 19920 ifrån?

Den stora "utgrävningen" kommer också att ske via olika tidningar i Göteborg framöver.
Citera
2009-07-29, 17:40
Bannlyst
Först vill jag tacka Skaraborg2 för en otroligt intressant tråd. Ditt engagemang är verkligen genuint. Har kikat på flera av dina trådar angående äldre fall ett tag. Har läst igenom denna tråd tre gånger nu, och även på annat håll har jag läst Skaraborg2s arbete. Det här fallet är mycket intressant ur flera aspekter.

Det jag funderar över och inte är helt övertygad om är att "Hymme" har med de andras försvinnande att göra. Att trion försvinner samma dag som "Hymme" gör det är en sak. Har Skaraborg2 några fakta eller indicier på att dessa tre överhuvudtaget har korsat "Hymmes" vägar denna dag?

Jag resonerar då utifrån att Göteborg är en stor stad och det är inte helt osannolikt att "trion" har dragit iväg på sitt "äventyr" och "Hymme" har gått en helt annan väg.

Vore oerhört intressant att få ta del av Skaraborg:s teorier när han sammankopplar dessa fyra unga män.
Citera
2009-07-29, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dahlsjö-gänget" och "Hymme" Lundquist 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Avveckling
Först vill jag tacka Skaraborg2 för en otroligt intressant tråd. Ditt engagemang är verkligen genuint. Har kikat på flera av dina trådar angående äldre fall ett tag. Har läst igenom denna tråd tre gånger nu, och även på annat håll har jag läst Skaraborg2s arbete. Det här fallet är mycket intressant ur flera aspekter.

Det jag funderar över och inte är helt övertygad om är att "Hymme" har med de andras försvinnande att göra. Att trion försvinner samma dag som "Hymme" gör det är en sak. Har Skaraborg2 några fakta eller indicier på att dessa tre överhuvudtaget har korsat "Hymmes" vägar denna dag?

Jag resonerar då utifrån att Göteborg är en stor stad och det är inte helt osannolikt att "trion" har dragit iväg på sitt "äventyr" och "Hymme" har gått en helt annan väg.

Vore oerhört intressant att få ta del av Skaraborg:s teorier när han sammankopplar dessa fyra unga män.

Tack för visat intresse samt för din uppskattning Avveckling.

Ja på "annat håll" är på SM eftersom denna tråd lades ju upp där allra först.

Ja du kan ha helt rätt i att "Hymme" inte har ett dugg med de övriga att göra? Ingen kan säga att detta är vare sig fel eller rätt. Lika lite det som jag personligen tror skulle vara fel eller rätt.

En sak är iaf säker och det är att dessa "äventyr" Dahlsjö, Johansson och Karlsson drog iväg på denna dag, var att "något" riktigt vidrigt och hemskt inträffade. Vill inte gå in på detta närmare för tillfället.

Samma dag som de försvinner kommer "Hymme" till Göteborg. Han har liftat upp genom Halland och ankommit Göteborgs Centralstation. Som jag har skrivit förut detta så vet vi att så var fallet. Vi vet också att "Hymme" skulle vidare till Tanums kommun i norra Bohuslän. Detta var en regnig och blåsig dag.

När nu "Hymme" skulle lifta vidare norröver så lär han gå till Götaälvbrons södra brofäste som är ca 5 minuters promenad från centralstationen. Han kan också ha ställt sig direkt utanför centralstationen och börjat lifta därefrån. I vilket fall som helst så passerar man både centralen och det södra brofästet i riktning mot Brämaregården (eller någon annanstans i nordlig riktning).

Ingen kan ju med säkerhet säga att han fick lift med denna duvblå PV? Vad vi däremot också vet är att även han försvann för alltid, precis som på samma sätt som de övriga tre i "Dahlsjö-gänget". Dessutom på samma dag.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-29 kl. 18:22.
Citera
2009-07-29, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse samt för din uppskattning Avveckling.

Ja på "annat håll" är på SM eftersom denna tråd lades ju upp där allra först.

Ja du kan ha helt rätt i att "Hymme" inte har ett dugg med de övriga att göra? Ingen kan säga att detta är vare sig fel eller rätt. Lika lite det som jag personligen tror skulle vara fel eller rätt.

En sak är iaf säker och det är att dessa "äventyr" Dahlsjö, Johansson och Karlsson drog iväg på denna dag, var att "något" riktigt vidrigt och hemskt inträffade. Vill inte gå in på detta närmare för tillfället.

Samma dag som de försvinner kommer "Hymme" till Göteborg. Han har liftat upp genom Halland och ankommit Göteborgs Centralstation. Som jag har skrivit förut detta så vet vi att så var fallet. Vi vet också att "Hymme" skulle vidare till Tanums kommun i norra Bohuslän. Detta var en regnig och blåsig dag.

När nu "Hymme" skulle lifta vidare norröver så lär han gå till Götaälvbrons södra brofäste som är ca 5 minuters promenad från centralstationen. Han kan också ha ställt sig direkt utanför centralstationen och börjat lifta därefrån. I vilket fall som helst så passerar man både centralen och det södra brofästet i riktning mot Brämaregården (eller någon annanstans i nordlig riktning).

Ingen kan ju med säkerhet säga att han fick lift med denna duvblå PV? Vad vi däremot också vet är att även han försvann för alltid, precis som på samma sätt som de övriga tre i "Dahlsjö-gänget". Dessutom på samma dag.
Hur vet vi att "Hymme" kommer till Centralstationen i Gbg liftandes? "Hymme" var väl en grabb stadd i kassa med tanke på hans familj? Gick det inte både tåg och bussar från "Hymmes" bostadsort? Är det klarlagt att han liftade? Jag tycker att försvinnandet av de övriga tre "gossarna" är intressant, men att blanda in "Hymme" är i mina ögon att blanda ihop korten.
Citera
2009-07-29, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mer uppgifter om Karlsson, Dahlsjö m.m.

Dahlsjös längd var ungefär samma som Gay Roger Karlssons. Ev. kan Dahlsjö ha varit något längre. Karlsson var 175-180 cm. Dahlsjö måste med andra ord ha varit ganska lång och gänglig.

Tyvärr hade aldrig systern hört talats om vad Dahlsjö arbetade med. Ej heller om han hade någon flickvän vid denna tid. Det hade inte varit något speciellt med honom. Han var som vilken annan kille som helst. Enligt henne så hade han inte varit speciellt "mjuk".

Systern hade iaf ingen egen nyckel till Risåsgatan. Hon visste inte om Gays tjej Yvonne, som han var förlovad med när han försvann, hade haft en. Troligtvis inte för hon bodde hemma hos sina föräldrar.

Ca tre (3) år efter att Karlsson försvann träffade systern Yvonne. Hon var då förlovad med en annan kille. Tyvärr kom hon inte ihåg Yvonnes efternamn.

Fick också bekräftat till 100% att när Gay och Jan-Olof åkte till Borås, så hade de använt den duvblå PV:n. Den biologiska mamman hade sett i köksfönstret hur de hade kommit i denna bil. Hon hade också från köksfönstret sett hur de lämnade i samma duvblå PV. Detta resa gjordes någon gång under våren eller försommaren 1965. Detta berättade mamman för systern. För resten av moderns levnad så kunde hon aldrig glömma denna syn, hur de hade kommit till henne körande i denna duvblå PV.

Hon hade aldrig hört talats om ifall hennes bror hade varit inblandad i någon eller några bilstölder.

Ytterligare en sak ang. Karlsson som inte har med försvinnandet att göra men som jag ändå lägger ut. Jag har också fullmakt från henne att lägga ut sådana här personliga uppgifter om hennes bror. Hon menar vad spelar detta för någon roll vad som skedde för över 44 år sedan.

Karlsson blev ej frikallad från att göra lumpen. Denna tyckte han, som så många andra, inte om att göra. Han gjorde denna som malaj. Dock blev han troligtvis frikallad efter ett tag. Hon hade ett minne av att han inte fullgjorde sin malajtjänstgöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in