2020-02-28, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det där har jag redan svarat på. Då man skickade så oförberedda förband dit. Norge kom med även sina HK417 och hade en annan teknik som egna förband upplevde som bättre. Men de blev nekade att få ner Ak4. Ett högre finskt befäl framförde att Sverige tom hade dåligt med antalet TKSP.

Vi behöver vapen för skarpskyttar. Där det finns modernare vapen än Ak4D. Så där håller jag med dig. Till de grupper som saknar understödsfordon. Dessa behöver även olika typer av egna understödsvapen som når längre än 500 meter. 7.62X51 är f.n. är ett av alternativen.

Sedan kan man ju fundera på hur lämplig PSG90 alltid är i en skyttegrupp. Både skarpskytten och prickskytten bör ha lämpliga vapen för att fungera och agera i gruppen.

Vad gäller insatserna i Afghanistan berodde de tillkortakommanden som soldaterna upplevde främst på politiska beslut, eller kanske snarare politiskt ointresse. Den svenska regeringen tycks inte ha ansett att det ens pågick en intern väpnat konflikt i Afghanistan förrän ca 2010, då landet beskrivs vara i ett sådant stadie i en SOU. Jag tror knappast att den uppfattningen delades av hela riksdagen då heller.

Psg90 finns ju som skarpskyttevapen, och min erfarenhet är att ak4 är väldigt bra plattform som skarpskyttevapen med ganska små modifikationer (sikte, benstöd och lite arbete på avtryckaren så ligger du bra till ut till 800m, åtminstone så bra du kommer med 7,62). För skyttegruppen finns annars GRG och (i den bästa av världar) artilleri att tillgå.
Citera
2020-02-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renown
Det verkar vara rätt mycket nytt på gång om man får tro FMV
https://fmv.se/Global/Dokument/Om%20FMV/Informationsmaterial/FMV%20%C3%85R19%20Bilaga%201%20Uppf%C3%B6ljning%20 av%20p%C3%A5g%C3%A5ende%20st%C3%B6rre%20anskaffnin gar%20SLUTLIG.pdf

Länk till PDF från FMV

Jo jo, FMV säger mycket. Nu tror jag i och för sig själv att mycket kommer förverkligas (det måste i princip det), men man får nog ändå förutsätta att materiel tillförs i faser. Sverige kommer troligtvis inte byta karbin förrän det är säkert att USA gör det (i syfte att undvika att välja fel kaliber). Kaliberval för medeltunga system verkar ligga betydligt närmare i tid om spaningarna från andra sidan pölen stämmer.
Citera
2020-02-28, 14:13
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Av vad jag har sett i utvecklingsväg så bör ledorden fram till 2030 vara kaliberbyte. Automatkarbiner i 6.8 SPC och KSP i .338 (ersätter KSP58/M240 samt, intressant nog, även skarpskyttevapen) och jag skulle också gissa att bytet kommer komma snabbare än väntat, dvs. mot 2025.

6.8 ger inget reellt extra jämfört med 5.56 om man räknar in fler faktorer (tyngre ammunition, högre rekyl, färre skott/magasin). Det gör dock 0.338 jämfört med 0.308 då kaliber 30 egentligen inte är en så jättebra kula och det finns mer potential (speciellt längre räckvidd) i 8.6mm-kulan.
Citera
2020-02-28, 18:02
Medlem
Citat:
Vad gäller insatserna i Afghanistan berodde de tillkortakommanden som soldaterna upplevde främst på politiska beslut, eller kanske snarare politiskt ointresse. Den svenska regeringen tycks inte ha ansett att det ens pågick en intern väpnat konflikt i Afghanistan förrän ca 2010, då landet beskrivs vara i ett sådant stadie i en SOU. Jag tror knappast att den uppfattningen delades av hela riksdagen då heller.

Psg90 finns ju som skarpskyttevapen, och min erfarenhet är att ak4 är väldigt bra plattform som skarpskyttevapen med ganska små modifikationer (sikte, benstöd och lite arbete på avtryckaren så ligger du bra till ut till 800m, åtminstone så bra du kommer med 7,62). För skyttegruppen finns annars GRG och (i den bästa av världar) artilleri att tillgå.
Att skylla på politikerna är att göra det för lätt. Men även inom polisen som skickades dit. Så fick polisen bara ha med sig en pistol. På plats lånade olika militära förband ut bla G36. Senare fick polisen bära MP5. Det skickas fortfarande obeväpnade poliser till olika oroshärdar som ex syd Sudan.

Visst duger det med AK4D och det är en klar förbättring med befintliga medel. Det är bra om vi får ett nytt vapen för liknande uppdrag i 7.62x51.Då kSP58 och andra vapen i samma kaliber blir kvar en tid. Som då åtminstone kan ersätta PSG90 som skarpskyttevapen. Eller så skjuter man upp det beslutet och gör fler AK4D. Beroende på vilken kaliber AK6 får.

Att ha PSG90 ett repetergevär som skarpskyttevapen tycker jag inte passar. Där det behövs ett vapen i åtminstone halvautomat med ett magasin. För att även fungera i en grupp med olika uppdrag. Men det har ju också varit en lösning med befintliga vapen. Den duger som ett rent prickskyttevapen.

För dessa skytteförband så tror jag chansen är ganska liten med hjälp av externa understödsvapen. Eller att det tar för lång tid. Då understödsvapen succesivt har minskat. Som ex Bv med GRG 81 som man sålde till Finland etc. Så gruppen behöver egna understödsvapen.

GRG är en bra lösning. Om man även får bättre ammunition som passar M3/4. Så är det ännu bättre. Men jag tror även på nya portabla GRK i 50-60 mm som understödsvapen. Övertaliga äldre GRG M2 kan fler lämnas till Hemvärnet. Där behovet av modern ammunition inte är mindre.
Senast redigerad av slurppen 2020-02-28 kl. 18:12.
Citera
2020-02-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
6.8 ger inget reellt extra jämfört med 5.56 om man räknar in fler faktorer (tyngre ammunition, högre rekyl, färre skott/magasin). Det gör dock 0.338 jämfört med 0.308 då kaliber 30 egentligen inte är en så jättebra kula och det finns mer potential (speciellt längre räckvidd) i 8.6mm-kulan.
Vad anser du då om de andra två kalibrarna 6.5 CM CreedMoor och 6,5 Grendel.
Då folk anser i jakt att 6.5 CM är en intressant kaliber jämfört med 308?

Den andra kalibern 6.5 Grendel kan användas i många 5.56 vapen bara man byter pipa.
För 7.62 Blackoout som också skulle passa anser många att den har för kort räckvidd.
Då de sista två även passar i befintliga magasin med bara 26 st skott.
Så KSP90 som tydligen inte längre ärr lika intressant. Kunde då bli mer intressantare i 6.5 Grendel.

Det verkar då vara bättre att behålla 7.62x51 en tid än att satsa på tre olika nya kalibrar.
Vad jag tycker om 8.6 NM har jag redan framfört som även är intressant kaliber till LMMG.

Då ser jag 6.5 Grendel som intressant som en komplettering till 5.56 inom vissa förband.
Jag kan inte tillräckligt om det här utan bara tar till mig och läser vad andra skriver.
Senast redigerad av slurppen 2020-02-28 kl. 19:23.
Citera
2020-02-28, 21:44
Medlem
Citat:
Fast det är ett ganska efterblivet argument. Vad 6.8 (eller 6.5 osv) ger gentemot 556 är genomslag i moderna kroppsskydd. Det är poängen. Eftersom man tidigare inte nyttjat kroppskydd i den skala som sker idag har det inte funnits något behov av det. Att ha 8 magasin till sin ak5 ger inte särskilt mycket mer i en stridssituation än 6 magasin 6.8. Eller ens 4 magasin 556.
Citat:
Att skylla på politikerna är att göra det för lätt. Men även inom polisen som skickades dit. Så fick polisen bara ha med sig en pistol. På plats lånade olika militära förband ut bla G36. Senare fick polisen bära MP5. Det skickas fortfarande obeväpnade poliser till olika oroshärdar som ex syd Sudan.

Visst duger det med AK4D och det är en klar förbättring med befintliga medel. Det är bra om vi får ett nytt vapen för liknande uppdrag i 7.62x51.Då kSP58 och andra vapen i samma kaliber blir kvar en tid. Som då åtminstone kan ersätta PSG90 som skarpskyttevapen. Eller så skjuter man upp det beslutet och gör fler AK4D. Beroende på vilken kaliber AK6 får.

Att ha PSG90 ett repetergevär som skarpskyttevapen tycker jag inte passar. Där det behövs ett vapen i åtminstone halvautomat med ett magasin. För att även fungera i en grupp med olika uppdrag. Men det har ju också varit en lösning med befintliga vapen. Den duger som ett rent prickskyttevapen.

För dessa skytteförband så tror jag chansen är ganska liten med hjälp av externa understödsvapen. Eller att det tar för lång tid. Då understödsvapen succesivt har minskat. Som ex Bv med GRG 81 som man sålde till Finland etc. Så gruppen behöver egna understödsvapen.

GRG är en bra lösning. Om man även får bättre ammunition som passar M3/4. Så är det ännu bättre. Men jag tror även på nya portabla GRK i 50-60 mm som understödsvapen. Övertaliga äldre GRG M2 kan fler lämnas till Hemvärnet. Där behovet av modern ammunition inte är mindre.

Det är självklart att det är ett politiskt problem. Det finns en anledning till att vi inte skickade ner strf90, strv122 eller haubitsar och hade en sämre roe än alla andra länder. Och nej, det hade inte varit särskilt dyrt. På samma sätt är det skillnad att skicka poliser (som i huvudsak ska utbilda inhemska poliser) och skicka militärtrupp i syfte att verka i en militär konflikt - och det politiska ställningstagandet är ju fortfarande detsamma.

Ak4 funkar som sagt fullgott till rollen som skarpskyttevapen. Egentligen skulle man till och med kunna ersätta psg90 med en modifierad Ak4 - begränsningen i PSG90 ligger kalibern och ak4 är inte så mycket sämre - det vill säga att det inte är så stor skillnad mellan att vara den "mest träffsäkra" 762-plattformen och att vara en bra 762-plattform.

Psg90 funkar att ha som skarpskyttevapen. Det har jag själv erfarenhet av, även om det är bökigt att bära både ak5 och psg90 samtidigt. I och för sig innebär det att du inte har ett skarpskyttevapen i egentlig mening, men det ger skyttegruppen liknande förmåga oavsett.
Citera
2020-02-28, 23:54
Medlem
Citat:
Fast det är ett ganska efterblivet argument. Vad 6.8 (eller 6.5 osv) ger gentemot 556 är genomslag i moderna kroppsskydd. Det är poängen. Eftersom man tidigare inte nyttjat kroppskydd i den skala som sker idag har det inte funnits något behov av det. Att ha 8 magasin till sin ak5 ger inte särskilt mycket mer i en stridssituation än 6 magasin 6.8. Eller ens 4 magasin 556.

Det behöver inte en bli så lite då ett magasin rymmer 26 st 6.5 Grendel. Vilket ger en förlust på 32 st skott. Vilket innebär drygt ett magasin. Även KSP90 med 6.5 Grendel skulle ge den en ränesans.

Det är självklart att det är ett politiskt problem. Det finns en anledning till att vi inte skickade ner strf90, strv122 eller haubitsar och hade en sämre roe än alla andra länder. Och nej, det hade inte varit särskilt dyrt. På samma sätt är det skillnad att skicka poliser (som i huvudsak ska utbilda inhemska poliser) och skicka militärtrupp i syfte att verka i en militär konflikt - och det politiska ställningstagandet är ju fortfarande detsamma.

Jo men nu skickade man inte ens bättre beväpning eller utrustning till grupperna. Allt handlar inte om att poliser ska vara lärare. Utan de ska utreda brott och vara med att gripa folk. Där de inte ens får ha eget närskydd.

Ak4 funkar som sagt fullgott till rollen som skarpskyttevapen. Egentligen skulle man till och med kunna ersätta psg90 med en modifierad Ak4 - begränsningen i PSG90 ligger kalibern och ak4 är inte så mycket sämre - det vill säga att det inte är så stor skillnad mellan att vara den "mest träffsäkra" 762-plattformen och att vara en bra 762-plattform.

N.ej men ett modernare vapen inte är fel. Men ser man ekonomisk och kalibermässigt på det så förstår jag att man väntar.

Psg90 funkar att ha som skarpskyttevapen. Det har jag själv erfarenhet av, även om det är bökigt att bära både ak5 och psg90 samtidigt. I och för sig innebär det att du inte har ett skarpskyttevapen i egentlig mening, men det ger skyttegruppen liknande förmåga oavsett.
Där belyser du problemet. Då man behöver bära på två vapen. Och gör ett repetergevär till ett skarpskyttevapen. Sedan PSG90 som prickskyttevapen börjar ju också bli lite uråldrigt. Det tycker ju tom våra skyttar. Som tur är börjar man nu titta nytt vapen och hoppas som dig på 8.6 NM. Med även några hundra LMMG i 8.6 NM. Förstår egentligen inte varför Strv122 ska byta ut sina G3 också.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2018/10/flygbasjagarna-mot-varlden/
Är fortfarande värdelös med citat indelning.
Citera
2020-02-29, 20:33
Medlem
Citat:
Vad anser du då om de andra två kalibrarna 6.5 CM CreedMoor och 6,5 Grendel.
Då folk anser i jakt att 6.5 CM är en intressant kaliber jämfört med 308?

Den andra kalibern 6.5 Grendel kan användas i många 5.56 vapen bara man byter pipa.
För 7.62 Blackoout som också skulle passa anser många att den har för kort räckvidd.
Då de sista två även passar i befintliga magasin med bara 26 st skott.
Så KSP90 som tydligen inte längre ärr lika intressant. Kunde då bli mer intressantare i 6.5 Grendel.

Det verkar då vara bättre att behålla 7.62x51 en tid än att satsa på tre olika nya kalibrar.
Vad jag tycker om 8.6 NM har jag redan framfört som även är intressant kaliber till LMMG.

Då ser jag 6.5 Grendel som intressant som en komplettering till 5.56 inom vissa förband.
Jag kan inte tillräckligt om det här utan bara tar till mig och läser vad andra skriver.
6,5 creedmoor är en modern variant av 6,5x55 kan man säga.
Citera
2020-02-29, 21:12
Medlem
Citat:

Logistik är en mycket viktig del i krigföring. Med din argumentering kan vi ju lika gärna köra med SLAP till 7,62-vapnen.... då får du genomslag i kroppsskydd. Tror du förresten att vanlig kopparmantlad blykula som det är i 7,62x51 NATO slår igenom kroppsskydd om inte kula med stålpenetrator (5,56x45 NATO) gör det?

Här är ett test med lite olika kalibrar, https://youtu.be/AYiNMIVxnFM
Citera
2020-03-01, 02:16
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Logistik är en mycket viktig del i krigföring.

När man ser på handeldvapen eller artilleri är det som att se på en brandkårsbil. Där är ammunitionsförrådet bilens tank. Logistikkedjan slangen och pjäsen eller vapnet munstycket.

Vapnet är alltså bara en mindre del av systemet.
Citera
2020-03-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
När man ser på handeldvapen eller artilleri är det som att se på en brandkårsbil. Där är ammunitionsförrådet bilens tank. Logistikkedjan slangen och pjäsen eller vapnet munstycket.

Vapnet är alltså bara en mindre del av systemet.
Var är då vattnet?
Citera
2020-03-01, 12:34
Medlem
9.999...s avatar
Citat:
Var är då vattnet?

Värdegrund är vårat vatten. Har du bott i en skokartong dom senaste tjugo åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in