Citat:
Det där har jag redan svarat på. Då man skickade så oförberedda förband dit. Norge kom med även sina HK417 och hade en annan teknik som egna förband upplevde som bättre. Men de blev nekade att få ner Ak4. Ett högre finskt befäl framförde att Sverige tom hade dåligt med antalet TKSP.
Vi behöver vapen för skarpskyttar. Där det finns modernare vapen än Ak4D. Så där håller jag med dig. Till de grupper som saknar understödsfordon. Dessa behöver även olika typer av egna understödsvapen som når längre än 500 meter. 7.62X51 är f.n. är ett av alternativen.
Sedan kan man ju fundera på hur lämplig PSG90 alltid är i en skyttegrupp. Både skarpskytten och prickskytten bör ha lämpliga vapen för att fungera och agera i gruppen.
Vi behöver vapen för skarpskyttar. Där det finns modernare vapen än Ak4D. Så där håller jag med dig. Till de grupper som saknar understödsfordon. Dessa behöver även olika typer av egna understödsvapen som når längre än 500 meter. 7.62X51 är f.n. är ett av alternativen.
Sedan kan man ju fundera på hur lämplig PSG90 alltid är i en skyttegrupp. Både skarpskytten och prickskytten bör ha lämpliga vapen för att fungera och agera i gruppen.
Vad gäller insatserna i Afghanistan berodde de tillkortakommanden som soldaterna upplevde främst på politiska beslut, eller kanske snarare politiskt ointresse. Den svenska regeringen tycks inte ha ansett att det ens pågick en intern väpnat konflikt i Afghanistan förrän ca 2010, då landet beskrivs vara i ett sådant stadie i en SOU. Jag tror knappast att den uppfattningen delades av hela riksdagen då heller.
Psg90 finns ju som skarpskyttevapen, och min erfarenhet är att ak4 är väldigt bra plattform som skarpskyttevapen med ganska små modifikationer (sikte, benstöd och lite arbete på avtryckaren så ligger du bra till ut till 800m, åtminstone så bra du kommer med 7,62). För skyttegruppen finns annars GRG och (i den bästa av världar) artilleri att tillgå.