Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Varför skulle man överge en doktrin där soldater transporteras i relativt skyddad miljö?
Menar du någon slags återgång till buss a la TGB20 fast skyddad? Orimligt av både kostads- och viktskäl.
Långdistansbekämpning med ehv är inte relevant för den enskilde soldaten på det moderna slagfältet; därav finns inte behovet för längre vapen.
Om man överger långtbortistandoktrinen och återgår till försvar av fosterjorden så kommer det att bli relevant med genomträngningsförmåga av kroppspansar och med precision för att sikta på sårbara kroppsdelar, bäggedera tarvar i min mening en piplängd som ger fullt utnyttjande av kalibern. Inte överallt i vår terräng går det att röra sig ens i stridsfordon, än mindre i Galt eller Patria, därmed kommer man att behöva vapen som gör mer än att sprida lite stödbly i närområdet för att skrämma eller skada oskyddade terrorister medan vapenstationen sköter det egentliga bekämpandet.
Om vi inte behärskar modern strid i bebyggelse och andra delar av den moderna striden så kommer dessa delar att avgöra kriget. Om vi inte behärskar ödemarkens infanterikrig så kommer denna att avgöra kriget. Som ödemarkskrigare så vill jag ha en fullång AK5 med rödpunktssikte och tillgång till kikar och/eller mörkertillsats framför en förkortad K-pistfemma vilken dag som helst (men kanske hellre en aK4 med rödpunkt och tillgång till tillsatssikten).
Vid strid i bebyggelse, eller för den delen vid fordonsburen strid så känns det (utan att ha egen erfarenhet av dem) som att jag hellre har en Bullpup i 5.56 eller 7.62 med vettigt utnyttjande av kalibern i samma eller kortare vapenlängd och med fullt modern ergonomi, än en kastrerad femma eller M4, även om AK4 med öppna riktmedel inte kändes särskilt hindrande de gånger jag övade strid i bebyggelse.
Nackdel AK5, gammal, lite tung.
Fördel AK5, känd storhet, väldigt bra vapen.
Fördel nytillverkad normallängds AK5, känd storhet, nyproducerad med moderna material och med förbättringar utifrån trettio års erfarenhet av bössan.
Nackdel nytillverkad AK5, fortfarande gammal konstruktion i grunden, drar inte nytta av all vapenutveckling så som nya vapen som Tavor, RFB, RDB och FN:s bullpup gör. Lite som en 940 -93 bredvid en 850 -93, likartade prestanda, men klara skillnader i potential.