Citat:
Ursprungligen postat av
chillhunter
Samma här har aldrig själv vart med om något strul med magasinen eller iallafall inte pga dålig kvalitet.
Visst har man sätt andra på plutonen etc som fått magasin med "chippade" läppar och liknande men mina har funkat perfekt nu sedan början av 2012.
Har använt dom flitigt och dom bara fungerar precis som min AK5 oavsett om det är snö och 25 minus eller öken/damm/sand och 40 plusgrader.
Kan inte ens komma ihåg senaste gången jag fick eldavbrott.
oavsett plast,plåt eller typ av magasin så finns det vissa som går sönder har sätt plåtmagg till både K-pist och AK4 som pajat också så ser inte logiken i att klaga på magasinen till AK5an.
Dessutom så förstår jag inte varför AK5 har ryckte att vara opålitligt och dålig inom försvaret.
Har testat många vapen och är det nått som inte strular så är det just 5an.
Men on topic så säger jag det igen HK416 "Swemod" till folket gärna en lång och en kort samt Hk417 till skarpskyttar och liknande. Om vi nu måste byta vapen dvs.
Ja som sagt, då har du ju sett problemet med trasiga magasin... Alla magasin kan ju såklart gå sönder, precis som du nämner.
Dock har man identifierat Ak5C magasinen som ett problem, just därför man tittar på ersättare. Fråga din QM vad det kostar att ersätta plast vs. plåtmagasin så ser du att jag har rätt.
Ak5 är ett mycket pålitligt vapen, när man modifierade till Ak5C hade man en målsättning med ett visst MRBF, när man tittar på detta så uppfylls inte detta på för många individer.
Grovt förenklat ser man att en nybörjare med vapnet är mindre nöjd, en van brukare är nöjd och en mycket van brukare än missnöjd.
Givetvis varierar erfarenheten från förband till förband av många olika orsaker, hur mycket man brukar vapnet, under vilka omständigheter och hur duktig man är på att vårda vapnet och vilka underhålls och rep. resurser man har.
Citat:
Ursprungligen postat av
swedinator
Steyr AUG kanske
Jag har förhoppningen att det blir något mer innovativt, eller iallafall något som känns lite mer fräscht än en ak som antogs i mitten på 70-talet, oavsett vilken/vilka modifieringar som har genomförts sedan dess.