2014-12-05, 18:52
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
Ni pratar om magasin till AK5C att dom skulle vara dåliga och är i behov av uppdatering?

Jag har haft mina magasin i snart fyra år (både plåt och plast) och behövt byta kanske ett eller två plast magasin som gått sönder. Ska jag vara ärlig så vårdar jag dom knappt heller. Funkar helt OK i mina ögon?
Kul för dig, då har du haft tur. Kanske fått nya magasin när du plockade ut vapnet och inte använt dem så mycket.
Magasinen (i plast) har en viss livslängd, detta har man inte tagit hänsyn till vid in/utlämning, så magasin som har passerat livslängden har bara fortsatt att roteras.

Man testar, minst, 2 nya magasin och tittar även på andra alternativ. Tillika kostar både plåt och plast 1 kr att ersätta, pga att man identifierat problem med magasinen.
Citera
2014-12-05, 20:24
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Visst kommer många vapen med olika alternativ för piplängd och det är inte däri extrakostnaden ligger; det är att utbilda olika folk på de olika varianterna, testa dem så de är acceptabla mm. Allt till ringa vinst.

400 meter med järnsikten gör gemene man knappast. Och gör de det är det på skjutbanan inte i terränglådan under stress.
Med kikare gäller samma sak.

Det fanns en anledning till att du hade en AK4 OR antar jag. Du var en god skytt och blev därmed skarpskytt.

Under min grundutbildning på slutet av 80-talet hade vi en kille på kompaniet som någorlunda konsekvent träffade helfigur på 400 m. med järnsikten på AK4.
Han hade jagat sedan han var liten.
Exakt vad är det för extra utbildning som krävs för olika varianter där den enda skillnaden är piplängden?
Angående att testa dem, så har redan tillverkaren gjort det om man köper en färdig lösning, och vi kan nog anta att Sverige aldrig mer kommer att ta fram någon egenutvecklad AK. Möjligen bara lite anpassningar gjorda av tillverkaren efter önskemål.
Citera
2014-12-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Exakt vad är det för extra utbildning som krävs för olika varianter där den enda skillnaden är piplängden?
Angående att testa dem, så har redan tillverkaren gjort det om man köper en färdig lösning, och vi kan nog anta att Sverige aldrig mer kommer att ta fram någon egenutvecklad AK. Möjligen bara lite anpassningar gjorda av tillverkaren efter önskemål.
Utbildning är lika med träning i det här fallet.
Vapen med olika piplängd beter sig olika; därför krävs utbildning på de olika typerna för att nå samma resultat för individen.

Jo, Sverige kommer även i framtiden att kräva ombyggnader av standardvapen precis som vi alltid har gjort.
Egenutvecklad AK har vi aldrig haft.
Citera
2014-12-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
Ni pratar om magasin till AK5C att dom skulle vara dåliga och är i behov av uppdatering?

Jag har haft mina magasin i snart fyra år (både plåt och plast) och behövt byta kanske ett eller två plast magasin som gått sönder. Ska jag vara ärlig så vårdar jag dom knappt heller. Funkar helt OK i mina ögon?

Samma här har aldrig själv vart med om något strul med magasinen eller iallafall inte pga dålig kvalitet.

Visst har man sätt andra på plutonen etc som fått magasin med "chippade" läppar och liknande men mina har funkat perfekt nu sedan början av 2012.
Har använt dom flitigt och dom bara fungerar precis som min AK5 oavsett om det är snö och 25 minus eller öken/damm/sand och 40 plusgrader.
Kan inte ens komma ihåg senaste gången jag fick eldavbrott.

oavsett plast,plåt eller typ av magasin så finns det vissa som går sönder har sätt plåtmagg till både K-pist och AK4 som pajat också så ser inte logiken i att klaga på magasinen till AK5an.

Dessutom så förstår jag inte varför AK5 har ryckte att vara opålitligt och dålig inom försvaret.
Har testat många vapen och är det nått som inte strular så är det just 5an.

Men on topic så säger jag det igen HK416 "Swemod" till folket gärna en lång och en kort samt Hk417 till skarpskyttar och liknande. Om vi nu måste byta vapen dvs.
Citera
2014-12-05, 22:20
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Utbildning är lika med träning i det här fallet.
Vapen med olika piplängd beter sig olika; därför krävs utbildning på de olika typerna för att nå samma resultat för individen.

Jo, Sverige kommer även i framtiden att kräva ombyggnader av standardvapen precis som vi alltid har gjort.
Egenutvecklad AK har vi aldrig haft.
Så med träning menar du egentligen att vänja sig vid vapnets beteende på t ex skjutbana?
Vilket inte kostar någonting alls jämfört med andra vapen där man gör samma sak.
Allt som krävs är alltså att man ger vapnen med längre pipa (och grt) till de som ska ha det och därefter får de träna skytte precis som alla de övriga och precis som de skulle ha gjort med ett vapen med samma piplängd som de övriga.

Jag tror nog det sker en större förändring av vapnets beteende (för skytten sett) när man sätter på grt än vad en lite längre pipa gör.....
Citera
2014-12-05, 22:40
Medlem
Citat:
Så med träning menar du egentligen att vänja sig vid vapnets beteende på t ex skjutbana?
Vilket inte kostar någonting alls jämfört med andra vapen där man gör samma sak.
Allt som krävs är alltså att man ger vapnen med längre pipa (och grt) till de som ska ha det och därefter får de träna skytte precis som alla de övriga och precis som de skulle ha gjort med ett vapen med samma piplängd som de övriga.

Jag tror nog det sker en större förändring av vapnets beteende (för skytten sett) när man sätter på grt än vad en lite längre pipa gör.....
Jovisst, men min tanke är att om vi får en massa olika typer så skall man vara van vid alla dessa. Ett personligt vapen riskerar att inte vara personligt så länge vid strid.
Men det kanske bara är jag som hänger upp mig vid randfall.

Naturligtvis ändrar en grt vapnets tyngdpunkt mer än olika piplängder i normalfallet; det är därför man också tränar med det på även vid normalt skytte.
Citera
2014-12-05, 23:41
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Jovisst, men min tanke är att om vi får en massa olika typer så skall man vara van vid alla dessa. Ett personligt vapen riskerar att inte vara personligt så länge vid strid.
Men det kanske bara är jag som hänger upp mig vid randfall.

Naturligtvis ändrar en grt vapnets tyngdpunkt mer än olika piplängder i normalfallet; det är därför man också tränar med det på även vid normalt skytte.
Fast återigen frågan, hur stor är skillnaden egentligen för en skytt på ett vapen med kort och lång pipa.

Och som du säger, grt ändrar vapnets tyngdpunkt och hantering, men det innebär därför inte någon skillnad i träning för skytten och kostnad för försvaret jämfört med innan (då räknar jag inte användandet av grt, som är ett mer eller mindre separat vapen och irrelevant för den här diskussionen).
Citera
2014-12-06, 00:03
Medlem
Citat:
Fast återigen frågan, hur stor är skillnaden egentligen för en skytt på ett vapen med kort och lång pipa.

Och som du säger, grt ändrar vapnets tyngdpunkt och hantering, men det innebär därför inte någon skillnad i träning för skytten och kostnad för försvaret jämfört med innan (då räknar jag inte användandet av grt, som är ett mer eller mindre separat vapen och irrelevant för den här diskussionen).
Jag skulle vilja säga att ändringen av tyngdpunkten spelar stor roll vid dynamiskt snabbskytte.

Träningen behöver naturligtvis inte ökas vid användning av ett och samma vapen; men lite av idén med att ha standardiserade vapen är ju att man kan plocka upp vilken bössa som helst och kunva förvänta sig ungefärligt samma egenskaper av den.
Citera
2014-12-06, 01:27
Medlem
Kan inte komma ihåg en enda polare som brydde sig om vapnets vikt. . Beträffande grg, och ksp, bars det på grupp. Inte var det skönt. Men det bars.
Citera
2014-12-06, 09:39
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja säga att ändringen av tyngdpunkten spelar stor roll vid dynamiskt snabbskytte.

Träningen behöver naturligtvis inte ökas vid användning av ett och samma vapen; men lite av idén med att ha standardiserade vapen är ju att man kan plocka upp vilken bössa som helst och kunva förvänta sig ungefärligt samma egenskaper av den.
Men du ändrar ju ändå vikten med en m203 mer än 5 cm längre pipa
Citera
2014-12-06, 09:42
Medlem
Steyr AUG kanske
Citera
2014-12-06, 10:51
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Samma här har aldrig själv vart med om något strul med magasinen eller iallafall inte pga dålig kvalitet.

Visst har man sätt andra på plutonen etc som fått magasin med "chippade" läppar och liknande men mina har funkat perfekt nu sedan början av 2012.
Har använt dom flitigt och dom bara fungerar precis som min AK5 oavsett om det är snö och 25 minus eller öken/damm/sand och 40 plusgrader.
Kan inte ens komma ihåg senaste gången jag fick eldavbrott.

oavsett plast,plåt eller typ av magasin så finns det vissa som går sönder har sätt plåtmagg till både K-pist och AK4 som pajat också så ser inte logiken i att klaga på magasinen till AK5an.

Dessutom så förstår jag inte varför AK5 har ryckte att vara opålitligt och dålig inom försvaret.
Har testat många vapen och är det nått som inte strular så är det just 5an.

Men on topic så säger jag det igen HK416 "Swemod" till folket gärna en lång och en kort samt Hk417 till skarpskyttar och liknande. Om vi nu måste byta vapen dvs.
Ja som sagt, då har du ju sett problemet med trasiga magasin... Alla magasin kan ju såklart gå sönder, precis som du nämner.
Dock har man identifierat Ak5C magasinen som ett problem, just därför man tittar på ersättare. Fråga din QM vad det kostar att ersätta plast vs. plåtmagasin så ser du att jag har rätt.

Ak5 är ett mycket pålitligt vapen, när man modifierade till Ak5C hade man en målsättning med ett visst MRBF, när man tittar på detta så uppfylls inte detta på för många individer.
Grovt förenklat ser man att en nybörjare med vapnet är mindre nöjd, en van brukare är nöjd och en mycket van brukare än missnöjd.

Givetvis varierar erfarenheten från förband till förband av många olika orsaker, hur mycket man brukar vapnet, under vilka omständigheter och hur duktig man är på att vårda vapnet och vilka underhålls och rep. resurser man har.

Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Steyr AUG kanske
Jag har förhoppningen att det blir något mer innovativt, eller iallafall något som känns lite mer fräscht än en ak som antogs i mitten på 70-talet, oavsett vilken/vilka modifieringar som har genomförts sedan dess.
Senast redigerad av 1911 2014-12-06 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in