2012-11-20, 10:43
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Jag anser att Låt den rätte komma in är en av de svenska skönliterära debuterna någonsin. John Ajvide Lindqvist (JAL) har följt upp debuten med Hanteringen av odöda som fått lite blandad kritik där vissa menar att den var bättre och mer mogen, andra att den inte riktigt höll samma klass. Jag anser att den är enormt bra och visar att JAL inte var en one-trick-pony

Människohamn kom förra året och har även den mötts positivt. (jag kan inte uttala mig om denna boken än eftersom jag är mitt inne i den, men första halvan har börjat precis lika lovande som jag hade förväntat mig)

(däremellan släpptes novellsamlingen Pappersväggar)

JAL har alltså lyckats spotta ur sig 3 romaner på 4 år, och det är inga korta romaner, där alla enligt mig håller hög klass. Det är alltså en produktiv författare som debuterade rätt sent i livet och förhoppningsvis har vi många år av litterära mästerverk att se fram emot. Hans prosa är väldigt vacker och han skriver ovanligt vackert för en sådan genre som skräck & splatter. Historierna i böckerna är också mycket ovanliga, kreativa, och väldigt smarta.

Jag tycker att JAL är den mest spännande svenska författaren just nu och frågan är om han kommer fortsätta och bli en av våra största författare, eller om det krävs att han lämnar skräckgenren för detta?

http://www.vi-tidningen.se/templates...e.aspx?id=9012

Tror ni även att JAL kommer att slå utomlands? Filmen Låt den rätte komma in togs ju emot med stor succé utomlands och borde således ha fått upp intresset för den svenska författaren.

Man ska dock vara medveten om att han har hittat en återkommande strategi för att nå fram till svenska folket, genom att ta lite småidylliska miljöer som många känner igen sig i (Stockholmsförort, Skärgården etc.) och sätta monster i dem.
Citera
2013-02-02, 13:24
Medlem
Concubines avatar
Jobbar han på någon ny roman eller liknande för tillfället?
Citera
2013-06-22, 22:35
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Jobbar han på någon ny roman eller liknande för tillfället?

Bumpar. På hans hemsida skrev han detta 2011:

Citat:
Semestern är över och försiktigt närmar jag mig boken ”X” som jag ännu inte skrivit en rad på. På golvet står en låda med tio kompletta årgångar av tidskriften ”Husvagn & Camping” som jag köpte för femtio spänn på Tradera för två år sedan. Har länge vetat att jag ska skriva denna bok, men först nu är det skarpt läge. Har satt upp ett stort vitt ark på väggen och klistrat dit lite bilder på husvagnar, förtält, Abba och Olof Palme, skrivit ord som ”Bilbingo”, ”Långliggare” och ”Fluktare”. Så har jag det.

Någon som vet hur det går?
Citera
2013-06-23, 15:30
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Bumpar. På hans hemsida skrev han detta 2011:

Någon som vet hur det går?

Från hans forum:

Citat:
"X är på gång på allvar nu. Sex sidor igår, fem sidor idag. Blev lite stoppad av en berättelse som damp ner fix och färdig i skallen en natt, krävde att bli skriven. Riktigt spooky. Ska troligen heta "Skräckhistorien". Handlingen i stort sett klar för de följande två romanerna också. Ha tålamod."

skrivet i februari, i år.
Citera
2014-08-26, 17:53
Medlem
Rakiis avatar
Köpte hans nya roman för en timme sen på lokala bokhandeln, perfekt att gotta ned sig i nu under de regniga dagarna då hösten står för dörren.

http://www.adlibris.com/se/bok/himme...-9789170378003
Citera
2014-08-26, 20:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Köpte hans nya roman för en timme sen på lokala bokhandeln, perfekt att gotta ned sig i nu under de regniga dagarna då hösten står för dörren.

Läste om just den boken i den där tjocka katalogen med nya böcker som kommer till biblioteken varje år. Visste dock inte att den redan var ute. Nåväl. Jävligt sugen blev man efter att ha läst om handlingen.
Citera
2014-08-26, 20:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Läste om just den boken i den där tjocka katalogen med nya böcker som kommer till biblioteken varje år. Visste dock inte att den redan var ute. Nåväl. Jävligt sugen blev man efter att ha läst om handlingen.

Började med den tidigare, kommit en dryga 50 sidor och det är fortfarande en del frågor som kvarstår i mystiken vilket är fullt förståeligt så pass tidigt, men visst har man ett sug av att läsa vidare i den då man inte läser i den. Gillar persongalleriet hittills, som vanligt är det bra och färgstarkt!
Citera
2014-08-27, 03:34
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Är hans böcker lämpliga för tolvåringar?
Citera
2014-08-27, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
En läsvan tolvåring - absolut. Om hen inte är alltför känslig. Det finns ju tonårsböcker som också är rätt brutala, typ Magnus Nordins zombie-böcker, Walking dead-serierna som många läser och så vidare.
Citera
2014-08-27, 13:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix

Nej det skulle jag inte påstå att de är, innehåller en hel del underliggande tematik och så som går miste om man inte är vuxen och sen innehåller det andra teman som barn ska hålla sig ifrån. På ytan ses dom ju som vanliga skräckböcker men är så mycket mera som man går miste om då man inte är fullt utvecklad som tolvåring.
Citera
2014-08-27, 18:10
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Nej det skulle jag inte påstå att de är, innehåller en hel del underliggande tematik och så som går miste om man inte är vuxen och sen innehåller det andra teman som barn ska hålla sig ifrån. På ytan ses dom ju som vanliga skräckböcker men är så mycket mera som man går miste om då man inte är fullt utvecklad som tolvåring.

Äh, samma resonemang går väl att applicera på Stephen King, och honom läste jag som 12-åring. Jag missade säkert en del, men jag är av uppfattningen att ALLT som får 12-åringar att vilja läsa är bra.
Citera
2014-08-27, 20:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Hoppas att du får glädje av den, han berättade om boken i söndagens Babel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in