Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-26, 13:14
  #517
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Vad är det för giltighet på julfrimärken?
Ekonomibrev finns ju inte längre
Än så länge finns det ingen begränsning på giltighetstiden.
Julmärken utan valör har frankeringsvärde 11kr just nu, men ändras då postnord höjer portot.
Julfrimärken med valör har det frankeringsvärde som står på märket, t.ex. 1994 års julfrimärken hade valören 2 kronor och 80 öre.

Ekonomi och föreningsfrimärken har frankeringsvärde 6kr.
Citera
2021-08-19, 14:11
  #518
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Var säljer man bäst av frimärken? Jag är avstängd från tradera efter jag glömde bort ett bud (eller vad fan nu hände, har inte blåst någon iaf ).
Facebook-grupper? Sitter inte på något märkvärdigt men borde bli en femhundring eller så sammanlagt.
Citera
2021-08-19, 16:57
  #519
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Var säljer man bäst av frimärken? Jag är avstängd från tradera efter jag glömde bort ett bud (eller vad fan nu hände, har inte blåst någon iaf ).
Facebook-grupper? Sitter inte på något märkvärdigt men borde bli en femhundring eller så sammanlagt.

Jag kan rekommendera facebookgruppen "Frimärken för alla, experter som nybörjare" som är avsedd för försäljning m.m. Det är förstås inte lika stort kundunderlag som på Tradera, men gruppen har tre tusen medlemmar och de flesta auktioner når sitt rätta värde.

https://www.facebook.com/groups/kjelle61
Citera
2021-08-21, 14:04
  #520
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Jag kan rekommendera facebookgruppen "Frimärken för alla, experter som nybörjare" som är avsedd för försäljning m.m. Det är förstås inte lika stort kundunderlag som på Tradera, men gruppen har tre tusen medlemmar och de flesta auktioner når sitt rätta värde.

https://www.facebook.com/groups/kjelle61

Tack, ska gå med
Ok, någon påstod att man kunde använda 20% av vad stampworld.com påstår att de är värda, som riktlinje för värdet.
Någon sanning i det?
Citera
2021-08-28, 16:11
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Tack, ska gå med
Ok, någon påstod att man kunde använda 20% av vad stampworld.com påstår att de är värda, som riktlinje för värdet.
Någon sanning i det?

Ja det låter väl rimligt att man kan få 20% av katalogvärde på de märken som faktiskt någon efterfrågar.
För tyvärr är den bistra sanningen att 99,9% eller mer av alla frimärken som existerar är helt värdelösa. Du kan ge bort dem till något barn möjligtvis om du inte själv har hjärta att hiva dem på tippen då alla samlare som fortfarande lever redan har dessa i sina samlingar. Och nya samlare blir det inte då dagens ungdom har noll intresse av filateli.

Herr Dittling är hyfsat duktig på svenska märken,han kan säkert ge dig råd om du skickar en PM till honom
Citera
2021-08-29, 05:07
  #522
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Hej!

Jag har många ostämplade frimärken från kuvert jag har mottagit under senaste åren. Nu har jag tänkt testa att återanvända frimärken på ett kuvert.

Det jag undrar är:

1. Vad händer om PostNord anser att frimärket är återanvänt/ogiltigt?

2. Behöver PostNord framföra bevis på att mina frimärken inte är giltiga?

3. Är detta ett brott? Eller får man bara en faktura av PostNord? Vilket belopp i så fall, bara så det täcker portot eller någon straffavgift?

4. Om de anser att brevet har ogiltiga frimärken, kommer brevet ändå nå fram till rätt person, medan jag får en faktura?

5. Var hamnar kuvertet/paketet i en sådan situation? Hos mottagaren, avsändaren eller behåller PostNord det?


Personligen anser jag att frimärket är giltigt tills det har makulerats (fått en stämpel) av PostNord. Men tyvärr fungerar det inte så.
Citera
2021-08-29, 19:24
  #523
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Jag kan rekommendera facebookgruppen "Frimärken för alla, experter som nybörjare" som är avsedd för försäljning m.m. Det är förstås inte lika stort kundunderlag som på Tradera, men gruppen har tre tusen medlemmar och de flesta auktioner når sitt rätta värde.

https://www.facebook.com/groups/kjelle61

Tack!
Det verkar riktigt bra nu när jag "lurkat" ett tag där och i några andra grupper. Kanske kan bli en tusing med lite tur och tålamod.
Jag fick ett par album för något år sen, visste att det inte var värt några större summor.
Kändes som för mkt jobb för, för lite pengar att försöka sälja dom.
Det ser ut att bli en hel del jobb men nu har jag börjat bli besatt, så det är bara kul.
Har ägnat många timmar på stampworld (har lärt mig att det reella värdet är 10-20%, av katalogvärdet) med att identifiera mina märken.
Börjat sortera och fotografera "auktionspaket" jag tror kan bli sålda. Nu har jag till och med börjat fundera på att börja samla själv. Jag har märken från ett flertal länder och funderar på ett tema att samla på.
Det behöver ju inte vara en dyr hobby tydligen.
Citera
2021-08-29, 19:27
  #524
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Tack!
Det verkar riktigt bra nu när jag "lurkat" ett tag där och i några andra grupper. Kanske kan bli en tusing med lite tur och tålamod.
Jag fick ett par album för något år sen, visste att det inte var värt några större summor.
Kändes som för mkt jobb för, för lite pengar att försöka sälja dom.
Det ser ut att bli en hel del jobb men nu har jag börjat bli besatt, så det är bara kul.
Har ägnat många timmar på stampworld (har lärt mig att det reella värdet är 10-20%, av katalogvärdet) med att identifiera mina märken.
Börjat sortera och fotografera "auktionspaket" jag tror kan bli sålda. Nu har jag till och med börjat fundera på att börja samla själv. Jag har märken från ett flertal länder och funderar på ett tema att samla på.
Det behöver ju inte vara en dyr hobby tydligen.
Det är ingen dyr hobby. Rekomenderas att du skaffar gamla polska frimärken!
Citera
2021-08-29, 23:32
  #525
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Tack!
Det verkar riktigt bra nu när jag "lurkat" ett tag där och i några andra grupper. Kanske kan bli en tusing med lite tur och tålamod.
Jag fick ett par album för något år sen, visste att det inte var värt några större summor.
Kändes som för mkt jobb för, för lite pengar att försöka sälja dom.
Det ser ut att bli en hel del jobb men nu har jag börjat bli besatt, så det är bara kul.
Har ägnat många timmar på stampworld (har lärt mig att det reella värdet är 10-20%, av katalogvärdet) med att identifiera mina märken.
Börjat sortera och fotografera "auktionspaket" jag tror kan bli sålda. Nu har jag till och med börjat fundera på att börja samla själv. Jag har märken från ett flertal länder och funderar på ett tema att samla på.
Det behöver ju inte vara en dyr hobby tydligen.
Välkommen till en riktig nördhobby, där man gräva ner sig hur djupt som helst.
I synnerhet om man börjar jaga olika vattenmärken och tandningar och annat skoj.

Som Retsina tipsade om, så får man väldigt mycket märken mycket billigt om man väljer östeuropeiska länder,
Ungern, Polen, Rumänien, Östtyskland, som hade en mycket aggresiv utgivning av motivmärken för att få in västvaluta.
Blir mycket pyssel om man också vill göra snygga montage.
Citera
2021-09-15, 12:52
  #526
Medlem
Har en jävla massa frimärken man fått av äldre släktingar å sånt.. men verkar ju som att det existerar extremt få frimärken av värde idag så är det ens någon mening att börja gå igenom skiten för att se om det finns nåt av värde?
Citera
2021-09-15, 12:56
  #527
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Har en jävla massa frimärken man fått av äldre släktingar å sånt.. men verkar ju som att det existerar extremt få frimärken av värde idag så är det ens någon mening att börja gå igenom skiten för att se om det finns nåt av värde?
Eftersom det finns rätt få dyrbara märken idag, så går det rätt snabbt att söka igenom en samling.
Vem vet, kanske finns det något guldkorn.
Citera
2021-09-15, 12:58
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Eftersom det finns rätt få dyrbara märken idag, så går det rätt snabbt att söka igenom en samling.
Vem vet, kanske finns det något guldkorn.

Något man kan kolla efter när man går igenom? Typ kolla om nåt är från 1800-talet? Finns det nåt annat bra tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback