2021-09-15, 13:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Något man kan kolla efter när man går igenom? Typ kolla om nåt är från 1800-talet? Finns det nåt annat bra tips?
Det första att leta efter är de äldsta märkena, de i shilling banco. Sedan finns det en del andra märken som är ovanliga som kan ha värde men det kan vara ett digert jobb att hitta dessa. Oftast handlar det om märken med något tryckfel på.
Citera
2021-09-15, 13:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Något man kan kolla efter när man går igenom? Typ kolla om nåt är från 1800-talet? Finns det nåt annat bra tips?
Nja, allt gammalt är inte med nödvändighet dyrt, så enkelt är det inte.
Det behövs nog lite specialkunskaper för att hitta varianter, vattenmärken, äkta BC par osv.
Citera
2021-09-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nja, allt gammalt är inte med nödvändighet dyrt, så enkelt är det inte.
Det behövs nog lite specialkunskaper för att hitta varianter, vattenmärken, äkta BC par osv.

Alright, låter som att jag låter dom där frimärkeslådorna stå kvar där dom står då hehe. Tack för hjälp
Citera
2021-09-15, 18:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Alright, låter som att jag låter dom där frimärkeslådorna stå kvar där dom står då hehe. Tack för hjälp
Du är inte nyfiken på om det döljer sig någon skatt ?
Om det finns något att hämta, så sjunker det ytterligare i värde ju längre du väntar.
Citera
2021-09-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du är inte nyfiken på om det döljer sig någon skatt ?
Om det finns något att hämta, så sjunker det ytterligare i värde ju längre du väntar.

Sjunker i värde?? Jag tog för givet att om jag lät skiten stå 50 år och gav bort det till barnbarn så skulle värdet (om samhället inte kollapsat) garanterat ha ökat? Kanske t.om sånt som var skit har börjat bli lite sällsynt om 50 år
Citera
2021-09-15, 19:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Sjunker i värde?? Jag tog för givet att om jag lät skiten stå 50 år och gav bort det till barnbarn så skulle värdet (om samhället inte kollapsat) garanterat ha ökat? Kanske t.om sånt som var skit har börjat bli lite sällsynt om 50 år
Det förutsätter att det fanns något av intresse från början, och att många samlingar kommer att förstöras.

Men jag tror att om 50 år finns de flesta samlingar kvar av samma skäl som du just angav.
Citera
2021-09-15, 19:20
Medlem
atts avatar
Citat:

Ta gärna några bilder och lägg upp! Det kan ge en fingervisning om det är värt att forska djupare.
Citera
2021-10-17, 18:37
Medlem
PenetreraMeras avatar
Jag har ärvt en stor resväska med frimärken från Färöarna, 1980-talet och framåt. Vad gör jag med den samlingen?
Citera
2021-10-18, 06:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jag har ärvt en stor resväska med frimärken från Färöarna, 1980-talet och framåt. Vad gör jag med den samlingen?
Tar kontakt med en frimärksauktionsfirma, och hoppas på att det ger några hundralappar.

Det blir inga stora pengar.
Citera
2022-01-16, 13:03
Medlem
Har ärvt en bok med frimärken, inte alls i de mängder jag läst om här när folk sitter på flyttlådor med frimärken
Men tänkte ändå ta reda på om det är något av värde, är det något man kan göra över nätet med att ta bilder eller bör man kontakta någon firma som kollar fysiskt?

Har kontaktat en firma som var lokal förr i tiden, men den hade dock flyttat... han skulle kontakta en bekand som fortfarande bor kvar som eventuellt kunde avgöra om det är värt att lägga upp på auktion men har inte hört nått än.

När jag pratade med den firman så frågade dom om det va svenska frimärken och jag drog till med en killgissning och sa "ja jo det är nog mest svenska" men nu när jag faktiskt kollat igenom är det välldigt lite svenskt vet inte om detta är till nån fördel dock.

för utom dom få svenska frimärkena så är dom andra från Argentina, ryssland, italien, frankrike, indien, polen, belgien, afrika, tjeckoslovakien, kanada, eire (irland?), Spanien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark, USA, Paraguay.
Dom årtal jag sett på frimärkena har varit runt 60 talet.

Om man nu ska sätta sej och göra ett bibliotek av bilder, ska man ta en bild per frimärke? eller är det lite ambitiöst?
Citera
2022-01-16, 13:12
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kieeps
Har ärvt en bok med frimärken, inte alls i de mängder jag läst om här när folk sitter på flyttlådor med frimärken
Men tänkte ändå ta reda på om det är något av värde, är det något man kan göra över nätet med att ta bilder eller bör man kontakta någon firma som kollar fysiskt?

Har kontaktat en firma som var lokal förr i tiden, men den hade dock flyttat... han skulle kontakta en bekand som fortfarande bor kvar som eventuellt kunde avgöra om det är värt att lägga upp på auktion men har inte hört nått än.

När jag pratade med den firman så frågade dom om det va svenska frimärken och jag drog till med en killgissning och sa "ja jo det är nog mest svenska" men nu när jag faktiskt kollat igenom är det välldigt lite svenskt vet inte om detta är till nån fördel dock.

för utom dom få svenska frimärkena så är dom andra från Argentina, ryssland, italien, frankrike, indien, polen, belgien, afrika, tjeckoslovakien, kanada, eire (irland?), Spanien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Danmark, USA, Paraguay.
Dom årtal jag sett på frimärkena har varit runt 60 talet.

Om man nu ska sätta sej och göra ett bibliotek av bilder, ska man ta en bild per frimärke? eller är det lite ambitiöst?

Märken från 60-talet nog inte just värda någonting tyvärr. Men fota gärna av ett par typiska albumsidor och länka här i tråden så kan du få ett bättre besked. En bild per märke är överkurs.
Citera
2022-01-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Märken från 60-talet nog inte just värda någonting tyvärr. Men fota gärna av ett par typiska albumsidor och länka här i tråden så kan du få ett bättre besked. En bild per märke är överkurs.

Syrran satt och sorterade dom efter land så det är inte så många fulla sidor
Men ja upp alla sidor här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in