Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 08:48
  #397
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Blocket är svenskt och gick inte att köpa för allmänheten, utan lämnades ut till klubbar som anordnade frimärkets dag.
Besökarna fick köpa ett block var. De säljs nu på Tradera för 1000:-
Aha, det var så det låg till.
Ja, det verkar vara onekligen skumt.

Finns den med i Facit ?
Är den med i förtrycksalbum ?
Citera
2017-03-05, 08:53
  #398
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Aha, det var så det låg till.
Ja, det verkar vara onekligen skumt.

Finns den med i Facit ?
Är den med i förtrycksalbum ?

Ja, den är med i både katalog och förtrycksalbum. Värderad till 2000:-. Det tråkiga är att svenska filatelistförbundet har varit med på detta.
Citera
2017-03-05, 09:12
  #399
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Ja, den är med i både katalog och förtrycksalbum. Värderad till 2000:-. Det tråkiga är att svenska filatelistförbundet har varit med på detta.
Jaha, där ser man.
Jo, jag kan hålla med om det inte borde förekomma i ett förtrycksalbum, den omnämnas i Facit, men inte som officell utgivning.

Men jag var inblandad i ett storbråk under Stockholmia 86, då man satt och stämplade "specimen" på vissa block, och sålde för hutlösa priser.
Kort därefter gick jag över till klassisk filateli.
Citera
2017-03-09, 23:06
  #400
Medlem
Äppelkäcks avatar
Jag fick ärva en massa, mest ostämplade svenska, frimärken efter min morfar. Det är både såna i album och lösa sorterade i en massa små halvgenomskinliga kuvert. Många är från före förra sekelskiftet och flertalet från 1900-1960. Det finns också några kartonger med förstadags- och frimärkshäften, bl.a. drygt tvåhundra automathäften med V-Gurra (10 eller 25 öre) där märkena är vända/fästa i häftet åt lite olika håll så perforeringarna hamnar på olika sidor på märkena (t,ex upptill och till vänster, upptill och till höger och nertill, nertill och till vänster... osv.) För sisådär 20 år sedan hade samlingen ett katalogvärde på en bra bit över 1 mille, idag är den nog i stort sett värdelös.

Nu har jag köpt en bunt bruna A4-kuvert som jag tänkte använda för snigelpost och fylla med morfars frimärken, det blir ju många per kuvert eftersom de flesta har låga valörer. Men innan jag gör detta skulle jag vilja veta om man FÅR frankera med hur gamla frimärken som helst - och med hur många frimärken som helst (så länge adressaten syns). Vet någon av er vad som gäller?
__________________
Senast redigerad av Äppelkäck 2017-03-09 kl. 23:14.
Citera
2017-03-10, 00:36
  #401
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Jag fick ärva en massa, mest ostämplade svenska, frimärken efter min morfar. Det är både såna i album och lösa sorterade i en massa små halvgenomskinliga kuvert. Många är från före förra sekelskiftet och flertalet från 1900-1960. Det finns också några kartonger med förstadags- och frimärkshäften, bl.a. drygt tvåhundra automathäften med V-Gurra (10 eller 25 öre) där märkena är vända/fästa i häftet åt lite olika håll så perforeringarna hamnar på olika sidor på märkena (t,ex upptill och till vänster, upptill och till höger och nertill, nertill och till vänster... osv.) För sisådär 20 år sedan hade samlingen ett katalogvärde på en bra bit över 1 mille, idag är den nog i stort sett värdelös.

Nu har jag köpt en bunt bruna A4-kuvert som jag tänkte använda för snigelpost och fylla med morfars frimärken, det blir ju många per kuvert eftersom de flesta har låga valörer. Men innan jag gör detta skulle jag vilja veta om man FÅR frankera med hur gamla frimärken som helst - och med hur många frimärken som helst (så länge adressaten syns). Vet någon av er vad som gäller?
Frimärkena du har, har förvisso fallit rejält i värde, men är fortfarande värda mer än det nominella (valören som står på märkena).

Om man har ändrat något de senaste åren, så är alla märken efter 1920 giltiga.

Några av de automathäften, du nämner, är väldigt knepiga att få tag på.
Det kan även finnas svindyra BC/CB par. (3+4 sid/ 4+3 sid)
Lyssna med någon handlare, alltid blir det några slantar.
Citera
2017-03-10, 10:45
  #402
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Frimärkena du har, har förvisso fallit rejält i värde, men är fortfarande värda mer än det nominella (valören som står på märkena).

Om man har ändrat något de senaste åren, så är alla märken efter 1920 giltiga.

Några av de automathäften, du nämner, är väldigt knepiga att få tag på.
Det kan även finnas svindyra BC/CB par. (3+4 sid/ 4+3 sid)
Lyssna med någon handlare, alltid blir det några slantar.

Ojdå! Tack för upplysningen!

Hur ser häften med BC/CD par ut? Finns det någon bra sida på nätet där man kan läsa och se mer?
Vilka frimärksaffärer i Stockholm kan man vända sig till utan att bli alltför blåst?
Morfar var minst halvfanatiker gällande frimärkena och var medlem i någon storklubb sedan början av 30-talet så en del värdefulla märken finns nog i samlingen, bara jobbigt att ra reda på vilka. Brorsan tog hand om några album med idrottsmärken från hela världen, både stämplade och ostämplade medan jag tog albumet med kompletta svenska julfrimärken fram till ca 2000. Det vill jag ha kvar för det är kul att titta i eftersom alla märkena är olika och jag dessutom känner igen de som kommit ut sedan jag var liten.

Jag tittade lite efter filatelistklubbar igår och det fanns ju en del, även ungdomsklubbar. Funderar nu på att skänka en del till någon ungdomsklubb så de kan ha något medlemslotteri t.ex.
Citera
2017-03-10, 11:30
  #403
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Ojdå! Tack för upplysningen!

Hur ser häften med BC/CD par ut? Finns det någon bra sida på nätet där man kan läsa och se mer?
Vilka frimärksaffärer i Stockholm kan man vända sig till utan att bli alltför blåst?
Morfar var minst halvfanatiker gällande frimärkena och var medlem i någon storklubb sedan början av 30-talet så en del värdefulla märken finns nog i samlingen, bara jobbigt att ra reda på vilka. Brorsan tog hand om några album med idrottsmärken från hela världen, både stämplade och ostämplade medan jag tog albumet med kompletta svenska julfrimärken fram till ca 2000. Det vill jag ha kvar för det är kul att titta i eftersom alla märkena är olika och jag dessutom känner igen de som kommit ut sedan jag var liten.

Jag tittade lite efter filatelistklubbar igår och det fanns ju en del, även ungdomsklubbar. Funderar nu på att skänka en del till någon ungdomsklubb så de kan ha något medlemslotteri t.ex.
Antalet klubbar har, liksom frimärkshandlare, minskat rejält.
En ide är att köpa, eller låna en Facitkatalog på biblioteket.
Då kan man se vilka märken som är dyra.
Citera
2017-09-21, 12:28
  #404
Medlem
Hittade min gamla frimärkssamling och undrar givetvis som alla andra om det finns något värde,eller om man ska använda märkena som porto.

Samtliga utgivna svenska märken i postfriskt "nyskick" sedan 1974 fram till tidigt 2000tal. De flesta sedan tidigt 80tal har jag inte ens orkat öppna kuverten de kom i från posten.

Samtliga kinesiska märken från 1974 till 1982? i samma skick

Om det finns några "dyrgripar" värda att skicka till auktion vore jag tacksam om någon talar om vad man ska spara på

MvH
Citera
2017-09-21, 15:35
  #405
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hittade min gamla frimärkssamling och undrar givetvis som alla andra om det finns något värde,eller om man ska använda märkena som porto.

Samtliga utgivna svenska märken i postfriskt "nyskick" sedan 1974 fram till tidigt 2000tal. De flesta sedan tidigt 80tal har jag inte ens orkat öppna kuverten de kom i från posten.

Samtliga kinesiska märken från 1974 till 1982? i samma skick

Om det finns några "dyrgripar" värda att skicka till auktion vore jag tacksam om någon talar om vad man ska spara på

MvH
Har nog rätt dåliga nyheter, i varje fall vad gäller det svenska materialet.

Alla samlare har dom där märkena, och några nya samlare tillkommer inte.
Det är bara att frankera med dom, du får inte ens nominalvärdet för märkena.

Så illa är det.

Och några dyrgripar efter 1974 finns inte.
Citera
2017-09-21, 15:59
  #406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har nog rätt dåliga nyheter, i varje fall vad gäller det svenska materialet.

Alla samlare har dom där märkena, och några nya samlare tillkommer inte.
Det är bara att frankera med dom, du får inte ens nominalvärdet för märkena.

Så illa är det.

Och några dyrgripar efter 1974 finns inte.

Tack Dittling

Det var ungefär det jag misstänkte.
Hade givetvis hoppats på att något häfte eller block hade haft lite värde idag,men då dessa märken gick att beställa via dåvarande Posten på rullande prenumeration allteftersom märkena gavs ut,antar jag att det var en hel del samlare som gjorde just detta.

Och som du säger. Frimärkssamling är utdöende. Finns det ens några barn/ungdomar som pysslar med det idag? Och går det ens "blöta av" märken från kuvert? Eller är allt självhäftande numer?

MvH
Citera
2017-09-21, 16:19
  #407
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Tack Dittling

Det var ungefär det jag misstänkte.
Hade givetvis hoppats på att något häfte eller block hade haft lite värde idag,men då dessa märken gick att beställa via dåvarande Posten på rullande prenumeration allteftersom märkena gavs ut,antar jag att det var en hel del samlare som gjorde just detta.

Och som du säger. Frimärkssamling är utdöende. Finns det ens några barn/ungdomar som pysslar med det idag? Och går det ens "blöta av" märken från kuvert? Eller är allt självhäftande numer?

MvH
Posten hade en väldigt aggressiv marknadsföring i början av 70-talet, och antalet abonnemang ökade drastiskt (jämför upplagorna på första dags brev), mängder med ungdomar fick detta som julklapp.
Och många av märkena finns fortfarande kvar.

Om du har tur, så kan du ha ett litet mervärde på häftena om du har ryggtryck, eller cylindersiffror.

Vet inte vad det finns för märken idag, min samling slutar på 1990, då fick jag nog av alla idiotutgåvor.
Citera
2017-09-21, 16:24
  #408
Medlem
Om du har tur, så kan du ha ett litet mervärde på häftena om du har ryggtryck, eller cylindersiffror.


och vad är detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback