Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1ndstr0m
Andra dagen på min resa med isotretinoin. Tampats med akne sen tidig ungdom och är idag 24 år, prövat det mesta och efter två perioder Tetralysal utan större effekt så hoppas jag detta fungerar. Väger 90kg och ska köra dosen 70mg direkt. Som alla andra har jag också rannsakat nätet på biverkningar och undrar lite hur många av er som upplevt håravfall tillsammans med medicineringen?
Sen träning och kosttillskott, kör 3-5 ggr i veckan idag styrketräning och använder vassleprotein, Zma och snabba kolhydrater. Vad jag har läst till mig så får man känna sig fram med träningen men kostillskotten säger alla olika, ska jag lägga det åt sidan så länge under min kur?
Finns många studier som gjorts på senare år som pekar mot att lägre doser är lika effektiva som högre doser.

Biverkningar är dosberoende. Kanske klarar du dig utan ledvärk och väldigt torra slemhinnor på den dos du ska äta, kanske inte.

-

Jag ska köra en kur på 0.25mg/kg där totalt intag kommer hamna på 60mg/kg (4800mg).

Men jag har en fråga och den lyder:

Är det väldigt fördelaktigt att fördela intaget på 2 tillfällen (morgon/kväll)?

Jag har gelé kapslar och kan därför bara ta en gång per dag, går inte att dela på dem...

Spelar det någon roll om jag tar medicinen på morgonen eller på kvällen?

-

Goldpharma.com säljer väldigt billiga generiska varianter, kika efter märket IASIS-pharma.

Receptet löser ni genom att ladda ner en bild på ett pappersrecept från Google och fylla i uppgifter med Paint, behöver inte se speciellt legit ut.
Citera
2016-08-03, 09:44
Medlem
Fratikos avatar
Fråga: Varför ska man hålla sig undan från solen när man går på iso. kuren? Jag har solat och badat vid flera tillfällen i sommar (ibland utan solkräm) och inte märkt något alls. Ibland att min överarm blivit lite torr och kliat, men thats it. Finns det allvarligare konsekvenser än så?
Citera
2016-08-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fratiko
Fråga: Varför ska man hålla sig undan från solen när man går på iso. kuren? Jag har solat och badat vid flera tillfällen i sommar (ibland utan solkräm) och inte märkt något alls. Ibland att min överarm blivit lite torr och kliat, men thats it. Finns det allvarligare konsekvenser än så?
Har för mig att huden blir mycket känsligare när du går på iso, dvs du bränner dig lättare. Akta dig för solen är mitt tips.

Citat:
Ursprungligen postat av L1ndstr0m
Andra dagen på min resa med isotretinoin. Tampats med akne sen tidig ungdom och är idag 24 år, prövat det mesta och efter två perioder Tetralysal utan större effekt så hoppas jag detta fungerar. Väger 90kg och ska köra dosen 70mg direkt. Som alla andra har jag också rannsakat nätet på biverkningar och undrar lite hur många av er som upplevt håravfall tillsammans med medicineringen?
Sen träning och kosttillskott, kör 3-5 ggr i veckan idag styrketräning och använder vassleprotein, Zma och snabba kolhydrater. Vad jag har läst till mig så får man känna sig fram med träningen men kostillskotten säger alla olika, ska jag lägga det åt sidan så länge under min kur?
Jag har gått på iso 2 gånger. Har aldrig upplevt håravfall, men saken med biverkningarna är att det varierar från person till person(tror jag). Tränade även när jag gick på iso, gick bra. Beror väl från person till person även här, känn efter själv. Jag tränade iaf för fullt. Jag använde även vassleprotein när jag tränade, inga problem för mig.
Citera
2016-08-05, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina86
Hjälp...!
Jag avslutade min kur i september förra året. Det hade gett jättebra resultat, men i december började det blossa upp igen. Jag kontaktade då läkare igen för att få utskrivet en ny kur, som jag ju hört att många kan behöva gå på. Dock fick jag träffa en annan läkare, som först säger:
* att de inte skriver ut nya kurer så tätt inpå varandra (hade gått ca 4-5 månader sedan min första kur avslutades när jag var på läkarbesöket)
* att det inte är alla som blir helt hjälpta av ens två kurer på isotretinoin (?!)
* att jag borde fått utskrivet en kräm som jag skulle använt direkt efter att kuren avslutades. Epiduo hette den.
Jag påpekade att jag har använt i princip alla olika krämer som finns, yttre medicinering hjälper inte på min hud! Han sa bara att de var så de gjorde, och att jag skulle få komma på ett återbesök igen om 3 månader för att se hur läget såg ut då efter att jag använt krämen.

Hopp i historien nu, men jag kallades aldrig på återbesök och tog aldrig tag i att kontakta dem själv, då jag inte ville gå på isotretinoin över sommaren i år IGEN och inte våga vara ute i solen etc.
NU har de kontaktat mig för det där återbesöket, och jag undrar lite om någon annan har erfarenhet av läkare som envisas med att inte vilja skriva ut en påföljande kur när den första inte hjälpt tillräckligt bra? Och är det sant att det finns en risk att 2 omgångar av isotretinoin inte hjälper?! Det låter ju helt galet
Jag är 30 år gammal nu, jag orkar inte se ut som en finning 13 åring längre! Och att behöva sitta och övertala en läkare att skriva ut den här helvetesmedicinen som gav mig spruckna läppar och ont i alla leder i hopp om att bli av med acnen... Fy fasen...
Några tips och råd, snälla?

Jag har tagit 2 kurer. 3-4 år mellan varandra. Dock så hade jag acne under dessa "mellanår" men jag testade olika kurer innan jag gick på iso igen. Ångrade dock att jag väntade 3-4 år. För mig blev jag helt fri från acne i över 1år(!) efter min andra kur, kanske får 1 finne i månaden eller så.Mitt tips är att fixa en andra kur och se ifall det hjälper, vilket det borde.

Förstår din situation med läkare som inte gillar skriva ut iso. Men va bestämd att du ska få det! Övertyga! Du har tidigare gått på iso och om det inte var några problem ska du kunna få din andra kur om du får ett återfall. Slöseri med tid och pengar ifall man ska köra på antibiotika igen
Citera
2016-08-05, 19:12
Medlem
Hej alla!

Snart inne på sjätte månaden, och då kommer ett bakslag! Nya finnar! Haha, hur har det gått för er under sommaren? Jag har varit finnfri senaste 2-3 månaderna annars (förutom en eller annan por i ansiktet som inte verkar vilja komma ut), dock fick jag finnar på röven (vilket jag aldrig haft innan) för ca 1-2 månader sedan, detta har sedan kommit och gått. När jag var utomlands ville jag inte vara så torr om läpparna som jag annars varit samt inte behöva undvika solen, så jag tog ett uppehåll på cirka 12 dagar och drack dessutom under tiden. När jag nu kom hem för en vecka sedan och började med medicinen igen så har jag fått en finne på kinden (rätt stor) och nu då lite fler små i ansiktet (näsa, tinningar och kinder). Lite frustrerande. Kan aldrig gå tillbaka till finnar igen ju. Någon annan som varit med om detta så långt in i kuren? Kan det bero på att jag tog en paus och började med iso igen? Ett nytt utbrott? Eller för att jag använt primer fem dagar i rad? Eller att jag ska ha mens snart?? Hjääälp.
Citera
2016-08-08, 15:41
Medlem
Alltså jag orkar inte med den här aknen längre ;(
Nya ärr hela jävla tiden och jag har prövat ALLLT, förutom roaccutan.
Är så sjukt orolig över att tappa håret. Är det verkligen så vanligt som 17% som jag läste någonstans? ;(
Citera
2016-08-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Är så sjukt orolig över att tappa håret. Är det verkligen så vanligt som 17% som jag läste någonstans? ;(

Prova iso. Känner 2 personer utöver mig som också använt iso, och de har inte tappat håret. Om det är så att du känner att du börjar tappa håret, sluta då med medicinen? Men om du inte har provat så vet du ju inte om du kommer få den bieffekten.
Citera
2016-08-09, 10:34
Medlem
Fratikos avatar
Citat:

Jag tror att på bipacksedeln så står "tappa hår" under 1 av 100 (om inte mitt minne sviker mig). Iaf inte en av de allra vanligaste bieffekterna. Tycker du ska köra på iso, sjukt värt. första 1,5 månaden var jobbig efter det är det typ nerförsbacke! (har dock 3 månader kvar av kuren så ska inte ta ut segern i förskott)
Citera
2016-08-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fratiko
Jag tror att på bipacksedeln så står "tappa hår" under 1 av 100 (om inte mitt minne sviker mig). Iaf inte en av de allra vanligaste bieffekterna. Tycker du ska köra på iso, sjukt värt. första 1,5 månaden var jobbig efter det är det typ nerförsbacke! (har dock 3 månader kvar av kuren så ska inte ta ut segern i förskott)
På vilket sätt var det jobbigt?
Citera
2016-08-11, 23:03
Medlem
Fratikos avatar
Citat:
På vilket sätt var det jobbigt?

För mig var det så att uppblåsningen av nya finnar var riktigt illa. Fick typ 3-4 stora finnar/bölder i pannan som var sjuuukt jävla fula. Och det var mer jobbigt så att mitt självförtroende sjunk ner till marken, och jag skulle vistas på jobbet med det här varje dag.

Efter uppblåsningen så har det varit lugnt. Min hy är finare än någonsin Har kvar finnar och kan få någon enstaka finne ibland. Men inget som stör mig eller påverkar mitt självförtroende.
Citera
2016-08-13, 09:26
Medlem
Hej!

Jag har sökt lite men inte hittat någon bra hemsida att beställa isotretionin från.

Har ni någon bra hemsida att rekommendera?

Min läkare kommer aldrig att gå med på att skriva ut mer åt mig dels för att jag i dagsläget inte har några problem men det känns mer som en säkerhet/trygghet att ha det hemma.
Jag har ätit medicinen i ca 2 år nu. Och jag vet om jag slutar med medicinen som kommer det att komma tillbaka vilket jag har testat.

Tack på förhand.
Citera
2016-08-13, 19:25
Medlem
summergirls avatar
Jag beställde från goldpharma.cn Inga problem att få hem paketet eftersom det skickades från EU-land och tullen inte kollar dom. Tog bara några dagar dessutom, och det var äkta vara jag fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in