Jag antar att det redan är klistrat att han hoppat av M och gått till Sd, vad vet ni om denna man och är han den första av fler som kommer gå över lagom till valet för att få en plats i riksdagen och öka Sds stöd i de "rika" regionerna?
Ordet är väl ganska fritt då det känns dumt att begränsa det första stora fallet av denna mycket underliga sak.
Senast redigerad av MkII 2009-09-07 kl. 19:44.
Jag antar att det redan är klistrat att han hoppat av M och gått till Sd, vad vet ni om denna man och är han den första av fler som kommer gå över lagom till valet för att få en plats i riksdagen och öka Sds stöd i de "rika" regionerna?
Ordet är väl ganska fritt då det känns dumt att begränsa det första stora fallet av denna mycket underliga sak .
En politker blir sur på sitt parti och försöker dra det genom smutsen genom att lägga sig i sängen med "fienden"...
What a chock...
Bara bra för M, tror man inte på politiken som de har och inte delar deras grundläggande värderingar så är det ju bättre att bara lämna partiet...
Den före detta moderata riksdagsmannen Sten Andersson är väl den mest kände politikern som gått över till dem. Dock var han redan rätt "passé" när han gick över. Har inte sett honom i riksnyheter de senaste åren i vart fall.
En politker blir sur på sitt parti och försöker dra det genom smutsen genom att lägga sig i sängen med "fienden"...
What a chock...
Bara bra för M, tror man inte på politiken som de har och inte delar deras grundläggande värderingar så är det ju bättre att bara lämna partiet...
Ja, men det är ju faktiskt inte väljarna samt de aktiva i gräsrotsrörelsen som ändrats, det är partiet - vilket måste ses som ganska unikt med tanke på Försvaret alltid legat nära till hands för många moderater och jag har tamefan inte träffat en enda moderat som vill skära ner på försvaret samtidigt som partistyrelsen flitigt tar bort det sista av vad som kan kallas "Försvarsmakten"
Ordet är väl ganska fritt då det känns dumt att begränsa det första stora fallet av denna mycket underliga sak.
En pensionerad Moderat är ju knappast en förlust för ett parti som behöver
föryngring. Vad jag har hört lokalt i Sumpan så är det ingen som gråter.
Jag älskar hur SD framställer det. "Kolla, vi har värvat EN människa som inte är en fet skåning med nervös blick och uppsyn som säger att han var mobbad i högstadiet. Se bara! VI ÄR NORMALA!" Liksom, ha-ha.
Jag tror detta är ett tecken på att svenskar saknar ett genuint konservativt parti. Jag som moderat tycker att mitt parti har tappat konservatismen alltför mycket - en modernisering var nödvändig, men jag tror att Schlingman helt underskattar de konservatismen i opinionen, vilket är beklagligt.
Jag tror också att SD är helt fel parti att fylla det konservativa tomrummet - lika dåligt som KD gör det just nu. SD har sina rötter i främlingsfientlighet/nationalism och KD har rötterna i religion/tradition, och båda de sakerna känns som en helt fel grund att bygga ett parti på år 2009.
Fram för den intellektuella konservatismen - inte den inskränkta och bakåtsträvande.
1) SD får genom Bojerud mer tyngd i försvarsfrågor.
2) Ungtupparna behöver mer äldre och erfarna politiker som kan spela spelet och hindra vissa yngre förmågor för att göra bort sig.
Jag älskar hur SD framställer det. "Kolla, vi har värvat EN människa som inte är en fet skåning med nervös blick och uppsyn som säger att han var mobbad i högstadiet. Se bara! VI ÄR NORMALA!" Liksom, ha-ha.
Jag tror detta är ett tecken på att svenskar saknar ett genuint konservativt parti. Jag som moderat tycker att mitt parti har tappat konservatismen alltför mycket - en modernisering var nödvändig, men jag tror att Schlingman helt underskattar de konservatismen i opinionen, vilket är beklagligt.
Jag tror också att SD är helt fel parti att fylla det konservativa tomrummet - lika dåligt som KD gör det just nu. SD har sina rötter i främlingsfientlighet/nationalism och KD har rötterna i religion/tradition, och båda de sakerna känns som en helt fel grund att bygga ett parti på år 2009.
Fram för den intellektuella konservatismen - inte den inskränkta och bakåtsträvande.
Och vad EXAKT är den "intellektuella konservatismen" frågar en annan moderat ?
1) SD får genom Bojerud mer tyngd i försvarsfrågor.
2) Ungtupparna behöver mer äldre och erfarna politiker som kan spela spelet och hindra vissa yngre förmågor för att göra bort sig.
Om Bojerrud ger SD tyngd i försvarsfrågor så fattar jag hur himla tomt den ekar i SD's kammare. Han var ju för helsike komunalpolitiker i Sundbyberg !!
Om Bojerrud ger SD tyngd i försvarsfrågor så fattar jag hur himla tomt den ekar i SD's kammare. Han var ju för helsike komunalpolitiker i Sundbyberg !!
Nu är detta visserligen wikipedia men...
Stellan Bojerud född 1944, är svensk arméofficer med överstelöjtnants grad, tillika militärhistoriker.[1]
Bojerud blev officer i signaltrupperna 1966, men övergick 1967 till att vara socialtjänsteman, och blev därefter sjukhusintendent 1972 och personalchef vid Storstockholms bevaknings AB 1974. Han blev befordrades till löjtnant i reserven 1971 och kapten 1974. 1977 återkom han till aktiv tjänst som kapten vid Svea livgarde och blev 1983 major. Åren 1985 till 1993 var han forskare vid Militärhistoriska avdelningen vid Militärhögskolan, senare Försvarshögskolan (FHS). 1990 befordrades han till överstelöjtnant och 1993 blev han chef för territorialförsvarssektionen vid Stockholms försvarsområde (Fo 44).[2] 1999 till 2001 var han huvudlärare i militärhistoria vid FHS, och stannade vid FHS till sin pensionering 2003. Han har också varit en flitig debattör i militära och säkerhetspolitiska frågor.
Bojerud är ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien sedan 1991.[3]
Stellan Bojerud är far till Fredrik Bojerud.
Han är för tusan mer meriterad än de senaste 20 årens försvarsministrar tillsammans..
Och sedan är det inte mer än bra att han tröttnade på sossarnas fulspel med tanke på utgången i det senaste valet i Sundbyberg..
Senast redigerad av MkII 2009-09-07 kl. 19:31.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!