2010-08-09, 20:59
Medlem
Varnims avatar
Jag pendlar dagligen med SJ och får betala en jävla massa pengar för en kortare sträcka som tar ca 50 minuter. På denna sträcka händer det titt som tätt att tåget är sent men för att jag överhuvudtaget ska kunna få tillbaka några pengar måste tåget vara minst 2 timmar sent vilket inte händer så ofta (även om vi var uppe i ca 90 min på en sträcka i dag).

Vilket fall som helst, hur ska jag göra för att kunna söka fram de resor som jag skulle kunna ha åkt med och som var minst två timmar sena? Då SJ bara tar en snabb titt på min biljett har de ingen som helst aning om vilka tåg jag åker med och därför skulle jag kunna ha "åkt" med samtliga försenade tåg.

Förmodligen inte värt besväret men tanken lockar
Citera
2010-08-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Får tacka för din länk!
Var inne & kollade och det är ju över 40 st företag som samarbetar om biljettförsäljning till sina resor.
I så fall tycker jag SJ skall plocka väck sina SJ märkning på sina gråa biljettmaskiner samt på biljetterna så man inte luras tro det är SJ som är ansvarig det var nämligen i en sådan maskin jag köpte biljetterna.

Fick svar idag och du har rätt jag åkte med Två olika företag !

Öresundståg & DBS

På biletten framgår det vilket företag du reser med. Även fast du plockar ut biljetten i en SJ automat, är det ingen SJ biljett du reser med. Det framgick även när du gjorde bokningen vilken operatör du reser med. Välkommen till avregleringen.
Citera
2010-11-02, 21:37
Medlem
urbain.de-cotts avatar
ska resa mellan s-tälje och oslo imorgon och mitt blodtryck har redan stigit och jag är fan RÄDD för att resa med SJ. har fått SJ-fobi. först av allt deras jävla biljettsystem som är en katastrof. hemsidan är skit och har ofta problem med tekniskt underhåll, sen när man ska boka finns det femtio olika biljetter och biljettyper och tillval (fast man vet att resan kommer bli ett hopkok av improvisitationer och försummelser från sjs sida. sen ska jag imorgon hämta ut biljetten i en automat och jag är redan nervös för att den inte ska fungera, vilket de ofta inte gör. sen ska man visa upp id handlingar nu ochså och bli kontrollerad, nej inget utrymme för några spontana trevliga resor i sovjetstaten sverige. sen är det garanterat ett jävla oljud på tåget, somaliska klaner, skrikande barn och en drös människor som tjattrar oavbrutet i sina mobiler. och kanske värst av allt, detta förbannade sittplatssystem "ursäkta, du sitter faktiskt på min plats"! tacka vet jag tåg på andra plateser i europa, t om helre polen. frankrike holland tyskland, alla har dom överlägsen tågtrafik. jag pendlade i tre år i mälardalen i slutet på 90talet och det var timvis med förseningar per vecka i TRE ÅR. härligt att stå i en ouppvärmd vänthall i en timme i 15 minus och vänta på nästa tåg som säkert ochså kommer vara försenat eller i alla fall smockfullt och inga sittplatser. nu slutar jag skriva innan jag kokaar över.
Citera
2010-11-03, 12:06
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbain.de-cott
ska resa mellan s-tälje och oslo imorgon och mitt blodtryck har redan stigit och jag är fan RÄDD för att resa med SJ. har fått SJ-fobi. först av allt deras jävla biljettsystem som är en katastrof. hemsidan är skit och har ofta problem med tekniskt underhåll, sen när man ska boka finns det femtio olika biljetter och biljettyper och tillval (fast man vet att resan kommer bli ett hopkok av improvisitationer och försummelser från sjs sida. sen ska jag imorgon hämta ut biljetten i en automat och jag är redan nervös för att den inte ska fungera, vilket de ofta inte gör. sen ska man visa upp id handlingar nu ochså och bli kontrollerad, nej inget utrymme för några spontana trevliga resor i sovjetstaten sverige. sen är det garanterat ett jävla oljud på tåget, somaliska klaner, skrikande barn och en drös människor som tjattrar oavbrutet i sina mobiler. och kanske värst av allt, detta förbannade sittplatssystem "ursäkta, du sitter faktiskt på min plats"! tacka vet jag tåg på andra plateser i europa, t om helre polen. frankrike holland tyskland, alla har dom överlägsen tågtrafik. jag pendlade i tre år i mälardalen i slutet på 90talet och det var timvis med förseningar per vecka i TRE ÅR. härligt att stå i en ouppvärmd vänthall i en timme i 15 minus och vänta på nästa tåg som säkert ochså kommer vara försenat eller i alla fall smockfullt och inga sittplatser. nu slutar jag skriva innan jag kokaar över.
De har en fin facebook sida man kan spy galla på
Citera
2010-11-30, 16:02
Medlem
Goonslaps avatar
Jag sitter just nu på Sthlm C och väntar på tåget mot göteborg som är en timme försenat och avgångstiden skjuts upp hela tiden. Jag vet inte om jag har haft otur men det känns fan som att nästan alla gånger jag har rest med SJ har jag blivit försenad. Hur ofta är tågen försenade egentligen? Det ställer till stora problem eftersom jag ska vidare till en mindre ort många mil från Göteborg. Jag skulle ta ett anslutande tåg i Gbg, hur gör SJ med det? Betalar dom för att jag måste boka om min biljett (för jag kommer att missa det tåget som jag bokat)? Om jag inte hinner med det sista anslutande tåget i Gbg, betar SJ taxi då eller hur går det till?

Det är kanske dags att börja flyga i stället. Har SJ alltid haft så här mycket strul? Jag kan inte minnas att det har vart så förr, så som det har sett ut de senaste åren.
Citera
2010-12-02, 07:49
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
De har en fin facebook sida man kan spy galla på
Jag verkar inte kunna hitta den...?
Citera
2010-12-02, 11:39
Medlem
petowans avatar
Malm, och timmer tågen verkar aldrig ha problem och de har betydligt mer snö varge vinter än södra halvan av sverige. Något säger mig att sj inte vill underhålla åt privata konkurrenter, gratis(?), som använer samma järnvägsnät (?)

Ni är dåligt utrustade för att kunna ta om hand den snö som faller.
Senast redigerad av petowan 2010-12-02 kl. 11:45.
Citera
2010-12-02, 11:44
Medlem
Gregass avatar
Bor utomlands men brukar ta tåget till Sverige. Först av allt är biljettutlösningsmaskinen på tågstationen här förstörd och har varigt i en evighet, fruktansvärt irriterande. Eftersom mitt telefonnummer inte är svenskt kan jag inte resa med sms-biljett heller, detta har otagliga gånger gjort min hemresa onödigt krånglig. Och nu senast när jag skulle till Stockholm över en helg så hade dem glömt vagnen som jag och min polare hade fått våra platser bokade i, så vi fick spendera resan i bistro vagnen. Inte blev det bättre av att en kraftig latinamerikansk kvinna i medelåldern som varit inne på mitt jobb tidigare på dagen och fattat enormt tycke för mig, mitt blonda hår och min ärliga uppsyn infann sig på samma tåg. Det tog ju inte många minuter innan hon stötte ihop med oss och gav bjöd in sig själv till att spendera resan med oss och dricka sitt vin. Dåligt vin var det också.
Citera
2010-12-02, 11:49
Medlem
Kan inte annat än hålla med om SJ:s misslyckande som "företag". Dom borde nog fokusera på sin kärnverksamhet, DVS att transportera människor mellan punkt A och B. Kanske är det dags att göra rejäla investeringar i bättre tåg, personal, datasystem osv osv?

Sist jag åkte med SJ hem till Stockholm från Östersund, hade tåget stått ouppvärmt i flera timmar på grund av ett enklare slarvfel, detta enligt en "sj-gubbe" på plattformen (typ glömt att koppla in ”kupévärmaren” ) Detta resulterade i att alla toaletter var obrukbara på grund av fryst vatten. Senare så sprack även vattenrören i bistron vilket resulterade i översvämning. Givetvis var vagnen jag bokat plats i borttagen på grund av något tekniskt problem. Och eftersom tåget var fullt fick jag spendera resan i en blöt och illaluktande bistrovagn. Givetvis var vi över två timmar försenade när vi kom fram till Stockholm. Folk satt faktiskt och garvade för att allt var så sjukt misslyckat. Tågpersonalen var helt knäckta, kunde inte annat än tycka synd om stackarna detta var i mitten av november. Det var minusgrader, men ingen extremt på något sätt.

När jag senaste julen gjorde samma resa i en 1-klass sovkupé fungerade inte värmen i kupén. När jag påpekade detta för konduktören gick hon in i den svinkalla kupén och konstaterade att värmen fungerade som den skulle Efter en lång diskussion med denna helt oresonliga person lovade hon att värmen skulle komma igång efter ett tag. När detta inte skedde försökte jag få henne att fixa in mig i en annan sovkupé. Men eftersom nattåget var fullbokat gick inte detta att genomföra. Hon mer eller mindre skällde ut mig också. Satt ett par timmar i sittvagnen, men fick även ge mig där ifrån när sittplatserna tog slut. Det slutade med att jag la mig i britsen med kläderna på med min laptop som värmeelement Sov sjukt nog ganska gott. Det som gjorde mig så sur var det ondskefulla bemötande jag fick av konduktören. Saker funkar inte alltid, men man kan ju faktiskt försöka lösa problemet och var lite behjälplig i en sådan situation. Minns inte om tåget blev försenat, kan ha varit i tid faktiskt.
Citera
2010-12-02, 15:37
Medlem
warp10s avatar
Tycker det är underhållande att åka med SJ, eller tåg öht, man vet aldrig om man kommer fram i tid eller HUR man kommer fram, kan plötsligt vara med buss eller taxi om det är varmt i vagnarna, om det luktar fräscht, ifall uttagen och radion funkar, om toan är hel.
Alltid är det något skojigt som händer, och med lite tur så har någon grävt av en kabel så man kommer fram 10h senare än beräknat
Citera
2010-12-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petowan
Malm, och timmer tågen verkar aldrig ha problem och de har betydligt mer snö varge vinter än södra halvan av sverige. Något säger mig att sj inte vill underhålla åt privata konkurrenter, gratis(?), som använer samma järnvägsnät (?)

Ni är dåligt utrustade för att kunna ta om hand den snö som faller.

Nej, SJ underhåller inga spår utan kör bara tåg. Trafikverket underhåller och ansvarar för infrastruktur och trafikledning. Så, du har helt fel i ditt inlägg. Trafikverket är en statlig myndighet.
Citera
2010-12-03, 11:06
Medlem
petowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Nej, SJ underhåller inga spår utan kör bara tåg. Trafikverket underhåller och ansvarar för infrastruktur och trafikledning. Så, du har helt fel i ditt inlägg. Trafikverket är en statlig myndighet.

Statlig myndighet eller ej. Problemet ligger södra Sveriges dåliga beredskap. I norr vet man att det kommer 1 m+ snö varge år, men i söder har ni varit förskonade från snö ett tag nu så när den väl kommer står ni handfallna. Och det är inte bara tågtrafiken som inte fungerar, ni har kaos överallt. Det är komedi att se kaoset på vintern i södra Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in