Kan inte annat än hålla med om SJ:s misslyckande som "företag". Dom borde nog fokusera på sin kärnverksamhet, DVS att transportera människor mellan punkt A och B. Kanske är det dags att göra rejäla investeringar i bättre tåg, personal, datasystem osv osv?
Sist jag åkte med SJ hem till Stockholm från Östersund, hade tåget stått ouppvärmt i flera timmar på grund av ett enklare slarvfel, detta enligt en "sj-gubbe" på plattformen (typ glömt att koppla in ”kupévärmaren”

) Detta resulterade i att alla toaletter var obrukbara på grund av fryst vatten. Senare så sprack även vattenrören i bistron vilket resulterade i översvämning. Givetvis var vagnen jag bokat plats i borttagen på grund av något tekniskt problem. Och eftersom tåget var fullt fick jag spendera resan i en blöt och illaluktande bistrovagn. Givetvis var vi över två timmar försenade när vi kom fram till Stockholm. Folk satt faktiskt och garvade för att allt var så sjukt misslyckat. Tågpersonalen var helt knäckta, kunde inte annat än tycka synd om stackarna

detta var i mitten av november. Det var minusgrader, men ingen extremt på något sätt.
När jag senaste julen gjorde samma resa i en 1-klass sovkupé fungerade inte värmen i kupén. När jag påpekade detta för konduktören gick hon in i den svinkalla kupén och konstaterade att värmen fungerade som den skulle

Efter en lång diskussion med denna helt oresonliga person lovade hon att värmen skulle komma igång efter ett tag. När detta inte skedde försökte jag få henne att fixa in mig i en annan sovkupé. Men eftersom nattåget var fullbokat gick inte detta att genomföra. Hon mer eller mindre skällde ut mig också. Satt ett par timmar i sittvagnen, men fick även ge mig där ifrån när sittplatserna tog slut. Det slutade med att jag la mig i britsen med kläderna på med min laptop som värmeelement

Sov sjukt nog ganska gott. Det som gjorde mig så sur var det ondskefulla bemötande jag fick av konduktören. Saker funkar inte alltid, men man kan ju faktiskt försöka lösa problemet och var lite behjälplig i en sådan situation. Minns inte om tåget blev försenat, kan ha varit i tid faktiskt.