Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 00:01
  #697
Medlem
Någon som borde lära sig tågvett, detta hämtat från SJ.

För övrigt får man egentligen inte ha med mer packning än man själv kan bära.

[quote]Dörrarna stänger 30 sekunder före avgång
Vi rekommenderar dig att vara på plattformen senast 5 minuter innan tågets avgång. För att tåget ska kunna avgå i rätt tid stänger vi dörrarna 30 seunder före avgång.]/QUOTE]
Citera
2018-01-13, 02:09
  #698
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Ska jag tolka det som att avgångar inte ropas ut längre?
Dom brukar varna för dörrarna på pendeltåg. På fjärrtåg har jag inte upplevt den typen av utrop och då har jag ändå åkt tåg ganska regelbundet sedan 80-talet. Det som görs är ju att konduktören brukar blåsa i visselpipa precis innan dörren stängs.
Citera
2018-01-13, 08:28
  #699
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Det är fel av SVT att göra en artikel av det, och det är fel av TS att göra en tråd av det.

Dessutom diskuteras detta redan på en mera lämplig plats nämligen i tråden om IDIOTER som får utrymme i media. Så där är Staffan i gott sällskap.
Citera
2018-01-13, 16:53
  #700
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Nu fick jag en idé om hur man kan åka gratis om man bara ska en station...
Kom bara ihåg att en betalande passagerare måste medverka i bedrägeriet om det inte ska uppdagas.
Citera
2018-01-13, 17:04
  #701
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Korrekt
Staffan som inte löst biljett skall betala 800 SEK i böter plus vad biljett till närmsta station kostar. Så lyder myndighetens regler. Basta!
Tänk om alla jäklar "råka stiga på fel tåg" och sedan bli avslängda vid nästa station 8 mil söderut. Kalas att tjuvåka.
SJ är ingen myndighet utan ett bolag.
Citera
2018-01-13, 19:51
  #702
Medlem
Mackan52s avatar
En sådan dogmatisk lydnad inför tidtabellen och ändå går inte tågen i tid

Satans Järnvägar vill verkligen garantera maximalt missnöje för sina kunder.
Citera
2018-01-13, 19:54
  #703
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
SJ är ingen myndighet utan ett bolag.

SJ är ett statligt aktiebolag, det betyder maximal makt utan ansvar

Passar det inte, åk med ett annat tåg, nej vänta det finns ju inget annat tåg men det är ju inte SJs problem för SJ ansvarar ju inte för nånting annat än sig själv
Citera
2018-01-13, 20:00
  #704
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
SJ är ett statligt aktiebolag, det betyder maximal makt utan ansvar

Passar det inte, åk med ett annat tåg, nej vänta det finns ju inget annat tåg men det är ju inte SJs problem för SJ ansvarar ju inte för nånting annat än sig själv
Det enda som myndigheterna reglerar när det gäller tilläggsavgift i kollektivtrafik är att det finns ett maxbelopp hur mycket man får ta ut vilket är ett visst belopp + biljett så skulle SJ eller Skånetrafiken få för sig att ta ut 13 000 kronor av alla som plankar så skulle det inte vara tillåtet. Finns ju dock ingen skyldighet att ta ut tilläggsavgift utan att ha tilläggsavgift eller ej är upp till SJ.
Finns andra tågbolag än SJ idag på många sträckor. Vill man åka Umeå-Stockholm så kan man åka Norrtåg till Sundsvall, Xtåget till Gävle, Upptåget till Uppsala och sedan ta SL till Stockholm. Dock är ju SJ bekvämare då man slipper bytena och dom har färre uppehåll. Xtåget, Upptåget och SL-pendeln stannat ju vid varenda mjölkpall.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-13 kl. 20:05.
Citera
2018-01-13, 20:05
  #705
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det enda som myndigheterna reglerar när det gäller tilläggsavgift i kollektivtrafik är att det finns ett maxbelopp hur mycket man får ta ut vilket är ett visst belopp + biljett så skulle SJ eller Skånetrafiken få för sig att ta ut 13 000 kronor av alla som plankar så skulle det inte vara tillåtet. Finns ju dock ingen skyldighet att ta ut tilläggsavgift utan att ha tilläggsavgift eller ej är upp till SJ.
Finns andra tågbolag än SJ idag på många sträckor. Vill man åka Umeå-Stockholm så kan man åka Norrtåg till Sundsvall, Xtåget till Gävle, Upptåget till Uppsala och sedan ta SL till Stockholm. Dock är ju SJ bekvämare då man slipper bytena.

Det kan du säkert mer än jag om.

SJ är för mig fan själv som går på jorden, därför flyger jag i det blå med änglarna med flyget
Citera
2018-01-14, 02:33
  #706
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraMktJohan
Skulle väl ta för lång tid att gå igenom 80 språk, gissar jag.
80-språk? Svenska och engelska räcker gott och väl.
Citera
2018-01-14, 10:13
  #707
Medlem
Är inte de vanliga (ej csn) tågbiljetterna personliga längre? Står ju att man ska visa leg tillsammans med biljetter vid viseringen så det har jag gjort hela tiden tills en konduktör nu sa att det behöver man bara göra om man åker på csn-rabatt. var ju några uppmärksammade fall i media för några år sen att sista minuten biljetter köptes upp och såldes vidare till ocker-priser så jag trodde leg-kravet gäller även vanliga biljetter..
Citera
2018-01-14, 15:47
  #708
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cafe-opera
Är inte de vanliga (ej csn) tågbiljetterna personliga längre? Står ju att man ska visa leg tillsammans med biljetter vid viseringen så det har jag gjort hela tiden tills en konduktör nu sa att det behöver man bara göra om man åker på csn-rabatt. var ju några uppmärksammade fall i media för några år sen att sista minuten biljetter köptes upp och såldes vidare till ocker-priser så jag trodde leg-kravet gäller även vanliga biljetter..
Leg-kravet har ju funnits några år men under dom åren har jag aldrig upplevt i konduktörerna kollar detta annat än just när det gäller CSN, ungdomsbiljett osv när man vill kolla rätten till rabatter.
Citera
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback