Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 18:00
  #709
Medlem
Ja, allt har ju blivit krångligare nu med biljetter. Förr sa man bara t.ex "En enkel andra klass Skövde" eller "Två första klass tur och retur Göteborg" och man fick biljetten genom skjutlådan. Ville man ha platsbiljett så sa man till speciellt. Annars gällde biljetten till vilket tåg som helst inom en månad. Nu måste man ju bestämma sig vilket tåg man ska åka hem med om man också vill ha biljett för återresa.
Citera
2018-01-26, 12:48
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Ja, allt har ju blivit krångligare nu med biljetter. Förr sa man bara t.ex "En enkel andra klass Skövde" eller "Två första klass tur och retur Göteborg" och man fick biljetten genom skjutlådan. Ville man ha platsbiljett så sa man till speciellt. Annars gällde biljetten till vilket tåg som helst inom en månad. Nu måste man ju bestämma sig vilket tåg man ska åka hem med om man också vill ha biljett för återresa.
Välkommen till nutiden, Dagens snabbtåg är i princip alltid fulla skulle man ha ett så förlegat system du beskriver idag så skulle populära restider innebära ståplatser och överfulla tåg. Jag är av åsikt att platsreservationer är bland det bästa som finns, garanterad sittplats! Sen att det är besvärligt att infinna sig specifik tid vid för att ta tåget kan ju vara jobbigt, jag tipsar dig om sista minuten tjänsten dom kör med och att köra med appen. hur smidigt som helst.
Citera
2018-01-27, 11:08
  #711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RBKonduktor
Välkommen till nutiden, Dagens snabbtåg är i princip alltid fulla skulle man ha ett så förlegat system du beskriver idag så skulle populära restider innebära ståplatser och överfulla tåg. Jag är av åsikt att platsreservationer är bland det bästa som finns, garanterad sittplats! Sen att det är besvärligt att infinna sig specifik tid vid för att ta tåget kan ju vara jobbigt, jag tipsar dig om sista minuten tjänsten dom kör med och att köra med appen. hur smidigt som helst.
Nog är jag väl i nutiden. Alla tåg är ju inte snabbtåg. Till dessa kan man ju kräva platsbiljett, som man ju gjorde till expresstågen på den tid jag beskriver. Men man behövde inte bestämma datum och tåg för returresan vid biljettköpet. Platsbiljetten kunde man ju köpa på resmålet innan man reser hem. Dessutom kunde man ju göra uppehåll under resan och fortsätta med ett annat tåg utan att behöva köpa ny biljett. Dessutom på tåg som inte kräver platsbiljett markerades alla bokade platser med en remsa. Satte man sig på en ledig plats riskerade man inte att behöva flytta på sig vid en senare station när någon som hade den platsen kom. Liknande markering med indikator vid platserna förekommer ännu i Tyskland. Om det är ett förlegat system jag beskriver, så var det ett mer kundvänligt system än dagens.
Citera
2018-06-03, 16:22
  #712
Medlem
vidrikfittanens avatar
Äckliga SJ har klantat till det igen i rekordvärmen.
https://www.expressen.se/nyheter/x20...-utanfor-flen/

Själv väljer jag oftast att flyga med Norwegian mellan Sthlm och Gbg. Tid i luften cirka 45 minuter, kostnad cirka 700 spänn. Värt varenda krona. Som att teleporteras jämfört med att åka tåg.
Citera
2018-07-21, 11:07
  #713
Medlem
Deras säten är ju rent av sagt horribla!!!
Citera
2018-07-23, 20:46
  #714
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazzillo
Deras säten är ju rent av sagt horribla!!!
Lite mer specifik kan du väl vara?
SJ har många olika sorters tåg, vilket tåg är det som har så horribla säten?
Citera
2018-07-23, 21:53
  #715
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBKonduktor
Välkommen till nutiden, Dagens snabbtåg är i princip alltid fulla skulle man ha ett så förlegat system du beskriver idag så skulle populära restider innebära ståplatser och överfulla tåg. Jag är av åsikt att platsreservationer är bland det bästa som finns, garanterad sittplats! Sen att det är besvärligt att infinna sig specifik tid vid för att ta tåget kan ju vara jobbigt, jag tipsar dig om sista minuten tjänsten dom kör med och att köra med appen. hur smidigt som helst.
Problemet idag är ju att även biljetter till SJ Regional och InterCity är låsta till en speciell avgång. Borde ju finnas öppna biljetter som gällde på valfritt tåg där. Varför skall en biljett Stockholm-Uppsala eller Örebro-Kumla som inte ens inkluderar platsreservation vara låst till en speciell avgång?
Citera
2018-07-23, 23:23
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Problemet idag är ju att även biljetter till SJ Regional och InterCity är låsta till en speciell avgång. Borde ju finnas öppna biljetter som gällde på valfritt tåg där. Varför skall en biljett Stockholm-Uppsala eller Örebro-Kumla som inte ens inkluderar platsreservation vara låst till en speciell avgång?
Reglera så att inte tåg blir överfulla.
Citera
2018-07-23, 23:36
  #717
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBKonduktor
Reglera så att inte tåg blir överfulla.
Lär ändå inte funka på en sträcka som Örebro-Kumla där en väldigt stor andel av resorna i rusningstid ändå sker på länstrafikskort.
Citera
2018-07-23, 23:39
  #718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lär ändå inte funka på en sträcka som Örebro-Kumla där en väldigt stor andel av resorna i rusningstid ändå sker på länstrafikskort.
Du beskriver ett problem, jag håller med. bort med länstrafikort och övergå till enbart platsreservation är det argument jag presenterade tidigare i tråden.
Citera
2018-07-23, 23:47
  #719
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBKonduktor
Du beskriver ett problem, jag håller med. bort med länstrafikort och övergå till enbart platsreservation är det argument jag presenterade tidigare i tråden.
Fungerar inte på pendlarsträckor som Örebro-Kumla eller Örebro-Kopparberg. Är en helt annan sak i t ex Stockholm där man har separata pendeltåg som länstrafikspendlarna kan åka med medan fjärrresenärerna åker med SJs fjärrtåg. Det har vi inte i Örebro utan här måste pendlare och långresenärer samsas på samma tåg.
Citera
2018-07-23, 23:54
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fungerar inte på pendlarsträckor som Örebro-Kumla eller Örebro-Kopparberg. Är en helt annan sak i t ex Stockholm där man har separata pendeltåg som länstrafikspendlarna kan åka med medan fjärrresenärerna åker med SJs fjärrtåg. Det har vi inte i Örebro utan här måste pendlare och långresenärer samsas på samma tåg.
Ja? och på vilket sätt skulle detta vara ett argument emot platsreservation? annat än "det funkar inte vi har länskort" ? det borde inte vara en teknisk omöjligt direkt att ändra hur systemet fungerar med pendlar kort.
Citera
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback