Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men var det inte en yngre man som var misstänkt och som samma kväll hade bråkat med den kvinna som han var inneboende hos och som han festat med.
Han var inflyttad i Södertälje om jag inte minns fel.
Har för mig att polisen betraktade fallet som polisiärt uppklarat.
Ja du har helt rätt Svithjod att fallet skall vara polisiärt uppklarat.
Det du skriver om denne yngre man är helt riktigt. Han var inflyttad till Södertälje nerifrån Småland någonstans. Han hade någon släkting tror jag i Södertälje. Ev. en farbror.
I december 1974 ville en 30-årig man, som var mentalpatient, lätta sitt samvete. Han hade då flyttat tillbaka till hemorten eller någon närliggande ort. När han vallades hade det under dessa år gjorts stora förändringar. Hus hade rivits, nya byggts m.m. Han blev då ganska osäker och gjorde då flera fel.
När denne godisätande man (smågodis i påse) förhördes, så erkände han, tog tillbaka allt och kom med olika uppgifter hela tiden. P.g.a. denne vacklande mans psykiska hälsa så var det mycket svårt att kunna få honom fälld.
Hans mentala hälsotillstånd blev allt sämre och sämre. Han togs in på ett mentalsjukhus i södra Sverige som straffriförklarad. Åtalet lades ner.
Dock står "Sommarmordet" kvar som ett olöst mord även om det ur polisiär synvinkel är uppklarat.