2009-09-08, 22:16
Medlem
Svithjods avatar
Men var det inte en yngre man som var misstänkt och som samma kväll hade bråkat med den kvinna som han var inneboende hos och som han festat med.
Han var inflyttad i Södertälje om jag inte minns fel.
Har för mig att polisen betraktade fallet som polisiärt uppklarat.
Citera
2009-09-08, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men var det inte en yngre man som var misstänkt och som samma kväll hade bråkat med den kvinna som han var inneboende hos och som han festat med.
Han var inflyttad i Södertälje om jag inte minns fel.
Har för mig att polisen betraktade fallet som polisiärt uppklarat.

Ja du har helt rätt Svithjod att fallet skall vara polisiärt uppklarat.

Det du skriver om denne yngre man är helt riktigt. Han var inflyttad till Södertälje nerifrån Småland någonstans. Han hade någon släkting tror jag i Södertälje. Ev. en farbror.

I december 1974 ville en 30-årig man, som var mentalpatient, lätta sitt samvete. Han hade då flyttat tillbaka till hemorten eller någon närliggande ort. När han vallades hade det under dessa år gjorts stora förändringar. Hus hade rivits, nya byggts m.m. Han blev då ganska osäker och gjorde då flera fel.

När denne godisätande man (smågodis i påse) förhördes, så erkände han, tog tillbaka allt och kom med olika uppgifter hela tiden. P.g.a. denne vacklande mans psykiska hälsa så var det mycket svårt att kunna få honom fälld.

Hans mentala hälsotillstånd blev allt sämre och sämre. Han togs in på ett mentalsjukhus i södra Sverige som straffriförklarad. Åtalet lades ner.

Dock står "Sommarmordet" kvar som ett olöst mord även om det ur polisiär synvinkel är uppklarat.
Citera
2009-09-12, 18:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Visat på TV.

Har nu kollat upp när detta program visades på TV.

"Sommarmordet 1969" (som det kallades) ingick i serien "Brottsplats Sverige". Detta var del 4 och visades den 7 maj 1995.
Citera
2009-09-13, 14:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Söndagsbilagan den 14 september.

Mycket intressant läsning om "Sommarmordet" 1969. Många intressanta och i vissa fall aldrig förut publicerade foton.

Fotot på Jeanette i närbild på sidan 22, var det foto som hela denna sommar publicerades hela tiden i media.

Det är synd att de inte har med fotot på henne, hemma hos läraren Olav van Zur-Mûhlen frdagen den 13 juni. Detta måste ha varit det sista foto på henne som togs. Leende tittar hon i kameran. Hon ser glad ut och kanske tänker hon på sin framtid? Kanske tänker hon på sin resa till Holland? Några timmar senare är hon död genom strypning samt flera slag mot hjässan av en rörtång.

Tänk om hon ändå inte hade stigit in i denna bil när hon erbjöds skjuts av GM! Jeanette var bara 150 cm lång och vägde endast 40 kg.
Citera
2009-09-18, 20:55
Medlem
Minns så väl denna händelse trots att jag bara var 7 år då.
Vi bodde grannar med Jeanette och hennes familj. (Vill minnas att det "bara" var en port mellan, dock i samma hus). Våra föräldrar var som hökar när hon försvunnit och kollade oss hela tiden, särskilt oss flickor, eftersom ju ingen visste vem den skyldige var. Minns fortfarande hur det pratades om hennes styvfar och hur synd det var om honom att han blivit oskyldigt anklagad.
Synd att detta ännu inte är uppklarat.
Citera
2009-09-18, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Minns så väl denna händelse trots att jag bara var 7 år då.
Vi bodde grannar med Jeanette och hennes familj. (Vill minnas att det "bara" var en port mellan, dock i samma hus). Våra föräldrar var som hökar när hon försvunnit och kollade oss hela tiden, särskilt oss flickor, eftersom ju ingen visste vem den skyldige var. Minns fortfarande hur det pratades om hennes styvfar och hur synd det var om honom att han blivit oskyldigt anklagad.
Synd att detta ännu inte är uppklarat.

Stort tack för denna mycket intressanta information ida2day. Dessutom från en person som bodde granne med Jeanettes familj vid denna tid.

Jag minns att det spekulerades mycket om hennes lärare i massmedia, vilket också var helt fel.

Nej det är inte officiellt uppklarat men polisiärt. Alltid en liten tröst.
Citera
2009-09-19, 17:05
Medlem
Minns tyvärr inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna mycket intressanta information ida2day. Dessutom från en person som bodde granne med Jeanettes familj vid denna tid.

Jag minns att det spekulerades mycket om hennes lärare i massmedia, vilket också var helt fel.

Nej det är inte officiellt uppklarat men polisiärt. Alltid en liten tröst.

...Jeanette själv mer än från bilderna i tidningarna. Försökt men vet ej om jag "minns" en falsk bild eller om det verkligen är en riktig bild.
Minns iallafall att de vuxna kommenterade efteråt att familjen syntes till väldigt lite efteråt.
Den sommaren förändrade vår "Bullerby". Järna var då ett litet och gemytligt samhälle och vår gård bestod (och gör fortfarande) av 3 3-våningshus (Rött tegel) med en stor, fin gräsmatta med lekplats på. Det var några fina år för oss barn ända tills Jeanette försvann och hittades mördad...

Har också fått mycket intressant information härifrån om denna händelse.
Tackar för det så mycket!
Citera
2009-09-19, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen intressant info från Järna 1969.

Citat:
...Jeanette själv mer än från bilderna i tidningarna. Försökt men vet ej om jag "minns" en falsk bild eller om det verkligen är en riktig bild.
Minns iallafall att de vuxna kommenterade efteråt att familjen syntes till väldigt lite efteråt.
Den sommaren förändrade vår "Bullerby". Järna var då ett litet och gemytligt samhälle och vår gård bestod (och gör fortfarande) av 3 3-våningshus (Rött tegel) med en stor, fin gräsmatta med lekplats på. Det var några fina år för oss barn ända tills Jeanette försvann och hittades mördad...

Har också fått mycket intressant information härifrån om denna händelse.
Tackar för det så mycket!

Det var roligt att höra att du har uppskattat denna tråd med dess innehåll.

Har du mera information att komma med från denna tid sommaren 1969 så gör gärna så. Intressant att höra från någon som bodde granne med den utsatta familjen.
Citera
2009-09-19, 19:15
Medlem
Citat:
Det var roligt att höra att du har uppskattat denna tråd med dess innehåll.

Har du mera information att komma med från denna tid sommaren 1969 så gör gärna så. Intressant att höra från någon som bodde granne med den utsatta familjen.

Ska följa denna tråd för mer information och lovar att berätta om jag minns mer. Problemet är ju att jag var sju då och det har passerat 40 år och jag vill vara säker på att det jag skriver är mina egna minnen.
Citera
2009-09-19, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minnen från sommaren 1969.

Citat:
Ska följa denna tråd för mer information och lovar att berätta om jag minns mer. Problemet är ju att jag var sju då och det har passerat 40 år och jag vill vara säker på att det jag skriver är mina egna minnen.

Jättebra. Tänkte också på vad andra, som var äldre än du denna sommar har berättat för dig.
Citera
2009-09-19, 20:11
Medlem
Citat:
Jättebra. Tänkte också på vad andra, som var äldre än du denna sommar har berättat för dig.

Pratade precis med en bror som vagt mindes syskon till Jeanette. Det kanske du vet mer om? Vet att de tar hand om graven.
Citera
2009-09-20, 00:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Syskon till Jeanette.

Citat:
Pratade precis med en bror som vagt mindes syskon till Jeanette. Det kanske du vet mer om? Vet att de tar hand om graven.

Jag vet att Jeanette hade två systrar. Jag undrar om inte hon var den äldsta i syskonskaran? Jeanette var ljushårig och hennes båda systrar mörkhåriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in