Citat:
Ursprungligen postat av Begavningsreserven
Jag minns försvinnandet och mordet på Jeanette särskilt väl trots att det ligger 41 år tillbaka i tiden.
Hela landet drogs med i fallet genom tidningarnas förtätade uppföljning och tv och radio fyllde på.
Citat:
Det fanns ett romantiskt skimmer om uttrycket tillåts över tragedin: ung flicka, nybakad studentska med hela livet framför sig vandrar hem efter en kamratfest i den ljusa fagra sommarnatten genom den blomstrande naturen.
Men hon kom inte hem till sina väntande föräldrar den natten.
Hon kom aldrig mera hem.
Har inte läst genom hela tråden utan bara styckevis och delt och vad jag förstår var fallet efter något år polisiärt uppklarat men åklagare fann inte mening av olika skäl, mig okända, att driva det till åtal och rättsprövning av den misstänkte.
Men det är en bagatell i det hela.
Ja det finns faktiskt ett romantiskt skimmer över denna mycket tragiska händelse.
En ung levnadsglad tjej med studentmössan på svaj går barfota i den ljusa och varma sommarnatten. Hela naturen blomstrar. Hon tänker på sin framtid. Hon tänker kanske på resan till Holland som hon snart skall göra? Plötsligt stannar en bil med en sjuk man bakom ratten och det finns inte längre någon framtid för henne.
Hon "blev" istället ett av de svenska klassiska mordfallen som troligtvis aldrig kommer att bli bortglömda!