Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-25, 13:58
Medlem
Jag minns försvinnandet och mordet på Jeanette särskilt väl trots att det ligger 41 år tillbaka i tiden.
Hela landet drogs med i fallet genom tidningarnas förtätade uppföljning och tv och radio fyllde på.

Det fanns ett romantiskt skimmer om uttrycket tillåts över tragedin: ung flicka, nybakad studentska med hela livet framför sig vandrar hem efter en kamratfest i den ljusa fagra sommarnatten genom den blomstrande naturen.
Men hon kom inte hem till sina väntande föräldrar den natten.
Hon kom aldrig mera hem.

Har inte läst genom hela tråden utan bara styckevis och delt och vad jag förstår var fallet efter något år polisiärt uppklarat men åklagare fann inte mening av olika skäl, mig okända, att driva det till åtal och rättsprövning av den misstänkte.
Men det är en bagatell i det hela.
Citera
2010-04-25, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett romantiskt skimmer över denna mycket tragiska händelse!

Citat:
Ursprungligen postat av Begavningsreserven
Jag minns försvinnandet och mordet på Jeanette särskilt väl trots att det ligger 41 år tillbaka i tiden.
Hela landet drogs med i fallet genom tidningarnas förtätade uppföljning och tv och radio fyllde på.

Citat:
Det fanns ett romantiskt skimmer om uttrycket tillåts över tragedin: ung flicka, nybakad studentska med hela livet framför sig vandrar hem efter en kamratfest i den ljusa fagra sommarnatten genom den blomstrande naturen.
Men hon kom inte hem till sina väntande föräldrar den natten.
Hon kom aldrig mera hem.

Har inte läst genom hela tråden utan bara styckevis och delt och vad jag förstår var fallet efter något år polisiärt uppklarat men åklagare fann inte mening av olika skäl, mig okända, att driva det till åtal och rättsprövning av den misstänkte.
Men det är en bagatell i det hela.

Ja det finns faktiskt ett romantiskt skimmer över denna mycket tragiska händelse.

En ung levnadsglad tjej med studentmössan på svaj går barfota i den ljusa och varma sommarnatten. Hela naturen blomstrar. Hon tänker på sin framtid. Hon tänker kanske på resan till Holland som hon snart skall göra? Plötsligt stannar en bil med en sjuk man bakom ratten och det finns inte längre någon framtid för henne.

Hon "blev" istället ett av de svenska klassiska mordfallen som troligtvis aldrig kommer att bli bortglömda!
Citera
2010-05-18, 19:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Veckans Brott nr. 3 1974.

Artikeln finns på sidorna 4, 5, 23, 24 och 25. Den är skriven av Sven Bertilsson och ingick i serien Olösta mord. Den är rikligt illustrerad med foton.

På sidan sju längst upp finns ett större foto på en del av begravningsgästerna med följande text: "Förtvivlade kamrater lämnar Jeanettes begravning i Överjärna kyrka. Men på plats fanns också polisen som fotograferade alla besökarna i hopp om att mördaren skulle vara med på begravningen."

På sidan 23 finns följande: "Jeanettes kropp har hittats." Därunder ett foto på en polisman, en ambulans m.m. Under fotot finns följande text: "Jeanettes döda kropp bärs in i en ambulans."

På sidan 24 en bild på hennes grav. Ovanför bilden står detta: "Vem sätter blommor på hennes grav." Under bilden denna text: "Fortfarande sätter någon blommor på Jeanettes grav om nätterna. Polisen har inte lyckats lista ut vem det är trots bevakning."

Endast något litet i börjabi artikeln.

"JEANETTES MÖRDARE FORTFARANDE FRI EFTER SNART FEM ÅR."

"Snart är det fem år sedan 21-åriga Jeanette Johansson mördades. Ännu har ingen gripits för mordet. Man har heller ingen misstänkt för att vara gärningsman. Men ännu är det drygt 20 år tills mordet preskriberas."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-18 kl. 19:59.
Citera
2010-05-24, 16:02
Medlem
Ap-ungens avatar
Kan avslöja att gärningsmannen heter Holm i efternamn, uppvuxen i Västervik. Blev sjuk i dom tidiga tonåren. Det är alltså den psykiskt sjuka mannen som polisen mycket väl vet om men som sagt aldrig kunde få fälld.
Detta är jag 100% säker på då min källa är mycket nära mig och pålitlig. Mycket mer än så vet jag faktiskt inte.
Citera
2010-05-24, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Västervik.

Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Kan avslöja att gärningsmannen heter Holm i efternamn, uppvuxen i Västervik. Blev sjuk i dom tidiga tonåren. Det är alltså den psykiskt sjuka mannen som polisen mycket väl vet om men som sagt aldrig kunde få fälld.
Detta är jag 100% säker på då min källa är mycket nära mig och pålitlig. Mycket mer än så vet jag faktiskt inte.

Stort tack för denna mycket intressanta information Ap-ungen ang. GM.

Du vet inte om han fortfarande är i livet?
Citera
2010-05-24, 21:08
Bannlyst
Citat:
Var du hämtat detta från framgår tydligt. Från det forum som du härjade i tidigare i samma fall. Det är inte dina uppgifter som du lämnar nu.
Citera
2010-05-24, 21:15
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Var du hämtat detta från framgår tydligt. Från det forum som du härjade i tidigare i samma fall. Det är inte dina uppgifter som du lämnar nu.

Jasså det gör det? Ja, jag skrev även på svenska mord för länge sedan. Då hade jag inte den informationen som jag har nu och ville inte heller leta vidare efter namn och historia.

Nu har jag hört mig för lite mer och kan således avslöja efternamn och lite historia om GM.
Citera
2010-05-24, 21:16
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna mycket intressanta information Ap-ungen ang. GM.

Du vet inte om han fortfarande är i livet?

Jo, GM lever fortfarande. Bor i Västervik.
Citera
2010-05-24, 21:26
Bannlyst
Citat:
Jasså det gör det? Ja, jag skrev även på svenska mord för länge sedan. Då hade jag inte den informationen som jag har nu och ville inte heller leta vidare efter namn och historia.

Nu har jag hört mig för lite mer och kan således avslöja efternamn och lite historia om GM.
Intressant att det är andra som har lämmnat dessa uppgifter tidigare på nämda forum. Detta har redan nämnts där innan du skriver här av andra deltagare. Inte så klokt att hämta uppgifter där och lämna som egna
Citera
2010-05-24, 21:30
Medlem
Ap-ungens avatar
Jag har skrivit för ett längre tag sen på svenska mord forumet att jag visste vem GM var. Dock nämde jag inte namn eller annan info, då jag inte hade den och inte heller hade lust att ta reda på det. Nu läste jag tråden här på flashback och tänkte jag kan bidra med lite info jag har från en 100% källa. Det är säkert fler som känner till namn på GM osv. men det jag skriver här idag har jag inte tagit från något annat forum. Tro vad du vill.

Dessutom verkar ju Skaraborg uppskatta det då namn på GM ej uppgivits tidigare i denna tråden.
Citera
2010-05-24, 21:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt efternamn.

Citat:
Jag har skrivit för ett längre tag sen på svenska mord forumet att jag visste vem GM var. Dock nämde jag inte namn eller annan info, då jag inte hade den och inte heller hade lust att ta reda på det. Nu läste jag tråden här på flashback och tänkte jag kan bidra med lite info jag har från en 100% källa. Det är säkert fler som känner till namn på GM osv. men det jag skriver här idag har jag inte tagit från något annat forum. Tro vad du vill.

Dessutom verkar ju Skaraborg uppskatta det då namn på GM ej uppgivits tidigare i denna tråden.

Det är helt riktigt. Något namn på denne förmodade GM har aldrig ugggivits i tråden här på FB. Jag har faktiskt aldrig någonsin hört denne persons namn förut. Ej heller att han skulle vara från Västervik.

Jag vet ingenting om vem som har skrivit vad på ett annat forum. Det viktigaste tycker jag är att efternamnet är det rätta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-24 kl. 21:43.
Citera
2010-05-24, 21:46
Medlem
Ap-ungens avatar
Som du kanske förstår så kan jag inte berätta vem min källa är och hoppas jag inte blir mindre trovärdig för det men jag känner källan personligen och vet således att denne pratar sanning.

GM heter Holm i efternamn, uppvuxen i Västervik och varit psykisk sjuk sedan unga tonåren.
Bor numera i Västervik.

Föressten, vet någon vem som ledde utredningen på den tiden mordet var aktuellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in