2021-12-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inlägg # 28:

(FB) "Sommarmordet". Olöst mord: Jeanette Johansson, Södertälje, 1969.

Tack, har läst det inlägget och får likt en annan skribent inte ihop beskrivningen. Det finns ett hus väldigt nära tvetavägen precis mitt emot det s.k hönseriet som är en stor gård som ligger på höger sida av vägen om man färdas från Södertälje mot Nykvarn. På vänster sida om vägen ligger nämnda hus som tydligen tidigare varit klubbstuga åt kanotklubben om jag uppfattar tidigare information korrekt.

Frågan är då om kroppen hittades nära detta nämnda hus eller den nyare klubbstugan som ligger vid tveta friluftsområde,precis vid sjön Måsnaren?
Citera
2021-12-19, 14:11
Medlem
Ser att det kanske blev rörigt. Tänk er att man åker bil från Södertälje mot Nykvarn. På höger sida ligger då tveta hönseri/gård samt tveta friluftsområde inklusive kanotklubbens byggnader.

På vänster sida om vägen ligger det några hus varav en sägs vara kanotklubbens tidigare klubbhus. Dessa hus ligger i början av en grusväg som leder fram till diverse sommarstugor samt kantas av en del skog.

I vilket av dessa två områden återfanns Jeanette?
Citera
2021-12-19, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kamratstugan.

Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Ser att det kanske blev rörigt. Tänk er att man åker bil från Södertälje mot Nykvarn. På höger sida ligger då tveta hönseri/gård samt tveta friluftsområde inklusive kanotklubbens byggnader.

På vänster sida om vägen ligger det några hus varav en sägs vara kanotklubbens tidigare klubbhus. Dessa hus ligger i början av en grusväg som leder fram till diverse sommarstugor samt kantas av en del skog.

I vilket av dessa två områden återfanns Jeanette?

Är denna stuga samma sak som Kamratstugan som scouterna använde?

Den här Kamratstugan omnämndes hela tiden i media och på TV otroligt mycket den här sommaren 1969. Polisen gjorde sökningar runt denna en hel del. Vid ett tillfälle kom den MGM och "hälsade på" där men när han fick se polisen så sprang han så fort han kunde därifrån.
Citera
2021-12-19, 15:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kroppen återfanns i närheten av Kamratstugan.

Citat:
Tack, har läst det inlägget och får likt en annan skribent inte ihop beskrivningen. Det finns ett hus väldigt nära tvetavägen precis mitt emot det s.k hönseriet som är en stor gård som ligger på höger sida av vägen om man färdas från Södertälje mot Nykvarn. På vänster sida om vägen ligger nämnda hus som tydligen tidigare varit klubbstuga åt kanotklubben om jag uppfattar tidigare information korrekt.

Frågan är då om kroppen hittades nära detta nämnda hus eller den nyare klubbstugan som ligger vid tveta friluftsområde,precis vid sjön Måsnaren?

En privatperson hittade Janettes kropp 1969-07-01 och den var begravd under ett tjockt lager av gräs och mossa. Hon återfanns i närheten av Kamratstugan. 9:35 in tas detta med fyndplatsen upp.

Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-19 kl. 15:36.
Citera
2021-12-19, 17:31
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=uaW75SzfXQk

Det är ingen nackdel alls om du skriver vad det är för något du skickar med länk till. Det kan gå en månad och sedan är det där programmet raderat från YouTube. Då har folk i tråden ingen aning om vad din källa är.

Jag hjälper dig på traven för nu: länken går till "Brottsplats Sverige" (Sommarmordet). 17 030 visningar och laddades upp 30 sep. 2019. Sändes 1995 på TV?
Citera
2021-12-19, 20:23
Medlem
Citat:
Är denna stuga samma sak som Kamratstugan som scouterna använde?

Den här Kamratstugan omnämndes hela tiden i media och på TV otroligt mycket den här sommaren 1969. Polisen gjorde sökningar runt denna en hel del. Vid ett tillfälle kom den MGM och "hälsade på" där men när han fick se polisen så sprang han så fort han kunde därifrån.
Hej Skaraborg
Ja,kamratstugan ska vara samma som klubbhuset för kanotklubben.
Citera
2021-12-19, 20:36
Medlem
Efter att jag sett klippet från tuben så får det erkännas att vi nog är fel ute. Vid denna tid såg området lite annorlunda ut. ”Kamratstugan” ser ut att ligga närmare Södertälje än tveta. Jag tror det är ett litet hus som än idag finns kvar och används av en mc-klubb, en liten grusväg leder fram till stugan och stämmer med placeringen på de handritade bilderna i filmen. Idag finns här ett elljusspår samt i närheten finns Scanias idrottsanläggningar. Terrängen runt om stämmer med vad som visas i filmen men är idag mer uppvuxna träd och buskar.
Citera
2021-12-19, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hennes försvinnande och mord kom att bli otroligt omnämnt.

Citat:
Hej Skaraborg
Ja,kamratstugan ska vara samma som klubbhuset för kanotklubben.

Den här Kamratstugan och Tveta var något som omnämndes hela tiden efter att Jeanette hade försvunnit och skallgångarna hade börjat. Minns att detta visades på TV. I tidningar, TV och på radio var verkligen hennes försvinnande otroligt omnämnt. Det var som långa följetonger som jag minns att jag läste med stort intresse.
Citera
2022-03-10, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Studentmordet.

Olösta Fall avsnitt # 99 publicerat 2022-03-10:

https://olostafall.se/avsnitt-99-studentmordet/

Citat:

"Det olösta mordet på Jeanette Johansson

Jeanette var bara 20 år gammal när någon bestämde sig för att avsluta hennes liv, på en junidag som inte var som alla andra. En dag som egentligen skulle bli första dagen i frihet - hennes studentdag, slutade i tragedi. Och än idag vet vi inte vem det var som mördade Jeanette när hon ensam vandrade hem genom skogen i sommarnatten."
Citera
2022-03-13, 20:07
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Olösta Fall avsnitt # 99 publicerat 2022-03-10:

https://olostafall.se/avsnitt-99-studentmordet/

Citat:

"Det olösta mordet på Jeanette Johansson

Jeanette var bara 20 år gammal när någon bestämde sig för att avsluta hennes liv, på en junidag som inte var som alla andra. En dag som egentligen skulle bli första dagen i frihet - hennes studentdag, slutade i tragedi. Och än idag vet vi inte vem det var som mördade Jeanette när hon ensam vandrade hem genom skogen i sommarnatten."

Lyssnade på det igår, idag såg jag Brottsplats Sverige som gick på TV 1995. Angående Jeanettes försvinnande.
Citera
2022-03-14, 15:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett otroligt uppmärksammat fall.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Lyssnade på det igår, idag såg jag Brottsplats Sverige som gick på TV 1995. Angående Jeanettes försvinnande.

Bra att du har satt dig in det här otroligt omskrivna fall som anses polisiärt uppklarat.

"Sommarmordet" (som det har kommit att kallas) 1969 tillhör ett av de riktigt klassiska svenska mordfallen.
Citera
2022-03-14, 16:23
Medlem
Citat:
Efter att jag sett klippet från tuben så får det erkännas att vi nog är fel ute. Vid denna tid såg området lite annorlunda ut. ”Kamratstugan” ser ut att ligga närmare Södertälje än tveta. Jag tror det är ett litet hus som än idag finns kvar och används av en mc-klubb, en liten grusväg leder fram till stugan och stämmer med placeringen på de handritade bilderna i filmen. Idag finns här ett elljusspår samt i närheten finns Scanias idrottsanläggningar. Terrängen runt om stämmer med vad som visas i filmen men är idag mer uppvuxna träd och buskar.

https://kartbild.com/?fbclid=IwAR3bx...7.6194/0x10000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in