1. helt klart är vinnaren hemgrillad hamburgare på kolgrill. Köp de färska hamburgarna som ligger på köttavdelningen i matbutikerna vid köttfärsen (samma förpackning som köttfärs. 4 eller 10pack tror jag dom ligger i.) stora och tjocka hamburgare, vanliga hamburgerbröd funkar fint från brödavdelningen (kommer inte på vad märkena heter.), pensla på bbq grillmarinad och krydda med grillkrydda, släng burgarna på grillen ca 4-5minuter, det står på förpackningen hur lång grilltid och vänd dom endast 1gång efter halva tiden, lägg bröden på grillen när det är 1minut kvar och vänd även dom 1gång efter halva tiden. grilla sedan tomatskivor ca 1-2minuter så dom blir lite saftiga och tar färg, skär tomatskivorna i lite tjockare skivor för att dom ska ligga bra på grillen, lägg även cheddarost skivorna på burgarna när det närmar sig slutet så dom får smälta lite. sen ha på sallad,de grillade tomaterna,rå lök, cheddarost skivor, amerikansk hamburgerdressing och bostongurka. Sen har du sveriges godaste burgare

, servera med räfflades pommes från ugn och krydda med pommesfriteskrydda. PS: eventuellt rostad lök eller stekt ägg kan vara gott på burgaren också.
2. Aloha på Max restauranger (härlig burgare med ananas och salsasås) utöver den är max ätbart men ej favoriten. och förövrigt finns den bara på våren/sommaren. Värt att testa när den finns inne. Vet att det är olika klass från restaurang till restaurang, men jag brukar äta den i Solna, har testat den på olika ställen också där den varit god.
3. BigKing Meal på Burger King, och såklart både pommes och lökringar till

4. Tommys grill i Åkersberga (en 150g kolossal meny.)...förövrigt håller inte hamburgarna eller salladen eller brödet absoluta högsta internationella klass här men det är helt ok, Det som ger dom en plats på topplistan är deras underbara tommysdressing dom har på hamburgarna, brukar beställa en extra burk tommysdressing för att dippa pommesfrite'sen i också

5. på femteplats kommer sibylla, men då ska man ta sig till rätt sibylla, varierar mkt i smak från restaurang till restaurang vad jag har fått erfara. Men åt på något sibylla i stockholm förr som hade grymt käk.
(PS: jag gillar inte mcdonalds fasta utbud men ibland har dom kampanjer och tillfälliga burgare som är goda. Nån VM-burgare har dom haft som va skysst. Sen Elmaco burgaren såklart.)
Sen har jag en fråga till någon lottad person. Jag har länge funderat på att käka på Texas Burger som ligger lite här och var, bland annat har dom en restaurang i kungshallen i Stockholm, någon som vet om det är skysst där?