Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 12:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Låter som en korrekt analys, trist. Nästa gång jag vill ha en burgare i Gamla stan går jag till O'Connels - de platsar kanske inte i denna tråden men helt ok burgare och när det är ett band som spelar brukar det vara skön stämning.

Personligen kan jag käka burgare på allt från Sibylla till Burger and Lobster och bli nöjd, det mesta handlar om dels svansföring/image och dels pris. Man ska helt enkelt veta (eller åtminstone kunna ana) vad man får och man ska betala ett rimligt pris för det. Ruby är dyra och har ambitionen finburgare, då måste kvaliteten också vara hög och det är den inte längre när man jämför med andra alternativ. Det är för övrigt en invändning jag ofta kan ha mot pub-burgare också, att de ofta kostar ganska mycket utan att vara så rasande roliga. Men där finns det andra värden också som spelar in, exempelvis musik eller bra stämning
Citera
2017-07-15, 12:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Personligen kan jag käka burgare på allt från Sibylla till Burger and Lobster och bli nöjd, det mesta handlar om dels svansföring/image och dels pris. Man ska helt enkelt veta (eller åtminstone kunna ana) vad man får och man ska betala ett rimligt pris för det. Ruby är dyra och har ambitionen finburgare, då måste kvaliteten också vara hög och det är den inte längre när man jämför med andra alternativ. Det är för övrigt en invändning jag ofta kan ha mot pub-burgare också, att de ofta kostar ganska mycket utan att vara så rasande roliga. Men där finns det andra värden också som spelar in, exempelvis musik eller bra stämning

Precis! Ett undantag när det gäller pub-burgare är enligt mig Churchill Arms i Uppsala. Ett år sedan jag åt där senast men jag har nämnt deras burgare tidigare i tråden.
Citera
2017-07-15, 18:21
Medlem
zebra121s avatar
Dubbel QP på McD är i dagsläget Sveriges godaste burgare om jag får föra talan.
Citera
2017-07-15, 18:28
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Aren grillen i Stockholm.
Såld för nåt år sedan och har tyvärr tappat rejält. Inte värt ett försök.
Citera
2017-07-25, 21:38
Medlem
Metallharrys avatar
Är det bara jag eller har flippin börjat svaja i kvalitet? Stundtals riktigt bra, men senaste gångerna har jag inte varit särskilt imponerad. Dåligt med stekyta på puckarna och en kokt konsistens nästan. Har dom blivit för stora så nivån på kökspersonalen sjunkit?
Citera
2017-07-27, 12:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Är det bara jag eller har flippin börjat svaja i kvalitet? Stundtals riktigt bra, men senaste gångerna har jag inte varit särskilt imponerad. Dåligt med stekyta på puckarna och en kokt konsistens nästan. Har dom blivit för stora så nivån på kökspersonalen sjunkit?

Jag upplever att luften liksom gått ur de där hypade burgerställena. Det var väl 3-4 år sedan då det fullkomligt exploderade med denna typ av ställen. Bakom det låg väl de hipsters som inte ville bli vegetarianer. Nu är väl hipster-tiden över (lyckligtvis) och orken att hålla uppe kvalité och rykte är på avtagande.

I slutänden handlar det om att servera ett bra och prisvärt mål mat, detta tycker jag många ställen lyckades hjälpligt med för några år sen, men väldigt många har kollapsat i kvalité och lever på efterdyningarna på sitt tidigare goda rykte. Det räcker inte att ha ekologiskt eller att ha konceptburgare, det måste smaka bra också, samt vara prisvärt. Tycker, som jag sagt i andra trådar här, att dessa ställens hamburgare bara är marginellt bättre än en Whopper. Det krävs mer för att de flesta ska bli nöjda.
Citera
2017-07-27, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Dubbel QP på McD är i dagsläget Sveriges godaste burgare om jag får föra talan.

Vilka andra ställen har du provat?
Citera
2017-07-27, 13:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Jag är benägen att hålla med dig. Jag kan absolut äta på Sibylla eller Burger King men kan likväl äta en burgare på puben eller på ett "hippare" ställe. Men det handlar om vad man faktiskt får. Jag har för mig att ett Whopper meal ligger på 75 kr, och då måste ett ställe som tar närmare 200 kr för en burgare och pommes verkligen leverera. Burgaren måste vara väl tilltagen och bra gjord med fräscha tillbehör. Vissa snedsteg kan förlåtas om övriga miljön kompenserar tillräckligt för det. Trevlig personal, kanske lite livemusik eller något annat. Dock så upplever jag de flesta ställena som överprissatta.
Citera
2017-07-27, 19:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är benägen att hålla med dig. Jag kan absolut äta på Sibylla eller Burger King men kan likväl äta en burgare på puben eller på ett "hippare" ställe. Men det handlar om vad man faktiskt får. Jag har för mig att ett Whopper meal ligger på 75 kr, och då måste ett ställe som tar närmare 200 kr för en burgare och pommes verkligen leverera. Burgaren måste vara väl tilltagen och bra gjord med fräscha tillbehör. Vissa snedsteg kan förlåtas om övriga miljön kompenserar tillräckligt för det. Trevlig personal, kanske lite livemusik eller något annat. Dock så upplever jag de flesta ställena som överprissatta.

Ölställen kan ju ofta ta extra betalt för att de är just ölställen. De har annan mat på menyn och hamburgarna är inte deras specialitet. Så då behöver de inte hålla särskilt hög klass, men kan ändå ta betalt 150-200 spänn i linje med övrig mat på menyn. Det är väl i någon mån en del i dealen med såna ställen.
Citera
2017-07-29, 08:45
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka andra ställen har du provat?

Sibylla, Frasses, lokala restauranger, Max (fy fan) b.la. En bra burgare på t.e.x. Olearys kan dock vara riktigt bra oxå!
Citera
2017-07-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
I slutänden handlar det om att servera ett bra och prisvärt mål mat, detta tycker jag många ställen lyckades hjälpligt med för några år sen, men väldigt många har kollapsat i kvalité och lever på efterdyningarna på sitt tidigare goda rykte. Det räcker inte att ha ekologiskt eller att ha konceptburgare, det måste smaka bra också, samt vara prisvärt. Tycker, som jag sagt i andra trådar här, att dessa ställens hamburgare bara är marginellt bättre än en Whopper. Det krävs mer för att de flesta ska bli nöjda.

Vad är det som gör att du anser att dessa hamburgare bara marginellt är bättre än en Whopper? Är det bara smaken som avgör? Är det då smaken av hamburgaren som helhet, eller är det något specifikt (tex bröd, köttet eller tillbehören)?

Sedan får man tänka på att vissa saker drar upp priset på maten. Svenskt ekologiskt kött brukar till exempelvis vara dyrare än "vanligt" kött, vilket gör att matgästerna får betala lite mer. Du säger även att det inte räcker att servera ekologiskt kött, men det finns matgäster som bryr sig om köttet och dess ursprung. Att det till exempelvis ska vara svenskt kött och/eller ekologiskt. Du kanske inte bryr dig så länge det smakar bra, men det finns andra som bryr sig.

Vad är det som krävs för att de flesta ska bli nöjda då?
Citera
2017-08-04, 02:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Gillar man McDonalds hamburgare man kan man göra dem själva, typ QP och BigMac, finns recept på nätet och Youtube. Blir ungefär 1000% godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in