Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Kul!
Utveckla gärna.
Hur maler du köttet, vilka styckdetaljer använder du?
Nåt kul recept på bröd, dressing och tillbehör?
Man behöver inte göra allt själv. Köttet köper jag i saluhallen för 99 kr/kg (grovmalen nötfärs), brödet fuskar jag dock med o köper oftast färdigt, det som MAX använder är relativt gott (finns på ICA). Ost köper man nån fin cheddar, o dressing kan man ju blanda ihop hur många varianter som helst!
Citera
2014-06-27, 21:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Man behöver inte göra allt själv. Köttet köper jag i saluhallen för 99 kr/kg (grovmalen nötfärs), brödet fuskar jag dock med o köper oftast färdigt, det som MAX använder är relativt gott (finns på ICA). Ost köper man nån fin cheddar, o dressing kan man ju blanda ihop hur många varianter som helst!
om du inte vill baka själv så rekommenderar jag detta över max-brödet,
detta är relativt nära ett egenbakat.
http://www.korvbrodsbagarn.se/vara-brod/Brooklyn-burger-buns
http://www.korvbrodsbagarn.se/brooklyn

gällande osten så gillar jag amerikansk fulcheddar i plastförpackning,
dom är verkligen ultimata för en burgare.

slänger med det här klippet, kuriosa gällande ultimata burgare.
https://www.youtube.com/watch?v=UB_TVznOwK8
Citera
2014-06-28, 12:16
Medlem
Formsvackas avatar
Mja hur kan man ha en tråd om "sveriges godaste hamburgare" när alla människor har olika smak? Vad du tycker är gott tycker kanake jag smakar skit osv. Vad är VITSEN med en tråd som ju inte kan ge något SVAR på trådnamnet??
Citera
2014-06-28, 12:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Mja hur kan man ha en tråd om "sveriges godaste hamburgare" när alla människor har olika smak? Vad du tycker är gott tycker kanake jag smakar skit osv. Vad är VITSEN med en tråd som ju inte kan ge något SVAR på trådnamnet??
det är ett diskussionsforum.

samt att extremt många trådar är subjektiva, jag skulle nog nästan säga att en majoritet av hela forumet är subjektiv karaktär.

så...vi fortsätter och diskutera.
Citera
2014-06-28, 17:03
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det är ett diskussionsforum.

samt att extremt många trådar är subjektiva, jag skulle nog nästan säga att en majoritet av hela forumet är subjektiv karaktär.

så...vi fortsätter och diskutera.

Mjo men då borde man byta namn på tråden till typ "Vilken är den godaste hamburgaren enligt dig".
:$
Citera
2014-06-28, 19:11
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Mjo men då borde man byta namn på tråden till typ "Vilken är den godaste hamburgaren enligt dig".
:$
Nja, inte alls lika bra rubrik.

Jag gillar trådar likt denna. Jag tycker att det är kul att testa ställen som hyllas på Flashback när jag reser inrikes. Lite som att läsa recensioner i tidningar. Men här finns det betydligt fler tips, och om ställen som lokalpressen inte ens har funderat på att betygsätta.
Citera
2014-06-28, 20:01
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nja, inte alls lika bra rubrik.

Jag gillar trådar likt denna. Jag tycker att det är kul att testa ställen som hyllas på Flashback när jag reser inrikes. Lite som att läsa recensioner i tidningar. Men här finns det betydligt fler tips, och om ställen som lokalpressen inte ens har funderat på att betygsätta.

Inte alls lika bra rubrik enligt dig ja!
Tykker bara att det blir en LIST-tråd och läsaren får inget svar på vilken hamburgare som faktiskt är godast eftersom alla ger olika svar. Capishe?
Citera
2014-07-06, 11:30
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naggy
Ser riktigt fräscht ut, får bli ett besök nästa vecka. Ingen som ätit där och kan tipsa om tillbehör etc?

Off-topic: Hört att massa food trucks ska dyka upp i GBG också, däribland denna rackaren

https://www.facebook.com/pages/Two-buns-meat/1421029791494168

Kanske inte ska ha för höga förväntningar, men trevligt att det kommer erbjudas dugliga burgare på dagtid. (Får hoppas att det är bra)

Har du fått tillfälle att prova Stockyard och/eller Two Buns & Meat?
Jag har provat burgaren på Stockyard (inga tillbehör dock).
En bra burgare men inte bäst i Göteborg.
Den är definitivt bättre än närmsta konkurrenten på andra sidan Avenyn.
Köttsemlan var saftig och "köttig" och grillad medium rare.
Om jag får anmärka lite så hade jag velat ha pucken lite hårdare grillad på ytan för bättre upplevelse och smak.
Citera
2014-07-07, 19:39
Medlem
Är det någon som testat Garage Bar i Höganäs?

De ska tydligen göra burgare enligt "Heston Blumenthalmetoden" som de flesta numera använder och de verkar ha lite kärlek till det de gör.

Erfarenheter?
Citera
2014-07-08, 12:45
Medlem
Naggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Har du fått tillfälle att prova Stockyard och/eller Two Buns & Meat?
Jag har provat burgaren på Stockyard (inga tillbehör dock).
En bra burgare men inte bäst i Göteborg.
Den är definitivt bättre än närmsta konkurrenten på andra sidan Avenyn.
Köttsemlan var saftig och "köttig" och grillad medium rare.
Om jag får anmärka lite så hade jag velat ha pucken lite hårdare grillad på ytan för bättre upplevelse och smak.

Jag var på Stockyard i torsdags. Håller med ovanstående, bättre än Butcher's Market, men inte i klass med The Barn, Holy Cow och Burgersson. Jag tog standard burgaren och upplevde den saftig likaså. Det jag har att klaga på skulle vara den karamelliserade löken. Den var under all kritik. Vissa lökbitar var nästan råa och hade inte stekts på ngt. Inte jättegott att få en stor rå lökskiva i käften. Brödet var frodigt och gott, men det kändes som en rätt liten portion, sett till köttbit och bröd. Brödet tog över mycket på grund av sin storlek. Mot slutet av måltiden var det ungefär en fjärdedel bröd och grönsallad kvar av burgaren, inget kött.

Som tillbehör tog jag sötpotatis pommes och en dijondipsås. Dessa var knappt saltade så jag fick ösa på själv bäst jag kunde. (Sådana stora flan som man maler själv). I kombination med den relativt undermåliga burgarmaten som erbjuds i Göteborg, och att jag först fick burgaren, tio minuter senare pommesen, och ytterligare tio minuter senare fick dippen (serverades i en stor silverskål) sänkte det rejält helhetsintrycket. Vår servitör var också all kritik. Var helt lost och fick påpekade att vi beställt pommes, dip, Cola etc allt eftersom.

Summa summera så var det inte värt pengarna, lägg samma summa på The Barn och bli redigt belåten istället.

Jag ska äta lunch på Two Buns and Meat idag, hoppas på en saftig rackare!
Citera
2014-07-09, 21:29
Medlem
tycker att de absolut godaste hamburgarna är dem man gör hemma o kryddar o grillar exakt som man vill ha dem o har alla de tillbehör man själv tycker bäst om :-)

gäller det på hambugerbarer/kedjor osv så är det Max i första hand oavsett vart man är o sen gör det riktigt goda hamburgare på Sibylla Rättviksrasten i rättvik konstigt nog fast det är en liten håla
Citera
2014-07-14, 03:55
Medlem
Naggys avatar
Two Buns and Meat levererade! Allt är tydligen gjort av dom by scratch. Tog en burgare som hette Dorothey eller något, var lök, bacon, köt, lite ketchup, mayo och en ostskiva. Grymt saftigt och välkomponerat. Verkligen att mäta sig när det kommer till Burgersson och The Barn, inte samma lyxiga känsla men ändå en gedigen och jävligt frodig burgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in