2019-09-02, 20:53
Medlem
ekollonet132s avatar
Vad tros om 1-2 rör för att bli lite dåsig innan man däckar? Vill sova länge
Citera
2019-09-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Theralen är den enda ickenarkotiska medicinen som hjälper mot lätt ångest/oro för mig. Hjälper även mot klåda och illamående, och som ett tillägg med en annan medicin för att kunna somna. Mysigt att ligga i sängen med det i kroppen. De negativa tankarna stängs av på något sätt.

Bensodiazepiner mot medel/svår ångest/oro och varva det med Theralen när man har en relativt bra dag. Någon som håller med?

Ja många men inte alla, av mina patienter håller absolut med. Theralén är väldigt bra både som ångestdämpande och som sömnpreparat.
Citera
2019-09-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekollonet132
Vad tros om 1-2 rör för att bli lite dåsig innan man däckar? Vill sova länge

Ja men räkna med att det tar upp till två timmar innan du har full effekt av Theralén.
Citera
2019-09-02, 21:01
Medlem
ekollonet132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men räkna med att det tar upp till två timmar innan du har full effekt av Theralén.
Okej tack!
Citera
2019-09-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousi
Äntligen fick jag Theralene på flaska. Räcker 1 ml precis innan läggdags?

Nej, du måste ta det mycket tidigare, det tar upp till två timmar innan det verkar.
Citera
2019-09-03, 18:46
Medlem
ekollonet132s avatar
Vaknade för 30 minuter sen och har sovit sen 11-12 igår kväll, tror ni att ja kan somna om jag käkar och tar 2 rör?
Citera
2019-10-21, 22:32
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Hej.

Fick utskrivet av läkare idag pga min sambo som har fastnat i ett cola race. Han har hållt på av och på i nån månader. Och så klart ska hans vänner ringa han varje gång.

Så. Efter gårdagens utspel (dök upp 22.00, hög som ett hus och ytterligare i fickan) somnade han kl 07 i morse. Kl 14 väckte jag honom, gav honom 25 mg attarax och 1 ml theralen samt frukost.

Han sover fortfarande!!!!!!! Tvingade upp honom kl 18 för att ge han mat. Kunde knappt äta ordentligt (såg ut som en mentapatient).

Tydligen är 1 ml för stor dos?

Tanken är att det ska ge honom ett lugn på kvällarna så det inte kittlar i fingrarna (LÄS NÄSAN). Fick utskrivet 0,5-1 ml 2-3 gånger om dagen?!

Iofs kan man inte ta droger när man sover, men jag lär ju ha mer socialt utbyte på bårhuset än här hemma känns det som?
Citera
2019-11-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Hej.

Fick utskrivet av läkare idag pga min sambo som har fastnat i ett cola race. Han har hållt på av och på i nån månader. Och så klart ska hans vänner ringa han varje gång.

Så. Efter gårdagens utspel (dök upp 22.00, hög som ett hus och ytterligare i fickan) somnade han kl 07 i morse. Kl 14 väckte jag honom, gav honom 25 mg attarax och 1 ml theralen samt frukost.

Han sover fortfarande!!!!!!! Tvingade upp honom kl 18 för att ge han mat. Kunde knappt äta ordentligt (såg ut som en mentapatient).

Tydligen är 1 ml för stor dos?

Tanken är att det ska ge honom ett lugn på kvällarna så det inte kittlar i fingrarna (LÄS NÄSAN). Fick utskrivet 0,5-1 ml 2-3 gånger om dagen?!

Iofs kan man inte ta droger när man sover, men jag lär ju ha mer socialt utbyte på bårhuset än här hemma känns det som?
Har tagit Theralen till och från. I början (första dagarna) blir man fan som en jävla zombie. Svårt att förklara, men det känns som att hjärnan laggar på något sätt. Men efter några dagar så vänjer man sig och så känns det relativt normalt iaf.

Beroende på hur känslig man är och kanske vad man tar för andra läkemedel så kan det ju variera. Men generellt så behöver man ganska liten dos. Jag kör tabletter nu och 10mg fungerar hyfsat på mig iaf.
Citera
2020-01-03, 05:58
Medlem
dunderhokens avatar
Själv sopa jag i mig 25ml på en gång och det händer inte mer än att jag känner mig lite trött men fortfarande lite ångest finns kvar..
Citera
2020-01-04, 19:28
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhoken
Själv sopa jag i mig 25ml på en gång och det händer inte mer än att jag känner mig lite trött men fortfarande lite ångest finns kvar..
Strunta i det där skräpet.

Det kan bli en placeboeffekt på sin höjd.
Citera
2020-03-04, 12:47
Medlem
Har precis fått Alimemazin Evolan utskrivet i kapsel form. Försökte få i droppar då jag testat innan o tyckt det funkat. Men läkaren envisades sig om att kapslar var bättre och lättare att dosera.
Jag undrar är det någon skillnad på kapslar och droppar?
Citera
2020-03-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tussimon
Har precis fått Alimemazin Evolan utskrivet i kapsel form. Försökte få i droppar då jag testat innan o tyckt det funkat. Men läkaren envisades sig om att kapslar var bättre och lättare att dosera.
Jag undrar är det någon skillnad på kapslar och droppar?
Lite olika vad man föredrar och vad man behöver för doser. Håller definitivt med att tabletter är lättare att dosera om man behöver lägre doser. Men behöver man större doser(flera rör) så är det ju lättare med flytande än att behöva trycka i sig 10-20 tabletter varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in