Citat:
Ursprungligen postat av
smala-klor
Slutade ganska tvärt med Alimemazin 40 mg (motsvarande 1 ml Theralen) för ca 3 veckor sedan. Stått på det ett antal år. Har nu haft yrsel i ca 2,5 veckor som inte tycks bli bättre. Någon som har erfarenhet av detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Har antagligen skrivit det tidigare, men är det någon som upplevt abstinens på Theralen (jag fortsätter säga Theralen även om den avregistrerad)? Jag har tagit 2-3 ml varje kväll i ca 20-22 år nu. Känner att den inte verkar längre, kan sova ändå, ibland med Imovane. Så höll jag upp med den i 4-5 dagar, o sen kände jag abstinens, mer likt opiatabstinens än åt benzoabstinens (de två jag endast upplevt nån form av abstinens).
Jag ska hursomhelst minska mer stegvis på den o se om det går bättre.
Hur går det för er? För mig har det varit ett helvete att sätta ut Alimemazine.
Hur vet jag att det är Alimemazine? För att samma biverkningar åtkommer för varje minskning. Saker jag upplever, klåda, svårare att andas genom näsan, irritation i halsen, andfådd lätt, ångest. Men de absolut värsta är extrem trötthet, kan sova i 12 timmar, sedan vakna och vara skittrött, och sova flera timmar igen, mardrömmar som gör mig rädd för att sova, och det absolut allra värsta, är en extrem rädsla för döden. Detta uppstår t ex när jag slutat med alimemazin helt, efter några dagar. Höll ut i 2 månader sist men pallade inte av det så återinsatte en låg dos, blev bra efter en vecka då. Trappar nu ut droppe för droppe. Stått på dessa i snart 5 år. Finns inte mycket på internet att läsa om det, förbjudet i USA så kanske därför. Men hittade en tråd:
https://benzobuddies.org/topic/24362...f-alimemazine/
Citat:
I had alimemazine (Theralen in Sweden), as long that I remember...
Some days ago, I just quit with it, and sleept only with melatonin. It went fine, until yesterday. I got a real cold turkey, comparable to quit with for example heroin (I have done a cold turkey from oxycodone). They said that alimemazine is not addictive? So, why this?
Sedan kan man läsa riktlinjer för utsättning av alimemazine och besvär som medföljer:
https://www.nswtag.org.au/wp-content...histamines.pdf
Citat:
Withdrawal symptoms are usually mild (e.g. nausea, vomiting, headache, sweating, anxiety,
dizziness), highly variable and can last up to 6-8 weeks.
• In the unlikely event of severe withdrawal symptoms (e.g. urinary urgency, tachycardia, orthostatic
hypotension, severe anxiety, or severe insomnia), restart at the previous lowest effective dose
Är på den allra lägsta dosen nu, trappade ned för en månad sedan, och kämpar med humöret, sömnen, energin.
Har tidigare trappat ut SSRI, och måste säga att detta har varit värre, för jag har inte fått sådan extrem dödsångest eller extensiell kris som jag fått av detta.