2024-03-07, 18:45
Medlem
3Godisars avatar
Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga..
Men vad är det för skillnad på theralen droppar och alimemazin..? Finns ali i droppar också?
Tänkte i effekt för ångest, i normala doser nu.

För theralen finns inte längre har jag fattat.
Citera
2024-04-13, 12:24
Tog inte så stor dos, 30 timmar senare har jag fortfarande extrem muntorrhet som inte försvinner. Hur länge ska man behöva vara muntorr egentligen.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2024-04-13 kl. 12:27.
Citera
2024-04-26, 15:40
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga..
Men vad är det för skillnad på theralen droppar och alimemazin..? Finns ali i droppar också?
Tänkte i effekt för ångest, i normala doser nu.

För theralen finns inte längre har jag fattat.

Alimemazin är den verksamma substansen i Theralen. Märket Theralen saluförs inte längre (patentet gickt ut?), men det finns andra märken som saluförs innehållandes samma verksamma ämne. Så Svaret på din fråga är sålades ja, Alimemazin finns fortfarande tillgängligt i droppar.

Alimemazin tycker jag funkar mot fysiska symptom vid oro och ångest. T.ex. rastlöshet och spring i benen. Lättare att ligga i soffan på det och bara ligga där i lugn och ro istället för att t.ex. gå runt i huset fram och tillbaka. Själv tar jag 0.5ml till sömnen ibland och jag blir rätt så trött av det efter någon timma eller två, eller 0.25ml dagtid vid bakfylla eller avtändning. Vill jag sova bort det tar jag 0.5ml. Tar inte så ofta dock, kanske därför låga doser funkar för mig. Tar jag mer blir ja rätt seg dagen efter. Rätt så vanligt att folk drar i sig flera rör av det här, själv tycker jag bara det blir en massa biverkningar. Alimemazin hjälper ju inte direkt mot ångesten i sig, men lugn i kroppen blir man och det kan hjälpa en att inte stressa upp sig allt för mycket som jag har en tendens att göra när jag väl är på "botten". Rätt gött att slippa det där stresspåslaget.

Alimemazin är ju en svag neuroleptika. Såpass svag att den inte klassas som en neuroleptika. Men tar man höga doser av det, minst flera rör, så blir man ju lite halft hjärndöd på skiten (om man lyckas hålla sig vaken). Precis som på neuroleptika. D.v.s. det blockerar dopaminreceptorer.
Senast redigerad av Lifestealer 2024-04-26 kl. 16:05.
Citera
2024-06-05, 18:32
Medlem
TokigSkatas avatar
Ingen som vet om det är möjligt att få 5mg theralen igen? Specialbeställning eller nå? Kapslarna är för hög dos, dropparna har inte samma effekt som tabletterna hade.
Citera
2024-06-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokigSkata
Ingen som vet om det är möjligt att få 5mg theralen igen? Specialbeställning eller nå? Kapslarna är för hög dos, dropparna har inte samma effekt som tabletterna hade.

Droppar som är det vanligaste Kanada själv dosera hur du vil, det finns även kapslar på 20 mg men det är ju knappt lönt. Varför 5mg?
Citera
2024-06-05, 19:06
Medlem
TokigSkatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Droppar som är det vanligaste Kanada själv dosera hur du vil, det finns även kapslar på 20 mg men det är ju knappt lönt. Varför 5mg?

Jag är extremt läkemedelskänslig. Hallucinerar av 20mg theralen, börjar se massa mönster och prylar i hemmet som rör sig om jag tar den dosen. Sedan har vi ju dropparna, men dessa tycker jag effekten släpper så snabbt på, det är väl skillnad i hur de metaboliseras jämfört med tabletten. Nedbrytningen av tabletten sker långsamt och absorberas gradvis, vilket minskar risken för plötsliga toppar och dalar i läkemedelskoncentrationen. Har aldrig svarat bra på orallösning av läkemedel.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, skulle verkligen behöva en låg dos av tablettform. Men finns ju ingenstans.
Citera
2024-06-11, 20:51
Medlem
Strodes avatar
Tog detta för första gången häromdagen i kapselform och fick den vidrigaste mardrömmen någonsin. Den påminde om sömnparalys, men var mycket mer drömliknande och längre pågående.
Jag var i min säng i drömmen, och fick för mig att mina katter låg intill mig, och försökte vakna i minst 45 minuter men det var omöjligt. Känsla likt feberdröm. Fick för mig att min partner som bor i en annan stad låg i sängen också. Det var inte något otäckt som hände som i sömnparalys, utan mer den där känslan av att jag var vaken men ändå inte kunde vakna. Så svårt att beskriva.

Var medveten om att jag drömde, men jag var ju i min säng och kunde inte styra drömmen som i en lucid dröm.
När jag vaknade på riktigt var varken partner eller katter i den och skrek rakt ut för att få luft, för det hade känts som jag andades riktigt dåligt under hela dessa 45 minuterna.

Vet att det inte låter som en obehaglig mardröm eftersom det inte hände något otäckt men det var väl just det här med att det gränsade till verkligheten som gjorde det extra otäckt.

Min fråga till er är, går detta över när man vänjer sig eller?
Citera
2024-06-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Tog detta för första gången häromdagen i kapselform och fick den vidrigaste mardrömmen någonsin. Den påminde om sömnparalys, men var mycket mer drömliknande och längre pågående.
Jag var i min säng i drömmen, och fick för mig att mina katter låg intill mig, och försökte vakna i minst 45 minuter men det var omöjligt. Känsla likt feberdröm. Fick för mig att min partner som bor i en annan stad låg i sängen också. Det var inte något otäckt som hände som i sömnparalys, utan mer den där känslan av att jag var vaken men ändå inte kunde vakna. Så svårt att beskriva.

Var medveten om att jag drömde, men jag var ju i min säng och kunde inte styra drömmen som i en lucid dröm.
När jag vaknade på riktigt var varken partner eller katter i den och skrek rakt ut för att få luft, för det hade känts som jag andades riktigt dåligt under hela dessa 45 minuterna.

Vet att det inte låter som en obehaglig mardröm eftersom det inte hände något otäckt men det var väl just det här med att det gränsade till verkligheten som gjorde det extra otäckt.

Min fråga till er är, går detta över när man vänjer sig eller?

Känner igen mig 100% i det du skriver. Får samma av quetiapin fast 100ggr värre. För mig har det inte gått över. Testade Theralen i ca 80 nätter för jag trodde det skulle ge med sig, så var inte fallet. Vågar inte röra skiten mer.
Citera
2024-06-11, 21:21
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Känner igen mig 100% i det du skriver. Får samma av quetiapin fast 100ggr värre. För mig har det inte gått över. Testade Theralen i ca 80 nätter för jag trodde det skulle ge med sig, så var inte fallet. Vågar inte röra skiten mer.

Quetiapin sover jag gott på men hetsäter som en idiot, därav bytet till Theralen. Får väl återgå till verkningslösa Lergigan blää.
Citera
2024-07-15, 22:33
Medlem
Hej!
Jag äter vanligtvis 7,5 mirtazapin till natten, får dock så hemska drömmar och verkliga och vaknar till och från. Nu fått alimemazin droppar, första kvällen jag provar så tog bara 10 droppar, står 15 men jag är så feg då det gäller mediciner. Och man skulle ta två timmar innan sänggående, det har nu gått 2,5 timme och jag känner ingenting. Inte ett dugg trött och då har jag gått 1,5 mil idag dessutom.
Vad är fel?
Citera
2024-07-15, 23:38
Medlem
Fuzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Hej!
Jag äter vanligtvis 7,5 mirtazapin till natten, får dock så hemska drömmar och verkliga och vaknar till och från. Nu fått alimemazin droppar, första kvällen jag provar så tog bara 10 droppar, står 15 men jag är så feg då det gäller mediciner. Och man skulle ta två timmar innan sänggående, det har nu gått 2,5 timme och jag känner ingenting. Inte ett dugg trött och då har jag gått 1,5 mil idag dessutom.
Vad är fel?
Något osäker på vad du menar med 10 droppar då flaskan kommer med en pipett (tror jeg det heter) der det är märkt 0.25 till 1.0. 0,25 är 10mg i tab form. Vanlig dos är väl 0.5 ml 2 till 4 ggr dagen. Så om du inte känner nogot på 0.5 så får du prova att bara ligga och lugna ner dig en stund så kommer det nog
Citera
2024-07-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzza
Något osäker på vad du menar med 10 droppar då flaskan kommer med en pipett (tror jeg det heter) der det är märkt 0.25 till 1.0. 0,25 är 10mg i tab form. Vanlig dos är väl 0.5 ml 2 till 4 ggr dagen. Så om du inte känner nogot på 0.5 så får du prova att bara ligga och lugna ner dig en stund så kommer det nog

Ja det var en pipett med så droppa 10 droppar på en sked. Vet ärligt inte om ja märkt nån skillnad alls, hade dock fruktansvärda mardrömmar och vakna nu också till och från
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in