Citat:
Ursprungligen postat av 219
Jag har varit pa flera arbetsplatser det hant, detsamma har kollegor. Vanligare an du tror, speciellt nar det galler avtal-befordan fragor. Obra forstas, och du har nog ratt i effekten.
En sådan arbetsplats vill ingen vettig människa stanna kvar vid år 2013, om du frågar mig.
Citat:
Forsvarsmakter i hela varlden inklusive den svenska fungerar inte sa. Man lyder order uppifran, aven om korkat ibland. Annars upphor hela logiken med hierarki baserad pa rang snarare an formaga. Att enskild tycker beslut ar fel ar ingen orsak till ordervagran, om inte ordern bryter mot universella/manskliga rattigheter vill saga. Och det gor nog inte forbud mot tygmarken etc.
Nu handlar det (i best case scenario) inte om någon "enskild", utan om en hel regementskultur. Gör hela K3 uppror så kan de ge med sig. HK är inte gud, också de kan byta uppfattning och ändra sig. (Fan, vi hade nog fel, ändå.) Vad ska de göra om hela K3 vägrar lyda order? Men om K4 tar bort sin båge, då ska jag (inklusive K3) också göra det. Och kom ihåg att underordnade har gjort myteri, uppror och revolution förut. Vad hände med korrupta generaler och kejsare under romartiden? De slets i stycken av sina underordnade. Det har hänt även senare i historien, och kommer att hända igen. Nu menar jag inte att det blir så brutalt och drastiskt på K3, men du fattar vad jag menar.
Citat:
Fortjanat ar din asikt. Men det ar inte en fortjanstfraga, hur orattvisst det nu kan lata. Finns folk pa andra forband som har det nog sa jobbigt etc som inte heller far erkannelse. Avgorande ar ju hur FM ser utbildningen och tillhorande tjanst. Inte hur jobbigt det ar, eller hur snarlik den uppfattas av soldaterna sjalva.
Nein, det är inte "min åsikt" eftersom jag tilldelades det av min major och skvadronschef. På order av regementschefen. Andra förband får göra som
de vill, det är
deras sak att begära
sin eventuellt rättmätiga belöning för
sina prestationer.
Är de ens jägaruttagna?
Citat:
Om nagot tycker jag FM borde styra upp kraven mer, kanske sa man endast far jagarbagen om man utbildas pa ett forband/en viss utbildning. Da kan olika forband skicka folk dit for certifiering, lite som rangerkursen ar i USA, olika commandokurser i Frankrike etc.
Intressant idé, men det kommer knappast hända så länge vi lever.

Var i landet skulle den kursen i så fall förläggas och exekveras?
Citat:
Jag menade att pga "lagre" status soker soldater sig till erkanda symboler. Kanns battre gentemot andra forband om inte annat. Om LBBare fick chansen att fa ornen skulle de nog hellre ha den.
Nej, jag kan inte tala för alla, men jag vill inte ha örnen. Jag vill bara ha den om jag går den utbildningen, vilket inte kommer ske. Jag har inte förtjänat örnen, därför vill jag absolut inte heller ha den. Fattar du inte ens något så grundläggande? Det visar hur ytligt du resonerar, du tror att alla alltid helt opportunistiskt bara vill ha något som är "bättre" och "häftigare", och kasta bort det gamla. Men det gäller den
jägarbåge som jag ärligt förtjänat, jag vill inte ha någonting annat. Jag är tämligen övertygad om att alla mina vapenbröder resonerar likadant. Jag har faktiskt inte frågat.
Citat:
Man jamfor sig generellt med det man ser omkring sig. Sa klart K3are kan jamfora sig med folk pa andra regementen och med helt andra tjanster, men det blir alltfor vagt sa svagare effekt.
Men nu är det så att K3 inte har "sökt" sig till bågen, den har alltid funnits där. De har skapat den, för i helvete. Inte "alltid" som i flera tusen år, men "alltid", flera tiotals år. Du tycks glömma att K3 är en klassisk jägarskola.
Citat:
Notera att jag forstar det kanns trist och orattvisst, oavsett om det ar det eller inte.
Men inom forsvaret galler att "gilla laget".
Nej, som jag sa ovan är det alltid rätt att göra uppror mot tyranner. Skulle du och dina kamrater "gilla läget" om förbandschefen sa till dig: "sorry mannen, men det här året får du ingen lön för ditt jobb som du gjort för oss. Men det känns väl okej ändå?"
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
SF är en ganska universiell förkortning och står för special forces. Ok, tack. Lösnäsor är ett begrepp som kom fårn den goda tiden sär SOE och grabbarna var nere i tyskland. Då användes faktiskt Lösnäsor för att förklä och gömma med sig saker.
Ok, tack.
Citat:
Mitt tecken är inte mer värt än något annat utb-tecken. förutom för mig,då jag fått kämpa för mig.
Så ser jag det också.
Citat:
Dock är det ingenting jag springer runt och slänger upp i ansiktet på alla.
Inte jag heller.
Citat:
Nu har jag faktiskt fått order att mitt tecken inte är giltigt längre, och jag har fått dispans att bära detta till mitt nya kommer. Ett tecken som jag inte gillar, men så är det. Det är synd om människan, som Strindberg sa. Skillnaden mellan "ditt och mitt" är att jag har ett äkta utbildningstecken.
Okej, men då ställer jag denna fråga till dig: hur mycket mer kan (den anonyma) överheten bajsa dig i ansiktet innan också du får nog? Skulle du exempelvis kunna tänka dig att arbeta för halva lönen under säg tio år bara för att "FM" (som det så kryptiskt kallas här) beordrar det? Skulle dina kamrater finna sig i det? Skulle du även då svara: "tja, det är bara att gilla läget, det är synd om människorna"...
Om du (och dina kamrater, det är förstås omöjligt att påverka ensam) anser att ert nya märke är fel, varför då bara lägga sig platt? Antagligen för att ni är fega eller lata, det är vad jag tror.