2013-01-23, 19:25
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Stammer nog bra.
Men kanske inte sa konstigt anda, lagst ner pa hierarkin vill garna horas hogst.
Varför skulle K3 stå "lagst ner pa hierarkin", och exakt vilken "hierarki" är det som du åsyftar? Låter rätt förvirrat, ärligt talat.

Citat:
FJ behovde ju inte halla pa, och med losnasorna sa blev det fler pinhal ovanfor. Som pa Amf dar hjalmarna ar de som syns och kor "traditioner" mest. Jag forstar behovet, speciellt bland rekryter som ar yngre och har lite forstaelse utover vad de hort av aldre kompisar, men nog borde befalen ha styrt upp mer. Folk fran I22 var ju sallan sadar, och fran K4 endast i borjan av sin utbildning. Kanske kylan tog overhanden och lugnade ned dem.
Vad är "losnasorna"? Alla FJS:are är inte så jävla ödmjuka som ofta görs gällande, vill jag påstå. Förresten är det det eviga tjatet om "ödmjukhet" ganska ihåligt. Jägartjänst är inte SM i ödmjukhet, det handlar om att prestera, punkt slut. Kan man inte lika gärna skrävla som vara en självbelåten jävel som går omkring och "ändå vet att han är bäst"? Det finns dessutom ingen rimlig anledning att vara ödmjuk mot dom som inte är det tillbaka.
Senast redigerad av Condottieri 2013-01-23 kl. 19:28.
Citera
2013-01-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shnaek
Dessutom sker inte detta i någon annan sektor, blir du antagen till psykologprogrammet blir du inte städare, du blir psykolog. Utbildar du dig till socionom blir du inte polis, eller psykolog för den delen heller. Detta är dessutom en av de mest grundläggande principerna i rekrytering och urval, att för det första ge information som motsvarar verkligheten för att öka mängden lämpliga och motiverade sökanden. Hade detta skett i annan sektor hade det blivit ramaskri av episka proportioner - och med rätta.

För övrigt har inte FM definierat vad som är "jägartjänst" eller vad för utbildning som man ska ha för att kallas för "jägare". Så det finns ingen "avsedd utbildning" i nuläget, dock så innehar LBB samma krav som innan 2001 när man fick legitima jägarbågar - något som bekräftas i den färska bestämmelsen angående jägarbågarnas status. Detta i kombination med rekryteringsförfarandet visar entydigt på en sak: LBB består av och utbildar jägarsoldater. FBJ klassas också som ett jägarförband av FM utan att för den delen ha några jägarbågar. Sedan att man inte har traditonella jägaruppgifter i samma utsträckning som FJ (och kanske AJB) är en annan historia.

Att bli antagen innebär inte att man per automatik blir färdigutbildad i samma sak.
Och mm man t.ex. laser en utbildning och krav for certifiering andras under utbildningen ar det inte sakert man erkanns. Oturligt for de medverkande forstas och stort sloseri med resurs, men sa ar det ibland.

Om inte jagartjanst definierats ar det upp till FM att avgora vad som raknas och vad inte. speciellt nar just FM har tolkningsforetrade. Man kan ju tycka traditioner, asikter pa forbandsniva etc spelar stor roll, men det gor det inte nodvandigtvis. Precis som inom foretag nar ledningen ibland fattar beslut som kortsiktigt ar opopulara. Kanske borde LBB i FMs perspektiv inte fatt jagarbagar som utbildningstecken till att borja med, och nu har det korrigerats.
Citera
2013-01-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Varför skulle K3 stå "lagst ner pa hierarkin", och exakt vilken "hierarki" är det som du åsyftar? Låter rätt förvirrat, ärligt talat.

Vad är "losnasorna"? Alla FJS:are är inte så jävla ödmjuka som ofta görs gällande, vill jag påstå. Förresten är det det eviga tjatet om "ödmjukhet" ganska ihåligt. Jägartjänst är inte SM i ödmjukhet, det handlar om att prestera, punkt slut. Kan man inte lika gärna skrävla som vara en självbelåten jävel som går omkring och "ändå vet att han är bäst"? Det finns dessutom ingen rimlig anledning att vara ödmjuk mot dom som inte är det tillbaka.

Om det lat forvirrat kan man ju undra om du varit pa regementet overhuvudtaget.

Att FJ star hogre ar knappast en nyhet. Och da menar jag forstas i formaga, status, image etc. Behover inte vara pa plats lange innan man inser det.

Losnasorna avser inte FJ, borde du anat.
Citera
2013-01-23, 20:10
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Att bli antagen innebär inte att man per automatik blir färdigutbildad i samma sak.
Och mm man t.ex. laser en utbildning och krav for certifiering andras under utbildningen ar det inte sakert man erkanns. Oturligt for de medverkande forstas och stort sloseri med resurs, men sa ar det ibland.
Det har jag aldrig hört talas om, jag har aldrig varit med om det själv, men det kanske har hänt. Säkerligen är det vanligast förekommande inom försvaret där man räknar med att kunna behandla folk som skit när det passar. Men då riskerar man ju även att tappa respekten från de anställda (åtminstone den tänkande delen av dessa). Vi lever inte längre på 1200-talet, folk tar inte vilken skit som helst i det oändliga. Men gör de ändå det så är de väl bara att betrakta som slasktrattar och inget annat.

Citat:
Om inte jagartjanst definierats ar det upp till FM att avgora vad som raknas och vad inte.
Vem är då "egentligen FM"? Nåt anonymt generalfetto? Lyssnar man blint på en sådan utan att protestera mot det som uppenbarligen är fel, då är man ett viljelöst våp.

Citat:
speciellt nar just FM har tolkningsforetrade. Man kan ju tycka traditioner, asikter pa forbandsniva etc spelar stor roll, men det gor det inte nodvandigtvis. Precis som inom foretag nar ledningen ibland fattar beslut som kortsiktigt ar opopulara.
Sim sagt, man riskerar att få personalen emot sig, och det kan kosta mer än vad det smakar. Tycker man inte att traditioner spelar roll, då kanske det inte är viktigt att rekrytera någon vettig personal över huvud taget?

Citat:
Kanske borde LBB i FMs perspektiv inte fatt jagarbagar som utbildningstecken till att borja med, och nu har det korrigerats.
Visst borde de det, och det var därför de fick det. Skulle vi på LBB (jägarpluton) i mindre utsträckning ha förtjänat bågen än våra kamrater på spaningspluton? Ett helt fullständigt vettlöst påstående.

Citat:
Om det lat forvirrat kan man ju undra om du varit pa regementet overhuvudtaget.
Skitprat, du skriver ju som en kratta.

Citat:
Att FJ star hogre ar knappast en nyhet. Och da menar jag forstas i formaga, status, image etc. Behover inte vara pa plats lange innan man inser det.
Det finns inte ens något som heter "FJ", det heter FJS. Men den uppfattningen står för dig, det fanns saker som vi var bättre på än FJS, vill jag påstå. Men visst, andramönstringen är ett element som skiljer förbanden åt.

Men är det alltså enkom FJS och LBB som ingår i den "hierarki" som du pratar om? Om ja: varför endast de två? Det finns ju fler regementen i landet. I så fall kan jag ju använda logiken att KJ "star hogre" än AJB, alltså är inte AJB jägare. Sanslöst dumt.
Citat:
Losnasorna avser inte FJ, borde du anat.
Jag "anar" ingenting eftersom du inte uttrycker dig på ett begripligt sätt. Jag frågar därför ånyo: vilka är "losnasorna"?
Senast redigerad av Condottieri 2013-01-23 kl. 20:22.
Citera
2013-01-23, 20:25
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig hört talas om, jag har aldrig varit med om det själv, men det kanske har hänt. Säkerligen är det vanligast förekommande inom försvaret där man räknar med att kunna behandla folk som skit när det passar. Men då riskerar man ju även att tappa respekten från de anställda (åtminstone den tänkande delen av dessa). Vi lever inte längre på 1200-talet, folk tar inte vilken skit som helst i det oändliga. Men gör de ändå det så är de väl bara att betrakta som slasktrattar och inget annat.

Vem är då "egentligen FM"? Nåt anonymt generalfetto? Lyssnar man blint på en sådan utan att protestera mot det som uppenbarligen är fel, då är man ett viljelöst våp.

Sim sagt, man riskerar att få personalen emot sig, och det kan kosta mer än vad det smakar. Tycker man inte att traditioner spelar roll, då kanske det inte är viktigt att rekrytera någon vettig personal över huvud taget?

Visst borde de det, och det var därför de fick det. Skulle vi på LBB (jägarpluton) i mindre utsträckning ha förtjänat bågen än våra kamrater på spaningspluton? Ett helt fullständigt vettlöst påstående.

Skitprat, du skriver ju som en kratta.

Det finns inte ens något som heter "FJ", det heter FJS. Men den uppfattningen står för dig, det fanns saker som vi var bättre på än FJS, vill jag påstå. Men visst, andramönstringen är ett element som skiljer förbanden åt.

Men är det alltså enkom FJS och LBB som ingår i den "hierarki" som du pratar om? Om ja: varför endast de två? Det finns ju andra regementen i landet.
Jag "anar" ingenting eftersom du inte uttrycker dig på ett begripligt sätt. Jag frågar därför ånyo: vilka är "losnasorna"?
FJS står för Fallskärmsjägarskolan. FJ är en inofficiell förkortning för fallskärmsjägare. Officiellt är förkortningen FSKJ, vilket är en tämligen ful sådan.
Om man har en något sånär tänkande hjärna så kan man läsa ut med röven och en bit krita att 219 inte sitter vid ett svenskt tangentbord, och således inte har ÅÄÖ. Losnasorna blir då lösnäsorna, vilket är en skämtsam beteckning på SF.

Och förresten, varför diskvalificerade jag mig från denna diskussion? För at jag har ett äkta utb-tecken? Eller för att jag läst och förstått (nåja) vad UniBest säger..?
Citera
2013-01-23, 21:04
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
FJS står för Fallskärmsjägarskolan. FJ är en inofficiell förkortning för fallskärmsjägare. Officiellt är förkortningen FSKJ, vilket är en tämligen ful sådan.
"FJ" tycker jag låter defekt.
Citat:
Om man har en något sånär tänkande hjärna så kan man läsa ut med röven och en bit krita att 219 inte sitter vid ett svenskt tangentbord, och således inte har ÅÄÖ. Losnasorna blir då lösnäsorna, vilket är en skämtsam beteckning på SF.
Det begriper jag väl. Men jag citerade ju bara vad han skrev. Vad är SF?

Citat:
Och förresten, varför diskvalificerade jag mig från denna diskussion? För at jag har ett äkta utb-tecken? Eller för att jag läst och förstått (nåja) vad UniBest säger..?
Vad jag menade var att det kanske är ett lite lamt argument att underkänna andras kvalifikation bara för att man själv råkar ha ett "äkta utb-tecken"...varför skulle ditt utbildningstecken vara mer värt än mitt?
Citera
2013-01-23, 21:17
Medlem
Citat:
Jag har varit pa flera arbetsplatser det hant, detsamma har kollegor. Vanligare an du tror, speciellt nar det galler avtal-befordan fragor. Obra forstas, och du har nog ratt i effekten.

Citat:
Forsvarsmakter i hela varlden inklusive den svenska fungerar inte sa. Man lyder order uppifran, aven om korkat ibland. Annars upphor hela logiken med hierarki baserad pa rang snarare an formaga. Att enskild tycker beslut ar fel ar ingen orsak till ordervagran, om inte ordern bryter mot universella/manskliga rattigheter vill saga. Och det gor nog inte forbud mot tygmarken etc.

Citat:
Skulle vi på LBB (jägarpluton) i mindre utsträckning ha förtjänat bågen än våra kamrater på spaningspluton? Ett helt fullständigt vettlöst påstående.
Fortjanat ar din asikt. Men det ar inte en fortjanstfraga, hur orattvisst det nu kan lata. Finns folk pa andra forband som har det nog sa jobbigt etc som inte heller far erkannelse. Avgorande ar ju hur FM ser utbildningen och tillhorande tjanst. Inte hur jobbigt det ar, eller hur snarlik den uppfattas av soldaterna sjalva.

Om nagot tycker jag FM borde styra upp kraven mer, kanske sa man endast far jagarbagen om man utbildas pa ett forband/en viss utbildning. Da kan olika forband skicka folk dit for certifiering, lite som rangerkursen ar i USA, olika commandokurser i Frankrike etc.

Citat:
Men är det alltså enkom FJS och LBB som ingår i den "hierarki" som du pratar om? Om ja: varför endast de två? Det finns ju fler regementen i landet. I så fall kan jag ju använda logiken att KJ "star hogre" än AJB, alltså är inte AJB jägare. Sanslöst dumt.
Jag menade att pga "lagre" status soker soldater sig till erkanda symboler. Kanns battre gentemot andra forband om inte annat. Om LBBare fick chansen att fa ornen skulle de nog hellre ha den.
Man jamfor sig generellt med det man ser omkring sig. Sa klart K3are kan jamfora sig med folk pa andra regementen och med helt andra tjanster, men det blir alltfor vagt sa svagare effekt.

Notera att jag forstar det kanns trist och orattvisst, oavsett om det ar det eller inte.
Men inom forsvaret galler att "gilla laget".
Citera
2013-01-23, 21:34
Medlem
Citat:
"FJ" tycker jag låter defekt.
Det begriper jag väl. Men jag citerade ju bara vad han skrev. Vad är SF?

Vad jag menade var att det kanske är ett lite lamt argument att underkänna andras kvalifikation bara för att man själv råkar ha ett "äkta utb-tecken"...varför skulle ditt utbildningstecken vara mer värt än mitt?
SF är en ganska universiell förkortning och står för special forces. Lösnäsor är ett begrepp som kom fårn den goda tiden sär SOE och grabbarna var nere i tyskland. Då användes faktiskt Lösnäsor för att förklä och gömma med sig saker.

Mitt tecken är inte mer värt än något annat utb-tecken. förutom för mig,då jag fått kämpa för mig. Dock är det ingenting jag springer runt och slänger upp i ansiktet på alla. Nu har jag faktiskt fått order att mitt tecken inte är giltigt längre, och jag har fått dispans att bära detta till mitt nya kommer. Ett tecken som jag inte gillar, men så är det. Det är synd om människan, som Strindberg sa. Skillnaden mellan "ditt och mitt" är att jag har ett äkta utbildningstecken.
Citera
2013-01-23, 22:15
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Jag har varit pa flera arbetsplatser det hant, detsamma har kollegor. Vanligare an du tror, speciellt nar det galler avtal-befordan fragor. Obra forstas, och du har nog ratt i effekten.
En sådan arbetsplats vill ingen vettig människa stanna kvar vid år 2013, om du frågar mig.

Citat:
Forsvarsmakter i hela varlden inklusive den svenska fungerar inte sa. Man lyder order uppifran, aven om korkat ibland. Annars upphor hela logiken med hierarki baserad pa rang snarare an formaga. Att enskild tycker beslut ar fel ar ingen orsak till ordervagran, om inte ordern bryter mot universella/manskliga rattigheter vill saga. Och det gor nog inte forbud mot tygmarken etc.
Nu handlar det (i best case scenario) inte om någon "enskild", utan om en hel regementskultur. Gör hela K3 uppror så kan de ge med sig. HK är inte gud, också de kan byta uppfattning och ändra sig. (Fan, vi hade nog fel, ändå.) Vad ska de göra om hela K3 vägrar lyda order? Men om K4 tar bort sin båge, då ska jag (inklusive K3) också göra det. Och kom ihåg att underordnade har gjort myteri, uppror och revolution förut. Vad hände med korrupta generaler och kejsare under romartiden? De slets i stycken av sina underordnade. Det har hänt även senare i historien, och kommer att hända igen. Nu menar jag inte att det blir så brutalt och drastiskt på K3, men du fattar vad jag menar.

Citat:
Fortjanat ar din asikt. Men det ar inte en fortjanstfraga, hur orattvisst det nu kan lata. Finns folk pa andra forband som har det nog sa jobbigt etc som inte heller far erkannelse. Avgorande ar ju hur FM ser utbildningen och tillhorande tjanst. Inte hur jobbigt det ar, eller hur snarlik den uppfattas av soldaterna sjalva.
Nein, det är inte "min åsikt" eftersom jag tilldelades det av min major och skvadronschef. På order av regementschefen. Andra förband får göra som de vill, det är deras sak att begära sin eventuellt rättmätiga belöning för sina prestationer.

Är de ens jägaruttagna?

Citat:
Om nagot tycker jag FM borde styra upp kraven mer, kanske sa man endast far jagarbagen om man utbildas pa ett forband/en viss utbildning. Da kan olika forband skicka folk dit for certifiering, lite som rangerkursen ar i USA, olika commandokurser i Frankrike etc.
Intressant idé, men det kommer knappast hända så länge vi lever. Var i landet skulle den kursen i så fall förläggas och exekveras?

Citat:
Jag menade att pga "lagre" status soker soldater sig till erkanda symboler. Kanns battre gentemot andra forband om inte annat. Om LBBare fick chansen att fa ornen skulle de nog hellre ha den.
Nej, jag kan inte tala för alla, men jag vill inte ha örnen. Jag vill bara ha den om jag går den utbildningen, vilket inte kommer ske. Jag har inte förtjänat örnen, därför vill jag absolut inte heller ha den. Fattar du inte ens något så grundläggande? Det visar hur ytligt du resonerar, du tror att alla alltid helt opportunistiskt bara vill ha något som är "bättre" och "häftigare", och kasta bort det gamla. Men det gäller den jägarbåge som jag ärligt förtjänat, jag vill inte ha någonting annat. Jag är tämligen övertygad om att alla mina vapenbröder resonerar likadant. Jag har faktiskt inte frågat.

Citat:
Man jamfor sig generellt med det man ser omkring sig. Sa klart K3are kan jamfora sig med folk pa andra regementen och med helt andra tjanster, men det blir alltfor vagt sa svagare effekt.
Men nu är det så att K3 inte har "sökt" sig till bågen, den har alltid funnits där. De har skapat den, för i helvete. Inte "alltid" som i flera tusen år, men "alltid", flera tiotals år. Du tycks glömma att K3 är en klassisk jägarskola.

Citat:
Notera att jag forstar det kanns trist och orattvisst, oavsett om det ar det eller inte.
Men inom forsvaret galler att "gilla laget".
Nej, som jag sa ovan är det alltid rätt att göra uppror mot tyranner. Skulle du och dina kamrater "gilla läget" om förbandschefen sa till dig: "sorry mannen, men det här året får du ingen lön för ditt jobb som du gjort för oss. Men det känns väl okej ändå?"

Citat:
Ursprungligen postat av tradet
SF är en ganska universiell förkortning och står för special forces. Ok, tack. Lösnäsor är ett begrepp som kom fårn den goda tiden sär SOE och grabbarna var nere i tyskland. Då användes faktiskt Lösnäsor för att förklä och gömma med sig saker.
Ok, tack.

Citat:
Mitt tecken är inte mer värt än något annat utb-tecken. förutom för mig,då jag fått kämpa för mig.
Så ser jag det också.
Citat:
Dock är det ingenting jag springer runt och slänger upp i ansiktet på alla.
Inte jag heller.
Citat:
Nu har jag faktiskt fått order att mitt tecken inte är giltigt längre, och jag har fått dispans att bära detta till mitt nya kommer. Ett tecken som jag inte gillar, men så är det. Det är synd om människan, som Strindberg sa. Skillnaden mellan "ditt och mitt" är att jag har ett äkta utbildningstecken.
Okej, men då ställer jag denna fråga till dig: hur mycket mer kan (den anonyma) överheten bajsa dig i ansiktet innan också du får nog? Skulle du exempelvis kunna tänka dig att arbeta för halva lönen under säg tio år bara för att "FM" (som det så kryptiskt kallas här) beordrar det? Skulle dina kamrater finna sig i det? Skulle du även då svara: "tja, det är bara att gilla läget, det är synd om människorna"...

Om du (och dina kamrater, det är förstås omöjligt att påverka ensam) anser att ert nya märke är fel, varför då bara lägga sig platt? Antagligen för att ni är fega eller lata, det är vad jag tror.
Senast redigerad av Condottieri 2013-01-23 kl. 22:42.
Citera
2013-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
En sådan arbetsplats vill ingen vettig människa stanna kvar vid år 2013, om du frågar mig.
Haller helt med, men ar man loneslav sa ar man.

Citat:
Intressant idé, men det kommer knappast hända så länge vi lever. Var i landet skulle den kursen i så fall förläggas och exekveras?
Antagligen norrut da mest internationellt gangbart (dar finns unik kompetens som aven kan saljas till utlandska forband, vilket ocksa gors for narvarande), stor ovningsyta och relativt billig mark etc.

Citat:
Nej, som jag sa ovan är det alltid rätt att göra uppror mot tyranner. Skulle du och dina kamrater "gilla läget" om förbandschefen sa till dig: "sorry mannen, men det här året får du ingen lön för ditt jobb som du gjort för oss. Men det känns väl okej ändå?"
Jag har jobbat pa ett sadant stalle!
Fast ocksa upplevt det motsatta, har fatt mycket bra betalt for ogjort jobb. Det var en battre kansla...

Vart att tillagga att diskussion om jagare/icke-jagare ar kopplad till konflikten utbildning vs forband.

I Sverige, kanske mest pga varnpliktssystemet, gavs hela forband och i jagares fall regementen (storre delen iallafall) samma status. Oavsett om man var lokig malaj eller hard bergspatrull sa att saga, alla med samma mossa och marke. De som legat pa sadant forband lar kanna igen de eviga diskussionerna om vem som fortjanar och inte fortjanar vad.

I andra lander ses utbildningar som skolor man gar pa. Forbandet ar annat. Och vilket som ar "bast" beror lite pa. Se t.ex. till US dar Ranger Reg synen att ranger utbildningen/taben ar endast en skola, forbandstillhorigheten ar en livsstil och betydligt hardare. Inom flottans motsvarighet ar det tvart om, da ar utbildningen viktigare an forbandet, kanske da de har sa manga "samre" tillhorande stodjande personal.

Tror folk pa LBB hamnat i en forskjutning fran det forra till det senare. Och da sker an avskalning, med allt mer markant gransdragning. Och da ses utbildningar och tjanster over och vissa faller utanfor kraven.
Klarare sarskillnad mellan utbildningstecken och -linje ar nog en del i detta.
Det ar dock i grunden bra for kunskapsspridning inom FM, och mer korrekt bild av formaga och bakgrund. Sa var lite glad Condottieri, du har varit om FM i forbattring!
Senast redigerad av 219 2013-01-23 kl. 23:59.
Citera
2013-01-24, 00:06
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Och kom ihåg att underordnade har gjort myteri, uppror och revolution förut.

Vad fan har hänt med er? Ni verkade ju rätt vettiga och hade skallen påskruvad ordentligt när jag gjorde lumpen. Nu börjar du yra om att ett helt regemente ska göra myteri pga en tygdekal på ärmen? Gör man uppror för en sån sak så är det ganska (över)tydligt att man inte skulle haft den från början.

Vill de ta ifrån mig utbildningstecken, basker m.m och kalla mig 'TP-84-skyttesoldat' så får de väl göra det. Jag vet iaf vad jag gjort och vad jag kan - det räcker. Tygdekaler och titlar är inte det viktiga.
Citera
2013-01-24, 00:35
Medlem
Citat:

Om inte jagartjanst definierats ar det upp till FM att avgora vad som raknas och vad inte. speciellt nar just FM har tolkningsforetrade. Man kan ju tycka traditioner, asikter pa forbandsniva etc spelar stor roll, men det gor det inte nodvandigtvis. Precis som inom foretag nar ledningen ibland fattar beslut som kortsiktigt ar opopulara. Kanske borde LBB i FMs perspektiv inte fatt jagarbagar som utbildningstecken till att borja med, och nu har det korrigerats.

Återigen är det du som hävdar att LBB inte är en jägarpluton, INTE Försvarsmakten. Man rekommenderar att man inte bör använda jägarbågen då den är AJBs utbildningstecken, men ingenting annat. Reaktioner är att vänta, och det är som sig bör - det är jävligt konstigt om traditioner ej efterföljs på förbanden, framförallt när befäl med exempelvis jägarutbildning utbildar soldater som har jägarvärden och lokalt tituleras jägare samt har detta som arbetsområde. Försvarsmakten har ju då uppenbarligen fattat beslut som inte ligger i linje med dina åsikter. Då detta även fortsatt benämns FC911, samma utbildningskod som grabbarna på AJB har. Givetvis kan jag som rekryt/soldat kräva att jag får information angående vad för tjänst jag tilldelas, annars kan jag ta mitt pick och pack och skita i detta vilket innebär att Försvarsmakten förlorar välbehövd kompetens.

Precis som Condottieri säger hade inte en jävel utbildat sig till ett yrke där kraven, innehåll och titel plötsligt ändras utan förvarning. Det är helt enkelt inte acceptabelt att antingen ändra utbildningsinnehåll utan förvarning eller som vissa indikerar - lura sina framtida anställda.

Det handlar inte för mig om en tygbit, snarare vad vi fått reda på att vi rekryter ska utbildas mot. Det står helt enkelt inte luftburen skyttesoldat i min arbetsbeskrivning.

Kanske dags att definiera vad som är "jägare", samt introducera andra beteckningar för tjänster som har högre krav. Förstår inte varför det är så svårt att skapa en tydlig definition från HKVs sida för vad som är en "jägare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in