2012-01-11, 01:55
Medlem
Macke85

Alltså är det endast Fallskärmsjägarna som är jägare på K3.

Inte Underättelsesoldaterna (Und) eller Luftburna soldaterna (LBB). Klargjort en gång för alla alltså
Citera
2012-01-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Precis Knutte!

MP-Jägare är nog en benämning som utomstående har hittat på helt på egen hand. Ungefär lite som med "fjälljägare"..

Förbandstypen var väl officiellt indelad i MP-Skvadroner (de "vanliga" militärpolisförbanden delades in i MP-Kompanier). Killarna och/eller förbandet benämdes i vardagligt tal för MPJ, där J översattes just Jakt!

Det är först på senare tid, och framförallt här på FB som jag har märkt att det tjatas om eventuella MP-Jägare?

Jag tror att även försvaret i så fall odlade denna myt.

Jag gjorde värnplikten runt 98 och läste då tidningarna som erbjöds. I ett av dessa tidningar (utgiven av Försvarsmakten) så var det ett reportage om dessa MP:s.

Jag är ganska säker på att de kallades MP Jägare. Det fanns bilder på dessa soldater som gjorde nerstigningar via husväggar och de hade AK5 med granatkastar-tillsats som var väldigt häftigt och ovanligt på den tiden.

Uppgifterna beskrevs som bl a bekämpa sabotageförband i stadsmiljö.
Citera
2012-01-11, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror att även försvaret i så fall odlade denna myt.

Jag gjorde värnplikten runt 98 och läste då tidningarna som erbjöds. I ett av dessa tidningar (utgiven av Försvarsmakten) så var det ett reportage om dessa MP:s.

Jag är ganska säker på att de kallades MP Jägare. Det fanns bilder på dessa soldater som gjorde nerstigningar via husväggar och de hade AK5 med granatkastar-tillsats som var väldigt häftigt och ovanligt på den tiden.

Uppgifterna beskrevs som bl a bekämpa sabotageförband i stadsmiljö.

Okej då, visst har de säkert ibland kallats för MP-Jägare utav vissa i firman. Men är det egentligen ett så stort problem?

Det är ju också nåt som just "utomstående" har hittat på. Det är ju aldrig så att de hetat MP-Jägare på riktigt!

En av pappas bekanta, när jag var mindre, var officer och jobbade vid I1 i Kungsängen, men han hade bakgrund vid militärpolisen och han pratade om dem ibland. Vad jag kan minnas sade han aldrig MP-Jägare. Däremot pratade han ibland om MPJ.
En ganska obetydlig anekdot som knappast duger som bevis i en seriös akademisk utredning men i alla fall..
Senast redigerad av Macke85 2012-01-11 kl. 11:20.
Citera
2012-01-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Macke85

Alltså är det endast Fallskärmsjägarna som är jägare på K3.

Inte Underättelsesoldaterna (Und) eller Luftburna soldaterna (LBB). Klargjort en gång för alla alltså

Jag skiter egentligen högaktningsfullt i vilka som är riktiga jägare och inte. Jag är och har alltid varit oerhört less på debatten om detta. Att folk orkar liksom..

En annan grej som retat mig lite under åren är hur vissa som gör något lite tuffare i det militära hela tiden utav de "riktiga" jägarna och utav andra för den delen med, ofta blir beskyllda för att vara s.k. Jägar-Wannabes. Det grundar sig på en falsk uppfattning om att ALLA egentligen innerst inne vill vara jägare. Så måste det också vara enligt jägarna för att deras självbild inte skall raseras totalt.. Det är dock totalt BS!!! Jag har träffat massor av människor i det militära som älskar att vara militärer och syssla med allt möjlig (även tufft och hårt fältliv), men som för den skull inte har ett dugg lust att vara jägare, eller ens bli förknippade med jägarna.. Även andra förband KAN faktiskt ha både yrkesstolthet och god förbandsanda. Men det fattar inte vissa 19 åringar som spenderat tio månader isolerade i Arvidsjaur.

"Riktiga" jägare för mig är de som bär jägarbågen. Men jag har för den skull ingenting emot att andra förband utav olika anledningar (exempelvis tradition, eller för att någen helt enkelt bestämt så..) heter något med jägare.
Senast redigerad av Macke85 2012-01-11 kl. 11:29.
Citera
2012-01-11, 11:37
Medlem
Ni pojkar är roliga på riktigt.
Allt infanteri är bara kanonmat.
Att krypa runt i skogen och utkämpa territoriala krig är utdaterat.
Guerillakrigföring sker endast med framgång inne i städer där det är svårt att skilja soldat från civil.

Så. Vad fan spelar det för roll vem som är jägare eller inte?
Ni dör ändå lika hårt (i allt annat än asymmetrisk krigföring), eller möjligtvis hårdare än till och med skyttesluskar.
Ni har nämligen inga stora elaka leksaker som t.ex. Strf 90, Leo2 eller dylikt som integrerade delar i ert sätt att slåss.
Dessa i sin tur får dock hårdspö av flygvapen, men det vet de också om och accepterar.

Hursomhelst.
Militär snoppmätartävling när man kommer och viftar med någonting ynkligt litet som hör hemma på 1900-talet är ganska roligt.

Något som däremot är intressant med i alla fall KJ och FJS är dock att de har höga intagningskrav, och folk som är bra både fysiskt och psykiskt går det ju att göra nyttiga lite varstans.
Citera
2012-01-11, 14:21
Medlem
Citat:
Sant! Fast frågan är vem som har snott namnet jägare från vem..

Den allmänna uppfattningen är att de "riktiga" jägarna är de som bär snödräkt och drar pulka efter sig när de åker skidor. Men De har ju en gång i tiden snott namnet jägare från andra förband..

Savolaxbrigaden, Värmlands fältjägare, Jämtlands fältjägarkår, den frikår med jägaruppgifter som Jacob Magnus Sprengtporten satte upp i Pommern m.fl.

Flera infanteriregementen satt dessutom i högsta hemlighet, och på order från allra högsta ort upp fristående jägarkompanier under beredskapsåren på fyrtiotalet.

Jo så är det, men för att göra det lättare för vissa 16-åringar som vill bli jägare mer än allt annat och tror det är något som är speciellt och tufft.

Själv så säger jägare mig ingenting om vad för slags soldater de är, snarare vad för olika uppgifter de hanterar.

Jägare är inte något speciellt vilket många vill tro.
Citera
2012-01-12, 01:55
Medlem
Citat:
"Riktiga" jägare för mig är de som bär jägarbågen. Men jag har för den skull ingenting emot att andra förband utav olika anledningar (exempelvis tradition, eller för att någen helt enkelt bestämt så..) heter något med jägare.

synd om KJ och FJS som inte är några riktiga jägare då
Citera
2012-01-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
synd om KJ och FJS som inte är några riktiga jägare då

Nej, Dom kanske hellre ville vara KUSTjägare/FALLSKÄRMSjägare än Jägare.
Citera
2012-01-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKolv
Nej, Dom kanske hellre ville vara KUSTjägare/FALLSKÄRMSjägare än Jägare.

Joo, att bara bli kallad jägare är fel benämning, dock så skulle man kunna bli kallad för kustletare, what ever samma uppgifter bara ett namn.
Citera
2012-01-14, 12:54
Medlem
Culvers avatar
Kriterierna som jag hörde när jag låg inne för att kallas jägare är när man opererar bakom fiendens linjer. Och det gör inte alla jägarförbanden idag eller?

Skulle jag söka en tjänst/lumpen idag hade jag sökt mig till sveriges mest underskattade specialförband( i allafall på forum på nätet) och dom har csar på armen. Sveriges motsvarighet till Usaf para rescue

http://www.pararescue.com/

Nämligen Flygbasjägarna, och ja dom har en "extra mönstring” (SANS)
Senast redigerad av Culver 2012-01-14 kl. 13:14. Anledning: Ny text
Citera
2012-01-14, 21:23
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culver
Kriterierna som jag hörde när jag låg inne för att kallas jägare är när man opererar bakom fiendens linjer. Och det gör inte alla jägarförbanden idag eller?

Skulle jag söka en tjänst/lumpen idag hade jag sökt mig till sveriges mest underskattade specialförband( i allafall på forum på nätet) och dom har csar på armen. Sveriges motsvarighet till Usaf para rescue

Flygbasjägarna? Är det inte dom som glider runt som några fån runt flygbaser med hundar? Är det extra mönstring på en sådan malajtjänst?
Citera
2012-01-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culver

Nej. Flygbasjägarkompaniet ansökte för något år sedan om att få specialförbandsstatus men det blev nej. Så något specialförband är de inte...men i övrigt kompetenta på det de gör...mjau...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in