2011-04-19, 15:58
Medlem
Jag har nu lite nytt ljus på det hela. Enligt källor så har de båda kvinnorna som artikeln antyder, fullgjort sin värnplikt som jägarsoldater på AJB, och är krigsplacerade. Vad gäller jägarprov så blev den ena underkänd för att hon ej klarade ut tiden på snabbmarschen 20km, utan kom in 20 sekunder för sent. Den andra är jag inte helt säker på, men hon skall ha fortsatt inom FM en tid och har förtjänat jägarbågen på AJB senare, vilket antyder att hon ej klarade jägarprovet första gången. Utöver detta har jag inte mycket mer information, jag har fått intrycket av att det hela är ett ganska känsligt ämne och väljer att inte undersöka det närmare.
Citera
2011-04-19, 16:06
Medlem
nowodwors avatar
Ett stort tack för efterforskningen!

Intressant är att det är ett så känsligt ämne
Citera
2011-04-19, 18:09
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Jo men nu har svenska förband inte varit inblandade i några större slag sen de sista slagen under finska kriget 1809.

För det första utbildas det inga bassar i vaxholm längre.

Men det handlar inte om det hurvida P4 skulle vara bättre än Amf1 på MOUT. Det handlar om att det i praktiken är omöjligt att mäta olika förbands förmågor till strid på ett objektivt sätt. Då blir det istället subjektiva bedömningar som genomförs av enskilda officerare och det är det som ligger till grund för det rykte. Det har fram tills dags dato enbart varit officerare som år efter år har kunnat skåda sina kollegors förband på olika övningar. och i denna subjektiva bedömningskultur har det uppstått "sanningar" om A, B och C lag som bygger på just hur förbandet har uppfattats av sin omgivning och inte på några objektiva kriterier.

Och i denna subjektiva bedömning har gamla anor inget som helst att göra med vilket rykte förbandet får. När livgardets soldater gör bort sig på en MOUT övning så har de inga extra pluspoäng gentemot andra bara för att förbandet är gammalt och anrikt. Man bedöms här och nu och ens rykte kan förstöras på kort tid.

Då är jag med hur du menar. Men det är ju i sig bara en jävla massa tramsiga fördomar. Livgardister tycker att norrlänningar helst inte ska gå högvakt eftersom de inte kan exercis och är dåliga på posttjänst, norrlänningar tycker att livgardister är homos som faktiskt putsar sina kängor och fryser. o.s.v. os.v. alla officerare tycker naturligtvis att det just de gör är förbannat viktigt och därmed den viktigaste bedömningsgrunden.
Att P4 och Livgardet "nedrankas" beror förmodligen till viss del på att officerarna FÖRVÄNTAR sig att Livgardisterna ska jogga runt med ett milt överklassleende och vara ytterst uppsnäppta (vilket regementets anor antyder att de borde vara) liksom P4 borde dominera hårt i pansar och avsutten strid (eftersom de faktiskt bistår MSS), naturligtvis blir det inte så eftersom soldater är som soldater är mest. På samma sätt så är ju jägare ofta lettdowns (säkert duktiga på det de SKA vara bra på, men att imponera på andra?) men ingen vill säga det så istället så är det mycket snack om "hjärntvätt" och "bara pannben" om dom.
Min erfarenhet (var på gardet men inte skytte) var att gardisterna när jag var där gärna gjorde avsittning (hade då pebbor) när det krigades i skogen eftersom att vagnen sög medan exempelvis P4/P7 lekte Pansargeneralen Patton och ogärna gjorde avsittning vilket ledde till att gardisterna presterade över sin förväntade förmåga. MEN o andra sidan var kullen innan ganska "speciell" soldaterna var väl som soldater är mest men krigskompanichefen för skyttet var mycket för att "duscha dungen" "get some" och "hell Yeah", sen hade förbandet i några år dille på att gå i "camp" istället för att resa förläggning vilket - kort sagt - ser ut som skit och är jävligt löjligt. Men det är klart om jag satt och lyssnade på signaleringen och hörde "duscha dungen, sen dunkar ni runt och get some" så hade jag nog betraktad det förbandet som jävligt brända, om jag sedan såg bassarna slasa runt med geväret på ryggen så hade jag nog varit jävligt frågande till vad de sysslade med.
Citera
2011-04-19, 18:26
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Jag har nu lite nytt ljus på det hela. Enligt källor så har de båda kvinnorna som artikeln antyder, fullgjort sin värnplikt som jägarsoldater på AJB, och är krigsplacerade. Vad gäller jägarprov så blev den ena underkänd för att hon ej klarade ut tiden på snabbmarschen 20km, utan kom in 20 sekunder för sent. Den andra är jag inte helt säker på, men hon skall ha fortsatt inom FM en tid och har förtjänat jägarbågen på AJB senare, vilket antyder att hon ej klarade jägarprovet första gången. Utöver detta har jag inte mycket mer information, jag har fått intrycket av att det hela är ett ganska känsligt ämne och väljer att inte undersöka det närmare.

Tyvärr tycktes det vara rätt så vanligt att kvinnor - under värnpliktens glada dagar - mer eller mindre fick fri lejd gällande vissa utbildningsmoment.
Citera
2011-04-19, 18:52
Medlem
Angående värnpliktiga kvinnor på AJB, tycker det var rätt sorgligt men har själv pratat med en tjej som blev inkvoterad 09/10 samtidigt som en polare till mig inte blev antagen trots bättre resultat under mönstringen. Tjejen i fråga hade tydligen dragit en 5a i styrka samt en 6/7 i kondition och ville bli Jägare hon fick då fripassage till AJB. Men som sagt det är ett väldigt känsligt ämne att diskutera.
Citera
2011-04-19, 19:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre8
Angående värnpliktiga kvinnor på AJB, tycker det var rätt sorgligt men har själv pratat med en tjej som blev inkvoterad 09/10 samtidigt som en polare till mig inte blev antagen trots bättre resultat under mönstringen. Tjejen i fråga hade tydligen dragit en 5a i styrka samt en 6/7 i kondition och ville bli Jägare hon fick då fripassage till AJB. Men som sagt det är ett väldigt känsligt ämne att diskutera.

Diskussionen kan ju då handla om att det är försvarets behov som styr, och att kvinnor som genomgått kvalificerad utbildning kan vara praktiskt att ha. Jag skulle ju personligen (som gammal surgubbe) hellre ha med en dam som (nästan) klarat AJB:s krav i min pluton än en random kontorsmedarbetare med blommiga gummistövlar. Anledningen skulle då vara att ha just en dam/tjej med i förbandet. Något sådant skäl kan förmodligen tänkas om man sysslar med missioner och skall handskas med civila.
Citera
2011-04-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Diskussionen kan ju då handla om att det är försvarets behov som styr, och att kvinnor som genomgått kvalificerad utbildning kan vara praktiskt att ha. Jag skulle ju personligen (som gammal surgubbe) hellre ha med en dam som (nästan) klarat AJB:s krav i min pluton än en random kontorsmedarbetare med blommiga gummistövlar. Anledningen skulle då vara att ha just en dam/tjej med i förbandet. Något sådant skäl kan förmodligen tänkas om man sysslar med missioner och skall handskas med civila.

Ja verkligen, kvinnor behövs verkligen i FM. Men här handlar det om att en tjej får förtur till en väldigt populär utbildning just för att hon är tjej. rätt eller fel?
Citera
2011-04-19, 20:18
Medlem
nowodwors avatar
Citat:
Ja verkligen, kvinnor behövs verkligen i FM.

...eeeh, nej.

och nej, snälla, du behöver inte förklara dig.

Citat:
Men här handlar det om att en tjej får förtur till en väldigt populär utbildning just för att hon är tjej. rätt eller fel?

99% av alla tjejer jag träffat i FM är efterblivna. Jag har inte en aning vad dessa 99% har i FM att göra. iofs handlar det om Lottor, bilkårister och annat skit som sökt sig till Hv.

Men dom få 1% som faktiskt har ett IQ över 70, är helt ok och har fungerat bra i stabssammanhang.

Dock har jag svårt att se dem under jägartjänst. Men tyvärr så existerar det ju sossar i detta land, och så länge det finns sossar, så får man väl leva med inkvotering av det fysiskt svaga könet till jägartjänst.

sorry, är bara så jäkla less på dem i FM. och den sk värdegrunden gör mig frustrerad. Att inte få yttra sig till dessa feta lata svaga efterblivna rökande illaluktande idioter på ett riktigt sätt är ju bara så trist.
Citera
2011-04-19, 20:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja verkligen, kvinnor behövs verkligen i FM. Men här handlar det om att en tjej får förtur till en väldigt populär utbildning just för att hon är tjej. rätt eller fel?

Frågan skulle kunna vara om FM ansåg att man behövde en jägarutbildad tjej mer än (ytterligare) en jägarutbildad kille. Det skulle också kunna handla om att släppa fram tjejer för att se var deras gräns går, och man kan väl anta att det inte handlat om någon normalklen vardagstjej, kan man tänka.

Givetvis kan få tjejer mäta sig med killar, rent fysiskt. Men jag anar ju att detta varit känt av alla inblandade.
Citera
2011-04-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
De för närvarande enda förbanden som omfattas av formella fysiska och psykologiska krav för anställning efter GMU i befattningen "Jägarsoldat" är befattningar vid FJS och AJB.

Utvärderingen ser ut ungefär så här enligt FM, andra tester tillkommer på plats:

* Fälttest (2 000m /23kg)
* Stridshinderbana
* Snabbmarsch
* Böjsträck
* Sit up´s
* Upphopp (vertikala)
* Back-ups
* Simning
* Livräddning

Övriga stridande befattningar vid ex K3, LBB, UndBat eller AmfBat är alltså inte jägarbefattningar, åtminstone inte med samma formella krav för anställning som AJB och FJS.

Sen verkar det ju som om det florerar hemsnickrade test ute på förbanden och att man "jägarstämplar" befattningar lite som man känner för men IMO så lägger de formella kraven man ställer och rekryten förväntas leva upp till innan anställning på AJB och FJS ribban för en "riktig" jägartjänst.

Och nej, jag har inte nämnt KJ även om det är sannolikt att de också kommer att omfattas.

Inte för att va den som är den... men KJ har garanterat inget större intresse att omfattas av detta. Är väldigt sällan något kompani inom Amfbat exempelvis springer fälttest. Har gjort det en gång på drygt 10min och är inte i närheten av lika jobbigt som snabbmarscher i takt och rättning.
Någon variant på formell stridshinderbana finns inte heller. Inom amfbat genomförs egna varianter på stridshinderbanor.
KJ har egna krav på soldaterna när det gäller simtester osv.

KJ är ett prestige-förband bestående av kustjägare. Killarna där är stolta över det och jag har faktiskt aldrig hört någon av dom benämna sig som "jägarsoldat". Dom är kustjägare och där finns egna krav och egen kultur. Om du förstår vad jag menar.

För övrigt kan du inte anställas till KJ efter GMU. Vilket man kan i befattning "jägarsoldat". KJ rekryterar framöver endast soldater direkt från andra förband och då i synnerhet Amfskyttekompanierna.
Citera
2011-04-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I sanning. Fin skrivning där, jägarmässig!

va??
Citera
2011-04-19, 22:09
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowodwor
...eeeh, nej.

och nej, snälla, du behöver inte förklara dig.

99% av alla tjejer jag träffat i FM är efterblivna. Jag har inte en aning vad dessa 99% har i FM att göra. iofs handlar det om Lottor, bilkårister och annat skit som sökt sig till Hv.

Men dom få 1% som faktiskt har ett IQ över 70, är helt ok och har fungerat bra i stabssammanhang.

Dock har jag svårt att se dem under jägartjänst. Men tyvärr så existerar det ju sossar i detta land, och så länge det finns sossar, så får man väl leva med inkvotering av det fysiskt svaga könet till jägartjänst.

sorry, är bara så jäkla less på dem i FM. och den sk värdegrunden gör mig frustrerad. Att inte få yttra sig till dessa feta lata svaga efterblivna rökande illaluktande idioter på ett riktigt sätt är ju bara så trist.

Varför kvoteras de in tjejer i jägarplutoner och inte i tre kronors ishockey lag och i herrlandslaget? --Tjejer tillför den kvinnliga aspekten i ishockey och gör laget mer framgångsrikt -- Precis så resonerar HKV flummarna när det gäller flickor i jägarplutoner. Om HKV flummarnas teorier verkligen stämmer, att tjejer på samma villkor som män kan genomföra en så pass kraft och uthållighetskrävande tjänst som jägartjanst, så skulle idrotten för länge sedan upphört att separera män och kvinnor. Paradoxalt värre, när FM själv arrangerar tävlingar så separeras kvinnor och män strikt i mannliga respektive kvinnliga team. Varför då?

Exempel på paradox: Ett skidskyttlag med uber jägare från AJB (jägarbasker, jägarbåge och hela faderullan har det fått) tävlar inte mot hemvärnsgubbarna i Skåne eftersom uber jägarna anses fysiskt svagare och mindre uthålliga än hemvärnsgubbarne. Uber jägarna får tävla mot Skånes lottakår istället för att det ska tavla rättvist under samma vilkor.

,,,håller helt med: tjejer klarar inte normal jägar, grk och skyttetjänst - det vet varenda kotte som genomfört liknande tjänst under sin lumpartid.
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-04-19 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in