2013-01-22, 18:58
Avstängd
konstapels avatar
Kan vi äntligen bli överens nu om att de enda riktiga jägarförbanden i FM är fallskärms- och kustjägarna?
Citera
2013-01-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Kan vi äntligen bli överens nu om att de enda riktiga jägarförbanden i FM är fallskärms- och kustjägarna?

AJB då?
Citera
2013-01-22, 19:16
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
"Sux to be u", som mmo nördarna skulle ha utryckt sig.
Ett inlägg sannerligen anständigt en riktig WOW-jägare. Jag lovar att jag inte ska be dig sprätta bort bågen.
Citat:
Varför det? I så fall kommer väl snart nästa nisse och anser att vi ska bli "överens" om att enbart fallskärmsjägarna är "riktiga jägare", och därefter inte ens heller dom.

Det här landets försvar har ett antal jägarförband som har uppnått högt ställda krav för detta i årtionden. Dessutom finns flera andra som ligger i kravnivå med jägarna men ändå aldrig har kallats så, inte minst av traditionsbundna skäl. Jag har aldrig påstått att inte något icke-jägarförband skulle kunna "uppgraderas" till jägare, förutsatt att de kan lösa mycket krävande infanteriuppgifter, samt tas ut till jägare redan från mönstringen. De ska givetvis genomlida samma helvete i terränglådan och samma djävulska tester som alla andra. Detta skulle givetvis kunna ske, liksom flygbasjägarna ju "uppgraderades" (adlades?) från FV-närskydd på åttiotalet. Det skulle aldrig falla mig in att förneka FBJ jägarstatusen, jag har alltid utgått från att de motsvarar kraven. De är ju uttagna, tränade och kvalitetsmärkta som jägare.
Citera
2013-01-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewtbqfh
Jag ville bara vara snäll och upplysa dig om vad som gäller idag.
Du fick även skarpa källor.

Om inte du kan acceptera vad som gäller idag, är helt upp till dig.

Det tas endast bort på pappret. Verksamheten påverkas inte av detta och förbandet fortsätter rekrytera vilket jag själv är ett bevis på.
Citera
2013-01-22, 20:25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betonglocket
AJB då?

Vilka? Det enda regementet som tillverkade riktiga jägarsoldater uppe i Norrland lades ner år 2000.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Varför det? I så fall kommer väl snart nästa nisse och anser att vi ska bli "överens" om att enbart fallskärmsjägarna är "riktiga jägare", och därefter inte ens heller dom.

Därför att de uppfyller alla definitioner på jägare. De ska enskilt eller i små grupper uppträda med hög självständighet bakom fiendens linjer (och jo, det finns fortfarande fiendelinjer) under lång tid med litet eller inget understöd.
Citera
2013-01-22, 20:39
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Därför att de uppfyller alla definitioner på jägare. De ska enskilt eller i små grupper uppträda med hög självständighet bakom fiendens linjer (och jo, det finns fortfarande fiendelinjer) under lång tid med litet eller inget understöd.
Vad är det som säger att inte detta även stämmer in på t.ex. FBJ?
Citera
2013-01-22, 21:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Vad är det som säger att inte detta även stämmer in på t.ex. FBJ?

Nja, meningen med CSAR är inte att man ska befinna sig bakom fiendens linjer dagar, veckor eller tom månader som är fallet med FJ och KJ. Jag vet inte hur det är här i Sverige men amerikanarna försöker extrahera en nedskjuten pilot inom de närmaste 24 h. Då använder man signalen från piloten eller värmekamera för att lokalisera denne och sedan flyger de salta gossarna in för att plocka upp honom. Känns väl inte sådär överdrivet mycket som jägartjänst.
Citera
2013-01-22, 21:56
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nja, meningen med CSAR är inte att man ska befinna sig bakom fiendens linjer dagar, veckor eller tom månader som är fallet med FJ och KJ. Jag vet inte hur det är här i Sverige men amerikanarna försöker extrahera en nedskjuten pilot inom de närmaste 24 h. Då använder man signalen från piloten eller värmekamera för att lokalisera denne och sedan flyger de salta gossarna in för att plocka upp honom. Känns väl inte sådär överdrivet mycket som jägartjänst.
Visst är det skillnad på en snabbinsats och ett veckor långt spaningsuppdrag. Det senare rimmar nog förvisso bättre med jägarsoldatens ursprungliga innebörd. Men tänk på att kustjägarnas viktigaste roll redan från början varit anfallsstrid, även om de under senare år mer övergått till spaning. Har jag fel? En jägarsoldat ska tränas för och behärska både längre och kortare uppdrag, även om kraven på längd kan variera.

Jag betvivlar att t.ex. fallskärmsjägarnas spaningsuppgift egentligen är så relevant längre, sedan kalla kriget tog slut. Jag tror att även deras roll kommer att dra åt det snabbare hållet. Gerillakrig i Sverige är liksom lite passé över huvud taget. Vad de sen ska göra i t.ex. Afghanistan vet jag dock inte. De evihetslånga marscherna har nog sedan lång tid tillbaka snarare haft funktionen av sammanhållande mandomsprov än faktiskt relevant förberedande inför uppgiften.
Citera
2013-01-22, 22:21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Visst är det skillnad på en snabbinsats och ett veckor långt spaningsuppdrag. Det senare rimmar nog förvisso bättre med jägarsoldatens ursprungliga innebörd. Men tänk på att kustjägarnas viktigaste roll redan från början varit anfallsstrid, även om de under senare år mer övergått till spaning. Har jag fel? En jägarsoldat ska tränas för och behärska både längre och kortare uppdrag, även om kraven på längd kan variera.

Jag betvivlar att t.ex. fallskärmsjägarnas spaningsuppgift egentligen är så relevant längre, sedan kalla kriget tog slut. Jag tror att även deras roll kommer att dra åt det snabbare hållet. Gerillakrig i Sverige är liksom lite passé över huvud taget. Vad de sen ska göra i t.ex. Afghanistan vet jag dock inte. De evihetslånga marscherna har nog sedan lång tid tillbaka snarare haft funktionen av sammanhållande mandomsprov än faktiskt relevant förberedande inför uppgiften.

Fast FJ:s spaningsuppdrag är en modern variant. Tidigare var deras uppgift sabotage, eldöverfall och spaning bakom fiendens linjer. Precis som KJ:s nya uppgifter inbegriper jägartjänst, vilket det som du påpekat inte gjorde i samma utsträckning tidigare då "våldsam landstigning" var deras trademark. Dvs springa som ett par idioter uppför klippskären från stormbåten mot FI:s kulsprutenäste och dö som duktiga små KJ-sluskar.

Dra parallell till CIA:s specialförbands (Special Activities Division) mission i upptakten till invasionen i a-stan så har du FJ:s nuvarande uppdrag i ett nötskal. KJ kan jag hålla med om har en uppgift som kanske inte känns sådär jätterelevant idagens värld. Spana omkring bland skären efter ryssar, men de som resten av försvaret får ses som en försäkring, man vet aldrig när man behöver den.
Citera
2013-01-22, 22:58
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Fast FJ:s spaningsuppdrag är en modern variant. Tidigare var deras uppgift sabotage, eldöverfall och spaning bakom fiendens linjer. Precis som KJ:s nya uppgifter inbegriper jägartjänst, vilket det som du påpekat inte gjorde i samma utsträckning tidigare då "våldsam landstigning" var deras trademark. Dvs springa som ett par idioter uppför klippskären från stormbåten mot FI:s kulsprutenäste och dö som duktiga små KJ-sluskar.

Dra parallell till CIA:s specialförbands (Special Activities Division) mission i upptakten till invasionen i a-stan så har du FJ:s nuvarande uppdrag i ett nötskal. KJ kan jag hålla med om har en uppgift som kanske inte känns sådär jätterelevant idagens värld. Spana omkring bland skären efter ryssar, men de som resten av försvaret får ses som en försäkring, man vet aldrig när man behöver den.
Det är möjligt, men nu är det ändå som så att det i många år existerat flera förband utöver FJS och KJ som benämnts och identifierats som jägare, oavsett vår mångfald av olika åsikter. Den identiteten sitter minst lika djupt inrotad, för att inte säga betydligt mer inrotad, än det vapenslag där de är stationerade. För du menar väl ändå inte att de gubbar som utbildades till KJ under säg 50-och 60-talen inte längre ska betraktas som jägare, eftersom de inte sysslade tillräckligt mycket med spaning? Det vore väl ändå väldigt konstigt? Jag skiter i om jag är kavallerist eller ej, min identitet är (f.d.) jägare. Att påstå något annat vore lika groteskt som att säga att jag aldrig genomfört militärtjänst överhuvudtaget. Hade man velat ha LBB som ett reguljärt skyttesluskförband så skulle man ha fattat det beslutet direkt, men nu gjorde man inte så, utan istället valde man att förlägga dem vid K3 i Karlsborg där man händelsevis råkar utbilda jägare. En gång i tiden fanns det ett förband som kallades MPJ, de utbildades också i Karlsborg, tidvis. Det var nog ingen slump. Hur förbanden utnyttjas taktiskt får vara som det vill. Men söker man en jägartjänst och kommer in, då är det ju en sådan man ska få, inte sant?
Senast redigerad av Condottieri 2013-01-22 kl. 23:01.
Citera
2013-01-22, 23:31
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men nu är det ändå som så att det i många år existerat flera förband utöver FJS och KJ som benämnts och identifierats som jägare, oavsett vår mångfald av olika åsikter. Den identiteten sitter minst lika djupt inrotad, för att inte säga betydligt mer inrotad, än det vapenslag där de är stationerade. För du menar väl ändå inte att de gubbar som utbildades till KJ under säg 50-och 60-talen inte längre ska betraktas som jägare, eftersom de inte sysslade tillräckligt mycket med spaning? Det vore väl ändå väldigt konstigt? Jag skiter i om jag är kavallerist eller ej, min identitet är (f.d.) jägare. Att påstå något annat vore lika groteskt som att säga att jag aldrig genomfört militärtjänst överhuvudtaget. Hade man velat ha LBB som ett reguljärt skyttesluskförband så skulle man ha fattat det beslutet direkt, men nu gjorde man inte så, utan istället valde man att förlägga dem vid K3 i Karlsborg där man händelsevis råkar utbilda jägare. En gång i tiden fanns det ett förband som kallades MPJ, de utbildades också i Karlsborg, tidvis. Det var nog ingen slump. Hur förbanden utnyttjas taktiskt får vara som det vill. Men söker man en jägartjänst och kommer in, då är det ju en sådan man ska få, inte sant?

Som redan altats pa andra sidor, sa hade KJ alltid mycket jagari och spaning. Att sedan media fokuserade pa annat ar inte samma sak. Skillnaden var snarare att man i Armen forordade en annan stil och attityd ("vek") mot KAs (konfronterande), men tjänst och utbildning var mestadels snarlik (fast mer fyslekar pa KA).
Kul diskussion i ovrigt.

Har aldrig forstatt behovet pa K3 att hanga pa jagare-gallret hela tiden.
Kavalleri borde ju vara utmarkande, historiskt, och mer passande.

Att sedan LLB hamnade pa K3 lar ha mer med byrakrati, regionalstod, skalfordelar etc an med forbandstradition da FM inte visat sig bry om erfarenhetsbevarande. Misstanker om kommunpolitiker eller liknande tyckt annorlunda sa hade LLB lika garna hamnat i Skovde eller valfritt regemente.
Detsamma galler tjanst. Att man soker an viss tjanst innebar inte det ar den utbildinng man far. FM, likt andra organisationer, jobbar mot andra objektiv och kravbilder an bassars onskemal om hardhetsstatus.
Senast redigerad av 219 2013-01-22 kl. 23:34.
Citera
2013-01-23, 07:32
Medlem
Bergakungens avatar
Vill man spekulera i hur man tänkte på Gärdet tror jag att den enklaste (mest Occam-liknande) tankebanan är att om man skall skapa Sveriges svar på Air Cav, så går man till kavalleriet. Då detta planerades och förbandet tänktes ihop fanns helt enkelt bara ett ställe där man kunde hitta lämplig förmåga, och det var på K3. Här hade man kunskap om LL, här utbildades lättrörliga, autonoma förband och det var helt enkelt bästa stället att göra det på. Rimligen hade man också omvärderat det taktiska och värdet av renodlade jägarbataljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in