Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det är möjligt, men nu är det ändå som så att det i många år existerat flera förband utöver FJS och KJ som benämnts och identifierats som jägare, oavsett vår mångfald av olika åsikter. Den identiteten sitter minst lika djupt inrotad, för att inte säga betydligt
mer inrotad, än det vapenslag där de är stationerade. För du menar väl ändå inte att de gubbar som utbildades till KJ under säg 50-och 60-talen inte längre ska betraktas som jägare, eftersom de inte sysslade tillräckligt mycket med spaning?

Det vore väl ändå väldigt konstigt? Jag skiter i om jag är kavallerist eller ej, min identitet är (f.d.) jägare. Att påstå något annat vore lika groteskt som att säga att jag aldrig genomfört militärtjänst överhuvudtaget. Hade man velat ha LBB som ett reguljärt skyttesluskförband så skulle man ha fattat det beslutet direkt, men nu gjorde man inte så, utan istället valde man att förlägga dem vid K3 i Karlsborg där man händelsevis råkar utbilda jägare. En gång i tiden fanns det ett förband som kallades MPJ, de utbildades också i Karlsborg, tidvis. Det var nog ingen slump. Hur förbanden utnyttjas taktiskt får vara som det vill. Men söker man en jägartjänst och kommer in, då är det ju en sådan man ska få, inte sant?
Som redan altats pa andra sidor, sa hade KJ alltid mycket jagari och spaning. Att sedan media fokuserade pa annat ar inte samma sak. Skillnaden var snarare att man i Armen forordade en annan stil och attityd ("vek") mot KAs (konfronterande), men tjänst och utbildning var mestadels snarlik (fast mer fyslekar pa KA).
Kul diskussion i ovrigt.
Har aldrig forstatt behovet pa K3 att hanga pa jagare-gallret hela tiden.
Kavalleri borde ju vara utmarkande, historiskt, och mer passande.
Att sedan LLB hamnade pa K3 lar ha mer med byrakrati, regionalstod, skalfordelar etc an med forbandstradition da FM inte visat sig bry om erfarenhetsbevarande. Misstanker om kommunpolitiker eller liknande tyckt annorlunda sa hade LLB lika garna hamnat i Skovde eller valfritt regemente.
Detsamma galler tjanst. Att man soker an viss tjanst innebar inte det ar den utbildinng man far. FM, likt andra organisationer, jobbar mot andra objektiv och kravbilder an bassars onskemal om hardhetsstatus.