2011-04-14, 13:11
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Trams, de som var jägarförband var de som krävde jägartestet på mönstringen inte din godtycklighet.

Vad är jägartestet? Var det den andra uttagningen som kallades så hos KJ och FJS eller är det något annat test på mönstringen som jag inte minns/inte gjorde?
Citera
2011-04-14, 13:17
Medlem
Tigerhund79s avatar
Jägartestet var det där step up-testet med ryggsäck man fick göra på pliktverket och då var det mer än bara jägarbefattningar som krävde det.

Så HjalmarStorm, för guds skull, förväxla inte det med FÖRTESTET som man måste göra för vissa jägarbefattningar så som kustjägare, fallskärmsjägare och flygbasjägare.
Citera
2011-04-14, 14:09
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Trams, de som var jägarförband var de som krävde jägartestet på mönstringen inte din godtycklighet.
NEJ .... Förbandstyp (tex jägar/lätt infanteri, artilleri, signal, mm) bestäms utifrån vilka uppgifter de anpassats för. Jägare är de som har till uppgift att utföra jägaruppgifter oavsett mönstringsresultat.
Citera
2011-04-14, 16:11
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vad är jägartestet? Var det den andra uttagningen som kallades så hos KJ och FJS eller är det något annat test på mönstringen som jag inte minns/inte gjorde?

Jägartestet på vanliga mönstringen fanns inte när vi mönstrade, antar att du möstrat samtidigt som mig ungefär.
Citera
2011-04-14, 16:15
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Jägartestet var det där step up-testet med ryggsäck man fick göra på pliktverket och då var det mer än bara jägarbefattningar som krävde det.

Så HjalmarStorm, för guds skull, förväxla inte det med FÖRTESTET som man måste göra för vissa jägarbefattningar så som kustjägare, fallskärmsjägare och flygbasjägare.

Seriöst, har flygjäsbagarna haft ett eget förtest a la KJ? Det är ju den pinsammaste jägarwannabeyjänsten i FM. Vaktstyrka i flygvapnet som rastar hunden några varv runt flygbasen, gäääsp..

Ungefär alla tjänster utom de som sitter inomhus 100% är närmare att vara en jägartjänst än dom.
Citera
2011-04-14, 17:54
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tycker inte att man skall tala illa om anrika Jämtlands Jakt. Inget jägarregemente, visst, men hurtigt och friskt i jämförelse med flesta av infanteriregementena. Man utbildade också (personal för) fristående norrlandsbataljoner, vilket gjorde en del övningsmoment litet mer krävande, bland annat två ödemarksmarscher (fjäll-).

De klassiska jägarförbanden utbildades i två varianter, dels skolorna, dit jag räknar KJ, FJS och Armens Jägarbataljon i Kiruna, dels kavalleriregementena K3 och K4 som utbildade jägarbataljoner. Dåvarande K3:s och K4:s jägarförband var snarare välutbildat lätt infanteri med speciella krigsuppgifter. Skillnaden mot en fristående infanteribataljon var inte så stor, åtminstone inte förrän en bit in på 90-talet.

Min krigsbatch hette Bernhard Englund, f ö.

Han hade jag som chef i Livskvadron och var ett känd profil redan då. Han styrde och ställde runt i Skövdes nattliv och på Mash om det ännu finns kvar.

Nu har han vist nån gammal herrgård som varit nån karolinerkaptens tjänstebostad.

Hade det blivit krig hade han blivit krigshjälte första dagen.
Citera
2011-04-14, 18:01
Medlem
Joemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Han hade jag som chef i Livskvadron och var ett känd profil redan då. Han styrde och ställde runt i Skövdes nattliv och på Mash om det ännu finns kvar.

Nu har han vist nån gammal herrgård som varit nån karolinerkaptens tjänstebostad.

Hade det blivit krig hade han blivit krigshjälte första dagen.

Här hittar man Major Englund numera; http://www.ryttmastarbostallet.nu/
Citera
2011-04-14, 18:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tycker inte att man skall tala illa om anrika Jämtlands Jakt. Inget jägarregemente, visst, men hurtigt och friskt i jämförelse med flesta av infanteriregementena. Man utbildade också (personal för) fristående norrlandsbataljoner, vilket gjorde en del övningsmoment litet mer krävande, bland annat två ödemarksmarscher (fjäll-).
Fristående Norrlandsskyttebataljoner utbildade även I19 och I20.
Citera
2011-04-14, 18:37
Medlem
Astrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzzy
Kan inte vi göra något åt alla som kallar sig jägare?

I dagens DN (nej, jag läser inte den på en daglig bas) kallar sig Alexander Skarsgård för "marinbasjägare" och sergeant dvs PBS-malaj, haha....
Här nedan följer hela texten:
"... lite hjälper det säkert till att Alexander är sergeant på riktigt - han gjorde lumpen i flottan som marinbasjägare, en försvarets hårdaste utbildningar":

Vi som har varit jägare i verkligheten gråter.

Vad har han inte gjort som du har gjort då? för att få den riktiga "statusen" jägare.
Citera
2011-04-14, 18:41
Medlem
Rektangels avatar
Det jag fick lära mej på K3 på min tid var att vi var lite bättre än andra därför att vi till skillnad från andra var ett livregemente med stolta anor och inte var ett bonnigt landskapsregemente.
Dessutom kavalleri (symboliskt) och att många överklassfamiljer av tradition lät sina söner göra värnplikt där.

Jag fick då veta att Anders Gernandt var reservofficer på K3 (kavalleriet),men otroligt nog även Olof Palme,så nu vet ni det. Olof Palme var faktiskt högadlig,så nu vet ni det.

Fredrik Reinfeldt ska enligt uppgift vara reservofficer på dåvarande K4 och även han jägarsoldat.

Därför allt skrik, kaserndisciplin och soldatmässigt uppträdande.
Vi kunde klart och tydligt se skillnaden mot andra förband,när vi uppträdde på andra kaserner eller i fält och en del hade åtminstone under min tid en del propert adelsklingande namn som logementskamrater.

Ibland skrattade vi när vi på väg till puben i civila kläder kom på oss med att gå i takt.

Mer noga med soldatmässigt uppträdande,fältanmälan och puts,då vi hörde till ett livregemente,vilket inte FJS gjorde på min tid utan hade infanteriets korsade gevär på klaffarna och inte kavalleriets korsade svärd. Nu vet jag inte,då det är en svunnen tid i mitt liv. Kustjägarna hade samma klaffar som alla andra kustartillerister; de korsade kanonerna.

Var befälen sura kallade oss för en skock infanterister och var de riktigt förbannade titulerades vi för civilister. Den värst hotelsen de kunde komma med var att skilja oss från förbandet och överföra oss till..infanteriet. Vi var stolta över att vara livhusarer som vi kallade under uppställningarna ,men att vi var jägare var faktiskt inte nåt som betonades under den tiden utan verkar ha kommit efteråt. Nu kallas tydligen alla som sovit i tält och marscherat i skogen för ...jägare. Patetiskt.

Nu när jag erinrar mej kallades vi först för beväringar och sen främst för livhusarer och mer sällan för jägare. Jag vill minnas att det var efter att vi gjort vår jägarmarsch.

Vi hörde till skillnad från dem till ett av de regementena med de stoltaste anorna och bär till skillnad från landskapregementena tre kronor och en krans som symbol och minne från slaget vid Lund 1676.
Vi är ett livregemente,vilket vare sej K4 eller ens FJS hörde till på min tid. Nu är det annorlunda.

Under själva utbildningen lärde jag mej snabbt att en bra soldat främst är en god kamrat.
Det var inte lätt alla gånger om man blev en belastning eller lät vältra över sysslor till sina kamrater och inte gjorde sin del av sysslorna.
Anledningen att jag hamnade där var att jag vill vara nära min hemort och faktiskt inte hade en aning om att de utbildade jägarförband.

Anledningen att jag hamnade där var att jag var elitidrottare med bra fysik och kondition övertalades att fullgöra en krävande militärutbildning. Jag var naiv och godtog detta men anledningen var främst att jag ville vara nära min hemort.

Den var tuff och inför många övningar hade man lite ångest inför innan och jag har gjorde ett flertal repmöten.
Senast redigerad av Rektangel 2011-04-14 kl. 19:00.
Citera
2011-04-14, 19:39
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Fredrik Reinfeldt ska enligt uppgift vara reservofficer på dåvarande K4 och även han jägarsoldat.
Han låg inne som KB på I22 och ska haft mycket goda vitsord, minst x99.
Citera
2011-04-14, 19:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Han låg inne som KB på I22 och ska haft mycket goda vitsord, minst x99.

Okey, Jag vet inte så noga men den uppgiften har hört men jag kan ju vara felunderättad.
Är du säker på din sak så får jag väl ge mej.

Klarar man en jägarutbildning så är man duktig och förtjänar viss respekt i mina ögon.
Likaså om man blir reservofficer inom vilket vapenslag det än må vara.
Senast redigerad av Rektangel 2011-04-14 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in