Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Jag har faktiskt ganska bra insikt i det här. Jag gjorde heller ingen analys utan hänvisade till vad FM menar.
Ska jag "för fan va lite kritisk" så kan jag tänka mig att FM klassar de mest fysiskt krävande tjänsterna som "jägare" även om till exempel röjdykare inte utför klassiska jägaruppgifter.
FJS ingår i underrättelsebataljonen på K3, men underrättelsesoldaterna (alltså inte FJS) har inte ens historiskt kallats jägare. De hette tidigare spanare/spaningssoldater och fick FördUndbågen istället för jägarbågen. Notera att jag inte alls säger att deras utbildning skulle varit eller är mildare än den för jägare.
Måste erkänna att du har väldigt bra koll på historian. Sen tycker jag att FM gör fel som klassar röjdykare,säkerhetspatrullsoldater och allt vad det heter som jägare.
Jag kan fylla i lite vad som jag förstod hände när Jägarbataljonen på K3 las ner i slutet på 90-talet. Behovet av jägare- vilket var inriktade på sabotage försvann efter kalla kriget. Alla olika jägarbataljoner blev då överflödiga, finns mycket dokument om hot av nedläggningar av K3, K4.
FM skapade då de nya 31.LBB och 32.UND bataljonerna. (LBB kan vi ta någon annan gång). UND skapades direkt från FördUnd men med inflytande från gamla jägarbataljonen. FördUND sysslade inte med spaning bakom fiendens linjer vad jag förstått? och hade knappt någon uthållighet? UND har därför blivit jägar-klassat eftersom att dom har bibehållit och vidareutvecklad kompetensen av underrättelseinhämtning på djupet av fienden. och att dom fortfarande, men som sekundär uppgift bibehåller den traditionella sabotage/eldöverfall inriktningen.
Behovet av traditionella jägare finns inte idag. Det är därför K4 är nedlagt och FJS samt KJ gått över till att ha underrättelse som primär uppgift. Jag vet även att AJB har haft minst 1 skvadron UND-jägare under flera år under 2000-talet.