Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Flygburna, eller luftburna jägare är mer ett lätt skytteförband (de saknar alltså tyngre fordon eller pansar) för strid och tagande av nyckelobjekt. Har för mig att deras uthållighet är tre dygn. Transport till insatsområdet ska ske med helikopter eller fordon.
Fallskärmsjägarna ska verka på djupet av motståndarens gruppering och bedriva fjärrspaning och underrättelseinhämtning och ska kunna verka självständigt i små patruller under mycket lång tid, upp till fyra veckor utan försörjning. Transport till insatsområdet kan ske med fallskärm, helikopter, båt eller till fots.
Min bataljon (jag var i staben) skulle gruppera dolt över 1X3 mil innan stormakten passerade, och efter att fronten passerat syssla med störning bakom fronten. Detta skulle pågå i 28 dagar (fyra veckor) med RU. Logistiken var inte ointressant (min grej). Därefter urnästling till fots.
Jan G. skall man inte fästa så stor vikt vid. En del han påstår är sant om man ändrar litet. Några av bokstavsförbanden rekryterade (enstaka) värnpliktiga, åtminstone för ca 10 (tiden går, säg 15) år sedan, men då bör man tänka på att det fanns resrvofficerare eller vpl officerare att tillgå på den tiden, dvs folk man testat, utbildat och kände till förmågan på. Hearts&Minds-taktik är regel för svenska utlandsstyrkan, sk "advisors" har prövats, men brukar bli skit vem som än kör det. Svenska befäl har arbetat mycket i Baltikum med utbildning, men det handlar nog inte om att skapa gerillagrupper av de infödda.
Dagens inneterm är för övrigt "operatörer", inte jägare.